Ransom (1996)

Thriller / Misdaad
121 minuten / 140 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ron Howard
met Mel Gibson, Rene Russo en Gary Sinise

De zoon van Tom Mullen, een rijke eigenaar van een luchtvaartmaatschappij, wordt ontvoerd. Hij is bereid om de 2 miljoen aan losgeld te betalen, maar er gaat iets fout bij het afgeven van het geld. Tom besluit het losgeld te veranderen in een beloning voor een ieder die de ontvoerders weet te vinden.

avatar van mar007
ik vond dit een spannende film met een goed verhaal.
mel gibson speelde erg goed.
ik heb deze film nu twee keer gezien,heerlijke film.

avatar van xxERWINxx
goede film, vooral het einde!

avatar van Flavio
Redelijke thriller maar het einde met de "redder-blijkt-ontvoerder-te-zijn-twist" had wel iets beter uitgewerkt kunnen worden. Bijvoorbeeld door de identiteit van Jimmy niet prijs te geven tijdens de ontvoering maar hem pas in beeld te brengen v.a hij zn kompanen neerschiet. Is het natuurlijk een heel andere film maar goed.

Maar voor een Ron Howard film (die ik een van de saaiste regisseurs van Hollywood vind) goed te pruimen.

avatar van panax
goeie film, typische gibson film vind ik
veel aktie en spanning ,best wel oke

avatar van Richard_Voorhees
Vond het eerlijk gezegd maar een matige film. Er zit geen spanning in en de chemie tussen Mel Gibson en Rene Russo is ook zo'n beetje nul. Ze komen totaal niet geloofwaardig over als getrouwd koppel met kind.
Redelijk vermakelijk, maar niet goed genoeg voor een voldoende naar mijn mening.

Reinbo
Vandaag herzien. De Director's Cut die 18 minuten langer duurt. (Enkel uitgebracht op de Japanse laserdisc). Ik heb geen idee wat de verschillen zijn, maar de film beviel me een stuk beter dan de eerste keer. Denk dat het tempo wat lager ligt en het meer als drama dan als thriller wordt gebracht. Maakt het iets geloofwaardiger.

avatar van baspls
"My son is dead, go to hell!"

Best wel grappig als je bedenkt dat een comedy-acteur als Ron Howard zo'n goede regisseur is die instaat is om zo'n serieuze film te maken. Het was al knap dat hij een meesterwerk als Willow kon maken.

Erg indrukwekkende film over een zeer akelige ontvoering. Pas ook Hostage met Bruce Willlis gezien over ongeveer het zelfde onderwerp maar die is toch veel minder realistisch en een beetje te veel Bloed en geweld. Hier daarintegen vond ik het voor zo ver ik dat kan beoordelen erg realistisch.

Het acteerwerk is optimaal. Mel Gibson is echt heel goed en zeer overtuigend. Het verhaal vond ik zeer overweldigend. Ik moet zeggen dat dat als vader toch het vreselijkste is wat je kan gebeuren dat je zoon word ontvoerd. En dan is de vraag ook waarom? Waarom hem? In de film zegt de ontvoerder dat met al dat succes het er toch een keer van moest komen maar dat vind ik niet redelijk. Je ben rijk, misschien heb je daar wel erg veel moeite voor gedaan, en dan komt er een psychopaat die je zoon ontvoerd en geld wil.

Ik moet zeggen dat ik de hele film door ook gewoon zin had om die corrupte agent te mollen. Gelukkig zaten er aan het einde wat goede vechtscènes en word die hufter neergeknald.

De soundtrack klinkt niet echt zoals de andere James Horner-scores maar is wel redelijk.

Goede film.

avatar van PEN15
Ik wilde hem graag eens herzien. Kwam laatst nog voorbij, maar dat was al na elven en met al die reclames liep het flink uit de klauwen. Halverwege genokt. Ik heb hem nog ergens op VHS liggen, maar geen zin om dat aan te slingeren. Als klap op de vuurpijl heeft mijn opgezochte video de laatste helft geen geluid!

Sinise is geknipt voor de rol van gluiperige smeris. In Impostor vond ik hem ook goed, maar wat vreemd dat ie daarna alleen nog maar gevraagd wordt voor csi. Ze vonden hem als detective natuurlijk meer indruk maken. Over het geheel vind ik Ransom heel goed, meer dan redelijk, maar het heeft zijn schoonheidsfoutjes natuurlijk. Zoals iemand anders het al zei, zijn de ontvoerders echte amateurs en de grand finale vind ik erg cheap. Zo eindigen ze namelijk allemáál.

the third person shooter, bad guy wil toch nog even schieten, gaat niet in de bak maar naar de eeuwige jachtvelden etc.. Het was veel beter geweest als Mel Gibson net deed alsof hij het niet door had, maar gewoon Jimmy Shaker met zijn vliegtuig liet neerstorten! dan kreeg deze prent echt de volle buit. Kwestie van origineel en creatief wezen met je scripts

avatar van Roger Thornhill
Een serieuze film, half psychologische thriller, half actie, goed spel, personages die met een voorstelbaar probleem zitten, een sterke schurk (volgens mij was dit de film waarin Gary Sinise zóveel indruk maakte dat een filmcriticus iets zei in de trant van: "If Hell had a doorman, he would have the face of Gary Sinise"), de plot goed uitgewerkt, kortom als alle Hollywoodfilms dit niveau haalden zou de doorsnee filmkijker een stuk beter af zijn. Jammer van het te voorspelbare en clichématige einde met de gewelddadige dood van de schurk en de bijbehorende gemanipuleerde slotbeelden. Desalniettemin heb ik deze film al meerdere malen gezien en ben ik steeds weer tot en met de laatste seconde geboeid gebleven. Leuk ook om bij de ontvoerders al die acteurs te zien die later naar betere rollen zouden doorstromen. Maar het hart van de film bestaat toch uit de meesterlijke schaakpartij tussen Gibson en Sinise. "You're a lyin' ass dog, pal."

