Near Dark (1987)

Horror / Western

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Adrian Pasdar, Jenny Wright en Bill Paxton

In het stoffige hart van het Amerikaanse zuidwesten wordt de onschuldige boerenjongen Caleb Collon (Adrian Pasdar) door een mooi meisje (Jenny Wright) verleid om zich aan te sluiten bij een losgeslagen bende van kwaadaardige zwervers onder leiding van de raadselachtige Jesse (Lance Henriksen). Maar dit is niet zomaar een bende outlaws; Caleb zit gevangen in een nachtmerrie van zielloos kwaad dat wacht in de schaduw. Een helse, door bloed en absolute gruwel gedreven chaos die begint als het donker wordt.

Vond dit best een aardige film. Vooral de scene in de bar is legendarisch (schitterende rol van Bill Paxton "I hate it when they are not been shaved"). Het is eigenlijk geen horror film maar meer een actie film.

De film is zelden te zien op TV dus als je hem wilt zien moet je hem kopen of ergens huren. Ik vond het in ieder geval een zeer vermakelijke film.

avatar van Macmanus
Die muziek brrr.

Naast dat het vreselijk klinkt, is er ook een overdaad van te vinden in deze film. Ik kon er niet tegen, film is verder ook een beetje duf. Goede bedoelingen maar zelden lukt het echt. Zo begint de film als een soort liefdesverhaal, maar komt er al snel een bad ass familie ten tonele. Die maken het wel wat boeiender om te kijken allemaal, maar het hele liefdesverhaal begint naar de achtergrond te verdwijnen en is het bij momenten een soort actiefilm. De mix paste niet echt. Ook het terugkeren van zijn familie was nogal een tegenvaller, samen met het wel erg flauwe we kunnen je genezen stukje.

Best een paar scenes die slagen maar veelal leuk geprobeerd kan beter. De hoeveelheid over de as fouten op het einde was trouwens ook niet mis. Had geen idee waar die auto nou heen ging zo raar was het gefilmd.

Maar goed, dat stoorde me nog het minst eigenlijk. 2 sterren.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Heerlijke horror-roadmovie met uitstekend sfeertje en prima make-up effecten. Vooral de acteurs, die er zichtbaar erg veel lol in hebben, komen goed tot hun recht en maken de film tot wat hij is. Henriksen doet waar hij goed in is en Paxton speelt zonder meer één van de leukste rollen uit zijn carrière. De uitwerking van het verhaal, met name rond de genezing van Caleb, is behoorlijk karig en de plot wil nog wel eens van de hak op de tak springen. Gelukkig staan daar een paar prachtige scènes tegenover. De scène in de bar en de scène aan het einde met Paxton en de truck zijn voortreffelijk.

Dik 3,5 sterren.

avatar van Drs. DAJA
Vreselijke soundtrack en het verhaal kwam voor mij nooit echt lekker op gang. Kon de scene in de bar bijzonder waarderen maar niet heel veel later zakt hij weer in tot het nogal matige start niveau. Het einde was al helemaal belachelijk.

avatar van Near_Dark
Da's zeker de 5e keer dat'k deze film herbekijk en ik moet toegeven dat hij nog steeds goed is, meer dan 20 jaar na release datum !
Da's een hele opgave voor dit genre film.

Het gaat over Vampiers maar het woord "Vampier" wordt in deze film nooit uitgesproken . Ze voldoen wel aan het clichè nl.: verbranden bij contact met zonlicht.
Wat mij betreft bevat hij enkele legendarische scènes zoals:
* De nachtelijke slachtpartij in de Poolbar, als Caleb moet bewijzen dat hij in staat is om te moorden, hij moet nl. leren op voedsel te jagen.
* De belegering van hun slaapplaats door de flikken, in volle daglicht, elk gat dat in de houten hut wordt geschoten laat een verschroeiende straal zonlicht door.

Vroeger heb'k die een 10/10 gegeven.
Hij heeft een tamelijk traag tempo, da's wel effe wennen als je gewoon bent geraakt aan de flitsende montage van hedendaagse films.

