Outbreak (1995)

Actie / Thriller

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Dustin Hoffman, Rene Russo en Morgan Freeman

Een dodelijk virus weet zijn weg te vinden naar de Verenigde Staten via een Afrikaans aapje. Het is aan Kolonel Sam Daniels om de epidemie te stoppen in een klein dorpje, dat volkomen afgezet wordt in een poging om een overdreven reactie van het Witte Huis te voorkomen.

avatar van Left4Dead
Actiefilm die gebaseerd is op het feit dat er virussen kunstmatig gemaakt zijn voor biologische oorlogsvoering. In de oerwouden schijnen nog vele onbekende en dodelijk virussen zich te huisvesten die door het kappen van die wouden de mens kan infecteren met alle kwade gevolgen van dien.

Outbreak is één van de films die ik graag 1 a 2 maal per jaar zie. Dit komt door de achtergrond van het verhaal, de casting die subliem werkt en een script plus regie welke in perfecte handen lagen. Er zitten heerlijke actiestukken in de film maar soms wordt het weer te Amerikaans. Gelukkig kan ik dat wegstrepen tegen het vlotte verhaal waarbij de effecten op momenten heerlijk door de huiskamer vliegen.

Heerlijk vermaak, griezelige achtergrond als je nagaat hoe snel een pandemie kan ontstaan en er weinig tegen te doen valt.

best een goeie film. de cast speelt goed en verveelt niet ondanks het vreselijk amerikaanse laagje dat eroverheen zin.

het enige wat ik een beetje raar vind is dat net5 deze film juist nu op tv uitzend nu het ebola-virus weer zo veel slachtoffers maakt. erg smakeloos van net 5.

avatar van Left4Dead
imagic schreef:

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Onze ogen altijd maar sluiten hebben we nu al eeuwen gedaan, misschien tijd dat we zulke problemen echt serieus gaan benaderen. Vaak moet dat op een manier dat tegen het shockeren aan zit omdat het ander geen effect heeft.
Nogmaals het ligt eraan hoe je er tegenaan kijkt, dat er virussen ook nog kunstmatig gecreëerd worden is absurd en dat er een uitgeroeid virus bewaard wordt is nog absurder. Vorige week heeft een groot virusloog gepleit voor vernietiging van het uitgeroeide pokkenvirus die door Amerika en Rusland nog steeds bewaard wordt.

Lees dit "oud" bericht maar eens. Zo zijn er nog veel meer, we leven in een tijd waar biologische oorlogsvoering steeds gevaarlijker wordt. B.t.w. ik ben geen doomdenker of iemand die conspiracy theory's volgt maar..........

avatar van dvdcrusher
Dit is ongetwijfeld de film die ik al het vaakst heb gezien, minstens 1 keer per jaar. Leuk scenario en een schitterende cast ook. Alle films over verspreiding van ziekten ed hebben me altijd geboeid en dit is wel de beste film in zijn soort. 5 sterren

avatar van 606
Het is maar een film, maar realiteit ten top. Virussen zijn er helaas heel veel. En ook ze muteren continu.

606 schreef:

Een van de beste films in dit genre.

avatar van 606
stinissen schreef:
Een van de beste films in dit genre.
Kijk nu voor de 2de keer geloof ik, maar gaat vast omhoog mijn stem.

Gisteren weer op tv, en toch wou ik hem weer zien . Hele goede film .
Fantastische acteurs , niet alleen Dustin Hoffman, Rene Russo en Morgan Freeman maar ook Donald Sutherland als ijskoude generaal is geweldig en natuurlijk ook Cuba Gooding jr is weer zeer goed .

avatar van Vinokourov
Nah, een heel magere voldoende voor Outbreak. Meer kan ik er niet van maken. Het begin is nog wel okee en je hoopt dat de film het onderwerp 'hoe bestrijden we een ontzettende besmettelijk virus?' ook leuk aangepakt wordt. Maar dat viel wel wat tegen. Donald Sutherland is generaal plus ultieme slechterik en doet er alles om Dustin Hoffman, een kolonel met medische kennis) een beetje normaal zijn werk te laten doen.

Dat soort interne strubbelingen binnen het leger zijn vrij kansloos en niet leuk om naar te kijken. Het loopt ook gigantisch uit de hand, wat dan wel erg opmerkelijk wordt op het laatst. Ook had Outbreak enkele oversentimentele 'cut the crap'-momenten, maar goed het was nog wel te doen door een nogal atypische rol van Morgan Freeman, die de film nèt weet redden.

avatar van IH88
“I hate this bug.”

Outbreak blijft een oerdegelijke film. Een Afrikaans virus slaat over op Amerika (een klein stadje) en een stel dokters en het leger moeten het virus in bedwang houden. Uiteraard botsen de dokters en het leger nogal over de manier waarop dit gedaan moet worden. Hoffman is ijzersterk en wordt bijgestaan door klasbakken zoals Freeman, Spacey, Sutherland, Russo en Gooding Jr. Het plot is wat voorspelbaar, en op het laatst wordt het zelfs iets te bombastisch en actievol. Zo'n virusuitbraak levert al genoeg spanning op, maar hier moet het nog even worden aangedikt met een bomplotje. Dat had niet gehoeven.