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, lang geleden dat ik deze film gezien had, moet zeggen dat er niet zo heel veel actie inzit, maar wel een goed verhaal en het einde maakt een hoop goed!
wel vermakelijk.

edje555
Een zeer spannende film, die mij op het puntje van mijn stoel liet zitten.
Het verhaal zit goed inelkaar, spanning bouwd snel op, en het is een race tegen de klok.
interresant van deze film is voor mij, dat het publiek de ontvoerders al zien, wie het zijn, etc etc, dat maakt deze film zo bijzonder.

Top-Film.

Give me back my son !!!!

avatar van notsub
Ransom heeft op verschillende punten net iets meer dan een doorsnee thriller. Mel Gibson doet het bijna altijd goed bij mij en de bad guy overtuigt me ook. Dan volgt er en mooie mix van actie en suspense, zonder dat er nu direct een klassieker gemaakt is. Hier en daar wordt een cliché helaas niet gemeden. Uiteindelijk wordt er een degelijke finale neergezet en is het als geheel goed geslaagd.

Sterk einde!Best wel een goed filmpje!

avatar van Gang_Star
Sterke thriller met een behoorlijk goede rol van Mel Gibson. Gary Sinise zet een goede badguy neer. De film is niet altijd even spannend maar blijft wel de volle speelduur boeien. Het moment dat Tom Mullen het losgeld als prijs op het hoofd zet van Jimmy Shaker is een fijne draai aan het ietwat standaard verhaal. Hierna komt Gibson telkens beter in zijn rol en weet hij een overtuigend karakter neer te zetten. Ook is de cast best een vernoeming waard, want met Mel Gibson, Gary Sinise, Rene Russo, Delroy Lindo, Liev Schreiber en onder andere Donnie Walhberg heb je geen verkeerde cast.
Prima wegkijker.

avatar van Antonev
Ben een lijstje aan het aflopen met wat oudere films die ik (schandalig genoeg) nog niet heb gezien. Aangezien het zondag is en dus tijd is voor meerdere films, ga ik mooi met deze beginnen!

avatar van Antonev
Prettige 90's thriller, die helaas nergens echt heel verrassend wordt. Gibson speelt echter wel een aardige rol.

Uitstekende film waarin het zoontje van een luchtvaargigant wordt gekidnapt voor losgeld. Op zich een vrij simpel plot, maar goed uitgewerkt en ook de personages komen goed uit de verf (vooral omdat het psychologische aspect zeker niet vergeten wordt en de cast uitstekend werk levert). Onderhoudend over de volle lengte en een aantal spannende scenes.

avatar van Vinokourov
Nah, matigheid troef hoor in deze zoon-wordt-gekidnapt-thriller. Van Ron Howard zijn regisseerkunsten ben ik sowieso nooit over te spreken. Vrijwel alle films van hem zijn allemaal zo dik, overdramatisch en ongeloofwaardig. Halverwege vliegt Ransom dan ook volledig uit de bocht met Mel Gibson (ben ook geen fan van hem) die de ene ongelooflijke actie na de andere inzet. Alles maar om de kidnappers dwars te zetten en ohja, ook nog zijn kind terug te krijgen. Vond het niet best en eerder een vervelende film worden.

avatar van Majestics
Leuke vermakende film, de jaren 90 stellen mij zelden teleur.

avatar van IH88
“My son is dead, go to hell!”

Sterk gijzelingsdrama. Ik ben niet de grootste fan van de acteur Gibson (als regisseur wel, het Ben Affleck effect zeg maar), maar hier heeft hij een aantal fantastische momenten. De speelduur had wat korter gekund, maar Ransom heeft een aantal spannende momenten en de acteurs zijn sterk. Heerlijke rol van Gary Sinise weer. De film heeft een aantal aardige twists en vooral op het laatst heeft Ron Howard een aantal interessante plotontwikkelingen voor de kijker in petto.

avatar van SmackItUp
Redelijk doorsnee thrillertje.

En bovenal, de film duurt veels te lang. Na anderhalf uur had ik het wel zo'n beetje gezien, maar Howard plakt er nog een extra 30 minuten van hetzelfde achteraan. Sonde, score had hoger uit kunnen vallen, maar het laatste deel deed mij gapen.

2,5*.

avatar van martijn011
Best een aardige misdaadthriller met een typisch jaren '90 sfeertje. Een sfeertje wat me altijd wel bevalt, het bevat altijd wat nostalgisch.
De film wordt naar mijn mening pas echt goed naar het einde toe. Dan kent de film vooral een wat meer psychologisch spelletje, iets wat met Gibson en Sinise goed uit de verf komt.
Vond de rest van de badguys erg tegenvallen, evenals de rest van de cast.
De film moet het echt van Gibson en Sinise hebben en die momenten zorgen ervoor dat de film een voldoende toegekend krijgt.