Frozen River (2008)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Courtney Hunt
met Melissa Leo, Misty Upham en Charlie McDermott

De alleenstaande moeder Ray smokkelt samen met Lila, een van origine Mohawk Indiaanse, illegale immigranten over de grens van Canada naar de VS. Ze zweren dat iedere rit met hun pick-up truck over de bevroren rivier hun laatste is, totdat ze aan beide kanten in aanraking komen met de wet.

Greeneyelady1
Ik vond het wel een mooie film, had echter liever een andere einde gezien, maar ach.. Realiteit kan soms hard zijn he..

avatar van Rodger
Dit was nou een goede drama...
realistisch, en goed opgezet...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mooie rol van Melissa Leo in een heel aardige film. De film is me net wat te gelikt voor zijn thema al zijn de beelden van de blauwige ijsvlaktes soms best fraai. Mooi, maar geen film die me bij zal blijven. Gaat nooit ècht diep.

avatar van Noodless
Goed, aangrijpend drama met mooie shots van het winterlandschap.
Sterke rol van Melissa Leo, jammer dat de andere rollen niet zo beklijvend waren. 7/10

avatar van bozman
Nathalie0575 schreef:
Eh, ben ik dan de enige die in slaap viel?
nee ik dacht dat hij aan het einde nog moest beginnen wat een verspilling zeg .

avatar van pooper
mijn aandacht ging vaak weg bij deze film, maar was wel de moeite.

avatar van james_cameron
Somber, realistisch in beeld gebracht kleinschalig drama, met een krachtige rol van Melissa Leo. Het verhaal heeft niet veel om het lijf, maar het zijn de treffende details en de krampachtig ingehouden emoties die de film de moeite waard maken. De sobere sfeer en de desolate levens van de hoofdpersonen maken er niet bepaald een vrolijk geheel van, maar de film is subtiel aangrijpend en altijd overtuigend.

avatar van missl
kleine film met mooie beelden van het landschap. goede rol van die moeder. realistisch verhaal.

avatar van b00ts
Einde was niets mis mee, maar kwam toch wat plotseling. Goede casting, mooie plaatjes. Vond het verhaal wel wat te oppervlakkig, er had zeker meer in gezeten.

avatar van Grover
Klein menselijk drama, gefilmd in een realistische setting, zonder poespas, complotten en/of onnozele slechterikken.
Laat je ook enigszins afvragen, wat zoude gij doen?

avatar van Co Jackso
Toch een kleine tegenvaller. De verwachtingen waren vrij hoog, ook omdat ik dit soort films doorgaans wel kan waarderen. Maar uiteindelijk bleek het dat deze film mij niets nieuws te bieden had. Daarnaast had ik weinig gevoel bij de karakters. De film wist bij mij amper enige vorm van emotie op te roepen, wat toch cruciaal is. Ook was ik niet te spreken over het aparte camerawerk. Het kwam veelal amateuristisch op mij over, oftewel een voorbeeld van leuk bedacht maar slecht uitgevoerd.

avatar van sinterklaas
Voor mij allemaal een onbekende cast en regiseur, maar Frozen River was me wel een hele goede film. Alles vind plaats in het sombere besneeuwde noorden van Amerika waar de troosteloze sfeer ervanaf straalt. En maken kennis met Mellisa Leo, een moeder van 3 kinderen die failliet dreigt te gaan en dreigt op straat te belanden. Om der eigen te redden houd ze zich bezig met mensensmokkel om bij te kunnen verdienen, en dat doet ze samen met die Indiaan, die ook een schitterende rol neerzet. De film is verder ook niet alleen ontroerend, grauw en somber maar ook vaak spannend op vele momenten. Bv de achtervolgingen met de politie snachts, of die scene dat ze per ongeluk een baby achterlaten. En ook om het feit dat een gewone moeder zich al met zware overtredingen bezighoud.

Hele pakkende ijskoude film.

avatar van KarlPopper
Norma schreef:

Het meest aangrijpende vond ik eigenlijk het leven van die oudste zoon; te oud om niet te zien in welke shit hij zich bevindt, maar te jong om er echt wat aan te kunnen doen. De verantwoordelijkheid en zorg die hij hij voor zijn broertje aan de dag legde vond ik zowel hartverwarmend als hartverscheurend.

Was inderdaad ook iets dat mij bijzonder is opgevallen.

