Alien: Covenant (2017)
Genre: Sciencefiction / Horror
Speelduur: 122 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Michael Fassbender, Katherine Waterston en Billy Crudup
IMDb beoordeling:
6,4 (341.677)
Gesproken taal: Engels en Duits
Releasedatum: 18 mei 2017
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Alien: Covenant
"The path to paradise begins in hell."
De bemanning van het kolonieschip Covenant is op weg naar een verre planeet aan de andere kant van de Melkweg. Ze ontdekken daar, wat zij denken, een onbekend paradijs, maar wat eigenlijk een duistere gevaarlijke wereld is. De enige bewoner blijkt de 'synthetische' David (Michael Fassbender) te zijn, een overlevende van de gedoemde Prometheus expeditie.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,4 / 341677)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Alien: Covenant (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op meJane
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
David / Walter
Daniels
Christopher Oram
Tennessee Faris
Carl Lope
Karine Oram
Ricks
Upworth
Maggie Faris
Hallett
Reviews & comments
tattoobob
-
- 8198 berichten
- 2567 stemmen
Wat hoor ik nu? Een nieuwe Predator? Hoe, wat, wanneer en waar???
Film >> Nieuws >> The Predator (2018)
Nog even geduld...
Noodless
-
- 10044 berichten
- 6180 stemmen
Dubbel gevoel !
Als alien-fan had ik wel op voorhand schrik gezien de recensies hier, maar het mag duidelijk zijn dat de film gewoon goed is. Natuurlijk lagen mijn verwachtingen hoger en kan deze niet wedijveren met de vroegere alien films. Maar anderzijds probeert Scott er toch nog iets origineels van te maken. Of zaten we te wachten op een zoveelste remake of het nog verder uitmelken wat we al gezien hebben ?
Als ik de film globaal vergelijkt met andere films dan is mijn conclusie dat het toch een goeie film is geworden met hier en daar wat kwaaltjes. Het mysterieuze wordt teniet gedaan en daar heb ik het wat moeilijk mee. Het uiteindelijke verrassingselement is misschien wel goed gevonden, maar voor mij werkte het minder. Ook wat sfeer en cast betreft is het duidelijk minder. Ook al speelt Fassbender en Katherine Waterston wel goed, de anderen zijn gewoon slachtvee.
Daarentegen ziet de film wel prachtig uit. De looks van de ruimteschepen zowel binnen als van buiten zijn prachtig. Ook de nieuwe wereld en de vroegere cultuur worden knap weergegeven. Volgens sommigen hier zou dit een groot deel van de film bevatten waarvoor ik een beetje zou vrezen, maar dat valt wel heel goed mee. De opbouw is prima en de actiescènes zien er heel overzichtelijk uit. Misschien zitten er niet veel gore scènes in, maar sommigen ervan kunnen wel tellen. En de looks van de aliens mogen ook gezien worden. Mooi werk ! Conclusie : typische film om in de bioscoop te zien waar de film meer tot zijn recht komt. De film is goed, maar moet hier sommigen wel gelijk geven...het is geen Alien of Aliens....maar ook niet die daar opvolgen. Met Prometheus komt de film wel in de buurt. 8/10
Mad Man Mundt
-
- 300 berichten
- 3804 stemmen
Een nieuwe Predator?
Nu is het cirkeltje rond...
Nu wil ik ook Predamorphlicants vs RowboatCop!
tattoobob
-
- 8198 berichten
- 2567 stemmen
Nu is het cirkeltje rond...
Nu wil ik ook Predamorphlicants vs RowboatCop!
Die zullen helaas niet zoveel fanboys krijgen denk ik. 
Captain.janek
-
- 128 berichten
- 242 stemmen
Laatste stand van de box office = Worldwide $227,526,752
Dat gaat dus gestaag voort en omhoog!
Ridley Scott heeft afgelopen week aan gegeven dat er hard gewerkt wordt aan de opvolger van
Alien Covenant, waarin ook de engineers een nadrukkelijke rol zullen spelen.
Heel veel mensen weer blij!
Aazhyd
-
- 640 berichten
- 305 stemmen
Wat saai zeg, steeds maar voortborduren op hetzelfde. Uitmelken, meer.
rebelkush
-
- 222 berichten
- 379 stemmen
Hey Tattoobob.
Ik zie je niet vaak zulke hoge cijfers geven.
Grafisch zal het natuurlijk mooier zijn maar is het ook echt beter dan die van 79?
Ik hoop dat ik het deze week nog kan zien, can't wait.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Grafisch zal het natuurlijk mooier zijn maar is het ook echt beter dan die van 79?
Waarom "natuurlijk"? 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Omdat Alien 1979 is en Alien: Covenant 2017. Het enige wat in Alien 1 grafisch mooier is, is de Xenomorph. Dus Alien: Covenant wint het sowieso dik op het gebied van grafisch mooier zijn.
De CGI aliens in Covenant verpesten het een beetje, maar ook al heeft het zijn charmes, die MS-DOS computers met rare geluiden is natuurlijk niet om aan te zien en te horen. Om maar even wat te noemen. Als je wil, geef ik je nog 2 voorbeelden. Geen probleem.

