Outbreak (1995)

Actie / Thriller

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Dustin Hoffman, Rene Russo en Morgan Freeman

Een dodelijk virus weet zijn weg te vinden naar de Verenigde Staten via een Afrikaans aapje. Het is aan Kolonel Sam Daniels om de epidemie te stoppen in een klein dorpje, dat volkomen afgezet wordt in een poging om een overdreven reactie van het Witte Huis te voorkomen.

avatar van Left4Dead
Actiefilm die gebaseerd is op het feit dat er virussen kunstmatig gemaakt zijn voor biologische oorlogsvoering. In de oerwouden schijnen nog vele onbekende en dodelijk virussen zich te huisvesten die door het kappen van die wouden de mens kan infecteren met alle kwade gevolgen van dien.

Outbreak is één van de films die ik graag 1 a 2 maal per jaar zie. Dit komt door de achtergrond van het verhaal, de casting die subliem werkt en een script plus regie welke in perfecte handen lagen. Er zitten heerlijke actiestukken in de film maar soms wordt het weer te Amerikaans. Gelukkig kan ik dat wegstrepen tegen het vlotte verhaal waarbij de effecten op momenten heerlijk door de huiskamer vliegen.

Heerlijk vermaak, griezelige achtergrond als je nagaat hoe snel een pandemie kan ontstaan en er weinig tegen te doen valt.

best een goeie film. de cast speelt goed en verveelt niet ondanks het vreselijk amerikaanse laagje dat eroverheen zin.

het enige wat ik een beetje raar vind is dat net5 deze film juist nu op tv uitzend nu het ebola-virus weer zo veel slachtoffers maakt. erg smakeloos van net 5.

avatar van Left4Dead
imagic schreef:

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Onze ogen altijd maar sluiten hebben we nu al eeuwen gedaan, misschien tijd dat we zulke problemen echt serieus gaan benaderen. Vaak moet dat op een manier dat tegen het shockeren aan zit omdat het ander geen effect heeft.
Nogmaals het ligt eraan hoe je er tegenaan kijkt, dat er virussen ook nog kunstmatig gecreëerd worden is absurd en dat er een uitgeroeid virus bewaard wordt is nog absurder. Vorige week heeft een groot virusloog gepleit voor vernietiging van het uitgeroeide pokkenvirus die door Amerika en Rusland nog steeds bewaard wordt.

Lees dit "oud" bericht maar eens. Zo zijn er nog veel meer, we leven in een tijd waar biologische oorlogsvoering steeds gevaarlijker wordt. B.t.w. ik ben geen doomdenker of iemand die conspiracy theory's volgt maar..........

avatar van dvdcrusher
Dit is ongetwijfeld de film die ik al het vaakst heb gezien, minstens 1 keer per jaar. Leuk scenario en een schitterende cast ook. Alle films over verspreiding van ziekten ed hebben me altijd geboeid en dit is wel de beste film in zijn soort. 5 sterren

avatar van 606
Het is maar een film, maar realiteit ten top. Virussen zijn er helaas heel veel. En ook ze muteren continu.

606 schreef:

Een van de beste films in dit genre.

avatar van 606
stinissen schreef:
Een van de beste films in dit genre.
Kijk nu voor de 2de keer geloof ik, maar gaat vast omhoog mijn stem.

Gisteren weer op tv, en toch wou ik hem weer zien . Hele goede film .
Fantastische acteurs , niet alleen Dustin Hoffman, Rene Russo en Morgan Freeman maar ook Donald Sutherland als ijskoude generaal is geweldig en natuurlijk ook Cuba Gooding jr is weer zeer goed .

avatar van Vinokourov
Nah, een heel magere voldoende voor Outbreak. Meer kan ik er niet van maken. Het begin is nog wel okee en je hoopt dat de film het onderwerp 'hoe bestrijden we een ontzettende besmettelijk virus?' ook leuk aangepakt wordt. Maar dat viel wel wat tegen. Donald Sutherland is generaal plus ultieme slechterik en doet er alles om Dustin Hoffman, een kolonel met medische kennis) een beetje normaal zijn werk te laten doen.