Nu geef'k hem nog steeds een 7,5/10.
Het is nog altijd een bangelijke Vampierenfilm, heel sfeervol in beeld gebracht met een typische 80's Synthesizer soundtrack door "Tangerin Dream".
Aanrader

Redelijk.

Opvallend vooral de score van Tangerine Dream en de wat sluimerende cinematografie in sommige scenes. De score werkt goed bij de film, al zijn het wel typische muziekjes die zonder beeld compleet afglijden in enorme kitsch. Visueel is het vooral tijdens de tussenstukjes knap.

Eerste half uur is best mysterieus. Er hangt een aangenaam sfeertje en het loopt best lekker. Dan komt de barscene, die het grof en gore gedeelte van Near Dark moet voorstellen. Daar gaat het al lichtelijk de mist in. Personages zijn wat dom en vervelend, grof en goor wordt het ook nooit.

Het einde wordt er alleen maar duffer op. Lame einde en muffe special effects zorgen ervoor dat zowat alle sfeer verdwijnt en het zoveelste makke 80s horror filmpje overblijft.

Jammer, want het begin beloofde toch veel goeds. Tweede deel van de film is slecht en een domper op het geheel.

avatar van Bottleneck
Heb me er wel mee vermaakt. Niet grandioos (daarvoor is er te weinig spanning, bruutheid en/of gore) maar het gaat nergens de mist in. Goede score, een donker sfeertje en het tempo zit er vanaf het begin lekker in. Sowieso kan ik het wel waarderen als horrors niet onnodig lang zijn door allerlei getreuzel eromheen of een te lange intro, en dat zit hier wel goed.

Hier en daar kent de film best sfeervolle beelden zoals het gestrompel over de akker met de rook achter zich aan. Het beste is de barscene; duurt vrij lang maar houdt je stevig in de greep. Verder goed geslaagd hoe ze langzaam zwartblakeren en verbranden in de zon.

Wel jammer dat het einde teveel van het goede is, te dramatisch. Die hele insteek van verboden liefde deed me trouwens wat denken aan Hellraiser, best leuk gedaan. Viel me ook op dat een stuk van The Devil's Rejects geïnspireerd lijkt te zijn op de beschieting van het huis.
Krappe 3,5*

avatar van Goodfella_90
Zag Near Dark vanochtend opeens tussen mijn dvd-collectie staan. Daar staat hij waarschijnlijk al een paar jaar zonder dat ik doorhad hem nooit gezien te hebben. Nu dan toch maar eens. Echte 80s horror met bijbehorende soundtrack en visuals; I like it! Nergens briljant maar de film valt op door een erg goed gecreeerde sfeer, heb me er prima mee vermaakt. Verdient opzich wel een iets groter publiek dan het handjevol mensen van MM die hem tot nu toe gezien heeft.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Leuke griezelfilm.

Ondanks dat de vampierenfilms behoorlijk zijn uitgemolken in de loop der jaren, is dit een positieve uitzondering binnen het griezelgenre der bloedzuigers. Een verfrissend en aardig gefilmd verhaaltje met de nodige actie en een klein scheutje humor.

Goed.

Hoewel de eerste 45 min. wel sfeervol zijn, vond ik het ook wat saai. Bovendien neemt de film zichzelf veel te serieus. Dat krijg je met een vrouw aan het roer zou ik bijna zeggen. Lost Boys uit hetzelfde jaar, laat zien hoe het wel moet.

Gelukkig komt het toch nog goed, net op tijd. En dat komt door 3 goede scenes. De eerste in de bar, direct daarop volgend in het motel (de lichtgaten in de muur) en ook wel de laatste actiescenes. En dat is wat deze film de moeite waar maakt en hem net naar een ruime voldoende van 3,5* trekt.