De Chestburster
Het hoofd van Ash vlak voordat ze het in brand steken.
En sowieso ziet bijna de hele film er inmiddels gedateerd uit. Nee niet alles hoor! En gedateerd betekent niet automatisch lelijk, maar dan nog is Alien: Covenant grafisch gezien natuurlijk mooier.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Omdat Alien 1979 is en Alien: Covenant 2017. Het enige wat in Alien 1 grafisch mooier is, is de Xenomorph. Dus Alien: Covenant wint het sowieso dik op het gebied van grafisch mooier zijn.
De CGI aliens in Covenant verpesten het een beetje, maar ook al heeft het zijn charmes, die MS-DOS computers met rare geluiden is natuurlijk niet om aan te zien en te horen. Om maar even wat te noemen. Als je wil, geef ik je nog 2 voorbeelden. Geen probleem.

De Chestburster
Het hoofd van Ash vlak voordat ze het in brand steken.
En sowieso ziet bijna de hele film er inmiddels gedateerd uit. Nee niet alles hoor! En gedateerd betekent niet automatisch lelijk, maar dan nog is Alien: Covenant grafisch gezien natuurlijk mooier.
Dus Alien Covenant is mooier dan Alien gewoon omdat het recenter is? Dat begrijp ik niet. Ik vind Covenant of Prometheus helemaal niet mooi. Doet me helemaal niks. Het ziet er voor mij allemaal heel gewoontjes uit.
tattoobob
-
- 8198 berichten
- 2567 stemmen
Hey Tattoobob.
Ik zie je niet vaak zulke hoge cijfers geven.
Grafisch zal het natuurlijk mooier zijn maar is het ook echt beter dan die van 79?
Ik hoop dat ik het deze week nog kan zien, can't wait.
Nee deze is niet beter...tis een andere film gelukkig maar.
Ik vind hem gewoon top passen tussen alle andere alien films.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
AC1 In dit geval wel ja. Ook jij moet toegeven dat het mooier is. Maar mooier wil inderdaad niet automatisch zeggen aantrekkelijker. En ja, dat is het verschil.
Het is niet omdat een computerscherm of een bedieningsknopje "gedateerd" is dat een film niet mooi is. Het kan zelfs deel uitmaken van de schoonheid.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
AC1 Alex, dat zeg ik toch ook. Lees het zelf maar. Ik zei namelijk al hierboven: En gedateerd betekent niet automatisch lelijk.
Dus ja, het kan nog steeds mooi zijn, maar A:C is mooier. Je hebt mooi, mooier, mooist.... Snap je? 
En nogmaals, mooier wil niet automatisch zeggen aantrekkelijker.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
AC1 Kom op nou... Natuurlijk is er nuance. Ik vind een Porsch (auto) er kwalitatief mooi uitzien, maar toch is het niet mijn smaak en ik vind het daarom niet aantrekkelijk. Heb ik ook met vrouwen. Sommige zijn mooi, maar tegelijk niet aantrekkelijk. Dat heeft met de uitstraling te maken.
Jij ziet heus wel dat Prometheus en A:C er kwalitatief mooier uitzien dan Alien (1979). Maar visueel is het niet jouw smaak en vind je het daardoor niet aantrekkelijk.
Captain.janek
-
- 128 berichten
- 242 stemmen
AC1 over smaak valt niet te twisten.
Jij staat volstrekt in je recht om Prometheus en Alien Covenant niet aantrekkelijk te vinden. Maar in die 40 jaar zijn er natuurlijk wel zaken bij gekomen die nu State of the Art zijn, de hologrammen, de red balls die de omgeving in kaart brengen, in P. de gave pakken, de interieurs van de ruimteschepen etc.