Raar dat niemand hier de muziek vermeldt. Ingetogen, maar bijzonder meeslepend als je het mij vraagt.

vind dit al van de betere films die ik gezien heb, gebruik van stiltes, realiteit, mooi in beeld gebracht, menselijkheid,

Het bedrukte, deprimerende, sociaal realistische melodrama geeft op een indrukwekkende manier een inkijk in de wereld van de armoede in Amerika. Van een plot is nauwelijks sprake, het gaat om de mensen, de interactie en de omgeving (de koudblauwe fotografie van het ijzige winterlandschap is imponerend).

Ondanks de mooie beelden en het goede beeld dat je krijgt van de armoede in amerika kon deze film me niet bekoren. Het plot was vlak en simpel en het einde was zeer slecht afgewerkt. Je blijft zitten met het gevoel dat er meer ingezeten had.

Prachtige film over een vrouw die financieel aan de grond zit en uit noodzaak illegale immigranten over de grens smokkelt. Een schrijnend verhaal over armoede. Realistisch en ontroerend gebracht. Vrij deprimerend van toon, en het winterse landschap versterkt dit alleen maar. Verder zet Melissa Leo een sterke rol neer en wordt de relatie met haar zoon ook uitstekend weergegeven.

avatar van Stijn B.
Ijzersterke film in de trend van films als Winter's Bone waarbij het actuele Amerika met zijn serieuze armoede als achtergrond dient voor een sociaal thrillerverhaal: sterk en zeer naturel geacteerd, knappe dialogen en een aantal zeer aangrijpende scènes.

Een film die perfect zou passen binnen het oeuvre van de gebroeders Dardenne. De moeder in kwestie grijpt naar alternatieve manieren om geld binnen te brengen om zo voor haar droomhuis te kunnen zorgen, om geld te verdienen zodat de tv niet in beslag genomen wordt (ver het enige vertier dat haar twee kinderen nog hebben),.... De finale is er één met een humane inslag die je naar de keel doet grijpen

avatar van nadrin
diep respect voor deze prent

avatar van K. V.
'k wist niet echt wat te verwachten bij deze film, maar hij heeft me aangenaam verrast.
Het kwam erg realistisch over en de acteerprestaties waren erg naturel. Je leefde ook echt mee met de verschillende personages.
Het verhaal was eigenlijk niet zo uitgebreid, maar boeide zeker van begin tot einde.
Het is eigenlijk geen zo'n grootse film, maar zeker niet minder om te bekijken.
Het genre is wel vooral drama, maar zeker niet dramatisch. De moeite!

avatar van Dying Rose
Had deze film enkele jaren geleden gezien en hij heeft mijn aandacht weer getrokken.

Het begin van de film geeft het leven van een gezin weer vol drama, (geld)problemen en vergeten dromen. Er komt al meteen ‘vaart’ in het verhaal als de moeder de Mohawk indiaanse ontmoet die schijnbaar haar eigen problemen heeft. Tegen elkaars zin werken ze samen om hun brood te kunnen verdienen en hoe meer ze mensen smokkelen, hoe groter hun band wordt (dat wordt vooral duidelijk aan het einde).
Mooi om zien allemaal.

Het verhaal is mooi bedacht; een gezin dat allesbehalve een zorgeloos leventje leidt, waarop de moeder uit wanhoop mensen smokkelt om toch haar kinderen te kunnen onderhouden.
Hierin vond ik de rol van de oudste zoon ook wel interessant; hij is nog te jong om zelf geld te kunnen verdienen dus doet hij het via een illegale weg (net als zijn moeder), maar op een heel andere manier.
Ook is het hartverscheurend hoe de oudste voor zijn jonger broertje zorgt (zoals het kerstcadeau dat Ricky graag zou willen hebben) en de ‘Mohawkse’ haar eigen kind niet kan opvoeden.

Bij de laatste smokkel loopt het natuurlijk mis, maar bewijst de vriendschap meer dan ooit tussen Ray en de Mohawk Indiaanse als alles niet volgens plan gaat.

Een mooi detail was de muziek die perfect bij de film paste; bescheiden en mooi op zijn eigen manier.

Het einde is werkelijk subliem. Triestig ja, maar toch hoopvol op een mooiere toekomst.

Deze film behoort vooral Melissa Leo toe als de wanhopige moeder die tegelijkertijd doorzet om haar kinderen te geven wat ze wilt. Als het niet haar liefde is, dan is het wel een zorgeloos bestaan.
Zij en regisseuse Courtney Hunt hebben hun strepen (en prijzen!) zeker en vast verdiend.

