Pather Panchali (1955)

Alternatieve titels: Song of the Little Road | পথের পাঁচালী

India

geregisseerd door Satyajit Ray
met Kanu Bannerjee, Karuna Bannerjee en Subir Bannerjee

Eerste deel uit de Apu-trilogie. In een dorp in Bengalen groeit een jongen op in een arm gezin. Zijn vader, dichter annex priester, verdient niet genoeg om zijn gezin te onderhouden, zijn zus steelt mango's van de buurman om toch aan eten te komen, en zijn moeder kibbelt de hele dag met een inwonende tante.

avatar van streeter
Ik kan niet wachten om deel twee en drie te zien.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik was eigenlijk alleen van plan om al vast het eerste stukje te kijken, maar twee uur verder was ik een unieke filmervaring rijker.

India heeft natuurlijk Bollywood-films, hoewel ik er nooit een zag weet ik dat dat vaak lange, epische musicals zijn met actie, avontuur en veel romantiek. Dit is ongeveer het tegenovergestelde. Een kleine film over zomaar een arm gezin in een klein dorpje in India. Met veel kleine en een enkele grotere gebeurtenis. Neo-realisme in India of zoiets.

In het begin wordt een sfeer geschapen. We zien wat armoedige huizen in een dorp waar ook een rijker gezin woont. We zien een oude tante die krom loopt en een doorleefd gezicht heeft van vele jaren overleven. We zien de natuur waarin het dorpje ligt, de bomen, de hutjes.

Het grootste deel van de film gaat over ongeveer een jaar in het leven van een gezin. Een moeder die constant haar best moet doen om haar gezin en de oude tante eten voor te zetten, een vader vol dromen, maar met heel veel moeite om geld te verdienen voor zijn gezin, dochter Durga, een tiener en Apu een kleine, dunne jongen die met grote donkere ogen de wereld in kijkt. Gedurende dat jaar gaat de vader van het gezin op reis om een extra poging te doen om zijn gezin te onderhouden. Je ziet alles min of meer zoals Apu het ervaart.

Er zijn heel veel erg mooie scenes: Als Durga en Apu bijvoorbeeld naar het spoor gaan om de trein te kunnen zien. Ik ervoer die opkomende trein ongeveer net zo als Apu. Als een verstoring van het leven in het dorp en tegelijkertijd een imponerende hint naar wat er in de rest van de wereld nog meer is. Meteen daarna is de scene waarin de kinderen hun tante dood vinden. Kippenvel. De scene waarin de moeder met haar zieke dochter en haar zoon in hun hutje zitten terwijl het buiten stormt is ook al zo indrukwekkend.

Heel intens en ontroerend wordt het als de vader na maanden weer terugkomt en moeder nauwelijks kan uiten dat hun dochter in de tussentijd overleden is. Toen het cadeau voor haar tevoorschijn kwam en de moeder brak, schoot ik ook vol. Weinig scenes (in combinatie met de muziek) gaan zo door merg en been.

De muziek is van de toen nog onbekende Ravi Shankar en is erg bijzonder.

Het dillema is nu: kijk ik deel twee al heel snel of bewaar ik al dat moois nog even? Ik vrees dat ik dat niet lang vol ga houden.

Deze week herzien. Wonderschone krachtige poëtische film. Ik sluit me volledig aan bij het commentaar van SB hierboven. Ondanks het lage tempo duurt het niet lang of je wordt volledig meegezogen in de film en beleef je een geweldige filmervaring. Cinema zoals cinema bedoeld is. Halfje erbij, 5 sterren.

avatar van Hemdale
Ik heb altijd films uit India ontweken omdat ik altijd dacht dat het altijd enkel wat zingen, dansen en romantiek was. Maar gelukkig bestaan er toch nog films als deze uit India. Absoluut een mooie ervaring deze film. Prachtig in beeld gebrachte drama dat van begin tot eind interessant blijft. Ontroerend, sfeervol en mooi. Tijd om opzoek te gaan naar de andere twee uit deze trilogie.

avatar van Zavo
Ik heb erg genoten van dit eerste deel van de trilogie, ik ben benieuwd naar de rest. Vooral sterk zijn de karakters, die niet altijd zo blijken te zijn als je in het begin denkt. Voor de buren heb je in het begin weinig respect, maar ze blijken uiteindelijk toch behulpzaam. Voor de vader heb je in het begin veel sympathie, maar als hij 5 maanden wegblijft wordt dat toch minder. Een geweldige rol is er verder voor de oude tante. Ik had alleen iets meer karakterontwikkeling bij Apu verwacht, want hij is toch de centrale figuur in de trilogie, maar we leren hem hier nog niet echt kennen, hij heeft meer een observerende rol, hij ziet alles gebeuren.
Helaas is de kwaliteit van de film niet zo goed meer en de ondertiteling ontbrak vaak bij hele stukken conversatie, waardoor je toch het gevoel krijgt een deel van de film te missen. Jammer.