Maar om je op een punt tegemoet te komen: Ja, in Alien ('79) is de hele sfeer verbluffend intrigerend! Veel kan op het conto geschreven worden van Giger. Het prachtige Alien ruimteschip, de space jockey, die beduidend groter is dan de SJ in Prometheus.
Maar bovenal het interieur van het Alienschip, de botstructuren als wanden, de blauwe mist, de leerachtige ronde eieren (die er daar beter uitzagen dan de paar eieren uit A;C.
Maar wat JacoBaco al schreef: het MS dos systeem met ratelende groene letterschermen - wat toen uber hip was- komt nu natuurlijk over als uit het jaar kruik.
Evenals de pakken van de astronauten om maar iets te noemen.
Maar daarnaast hebben we te maken met smaak, no more no less...
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Dat dacht ik ook. Mooi of aantrekkelijk zijn heel subjectief maar ik krijg de indruk dat het een uitgemaakte zaak is voor Jaco. Ik vind Alien mooier en aantrekkelijker dan 98% van het volledige oeuvre van Ridley Scott dus begrijp ik niet waarom hij zegt dat ik het wel aantrekkelijker mag vinden maar dat de film zeker niet mooier is (alsof het niet kan worden ontkend). Heb je die film al eens gezien op Blu-ray? Ik kijk alleen voor de schoonheid (de sets, de fotografie, design, mise-en-scène) want het horror aspect of het verhaaltje is wat mij betreft al lang geleden uitgewerkt. Mooi heeft niks te maken met 'moderne monitoren' of het gebruik van CGI effecten.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
AC1 En ik begrijp niet waarom jij het niet begrijpt.
Het is ook smaak, dat had ik al gezegd.
Het gaat louter om de nuance. Sorry, een verkeerde woordkeuze dan, want je zou kunnen zeggen dat: mooi staat synoniem voor aantrekkelijk en aantrekkelijk staat synoniem voor mooi. Nogmaals, het gaat dus om nuance en smaak.
Het schip de Covenant ziet er vele male beter uit dan bijvoorbeeld de Nostromo. Echter, zoals ik al zei en dat is wat ik al die tijd bedoel. Iets wat er kwalitatief beter uitziet, wil NIET automatisch zeggen dat iemand het dan ook mooier/aantrekkelijker vindt.
Ik zeg NIET dat je het doet, maar stel.. stel hè.. Jij gaat zitten beweren dat de Nostromo er visueel/kwalitatief beter uitziet dan het schip de Covenant.... dan.. .dan... geef ik het op!
Want er zijn zoveel meer zaken welke er visueel/kwalitatief beter uitzien in A:C en Prometheus dan in Alien (1979)
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
De nieuwe Ford Mustang zal kwalitatief sneller en beter zijn maar ik vind de originele van 1964 toch veel mooier (en ook aantrekkelijker). 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Beter op gebied van presteren ja. Dus inderdaad wat je zegt, hij is bijvoorbeeld veel sneller.. Maar iets kan er visueel/kwalitatief beter uitzien, maar dan nog kan je voorkeur uitgaan naar hetgeen wat er visueel/kwalitatief minder goed uitziet. 
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Beetje off-topic maar de Nostromo ziet er visueel beter uit dan de Covenant. Heb ik serieus net zitten zoeken naar plaatjes...
Of bedoel jij hoe het schip in de film is gemaakt door de filmmakers? Dat ze betere materialen hebben gebruikt?