Dat soort interne strubbelingen binnen het leger zijn vrij kansloos en niet leuk om naar te kijken. Het loopt ook gigantisch uit de hand, wat dan wel erg opmerkelijk wordt op het laatst. Ook had Outbreak enkele oversentimentele 'cut the crap'-momenten, maar goed het was nog wel te doen door een nogal atypische rol van Morgan Freeman, die de film nèt weet redden.

avatar van IH88
“I hate this bug.”

Outbreak blijft een oerdegelijke film. Een Afrikaans virus slaat over op Amerika (een klein stadje) en een stel dokters en het leger moeten het virus in bedwang houden. Uiteraard botsen de dokters en het leger nogal over de manier waarop dit gedaan moet worden. Hoffman is ijzersterk en wordt bijgestaan door klasbakken zoals Freeman, Spacey, Sutherland, Russo en Gooding Jr. Het plot is wat voorspelbaar, en op het laatst wordt het zelfs iets te bombastisch en actievol. Zo'n virusuitbraak levert al genoeg spanning op, maar hier moet het nog even worden aangedikt met een bomplotje. Dat had niet gehoeven.

avatar van arno74
Toch wel positief verrast, best een prettige wegkijker met een fijne cast. Het verhaal, een soort rampenfilmachtige thriller rondom de uitbraak van een virus, volgt wel een Hollywoodformule maar het is wel een beproefde die werkt. Redelijk spannend, fijne actie zo op z'n tijd, qua uitvoering vrij geloofwaardig en een fijne mix van gebeurtenissen zodat het nooit te saai of te druk wordt. Prima kijkervaring dus. 3,5*

Goeie film waarin een kolonel gespecialiseerd in virussen te maken krijgt met een nieuw, dodelijk virus. Een onderhoudende film van begin tot eind met genoeg spanning. Subtiel is het allemaal niet te noemen, maar de film toont wel goed hoe zo'n virus zich kan verspreiden en wat de gevolgen kunnen zijn. Verder nog een cast met aardig wat bekende namen en Dustin Hoffman in een toch wel a-typische rol voor hem.

avatar van martijn011
Een film met een behoorlijk actueel onderwerp i.v.m. het Coronavirus dat deze dagen constant in het nieuws is.
De film kijkt prettig weg en bevat ook nog eens een behoorlijke sterrencast. Dustin Hoffman en Kevin Spacey steken er in positieve zin uit, Donald Sutherland kon me dan weer minder bekoren al lag dat waarschijnlijk meer aan het script dan aan wat hij er van geprobeerd heeft te maken.

Naar het einde toe wordt het naar mijn mening wat overdreven en is het niet meer geloofwaardig te noemen. Toch is vooral het begin van de film niet alleen goed maar ook nog interessant om te zien hoe men zo'n virus probeert te bestrijden.
Voldoende.

avatar van Ajax&Litmanen1
Mijn interesse in virusverhalen is de afgelopen periode wel toegenomen dankzij het nu heersende Corona-virus en dan is deze Outbreak toch wel een van de bekendere titels over dit soort problemen. Jammer genoeg is de film verre van perfect, want na een heftige, veelbelovende start kakt de film aardig in en loopt het verder als een veel te lang uitgetrokken thriller die zeker een half uur korter had mogen zijn. De cast is wel erg goed te noemen, met oa Donald Sutherland, Kevin Spacey, Cuba Gooding Jr, Morgan Freeman, Dustin Hoffman en Patrick Dempsey. Toch zitten er niet hele memorabele vertolkingen bij, daarvoor is het script te rommelig. Misschien was alles interessanter geweest als je meer gevolgen zou zien van de uitbraak in Amerika. Uiteindelijk is het een redelijke film geworden, meer niet.

avatar van notoirefilmhater
Heel jaren 90 en vol cliché-verhaallijnen. Verwacht zeker geen topfilm. Daarentegen is CGI grotendeels afwezig (de dieren zijn echt), en dat is een verademing anno 2020. Per saldo verdient de film eigenlijk een 2,5*; maar de huidige gebeurtenissen maken Outbreak weer meer relevant en herkenbaar: 3,0*.

avatar van Kondoro0614
“George, you've heard about this virus?... Shall I cough on you, George?”