Een aanrader!

avatar van TomPSV
Mooie en rustige film. Er gebeurt niet bijster veel, maar daar moet de film ook niet van hebben. Het laat goed zien wat mensen doen als ze in absolute armoede leven. Door de goede sfeer en het overtuigende acteerwerk wordt het een mooi geheel. De winterse plaatjes zijn zeker een toevoeging. En de omgeving ziet er daardoor ook prachtig uit natuurlijk. Het kwam allemaal ook wel realistisch op me over, al waren er wel wat dingen die een beetje aangedikt werden.

Prima drama, die ook een goede speelduur heeft. 3,5*

avatar van Marvinleeaday
Niet echt byzonder, het einde was dan wel aardig, maar verder vond ik het allemaal wat te donker. Het kon mij niet echt pakken, misschien omdat ik tegelijk Volendam het jupiler leugue kampioenschap zag verspelen.

avatar van wendyvortex
Een beetje meer thrills waren welkom geweest.
Nu grotendeels een sociaal drama dat nergens echt slecht wordt, maar waar het anderzijds nou ook weer nergens echt interessant wordt.
En dan blijft het allemaal wat op een matig niveau voortkabbelen, jammer want qua thema had er volgens mij veel meer uitgehaald kunnen worden.

avatar van Oliveri
Ik heb wel een goed gevoel over gehouden van deze misdaadfilm; een goed verhaal en alles prachtig in beeld gebracht. Gewoon een keer kijken zou ik zeggen.

Redelijk goed drama, maar echt boeiend kan je de film niet noemen.
De vertolkingen zijn wel goed, van de ganse cast, met één bekende naam; Melissa Leo.

avatar van Dying Rose
Bad news over Misty "Lila" Upham. Een verdienstelijke actrice.

avatar van Pazmaster
Een ingetogen en somber drama met een vrij traag maar toch redelijk interessant verhaal. Helaas blijft het een beetje oppervlakkig en kent het geen echte hoogte- of dieptepunten. Er wordt wel goed gespeeld, Melissa Leo doet het het prima als moeder met geldzorgen, maar ook de rest van de cast speelt degelijk. Verder niet bijzonder maar wel een voldoende.

avatar van Vinokourov
Frozen River is een film waar Donald Trump ook nog wat inspiratie kan opdoen voor een eventueel tweede muur tussen Canada en de VS . Ook hier is sprake van illegale immigratie uitgevoerd door een alleenstaande moeder uit de lagere sociale klasses en een knorrige Mohawk jongedame. De smokkelacties zijn zonder opsmuk en niet heel spannend, dat heeft de film ook niet nodig. Vond het wel mooi hoe bescheiden Frozen River in toon is en toch weet te boeien.

avatar van John Milton
Ontdaan van alle opsmuk (vrij naar Vinokourov, zie ik nu), is dit een verhaal over economisch overleven in het grensgebied tussen Amerika en Canada, in dit geval tussen twee vrouwen met kinderen die er alleen voor staan, en niet goed meer weten hoe ze binnen de wet de eindjes nog aan elkaar moeten knopen.

Melissa Leo speelt een ontzettend sterke rol. De visuele look van de film trok me niet heel erg, maar de integere kijk op dit persoonlijke drama maakt een hoop goed. Te traag en realistisch wellicht om een allemansvriend te zien, maar ik was wel onder de indruk van deze Sundance winnaar. Paar erg sterke scènes ook.

avatar van Boenga
Sterk drama waarin een vorm van armoede getoond wordt die in niet-geringe mate aanwezig is in de VS, maar die zelden getoond wordt in de Hollywoodfilms.

Donkere kleuren, sombere beelden, en droevige mensen, maar met een Melissa Leo die zich heel sterk inleeft in haar personage: een strijdende moeder die ondanks de belabberde leefomstandigheden zichzelf overtreft naar haar kinderen toe - om hen iets van warmte en hoop en toekomst te kunnen geven.

Heel realistisch, en daarom is het jammer dat de regisseur daar toch één keer tegen zondigt: de hele situatie met de baby van de Pakistani:
- ze verstoppen 'm (oké, misschien omdat anders meer moest betaald worden),
- ze geven 'm af voor ze in de koffer kruipen,
- het bizarre wantrouwen van Ray - wel meer vluchtelingen hebben iets van bagage,
- ze zet de tas de auto uit zonder er in te kijken, en
- en later is de baby eerst dood
en dan toch weer niet...
Het is een poging om emoties los te weken, en misschien op die manier een ruimer publiek te bereiken. Maar het is er over, het is te ver gezocht, en doet daardoor net afbreuk aan de waarde van de film.

Maar goed, met veel overtuiging toch 4* !