• 10.581 nieuwsartikelen
  • 8.966.108 stemmen

Kappa no Ku to Natsu Yasumi (2007)

Animatie / Drama | 138 minuten

Genre: Animatie / Drama

Alternatieve titels: Summer Days with Coo / Een Zomer met Coo / 河童のクゥと夏休み

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Keiichi Hara

Met onder meer: Kazato Tomizawa en Takahiro Yokokawa

Gesproken taal: Japans

Plot Kappa no Ku to Natsu Yasumi

Koichi Uehara is een vierdejaars student die woont en leeft in een voorstad van Tokio. Op een dag pakt hij een grote steen op en als hij die omdraait blijkt het een fossiel te zijn van een baby die in de ondergrond al 300 jaar 'slaapt' en hij noemt hem 'Coo'. Koichi en Coo worden goede vrienden en zij leven samen bij zijn familie. Alhoewel, Coo kan heel moeilijk wennen aan het moderne leven in Tokio en hij begint zijn eigen familie heel erg te missen. Op een hete zomerdag, beslissen Coo en Koichi te vertrekken op een avontuurlijke reis om zijn gelijken terug te vinden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Coo (stemrol)

Kouichi Uehara (stemrol)

Yasuo Uehara (stemrol)

Hitomi Uehara (stemrol)

Coo's Father (stemrol)

avatar van Error_2009

Error_2009

is dit het vervolg op Coo From The Faraway Sea?

avatar van Nephilim

Nephilim

Ik begrijp die lage scores niet. Het is dan misschien geen Ghibli film maar er zit een hoop fantasie en liefde in deze film.

Her en der vind ik dat ie misschien wat subtieler en uitgediept had kunnen worden maar overall gezien is het een erg lieve en mooie feelgood film.

Een van de betere anime die ik de laatste tijd heb gezien.

Onderhond

• 11936 stemmen

Goed!

Heerlijk zondagochtend fimpje. Van het lage stemmenaantal zou ik me niet teveel aantrekken. De betrouwbare stemmen zitten toch allemaal wat hoger.

Film komt niet op 4 uit omdat ik de stadsgedeeltes net iets minder vond en het hele mens/kappa gebeuren net iets te onfijn uitgewerkt vond. De liefdevolle familie tegenover een wereld van nieuwgierigen ... mocht wat subtieler.

Film duurt daarmee ook wat te lang. Het hele TVoptreden met nasleep had voor mij wel uit de film gekund. Het is vooral genieten van de relatie tussen Coo en Koichi, zeker wanneer ze naar het platteland trekken. Veel felle en warme groenkleuren zoals het een Japans zomers plattelandsdramatje betaamt.

Zeker de moeite voor Ghibli fans, al is de animatie net wat minder. Waar de film probeert uit te pakken (die donderwolk) loopt het soms ook een beetje mis, de draak was wel weer heel mooi gedaan. Verder een fijn, kalm en opbeurend filmpje, zeker een aanrader voor wie al een hoop animes achter de rug heeft en op zoek is naar kwalitatieve vulling.

Eigenlijk 3.75, afgerond naar beneden door wat kleine minpuntjes.

kappeuter (crew films)

Aangename anime over een merkwaardig maar sympathiek 'wezen' en de jongen en zijn familie die zich over hem ontfermen.

Coo ziet er echt heel vreemd uit en heeft een grappig jongensstemmetje.

Het verteltempo is rustig, maar er gebeurt genoeg zodat het boeiend blijft.

Zoals in meer animes is de 'tegenstelling' tussen stad en platteland en mens vs. natuur een terugkerend thema.

De lange speelduur is een minpunt. Die was niet nodig geweest voor een dergelijk verhaal.

Onderhond

• 11936 stemmen

kappeuter schreef:

Coo ziet er echt heel vreemd uit

Kappa. Geen onbekende in de Japanse mythologie

kappeuter (crew films)

Zoiets vermoedde ik al. Grappig.

avatar van Norma

Norma

Wat een leuk en bizar karaktertje die Coo! Het is een geestig en aandoenlijk menneke en daar moet de film het echt van hebben.

Coo die met een slokkie te veel op zingt: “mijn hoofd staat droog”, Coo die met reuzensprongen de zee in plonst en binnen mum van tijd volkomen uitgedroogd weer op het strand staat, die gesprekken heeft met de hond en dikke tranen plengt wanneer hij verdrietig is… Het levert prachtige scènes op.

Het verhaal duurt echter te lang, de animatie is niet bijzonder mooi en helaas zit er weer een bloedirritant kind in; zodra dat meisje weer in beeld kwam kreeg ik echt de neiging om het volume naar nul te draaien. Maar de originaliteit en het memorabele hoofdpersonage maken de film hoe dan ook zeer de moeite waard.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Kappa, een wezen uit de Japanse folklore, familie van de mononoke die ook te zien is in het veel bekendere Princes Mononoke van Studio Ghibli. En blijkbaar wordt één van de Ninja Turtles aanzien als een Kappa in Teenage Mutant Ninja Turtles III als ze naar Japan reizen. Om maar te zeggen dat Kappa voor de doorsnee westerse kijker niet echt bekend is, maar het in Japan een stuk folklore is. Ik moet eerlijk bekennen dat het mij ook niets zei voor deze film en wat opzoekwerk op het internet.

De animatie komt niet van Studio Ghibli. Al had het daar wel mooi bijgepast. Qua animatie is het misschien niet altijd even speciaal, maar het verhaal en de vertelwijze doet me denken aan bvb Ponyo. Het verhaal zelf is nog meer te linken aan dat van E.T. Al gaat Summer days with Coo nog verder en wordt het af en toe iets donkerder. Helaas duurt de film soms wel te lang voor wat het te bieden had en dat gaat toch wel wat te koste van de sfeer.

De film is niet altijd zo opvallend getekend en overdonderd ook niet, maar het verhaal is boeiend genoeg en houdt je vast tot het einde. Een vergeten pareltje, vooral omdat het niet Studio Ghibli achter zich had. In Japan had het gelukkig en terecht wel succes. Dus hopelijk vindt het hier ook nog zijn publiek.

avatar van Biosguru

Biosguru

Heel mooi, maar op een gegeven moment had ik het wel gezien. Erg lomp, maar deze duurt gewoon echt te lang.