Uitstekende en actievolle vampierenfilm met een aangenaam jaren '80-sfeertje (wat anno 2010 zeker in het voordeel werkt, als je een beetje nostalgisch bent aangelegd). De film kent een aantal goed in elkaar gezette scenes zoals de vrij lange bar-scene waarin Bill Paxton bijzonder leuk is, en de shoot-out in het motel. Zeer onderhoudend, alleen wel een beetje jammer dat de vampieren d.m.v. een bloedtransfusie weer sterfelijk worden. Wel een beetje spijtig dat deze film een stuk onderbelicht is dan bijvoorbeeld de destijds vergelijkbare en succesvollere The Lost Boys.

avatar van jipt
Heb maar weinig met vampieren, maar dit was een prima film. Mooie fotografie en een lekker sfeertje. Op één paar scènes na niet geniaal maar wel cool. Met die romantiek had ik helaas weinig. Soundtrack was vet. Kleine 3,5*

avatar van DVD-T
Enorm sfeervolle film met een prachtige score van Tangerine Dream.

Echt horror kun je het niet noemen. Daarvoor is het net wat te mak. In de barscène komt dit wel wat naar boven, maar voor een echte horror is het net wat te bloeddeloos. Wel is die heerlijke eightees sfeer volop aanwezig, en dat is een van de sterkste punten van de film. Het verhaal is erg origineel, en er zijn wat leuke toevoegingen op de vampire lore. De dingen de we tot nu toe in vampieren films, knoflook kruizen enz., hebben gezien worden hier gelukkig een keer buiten beeld gelaten. Dit kan echter wel werken zoals Carpenter een beetje liet zien op zijn nieuwe vertelling van de vampieren. In Near Dark zou dat verder ook niet werken. Dit maakt de film een erg frisse vertelling. Vooral het verhaal van de rontrekkende familie is erg leuk. De karakters zijn daarnaast ook erg goed gecast. Iedereen zit perfect in zijn/haar rol.

De romance is het minst interessant, maar niet echt storend. Ik had eerlijk gezegd wat meer gezwijmel verwacht. Dit wordt echter gecompenseerd door erg leuke en sterke scènes zoals de barscène en de daglicht shoot-out . Verder een aantal erg fraaie shots ondersteund door de prachtige soundtrack. De film doet ook wat aan als een moderne western, en ook dat is een leuke toevoeging.

Near Dark is een verademing binnen het vampieren genre. Sfeervol, leuk, energiek en op een frisse manier verteld. De wat stoffige romantische kant wordt ruimschoots goedgemaakt.

avatar van bladonis
Helemaal eens met DVD-T hierboven! Sterke, sfeervolle, donkere vanpierenfilm, met een adembenemende soundtrack van Tangerine Dream!

Een beetje een ondergeschoven stiefkindje, een vergeten pareltje ,is dit een hardere, sfeervollere, meer punkrock kijk op de vampieren lore dan het populairdere, maar in mijn ogen net iets mindere The Lost Boys, wat ook in 1987 uitkwam. Waar The Lost Boys inspeelt op de meer romantische kijk op vampiers, en aan de film een humor kinder-monsterhunter trekje meegeeft, doet Near Dark dat anders. Hier zijn de vampiers een bende rondtrekkende nomaden, een roedel bikkelharde, ranzige bikers, die niet alleen bloed, maar net zo graag alcohol zuipen! Dat maakt de film vuiger, gemener, lekkerder!

Indrukwekkend solo-debuut van regisseur Kathryn Bigelow, de vrouw die ons inmiddels The Hurt Locker gaf. Boerenzoon Caleb Colton (gespeeld door melkmuiltje Adrian Pasdar) probeert op een kwade nacht de zwoele, gevaarlijke Mae (Jenny Wright) te versieren. Dit is echter net de eerste nacht dat zij 'op jacht' gaat. Niet wetend waar hij zich mee inlaat, volgt hij haar naar haar 'familie', een bende zigeuner-biker vampiers!