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Beter op gebied van presteren ja. Dus inderdaad wat je zegt, hij is bijvoorbeeld veel sneller.. Maar iets kan er visueel/kwalitatief beter uitzien, maar dan nog kan je voorkeur uitgaan naar hetgeen wat er visueel/kwalitatief minder goed uitziet.
Maar eigenlijk zeg jij dat de nieuwe Mustang/Alien film visueel mooier is (het staat buiten kijf - geen discussie mogelijk - alsof het objectief is) maar dat het mijn goed recht is om de originele Mustang/Alien film wel aantrekkelijker te vinden (dus niet mooier). Vreemd ... want iets visueel mooi vinden is louter subjectief. Ik weet ook waarom ik het mooier vinden. In 1979 was Scott erg onder de invloed van Metal Hurlant artiesten zoals Moebius en dat heeft heel veel van de vormgeving bepaalt. Zelf de storyboards en illustraties (van de hand van Scott) ademen die sfeer uit. Elke frame van Alien is volledig uit het niks gecreëerd, alles is artificiëel of opgebouwd, niks Scandinavische bergen, dalen of grotten. In Alien is alles vuil en gebruikt, uitgeleefd ... maar toch is het mooi. "Beautiful filth" noemen ze dat in Engeland. Dus de reden waarom ik het mooier vind is puur astistiek. Als Brett op zoek gaat naar Jonesy in Alien, richt je ogen niet op Brett maar kijk naar de achtergrond. Pure kunst! Je ziet dat Scott wou showen met zijn kunde in production design.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Beetje off-topic maar de Nostromo ziet er visueel beter uit dan de Covenant. Heb ik serieus net zitten zoeken naar plaatjes...
Of bedoel jij hoe het schip in de film is gemaakt door de filmmakers? Dat ze betere materialen hebben gebruikt?
Kijk, de techniek in Alien (1979) is van mindere kwaliteit dan bijvoorbeeld Prometheus. Alien oogt nou eenmaal wat gedateerd. Daar zal toch 90% van de mensen het over eens zijn? Daar hoef je vooraf niet eens voor te weten dat de film uit 1979 komt. Al zien een aantal dingen er in Alien dus wel tijdloos uit!
Maar in z'n algemeen komt Alien gedateerd over en Prometheus niet. Als we het daar al niet over eens kunnen worden. Ik en AC1, dan heeft het geen zin meer. Ik begrijp dat het persoonlijke voorkeur en smaak is. Je voorkeur kan altijd naar de look van Alien 1 gaan en dus niet naar Prometheus. Maar ik blijf het zeggen. Hoewel zo'n beetje alles in Prometheus visueel van hoogwaardige kwaliteit is, wil dat niet zeggen dat je het dan ook maar mooi en aantrekkelijk moet vinden.
Je kan mij in vorige berichten pakken op mijn woordkeuze (zoals mooi of aantrekkelijk) en de taalpurist uithangen, maar het enige wat ik wil aangeven is de nuance. Dus ik gaf een simpel voorbeeld. Ik zie weleens vrouwen lopen dat ik denk. Zij is mooi, maar toch vind ik haar niet aantrekkelijk. En iedereen heeft wel iets vergelijkbaars. Of niet dan? Ik vind het nou eenmaal bijzonder dat AC1 Prometheus over het algemeen er visueel niet beter vind uitzien qua techniek, HD camera's, special effects, enz. enz. Ik begrijp wel dat het niet zijn voorkeur heeft >die gelikte look. En nogmaals, ik neem het hem niet kwalijk en ik verklaar hem heus niet voor gek. Het is persoonlijke smaak en voorkeur, dan is al lang duidelijk, maar daar hebben we het in principe niet over.