avatar van danuz
Wat een bijzondere en voor mij totaal nieuwe film dit. Prachtige muziek door Ravi Shankar, waar ik toch al zoveel bewondering voor heb. De kwaliteit van de film is niet al te best, geluid en montage hapert soms wat. Ook de ondertitels ontbraken hier en daar. Maar toch maakte dit mij niet veel uit, droeg zelfs een beetje bij aan de charme van de film.

De manier waarop hier een verhaal verteld wordt over het opgroeien van de jonge Apu, is erg mooi. Er wordt twee uur een nieuwe wereld voor je geopend, en ik had echt het gevoel dat dit een eerlijke kijk in het leven in India was. Ik laat het weer even zakken, twijfel op dit moment tussen 4 dikke sterren, of 4,5.

Bij deze duurde het even voordat ik erin zat. De film vertelt het verhaal van een Bengalese familie die zich in feite in de Middeleeuwen bevindt. Pa is schrijver maar moet lang van huis om toch wat binnen te schrapen, moeder moet het kroost opvoeden en is erg beschermend, dochter heeft veel last van hun ongemak in het opgroeien en omgaan met leeftijdgenoten, en het jongste zoontje is de onschuld zelve. En dan schuifelt er nog een tante door beeld, een levend lijk dat af en toe een uitbrander krijgt van moeder. De eerste helft duurt een beetje, maar is – zoals dat heet – ‘scene setting’. In het tweede deel begint alles te leven. Ray probeert niet te verhullen hoe zwaar het leven voor deze mensen is, maar kan het bepaald niet nalaten de ellende van tegenwicht te voorzien. Hoe dan ook, het leven is een geschenk, dat is de strekking. De liefdevolle, dartele scenes die dit moeten illustreren doen dan weer spiritueel dan weer sprookjes-achtig aan ( maar nergens religieus of wereldwinkel-approved). Het is deze tweestrijd die de film uiteindelijk een nauwelijks te missen kracht geeft. Hier en daar doet de film qua thematiek denken aan Ugetsu monogatari, maar Pather Panchali is niet alleen ongepolijster en documentairder (en daarom cooler om goed te vinden), het is vooral ook een film die unieker aanvoelt, en meer raakt.

Ik zag vandaag The River van Jean Renoir. Een film die zich ook helemaal afspeelt in India. Staat te boek als meesterwerk die film, maar mijn gedachten waren eigenlijk steeds bij Pather Panchali: het échte meesterwerk van de Indiase cinema (zover ik die ken - en samen met Mughal-e-Azam wat mij betreft).

Er past eigenlijk maar een waardering bij de film en dat is de maximale, vandaag eindelijk deze tekortkoming bij mezelf maar eens hersteld

avatar van rokkenjager
Waar kan je dit nou in godsnaam zien?

De Apu-trilogie is op het Artifcial Eye label uitgebracht (regio 2, Engels ondertiteld).

Of net zoals ik een keertje in London bij het Britisch Film Institute (BFI)

Ik ga toch maar voor de eerste optie . Bedankt Mochizuki

avatar van wolfmanrene
De hele Apu-trilogie is in november in het Filmmuseum te zien, in het kader van het festival Amsterdam-India, blended cultures. Pather Panchali wordt bovendien in nieuwe kopieën opnieuw uitgebracht en gaat ook in de rest van het land draaien.

Een van de andere onderdelen van het festival is een uitgebreid Ravi Shankar-retrospectief.

Mooi!

Wat een tegenvaller zeg.

Al maanden staat de film hoog in me must-see lijst, voor een paar redenen.

1. Satyajit Ray wordt als een van de grootste regisseurs van 20ste eeuw gezien. 2. Kiarostami Zou beïnvloed zijn door Ray's werk 3. Thematiek behoorlijk aansprekend. 3. De film wordt beschouwd als beste Indische film ooit. 4. Voor deze film zou Ray nooit een film of zelfs een scene hebben geregisseerd. Mijn verwachtingen waren dan ook extreem hoog.