Het is een bont gezelschap van schitterende karakters! Vooral de leider, Jesse, is een prachtrol van Lance Henriksen! Hij zet de stokoude -want nog de American Civil War meegemaakt -raad eens aan welke kant hij vocht!-, maar nog steeds superkwieke alpha male heerlijk dik aan. Hij schmiert er op los, en heeft duidelijk plezier in dit überfoute, maar ó zo leuke personage! De tweede die eruit springt is de loose cannon, de losbol, de dolle hond Severen, een prachtig zwalkende en zwierende Bill Paxton! Severen zou in mijn vriendenkring de bijnaam 'Lont' krijgen. Overal waar hij zijn tronie laat zien is hij de aanleiding, én het begin van een grote matpartij! Een matpartij waar hij zich met alle soorten van plezier immer breed grijnzend instort. De Errol Flynn onder de vampiers!
Leuke annekedote: Joshua Miller speelt de oude kind-vampier Homer met donkere ingehouden woede en teenage angst. In hetzelfde jaar speelde zijn halfbroer Jason Patric in een ander vampier-spektakel genaamd The Lost Boys!

Twee minpuntjes. Tim Thomerson is een karakteracteur met een geweldige staat van dienst. Hier heeft hij een weggooi-rolletje van de toegewijde vader van Caleb, die hem achterna reist en probeert te redden van een vampier-achtige ondergang. Thomerson heeft meer in zijn mars, en had meer verdiend.
Het ietwat knullige einde doet het ook geen goed. Na een knetterende apotheose van een bloedstollende no-tell-motel shootout tussen de bende renegade vampiers en de lokale politie, doet de redding van Caleb, een simpele bloedtransfusie blijkt voldoende om hem te genezen van het vampier-virus een beetje truttig aan.
ik neem de opbloeiende romance tussen de tieners, neo-vampiertje Mae en Caleb, voor lief. Het doet het verhaal niet bepaald goed, maar het zit ook niet in de weg. Het is eigenlijk wel aandoenlijk.

Voor de kickenste vampier, Lance Henriksen, én de hoogst kickende, Bill Paxton =na Aliens together again!= 4,5 leeggezogen sterretjes!

avatar van goongumpa
Horrorverhaal, actiefilm, liefdesdrama en western in één. Unieke, knap gemaakte film met goede effecten een aantal erg indrukwekkende scènes (m.n. het gruwelijk uitmoorden van een gevulde bar -- hoezo grappig?). Acteerwerk is goed, en tangerine dream levert prima werk met de muziek, hoewel het soms misschien net iets dreigender / mysterieuzer kon (tijdens de laatste confrontatie met Paxton bijv.).
Bigelow levert toch altijd wel een eigen kijk op de zaken.

avatar van Lennert
Behoorlijke tegenvaller. Gelukkig wordt de film gered door de fijne Tangerine Dream soundtrack en Bigelow's sterke regie, maar als het aankomt op het karikaturale acteerwerk van Bill Pullman en het ongeinspireerde zinnen opdreunen van Pasdar en Wright is het janken met de pet op. Een goeie sfeer zit hem niet alleen in regie en muziek, de acteurs moeten daar toch echt in meewerken, maar op Lance Henriksen na is het allemaal behoorlijk dramatisch.

Wat wel fijn is, is het feit dat vampiers in de jaren '80 nog wel gewoon angstaanjagende wezens waren. Wat tegelijkertijd wel jammer is, is dat het zo'n ongelooflijk zooitje ongeregeld moet voorstellen. Die hele 'wij kunnen alles aan'-houding werkt compleet contraproductief als je als een bende losgeslagen idioten rondmoord en wat toert in aftandse wagentjes. Je kunt mij niet wijsmaken dat zo'n groep al jaren op deze manier zou kunnen overleven. De film laat echter wel enkele originele kanten zien door de wezens geen hoektanden te geven en het gegeven van genezing door bloedtransfusies (daar wil ik graag een wetenschappelijke formule voor zien ) toe te voegen. In dat opzicht geeft Bigelow de vampier een fijn eigentijds gezicht, wat nog steeds vele malen interessanter is dan de huidige Twilight rage.

