Tropic Thunder (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Komedie / Actie
107 minuten / 121 minuten (unrated director's cut)

geregisseerd door Ben Stiller
met Ben Stiller, Jack Black en Robert Downey Jr.

Door een serie van uitzonderlijke voorvallen wordt een groep acteurs die een oorlogsfilm aan het opnemen zijn, gedwongen om hun rollen in het echte leven over te nemen. Dit, omdat ze in contact komen met een plaatselijke drugsbende op de locatie waar de film wordt opgenomen.

avatar van Ravenstein
Gisteren de director's cut nog eens gezien. Wat is dit toch een goede film! Ondertussen al 5 of 6 keer gezien en ik blijf het altijd even goed vinden. Geen wonder dat Robert Downey Jr een Oscar-nominatie kreeg voor zijn rol als Kirk Lazarus/Lincoln Osiris. Dit zal altijd, samen met oa Escape from New York, Back to the Future, Dawn of the Dead, Clash of the Titans en Flash Gordon, een van mijn lievelingsfilms blijven!

avatar van Basto
Briljante persiflage. Een van de leukste komedies die ik ken. Vooral Robert Downey is hilarisch met zijn vertolking van de australische method actor die in de huid van een afroamerikaan is gekropen. Maar ook de andere acteurs zijn goed op dreef. Ook een van de beste rollen van Cruise die ik pas na een aantal scenes herkende. Het ziet er ook allemaal erg mooi uit met camerawerk van John (thin red line) Toll en een productiebudget waar de meeste oorlogfilms stikjaloers op zijn.

Geweldig!

avatar van Shadowed
Mwa.

Opnieuw een komedie van Stiller. Eentje waar ik eigenlijk ook behoorlijk zin in had, maar viel toch wel behoorlijk tegen. Het begon zeer hoopvol met die trailers, toen dacht ik serieus dat ik echt iets anders te pakken had gekregen.

Voor de rest wel een leuk verhaaltje met een vleugje satire. Dat was wel leuk maar al snel is het niet grappig meer. Stiller speelt nogal vervelend en het verhaaltje is niet meer boeien om te volgen na een uur. Actie viel ook wat tegen.

Probeert origineel te zijn, en slaagt daar ook voor een deel in. Cast is best groot en doet het ook redelijk maar qua humor was er vrijwel niemand die echt goed was. Op de satire scenes na een niet al te geslaagde komedie dit.

avatar van JanLo
Crook schreef:
Oh man wat is die Ben Stiller toch om te kotsen he. Als ik alleen die kop van hem al zie moet ik ff wat terug naar binnen slikken. Als ik vooraf had geweten dat die kop van hem zoveel te zien zou zijn dan had ik na 5 min de tv van m'n maat al naar buiten geschopt.
Is ook niet erg duidelijk dat Ben Stiller een hoofdrol heeft!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
In de juiste stemming en in de juiste sfeer is het best een leuke en met tijden grappige film! Het helpt mee dat de speelvreugde van de acteurs is af te lezen, vooral Jack Black & Robert Downey Jr. lijken er helemaal in op te gaan, sowieso was het voor Robert een originele rol om te spelen.
Ben Stiller zelf ligt wel regelmatig op het randje van over-acteren maar weet vaak genoeg toch nog verrassend uit de hoek te komen.
Wat mij betreft gaat het laatste half uur te lang door, het komische is er inmiddels ver van af en de film kreeg een iets te serieuze ondertoon. Iets wat wel kan werken, maar niet met een plot zoals in Tropic Thunder wat natuurlijk al flinterdun was en meer diende als leidraad voor de grappen.

Goed te doen als je in een melige bui bent.

avatar van Woland
Ik heb bijzonder weinig met Ben Stiller en zijn over het algemeen waardeloze films, en dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik Tropic Thunder zo lang links heb laten liggen. Ondanks best wel wat goeie verhalen die ik zo links en rechts gehoord heb, ik sta dan ook een beetje te kijken van de toch wat lage score hier. Hoe dan ook, Stiller is hier niet zo heel storend, en hoewel ik het begin niet zo geweldig vond heb ik me toch prima vermaakt met Tropic Thunder. Met name Robert Downey Jr. en Tom Cruise zijn lekker bezig. Leuke persiflage en leuke melige lol inderdaad.

avatar van remorz
Tof!

Stiller heeft niet meteen mijn soort humor maar hier moest ik toch wel om lachen. Scheelt dat er vernuftig vorm is gegeven aan plot, setting en personages, waar zijn kakelige absurditeit prima op zijn plaats is.

Acteurs die verdwalen in de non-fictionele opzet van hun film-opnames. Eerste helft van de film deed me denken aan Three Amigos, waarbij de acteurs ook in de waan van een script verblijven, de tweede helft moeten alle personages hun eigen ridicule triomf beleven om de jungle van Vietnam uit te komen.