Ook ik heb me laten overhalen om na deze hele Corona-crisis deze film te gaan kijken. De kroegen zitten dicht, kameraden blijven liever thuis dus heb ik met één maatje maar gewoon besloten deze film aan te zetten en hij was verrassend leuk. Ik denk dat het ook meer komt omdat het verhaal eigenlijk vrij dicht bij de gebeurtenissen staat wat nu in het land zich afspeelt. Hoewel het virus in deze film wel iets heftiger is en meer op de Ebola-ziekte lijkt is de verspreiding hiervan wel te evenaren dus een kern van realisme deelde ik dan al vrij snel.

Toch is de film op veel vlakken ook wel erg matig bezig. Ik vond vooral de acteerkunsten niet héél bijzonder van een ‘Morgan Freeman’ bijvoorbeeld. Hoewel ik Dustin en Kevin het dan nog wel wat leuker vond doen, werd ik soms gek van die rare ruzie tussen ‘Sam Daniels’ en ‘ Robby Keough’ en van dit onnozel ruziezoekende klote scenes daar gaan mijn haren van rechtop staan. Wat ik wel vaker in films zie, dat bepaalde ruzie’s dan nergens over gaan en ze op mirakelleuze wijze toch weer bij elkaar terecht komen en weer van elkaar ‘houden’, dikke bullshit. Dit is ook iets wat deze film een beetje de grond in boorde, die domme ruzie scenes tussen iedereen of hoort dat bij het stukje ‘hectiek’?

Het begint eigenlijk al wel direct erg leuk, met de vernietiging van eigen mannen omdat er een zeer dodelijk virus heerst en het Amerikaanse leger zo zijn biologische wapen wou vernietigen en geheim houden. Toch ontsnapten er een paar apen die vervolgens gevangen werd en verscheept naar Amerika. Hier komt een jonge smokkelaar met de aap in aanmerking die na een beetje water spugen de bacterie overbracht bij de man, goeie roggel. De man verspreidt het vervolgens tussen de mensen de bacterie en een heuse ziektegolf is ontstaan, toch bijzonder dat het alleen bij dat dorpje plaatst vond en er niet buiten kwam.

Het verhaal was redelijk om te volgen, en het concept was natuurlijk erg interessant mede door de gebeurtenissen die zich nou in de wereld afspelen. Het lockdown gevoel kon de film goed overbrengen en de personen die ziek waren goed in de make-up gezet want het was eigenlijk een best angstig beeld. Toch wel een vermakelijke film met een paar kleine schoonheidsfouten.

Net geleden gezien.had er nog niet op gestemd.maar dit is een mooie film.en ook een goed verhaal.ook met een prima cast.ook nog spannend.heb me prima vermaakt.

avatar van Harco
Vermakelijke onzin, deze Outbreak. De eerste helft richt zich vooral op het virus en de bestrijding daarvan, terwijl de tweede helft meer bestaat uit een soort machtsspelletje binnen het leger. Dat eerste deel is uiteindelijk wel het leukste maar het had een stuk erger gekund. De domme bombastische opening lijkt wat uit de toon te vallen maar past weer wel bij de tweede helft van de film. De cast bestaat uit een leuke rits aan A-list-acteurs en het tempo ligt hoog waardoor de verveling nooit echt toeslaat. De karakters en het verdere verloop mogen dan cliché zijn, Petersens uitwerking daarvan is echter wel effectief. Het kleurgebruik is verder best aardig en het is allemaal redelijk rustig geschoten. In het rampenfilm-subgenre is dit daarom uiteindelijk wel een van de leukeren.

avatar van notoirefilmhater
Harco schreef:
Het tweede deel leek meer op een aflevering van The A-Team

avatar van schenkowiets
Beetje voorspelbaar sommige dingen maar daarom is de film niet minder goed.
Spannend,goede acteurs en een goed verhaal !

avatar van BlueJudaskiss
Begint spannend en panisch, maar zodra de helikopters en het leger de hoofdrol krijgen raakte ik mijn aandacht kwijt.