Film begint erg goed met zeer leuke vondsten waardoor het erg boeiend is allemal. Maar na een half uur had ik het gevoel alsof ik alles had gezien. Veel vaart of variatie ziet er niet in. Neem als voorbeeld Majidi's werk of die van Vittorio De Sica. Beiden thematiek als structuur nogal in dezelfde richting. Maar toch dynamischer uitgevoerd. Wat we hier te zien krijgen is 1 uur lang gezeurvan een moeder tegen een ingewoonde tante, her en der wat schouwspel. Beetje heen en weer geren, paar culturele aspecten die me niet konden bekoren en als hoogte punt De dood van Durga.

Veel Apu is het ook niet. Hij is zelden in beeld of heeft noch paar teksten. Ik denk dat zijn ogen alles horen te zeggen. Maar de probleem was dat de gebeurtenissen me voorbij gingen zonder dat ik hierbij iets voelde, of werd overdonderd, of ontroerd of ergens vast werd geplakt aan de beelden.

De film is zeer humanistisch, waar ik groot bewondering voor heb. Een humanistische film dient humanisme zo sympathiek mogelijk te tonen. Op dat gebied pakte de film me helaas niet. Met uitzondering de dood van Durga. Muziek is zeer typisch Indisch. Kan nooit zeggen of ik dergelijke muziek bemin. Erg mooi is het niet. bij wijlen wat zeurig. Somtijds ook wel prachtig.

Verder wil ik even kritiek geven op de beeld en geluid kwaliteit die ongetwijfeld op mijn beoordeling een rol spellen. Beeld kwaliteit zeer karig en donker bij wijlen. Geluid was soms niet te harden. Daarnaast soms geen ondertiteling te zien. Tevens wil ik de film wel op het grote scherm zien als wolfmanrene zijn informatie klopt. Tot die tijd kan ik hier niet veel mee en dat is echt jammer, want woorden kunnen niet omschrijven hoe hoog mijn verwachtingen waren.

Ramon K

Pindakaas? Want de regio 2 dvd's zijn tot nu toe de beste manier om de films te zien.

avatar van rokkenjager
Nee hoor. DVD besteld bij Amazon. Vond het zelf ook erg vreemd. Vandaar dat ik de film ongetwijfeld niet ga missen op het grote scherm.

avatar van Finisterra
Inderdaad, die kwaliteit is niet al te best. Sommige stukken dialoog waren helemaal niet te volgen door het ontbreken van ondertitels.

avatar van Grindhouse
rokkenjager schreef:

Zonde dat je de R1 dvd gekocht hebt. De Artificial Eye box is veel beter, en vrij goedkoop.

avatar van rokkenjager
Idd vind ik ook, ik ging ervan uit dat de kwaliteit in orde was. Daarnaast kon ik hem op een of andere manier niet bestellen bij de link die Mochizuki eerder gaf. Wellicht bestel ik hem ooit nog. Bedankt voor de link trouwens.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ook de kwaliteit van de Artificial Eye is niet optimaal, maar dat probleem hebben erg veel niet-westerse films uit de jaren '50. Maar ik heb begrepen dat de regio 1 echt waardeloos is. vergelijking tussen de twee.

starbright boy schreef:
Hulde dus weer voor de DVD Beaver. Het vershcil is inderdaad nogal schokkend.

Zag deze film zelf in het British Film Institute in Londen in een mega-zaal afgeladen vol met Indiërs toen daar een groot Satyajit Ray retro was in Londen in een week dat ik er net met vakantie was. Had een van de laatste tickets. Dat verhoogde de sfeer en beleving natuurlijk enorm. Kan me de kwaliteit van de kopie niet herinneren (maar omdat het over een zeer groot retrospectief ging, zal het wel een gerestaureerde kopie zijn geweest).

De film heeft mede daardoor een grote indruk achtergelaten.

avatar van maxcomthrilla
Speciale film,

Grootste verdienste van Pather Panchali is dat Ray vals sentiment buiten de deur weet te houden. Echt pure emoties in de zuivere zin van het woord. De ongeremde, levenslustige kinderen mogen lekker spelen in de bossen terwijl hun ouders zich wel bezighouden met de financiële malaise die hun treft. De band tussen ouders en kinderen is hecht, ook al zijn de momenten dat ze daadwerkelijk met z`n allen samen zijn spaarzaam. Het zijn wel oprecht, mooie momenten als ze dan eindelijk tijd voor elkaar hebben en de onderlinge strubbelingen tussen moeder en dochter even naar de achtergrond worden verschoven.