Een aangespoelde actieheld met minderwaardigheidscomplex, een method-actor met identiteitscrisis, een drugsverslaafde paljas, een latent-homoseksuele pussy-magnet en het ondergeschoven kindje. Ze beleven allemaal hun doorbraak in de overlevingsmodus van de ‘opnames’ en het is met behoorlijk aanstekelijk plezier overdreven serieus gebracht.

Flink budget voor het actiegedeelte volgens mij, en het werkt de buitensporigheid best wel goed in de hand. Veel oorlogpoeha die met ontelbare knipogen lekker overdreven voorbij raast. Opvallend fijn camerawerk wel.

Film gedijt vooral op plezant acteerwerk. Zelden zo erg het idee gehad dat het wel een feestje op de set móet zijn geweest. Downey levert écht goed werk af, maar eigenlijk presteert niemand ondermaats (omdat het script toch zo belachelijk is, is dat ook moeilijk te realiseren). Niet gek dat een Baruchel, in al zijn kleurloosheid, dan het slechtst uit de bus komt. Voor de rest één groot schmierfest.

Stiller schept een perfect kader voor zijn halfbakken nonsens, en bijna niemand van de cast die er geen raad mee weet. Belachelijk hoe vermakelijk het is om hem als actieheld bloedserieus over een brandend olievat te zien springen, terwijl er zeeën van ruimte links en rechtsom is. Die kleine quirkiness zit in het DNA van Tropic Thunder, waarbinnen het bijna geen té overdreven vormen kan aannemen. Je zou er bijna jaloers van worden geen acteur te zijn. 4*

avatar van remorz
Mescaline schreef:

Serieuze ondertoon? For real?

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
remorz schreef:
Serieuze ondertoon? For real?
Misschien is dat wat te overdreven uitgedrukt ja, maar de film leek zichzelf serieuzer te nemen dan nodig of goed was in mijn persoonlijke mening.

avatar van FlorisV
"Never go full retard"

"Booty Sweat...Pop an ass open!"

Eindelijk eens een keer de film in zijn geheel afgekeken. Ik kende vooral de hoogtepunten met Tom Cruise en Robert Downey Jr. Die twee hebben zich niet ingehouden met hun geschmier en trekken het eindresultaat flink omhoog.

De film heeft een beetje hetzelfde probleem als Idiocracy. Het is een satire op domheid maar het script en de dialogen gaan zelf ook te vaak "full retard". Als geheel is het niet bijzonder geslaagd, nogal hersenloos plat en bij vlagen de grenzen van de goede smaak ver overschrijdend (vooral in het begin, met grappig bedoelde bloederigheid, dan bedoel ik dat met die darmen en opgeblazen handen). Maar af en toe goed voor een schaterlach en bij vlagen ronduit geniaal. Het is een halfbakken satire met teveel onderbroekenlol. De film moet het hebben van een aantal briljante scenes met heerlijk acteerwerk.

Robert Downey Jr is geniaal als de Australische method actor en steelt de show als jive pratende blackman. De blauwe ogen van Kirk Lazarus zien er wel helaas te nep (en nogal griezelig) uit maar je ziet hem vooral als de zwarte soldaat. Zijn scenes met "Booty Sweat" Brandon T Jackson zijn toch wel het leukst omdat de raciale cliche's even goed in de maling genomen worden als handig gebruikt.

Jack Black krijgt te weinig leuks te doen en loopt vooral opgefokt te doen door ontwenningsverschijnselen.

Steve Coogan vond ik erg leuk en had wel wat langer in de film mogen zijn.

Nick Nolte heeft maar een piepklein rolletje, net als Bill Hader.

Tom Cruise ook maar vult die met zoveel verve in dat ik vooral die scenes blijf herkijken op YouTube. Die dansjes in dat fat suit...briljant.

Dan Ben Stiller...het is zijn film en hij heeft zich duidelijk lekker uit kunnen leven. Een indrukwekkend sportschoollijf en de nodige zelfspot richting Hollywood kan niet verhullen dat hij toch minder grappig is dan de andere acteurs, wat echter ook aan het script ligt.

Dat Aziatische joch, Brandon Soo Hoo (who?) is verder een enorme vondst geweest.

avatar van FlorisV
Enne...Jon Voight herkende ik trouwens wel maar kennelijk waren Alicia Silverstone en Jennifer Love Hewitt ook te zien bij de ceremonie op het einde....

Ik moet zeggen dat ik de eerste keer dat ik hem zag er niet heel blij van werd. Maar ik heb hem met tegenzin toch nog wel helemaal gekeken en het was zeker de moeite waard.

avatar van Bakshi
Deze film verdient echt een hoger stem gemiddelde.

avatar van macrobody
Het is gewoon een hele melige film waarvoor je in de stemming moet zijn. Dit lijkt mij zo'n film waarin een paar vrienden besluiten om een lollige film te maken zonder al te veel verwachtingen maar meer omdat ze zelf eens lol willen hebben. In dit geval zijn die vrienden ook allemaal bekende acteurs. Dat maakt het allemaal nog net te doen.