Tropic Thunder (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Komedie / Actie
107 minuten / 121 minuten (unrated director's cut)

geregisseerd door Ben Stiller
met Ben Stiller, Jack Black en Robert Downey Jr.

Door een serie van uitzonderlijke voorvallen wordt een groep acteurs die een oorlogsfilm aan het opnemen zijn, gedwongen om hun rollen in het echte leven over te nemen. Dit, omdat ze in contact komen met een plaatselijke drugsbende op de locatie waar de film wordt opgenomen.

avatar van Ravenstein
Gisteren de director's cut nog eens gezien. Wat is dit toch een goede film! Ondertussen al 5 of 6 keer gezien en ik blijf het altijd even goed vinden. Geen wonder dat Robert Downey Jr een Oscar-nominatie kreeg voor zijn rol als Kirk Lazarus/Lincoln Osiris. Dit zal altijd, samen met oa Escape from New York, Back to the Future, Dawn of the Dead, Clash of the Titans en Flash Gordon, een van mijn lievelingsfilms blijven!

avatar van Basto
Briljante persiflage. Een van de leukste komedies die ik ken. Vooral Robert Downey is hilarisch met zijn vertolking van de australische method actor die in de huid van een afroamerikaan is gekropen. Maar ook de andere acteurs zijn goed op dreef. Ook een van de beste rollen van Cruise die ik pas na een aantal scenes herkende. Het ziet er ook allemaal erg mooi uit met camerawerk van John (thin red line) Toll en een productiebudget waar de meeste oorlogfilms stikjaloers op zijn.

Geweldig!

avatar van Shadowed
Mwa.

Opnieuw een komedie van Stiller. Eentje waar ik eigenlijk ook behoorlijk zin in had, maar viel toch wel behoorlijk tegen. Het begon zeer hoopvol met die trailers, toen dacht ik serieus dat ik echt iets anders te pakken had gekregen.

Voor de rest wel een leuk verhaaltje met een vleugje satire. Dat was wel leuk maar al snel is het niet grappig meer. Stiller speelt nogal vervelend en het verhaaltje is niet meer boeien om te volgen na een uur. Actie viel ook wat tegen.

Probeert origineel te zijn, en slaagt daar ook voor een deel in. Cast is best groot en doet het ook redelijk maar qua humor was er vrijwel niemand die echt goed was. Op de satire scenes na een niet al te geslaagde komedie dit.

avatar van JanLo
Crook schreef:
Oh man wat is die Ben Stiller toch om te kotsen he. Als ik alleen die kop van hem al zie moet ik ff wat terug naar binnen slikken. Als ik vooraf had geweten dat die kop van hem zoveel te zien zou zijn dan had ik na 5 min de tv van m'n maat al naar buiten geschopt.
Is ook niet erg duidelijk dat Ben Stiller een hoofdrol heeft!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
In de juiste stemming en in de juiste sfeer is het best een leuke en met tijden grappige film! Het helpt mee dat de speelvreugde van de acteurs is af te lezen, vooral Jack Black & Robert Downey Jr. lijken er helemaal in op te gaan, sowieso was het voor Robert een originele rol om te spelen.
Ben Stiller zelf ligt wel regelmatig op het randje van over-acteren maar weet vaak genoeg toch nog verrassend uit de hoek te komen.
Wat mij betreft gaat het laatste half uur te lang door, het komische is er inmiddels ver van af en de film kreeg een iets te serieuze ondertoon. Iets wat wel kan werken, maar niet met een plot zoals in Tropic Thunder wat natuurlijk al flinterdun was en meer diende als leidraad voor de grappen.

Goed te doen als je in een melige bui bent.