Ik kan bijvoorbeeld iemand met rimpels en wallen inderdaad aantrekkelijker vinden dan iemand na een facelift en een botox look. Het is heus wel subjectief, want objectiviteit bestaat nauwelijks. Maar heel eenvoudig gezegd: over het algemeen wordt iemand met rimpels, wallen enz. als minder mooi ervaren dan de mensen die wat aan zichzelf hebben laten doen. Waarom doet 85% van Hollywood anders zoveel botox en facelifts?
En ik ben nu wel klaar met deze discussie. Maar ik heb nog wel plaatjes voor je. 
VS.
Ja, het is subjectief.. Maar doe de simpele test met 10.000 mensen welke nog nooit van de films hebben gehoord en laat ze kiezen welke foto de voorkeur heeft als het gaat om visueel van hoge kwaliteit zijn. En mensen gaan dan praten in termen zoals ik vind de Prometheus er beter uitzien. En veel mensen zullen zelfs zeggen, ik vind de Prometheus mooier. En dan hebben we het niet over het ontwerp.. Gewoon de plaatjes beoordelen op .... ik durf het bijna niet meer te zeggen.. Welke vind je grafisch mooier? En zo begon de discussie.. Iemand zei.. Tegenwoordig ziet het er grafisch natuurlijk veel beter/mooier uit.. ja, en toen begon de ellende..
En ik begrijp zulke taal.. In z'n algemeen is dat ook zo. En de enkeling die het er niet mee eens is, prima. Even goede vrienden!
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Of iets gedateerd is of niet heeft niks met schoonheid te maken, Jaco. Wat jij gedateerd noemt, vind een ander misschien 'retro-chic'. Een hedendaags schilderij is niet per se mooier, beter of aantrekkelijker dan een Van Gogh, Vermeer of een Rembrandt. Ik ken mensen zat die Prometheus wel professioneel vinden ogen (net zoals elke andere dure blockbuster professioneel oogt) maar ze vinden 'm zeker niet mooier, beter of artistieker dan de film uit 1979. Ik ben heus niet de enige die Prometheus visueel wat 'safe' vind. En 10.000 mensen ... al zou je gelijk hebben, wat betekent dat? Miljoenen mensen houden van Drake of Bieber ... Zij verkopen de meeste platen en concert tickets. Is het daarom beter? Nee toch?
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
AC1 Een belangrijkere vraag is, waarom doe ik of jij of wij zo moeilijk? Ik sluit het toch mooi af? En toch ga je er weer tegenin. 
Ik sluit af met de woorden: Iemand zei.. Grafisch zal het natuurlijk mooier zijn maar is het (de film zelf) ook echt beter dan die van 79?.. En ik begrijp zulke taal.. En jij begrijpt zulke taal ook Alex.. Want in zijn algemeen is dat ook zo. En de minderheid die het er niet mee eens is, prima. Even goede vrienden!
Jij weet toch ook hoe de wereld in elkaar zit? De Transformers films leveren meer geld op dan welke films dan ook. Ja, het ziet er professioneel en spectaculair uit, maar het doet mij helemaal niets! Nou ja, dat wel... het zorgt voor ergernis!
Pre- en sequels

Prometheus
2012
2.336 reacties
Gerelateerd nieuws

Dit is 'Alien V' van Neill Blomkamp: het deel in de reeks dat nooit verscheen

20th Century Fox werkt momenteel aan een nieuwe 'Alien'-film

'Alien'-schrijver en producer David Giler (77) overleden
Bekijk ook

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Aliens
Sciencefiction / Actie, 1986
1.227 reacties

Ser du Månen, Daniel
Drama, 2019
11 reacties

10 Rillington Place
Biografie / Misdaad, 1971
71 reacties

Blade Runner 2049
Sciencefiction / Thriller, 2017
1.304 reacties

Get Out
Horror, 2017
513 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








