Cambio de Sexo (1977)

1 stem

Spanje

geregisseerd door Vicente Aranda
met Victoria Abril, Rafaela Aparicio en Joan Borràs

José Maria is een zeventien jaar oude jongen en zijn vader is een succesvolle restauranteigenaar in een stadje op korte afstand van Barcelona, in Spanje. De jongen is intelligent en gevoelig, maar zijn maniertjes en gewoonten, en zijn tekort aan 'mannelijkheid', leiden er toe dat hij op school erg gepest wordt. De schooldirecteur denkt dat José een storende invloed heeft en vraagt om hem van de school te verwijderen. De vader neemt het de jongen en zijn moeder kwalijk dat hij geen heetbloedige jongeman is en zendt hem naar een vriend op het platteland. Op een dag bezoekt de vader de jongen en neemt hem mee naar een stripclub in Barcelona, die uitgebaat wordt door een vriendin van hem, denkende dat zijn zoon daar 'genezen' zal worden van zijn seksuele gereserveerdheid.

Gay/tranny klassieker waar natuurlijk nog niet op gestemd is omdat ik hier in mijn eentje het gay pride bootje moet voorstslepen...maar das oud nieuws.
Op ware feiten gebaseerde film omtrent de merkwaardige avonturen van José Maria, aka Maria José die wordt beschouwt als een van de mijlpalen uit de toch rijke Spannse tranny cinema, waarin de legendarische Bibi Anderson- niet te verwarren met Bibi Andersson- als zichzelf mag opdraven, en een 18-jarige Victoria Abril in travestie mag opdraven, je zou er bijna pederast van worden als ze echt een jongetje was geweest...papa Fernando Sancho echter- idd. de paellaman- is niet echt blij dat zijn zoontje de meest opzichtige gaylord aller tijden blijkt te zijn en laat hem het vak leren uitgerekend in de tent waar Bibi Andersen- die dan zgn. nog een mannetje is en dat op spectaculaire wijze onthult tijdens zijn/haar optreden- optreedt. Dat is voor Abril een grotere bekeringservaring dan het rendez-vous met het door papa gearrangeerde hoertje, dat uiteraard afloopt not with a bang but a whimper.
Dit leidt dan tot een Odyssee waarinde held/ heldin langzaam wordt opgenomen in het gay/tranny wereldje van Barcelona, in Spaanse stijl gelardeerd met allerlei picareske anecdotes en een denouement die gezien de titel niet komt als een verrassing.
Voor alle duidelijkheid: dit is geen soapy übercamp a la Almodovar, maar een bloedserieuze, bijna educatief opgezette film die 2 jaar na Franco de kijkertjes rijp wilde maken voor gay/tranny emancipatie. Dit betekent dat hij mede ook door zijn leeftijd af en toe onbedoeld komisch overkomt, men denke slechts aan de kunstpiemeltjes of het bijna docu- achtige "chirurgenwerk ' stuk.
Abril maakt hier indruk in haar eerste rol als protagoniste/protagonist, wat ook geldt voor Aparicio als het schattige oude vrouwtje dat als eerste Maria Jose accepteert en er zelfs nog een eigen sexleven op na houdt. Niemand minder dan Lou Castel komt hier ook nog langs als nachtclubeigenaar Duran, de Grote Liefde van Maria José. Gedubd, uiteraard.
Dit alles werd begeleid door een wel degelijk campy score met bewerkingen van oa Bach en Grieg.