Het lage budget toont echter wel bij de gore scenes. Voor een film waar 'ultragewelddadig' op de achterkant staat, verwachtte ik toch net iets meer actie en al helemaal meer gore. Van een afstandje lijken de in brand vliegende vampiers nog wel ergens op, maar van dichtbij valt de goedkope make-up toch behoorlijk op. Het is allemaal qua bloed gewoon net iets te ingetogen, dan hadden films als Fright Night en The Hunger (ja, ik besef dat dit compleet andere films zijn, maar het zijn ook vampierfilms uit de jaren '80) het qua gore toch beter voor elkaar. Ik heb The Lost Boys nog niet gezien, maar ben benieuwd hoe die film in vergelijking met deze film in elkaar zit.

Uiteindelijk is er best zorg en aandacht in Near Dark gestoken, maar ik ga voorlopig nog steeds voor een teleurstelling. Sterke rol van Henriksen, mooie soundtrack en goed geschoten, maar ik had zoveel meer verwacht.

avatar van jordandejong
Redelijk.

Vampier-films is m'n minst favorietie sub-genre van horror en dat zal altijd zo blijven. Desondanks is Near Dark best bekijkbaar.

Het sfeertje is duidelijk het grootste pluspunt. Bij vlagen lekker donker en bij vlagen lekker komisch. De zeer aardige effecten, de setting in het stoffige landschap en de goede acteerprestaties van Adrian Pasdar en Lance Henriksen zorgen ervoor dat dit boven de gemiddelde vampierfilm uitsteekt. Ook de uitstekende soundtrack is een groot pluspunt.

Helaas zijn er op de bar-scene na te weinig scene's die echt indruk maken en vond ik het daardoor op momenten behoorlijk saai.

avatar van frolunda
De setting,de muziek van Tangerine dream en de fotografie,allemaal indegrienten die van deze film toch wel iets bijzonders maken.Gisteren weer eens gezien en ik heb me weer prima vermaakt met deze Horror-film.Vooral de bar scene springt eruit.

avatar van rep_robert
Sfeervol filmpje met een aantal leuke vertolkingen in een Amerikaanse setting waar ik van houd, maar uiteindelijk wordt er toch te erg op safe gespeeld om echt een verpletterende indruk achter te laten.

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
Leuk, sfeervol filmpje deze 'Near Dark', maar toch (helaas) niet zo goed als ik had gehoopt / verwacht. Had de lat misschien ook wat te hoog gelegd, vooral wat de soundtrack betreft. De 80's doen het bijna altijd goed bij mij, maar de score van Tangerine Dream vond ik niet zo bijzonder eigenlijk.

Weinig mis mee, prima gedaan, maar had gewoon wat meer verwacht. Verder is dit érg vermakelijk. De scéne in de bar, de ontsnapping uit de bungalow, Paxton als idioot en dat alles met het constant aanwezige stoffige sfeertje. Goed! De bloedtransfusie had wel meer aandacht moeten krijgen. Vond ik nu wat makkelijk gedaan. Maar heb me goed vermaakt. Makkelijke voldoende dus voor deze film.

avatar van RuudC
Leuk om te zien dat vampiers bij iedere filmmaker steeds weer in een ander daglicht gesteld worden. Kathryn Bigelow (ik ben er nu dus achter dat ze wel degelijk goede films kan maken) maakt van deze populaire ondoden zowaar nog een bende landlopers en heeft met Lance Henriksen en Bill Paxton erg leuke acteurs binnengehengeld. Ja, je leest het goed: Bill Paxton. De eeuwige jankbal zet een stoere rol neer en doet dat met verve! Misschien wel een resultaat van jaren van frustraties, maar ik had het absoluut niet van hem verwacht. Het verhaal is simpel, want behalve dat de hoofdpersoon tegen zijn zin aansluit bij een groep vampiers, zien we hen vooral op jacht. Die momenten zijn erg tof, omdat op heel originele en grappige wijze de confrontatie wordt gezocht met de slachtoffers. Voeg daar de mooie landschappen van Arizona aan toe die (zowel overdag als ‘s nachts) voor de juiste sfeer zorgen en je hebt een film die heel prettig aanvoelt, ondanks dat het allemaal niet heel bijzonder is. Gewoon een lekkere wegkijker dus.