De film herbergt meerdere werelden in zich. Zo voel je jezelf als een ontdekkingsreiziger als Apu en zijn zusje door de bossen en velden struinen, uit niets blijkt dan dat de kinderen het voortdurend zwaar hebben. De kinderen maken van hun vervallen woning in de jungle een speelparadijs, waarin het omliggende, mythisch aandoende bos dient als escapisme - middel voor de kinderen om zich te verwonderen over dingen waar zij nog geen weet van hebben i.p.v. constant met de problemen van de grotemensenwereld geconfronteerd te worden, terwijl ze er toch nadrukkelijk mee te maken hebben. Mooi om te zien hoe de kinderen het beste er van proberen te maken!

Schrijnend om te zien hoe een tante van de familie Panchali zich een jas toeëigende, om zich het vege lijf te redden. En dit haar duur kwam te staan. Ik vond het toch wel een prachtig menske met een eigen willetje, die eigenlijk alleen maar als balast diende voor moeder Panchali die haar eerder al verweet zich te bemoeien met de opvoeding van haar dochter.

Maar tussen alle stribbelingen met andere dorpsbewoners en al het andere leed door viel er veel te genieten. Cinematografisch echt bijzonder knap gemaakt. De bosscenes waren licht getint, dit geldde ook voor de close ups van gezichtsuitdrukkingen en de buitenplaats waar veel bedrijvigheid was. Gaf een mooi contrast met de vrij donkere bouwval waar de familie woonde. Meest in het oog springende scene was het moment dat de kinderen achter een hond aansnelde en je hun spiegelbeeld in het water weerkaatst zag.

Dat de film zich afspeelt in een bos maakt het geheel zo al snel wat sprookjesachtiger dan als men op een vuilnisbelt leefde, zeker dankzij de prachtige, heldere belichting! Klinkt misschien vreemd, maar was in combinatie met de prachtige muziek toch een beetje een sprookje als ' duizend en een nacht '. Voelde authentiek Indiaas aan ( al had ik tot voorkort geen beeld bij Indiase films buiten Bollywood om ). Een nieuwe wereld opende zich voor mij, liet mij versteld staan en voerde veel poëtisch getinte momenten aan. Had al wel het idee, dat dit anders zou zijn dan zoete, bombastische, romantische Bollywood - producties wat gelukkig ook zo is.

De film maakte mijn verwachtingen waar. Helaas af en toe wel gehinderd door beeld en geluidsmankementen aan de dvd. Kan ik mij echt gigantisch aan storen, hoop de film daarom nog in november in vol ornaat te kunnen zien. Betoverend! Zeker kans op meer, mocht ik mij minder storen aan de technische mankementen of een betere versie zien. Wilde hierdoor al bijna een 4* uitdelen. 4,5*

maxcomthrilla schreef:

Is dat bekend probleem met de originele DVD van de film? Of heb jij gewoon pech en een verneukt product?

Wil dit nog steeds kopen, maar ook ik kan me mateloos ergeren aan mankementen op een DVD. Mooie woorden verder over de film trouwens.

avatar van maxcomthrilla
Er zijn geen betere dvd `s beschikbaar tot dusver dan de Artificial Eye - dvd die ik heb bekeken. Is sowieso al veel beter dan de vele donkerdere Regio 1 - dvd!

avatar van Wouters
briljantje van de indiase cinema. schitterende beelden, goed uitgediepte karakters en een goed beeld van het bengaalse leven en vooral dat van een kind.

het meeste is eigenlijk al gezegd, veel indrukwekkende scenes zoals de verbanning van durga door haar moeder(beiden zichtbaar met toch een muur ertussen, mooi perspectief), het wandelen van de groep langs het water, het bekijken van de trein en de hereniging van de vader en moeder.
en dan mis ik er nog zeker een paar. In tegenstelling tot veel andere talen moest ik erg wennen aan het klakkerige bengali, maar storend was het nooit. Muziek was een plus.

voor nu 4.5* bij herziening waarschijnlijk meer.

avatar van wolfmanrene
rerelease op 13 november, dus wellicht binnenkort een ander affiche.

avatar van Denveen
Er staat dat deze binnenkort in de bioscoop komt, wat moet ik me hierbij voorstellen?

avatar van Co Jackso
Denveen schreef:

In het Filmmuseum in Amsterdam wordt een gerestaureerde kopie van de film vertoond gedurende de maand november. Tevens worden de twee andere delen van de trilogie vertoond. Dus ik hoop dat je een beetje in de buurt van Amsterdam woont. Ik ga er in ieder geval zeker heen, wat mij betreft een niet te missen kans.

Wauw, nu wel een mooie poster!

avatar van wolfmanrene
Pather Panchali gaat ook door het land reizen. De andere twee delen zijn alleen in het Filmmuseum te zien.