avatar van Insignificance
Prominent aanwezige soundtrack van Tangerine Dream en die is soms wat overdadig, maar kent ook buitengewoon sterke momenten met een lekker lome, dromerige sfeer tot gevolg. De surrealistische mix van americana en de vampierenfamilie werkt wonderwel met als hoogtepunt het gebeuren in de bar. De schiettent mag er ook nog zijn, maar dan begint het verhaaltje zich meer en meer te roeren en dat rijdt de meeste stemming van de film in de prak. Jammer om een bijzondere gewaarwording als het eerste uur weg te schrijven tot een in zekere zin conventioneel niemendalletje.

avatar van John Lee Hooker
Puur afgegaan op de regisseur en dat blijkt te lonen; wat een onheilspellende rit was dit weer. Deze vampiers worden uiterst menselijk neergezet waardoor het meteen een stuk gemakkelijker is om de toestanden te accepteren. Geen donker steegje waar opeens een monster uit een vuilnisbak springt om zijn hoektanden in de nek te zetten. Ze drinken, roken en houden van muziek. Soepel ook de wijze waarop Caleb bij de bende wordt toegevoegd en ondanks de infectie blijft hij zich toch bewust van de omgeving. Leuk om te zien hoe ze in een bar wat herrie schoppen of wat rond rijden op zoek naar een nieuwe prooi waar ze indruk op kunnen maken. Eigenlijk vond ik het dan ook jammer dat zijn vader hem kwam zoeken waardoor het over was met de pret. Fraai werk.

avatar van Spetie
Dit viel me toch behoorlijk tegen.

Met een naam als Bigelow aan het roer, had ik toch wel een leuk en sfeervol horrorfilmpje verwacht. Nu is het nog wel enigszins sfeervol, maar leuk is het allerminst. Ik vond het vooral een lange en onaangename zit. Wat me ten eerste opviel, was de soundtrack, die te opvallend aanwezig was en niet al te goed klinkt. Ook het acteerwerk is bij vlagen echt behoorlijk slecht. Alleen good old Lance Henriksen weet het schip nog een beetje draaiende te houden, maar de rest scoort eigenlijk stuk voor stuk een onvoldoende.

Het verhaaltje is nog wel aardig en zolang het allemaal nog enigszins mysterieus blijft, nog redelijk boeiend. In de tweede helft zakt het ook op dat gebied toch wel behoorlijk weg. De effecten en de actie is ook niet echt bijster sterk. Je ziet wel dat het low-budget is, maar je ziet ook dat de film de tand des tijds niet helemaal heeft doorstaan. Verder had ik het ook wat grover en harder verwacht, maar dat viel achteraf gezien ook een beetje tegen. Dan resteren er nog een paar goed geregisseerde losse scenes, waaraan je wel kunt zien dat Bigelow toen al een regisseuse was, die het wel in zich heeft.

Maar dat en de goede rol van Henriksen samen, maakt duidelijk nog geen goede film, daarvoor is de rest helaas te matig.

avatar van baspls
"I hate 'em when they ain't been shaved."

Ik ben meestal niet zo van de moderne vampier-films maar deze Western/Horror van James Cameron's vrouw Kathryn Bigelow sprak mij toch wel aan.

Het acteerwerk in de film was helemaal in orde. Adrian Pasdar is een goede hoofdpersoon. Lance Henriksen, die speciaal voor de rol flink is afgevallen, deed het ook erg goed als de vampier. Joshua John Miller acteert lang niet slecht voor zijn leeftijd maar toch vind ik niet dat hij overkomt als een oude man in het lichaam van een kleine jongen maar meer als een kleine jongen die zich iets te volwassen gedraagt.

Near Dark geeft een erg origineel beeld van Vampiers. Ten eerste word het woord "Vampier" in deze film helemaal niet gebruikt, we krijgen geen houten staken, knoflook, kruizen en weiwater en niet het geen spiegelbeeld-cliché. Wel zijn ze hier onsterfelijk, verbranden ze in de zon en drinken bloed (hoewel ze een gewoon gebit hebben). De (moderne) western setting en stijl is ook mooi gedaan, een van de enige films waar Horror en Western wel goed bij elkaar passen.

De muziek van Tangerine Dream vond ik erg goed. Ben een grote fan van hun werk in de jaren '80. Hier hebben ze een erg sterke duistere score die je aan John Carpenter doet denken met een aantal erg mooie emotionele stukken en erg gave analoge geluiden. De muziek geeft de film ook een erg mooi sfeertje.

Ongeveer tegelijkertijd opgenomen met Aliens, toendertijd hadden James Cameron en Kathryn Bigelow al een relatie en mede daarom is de cast voor een deel het zelfde en heeft Near Dark de cinematograaf van The Terminator waardoor de opnames je ook een beetje aan een James Cameron-film doen denken. Erg grappig is ook dat je in een scène op de achtergrond een bioscoop ziet waar Aliens gedraaid word.

De Cinematografie is dus dik in orde. De scènes in de avond zijn erg mooi opgenomen en passen goed bij de muziek. De gore en stunts zoals het brandende vlees zagen er realistisch uit en waren goed gelukt. De film bevat niet veel actie, maar als die er is is die ook echt goed gedaan.

Een hoop erg mooie posters heeft deze film ook, al passen ze niet goed bij de film. De posters doen namelijk denken dat het een zombiefilm is (de Italiaanse poster is zelfs identiek aan Lucio Fulci's posters) en dat is uiteraard niet het geval. Helaas werd dit een flop toendertijd en is daardoor Dino DeLaurentiis' bedrijf DEG failliet gegaan. Zo zonde, die man maakt een hoop goede films en altijd worden het flops.

Het verhaal heeft goede wendingen en ik vond het einde geslaagd. Al met al is dit een sterke vampieren film met goed acteerwerk, een sterk verhaal en super toffe muziek van Tangerine Dream. Aanrader.

avatar van tattoobob
Net als mijn bovenbuurman was ik vroeger graag te vinden bij het horrorvak van de videotheek....en deze poster staat mij erg goed bij en vond ik altijd erg vet om te zien.

Na zoveel jaar eindelijk de film maar eens gaan kijken....ik moet zeggen dat ik hem toch een beetje vond tegenvallen.
Acteerwerk is erg wisselvallig tussen de acteur en actrices.
Visueel is de film best aardig en ook de soundtrack is goed aanwezig.
Het was mij allemaal wat te zoetsappig en te weinig horror.....anders dat de poster doet denken.

avatar van Filmkriebel
Geen gewone vampierenfilm, en daarom ook geen echt goede. Een jonge vent wordt meegesleept door een meisje bij een bende rondzwervende vampieren. Veel horror vond ik er niet aan en echt van de grond komen doet de film nauwelijks, op de café-scène na. En ach, was het maar zo makkelijk dat je na een bloedtransfusie opnieuw een gewoon mens bent . Dat was ook blijkbaar nodig om er de gewenste happy end van te maken. Nee niet echt best, maar Paxton vind ik altijd geweldig en het geheel had wel sfeer.

avatar van MRDammann
Near Dark is een heel sfeervolle, geslaagde vampierfilm die het wat anders doet dan anders. Verwacht daarom ook geen heftige transformaties, maar een mooie western-achtige feel. De beelden zijn bij tijd en wijlen beeldschoon en ook de karakters zijn interessant genoeg. Al met al een geslaagde kleine horror-light film.

avatar van knusse stoel
MRDammann schreef:

Kijk, wat moet je hier nog aan toevoegen? Ok, het gaat om een vampierengroep die al een lange tijd bij elkaar zijn. En daarbij komt door de liefde voor elkaar een nieuw lid, Caleb Collon. Leuke film.

En toevallig zie ik dat MrDammann en ik op dezelfde dag in hetzelfde jaar ons hebben ingeschreven op deze site. Toeval, geen horror!

avatar van Alathir
Een beetje een speciale film die me visueel niet erg aanstond. Ik vond dat Bigelow hier nogal gebruik maakt van lelijke 'vuile' kleuren. De film heeft een paar goede momenten zoals hier al eerder aangehaald is. Paxton was hierin duidelijk goed in zijn sas. Hij voelde zich helemaal thuis in zijn rol zeg maar. Het verhaal is wel oké en qua setting lijkt het me best origineel want ik had niet eerder vampieren gezien die zich gedragen als cowboys. Toch heb ik sowieso al niet veel meer met vampieren, onderhands heb ik het wel allemaal gezien dacht ik. Ook het feit dat ze na een bloedtransfusie weer gewoon mens zijn zijn, is een utopie en kan ik moeilijk geloven.

Geschikt als tussendoortje maar meer ook niet.

avatar van FlorisV
Redelijke film om 1x te zien. Voor gore, special effects of actie kun je deze beter negeren, die stellen weinig voor. De moeite waard is vooral de dromerige synth soundtrack, ook voor een bescheiden stukje romantiek. De film is wel onevenwichtig daardoor: hij kan ook hard en smakeloos zijn. Omdat veel zich in het donker afspeelt mis je toch een stuk mooie setting. De actie aan het einde is ook niet echt geweldig gefilmd.

Henriksen en Paxton zijn natuurlijk bekende gezichten, zeker voor Cameron-liefhebbers (Bigelow was zijn vriendin), die Jeanette Goldstein ook zullen herkennen (Vasquez in Aliens) en hoewel het aardig is ze in een oudere low budget film te zien tillen ze het niet echt naar een hoger plan, daarvoor is het geheel te mager en niet mooi genoeg gefilmd of geschreven. Bigelow heeft meegeschreven aan het verhaal maar heeft toch meer talent voor het regisseren.

Afwijkingen van de klassieke vampierenfilm leiden niet tot verbetering hier, de Vampieren hier:
-kunnen zonlicht niet verdragen en vatten er vlam door (maar het begint met veel rook en roet);
-hebben normale tanden en ogen (toch wat saai);
-genezen van vampirisme door bloedtransfusie (beetje makkelijk misschien?).

Qua acteurs was het voor mij vooral een leuke verassing Adrian Pasdar in zo'n jonge rol te zien, ik kende hem alleen van Heroes en S.H.I.E.L.D. Het dikke joch (Miller) dat zich nooit wast vond ik echter vooral stomvervelend.

avatar van joolstein
Op basis van de hoge stemmen ben ik deze Horror-film gaan kijken. Echter ik heb hier echt niet van genoten. Het was niets minder dat een typische jaren '80 Hap-slik-weg-film. Wat tenenkrommend romantiek, veel geknal maar weinig bloed. Wat andere goedkope ogende actie. Natuurlijk is er een verplichte ontploffing. Wat geneuzel over dat het moeilijk is om als vampier te beginnen. Dialogen die houterig en onhandig worden opgezegd. Hoofdrolspeler Adrian Pasdar is geen groot acteur en dat is hier duidelijk te zien. Een paar leden van de cast kwamen uit Aliens ( Lance Henriksen, Bill Paxton, en Jenette Goldstein) en speelde hierin mee doordat James Cameron en Kathryn Bigelow iets met elkaar hadden. Op Paxton na was het geen meerwaarde. Zelfs de muziek van Tangerine Dream klonk te dramatisch en soms niet op zijn plaats. Na vijf minuten in de film had ik al door dat deze film het voor mij niet ging worden. Natuurlijk kwam er een happy einde! Maar net daarvoor moest ik eerst nog met mijn ogen rollen van een ongelooflijk slecht bedachte toevoeging; Hallo, hoe kan je nu genezen van vampirisme door een bloedtransfusie? Je bent een ondode! Deze film was voor mij een grote tegenvaller.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een film die het vooral van de sfeer moet hebben. Het is een film die best wel makkelijk wegkijkt en die de aandacht aardig goed weet vast te houden, maar bijzonder of spannend vond ik de film nergens echt worden.
Het hoogtepunt was voor mij persoonlijk de scène in de bar en later in het motel.

Interessant concept met een redelijke uitwerking.