Chiisana Eiyû: Kani to Tamago to Tômei Ningen (2018)

Alternatieve titels: Modest Heroes | Ponoc Short Films Theatre: Volume 1 - Modest Heroes | Modest Heroes: Ponoc Short Films Theatre, Volume 1 | ちいさな英雄-カニとタマゴと透明人間-

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hiromasa Yonebayashi, Akihiko Yamashita en Yoshiyuki Momose
met de stemmen van Fumino Kimura, Joe Odagiri en Kentarô Sakaguchi

Anthologie met drie verhalen over bescheiden helden. In Kanini & Kanino wonen kleine wezentjes in een riviertje, ver weg van alle drukte. Maar dat betekent niet dat hun leven zonder gevaar is. Wanneer het stormt wordt hun vader meegesleurd door de stroom, Kanini en Kanino gaan hem achterna. In Life Ain't Gonna Lose worstelt Kun met een allergie voor eieren. Het beheerst zijn hele leven, en dat van zijn ouders. In Invisible leren we een man kennen die onzichtbaar is. Ondanks dat niemand hem ziet, weet hij toch een grote ramp te verijdelen.

Fijn.

Ponoc is ontstaan uit de assen van Studio Ghibli. Hun eerste film had daar wat onder te lijden, aangezien de vergelijking té sterk gemaakt kon worden. Daarom dat deze anthology wel goed gelegen komt. De link met Ghibli is er nog steeds, maar in zulke projecten is het toch makkelijker om uit je comfort zone te treden.

En dat doen de heren ook. Enkel Yonebayashi mocht al eerder regisseren bij Ghibli, de andere twee hebben vooral als animatoren meegewerkt aan enkele van de grootste films uit het genre. De eerste short is dan ook de meest conventionele, terwijl de andere twee wat frissen en aparter ogen.

Maar de kwaliteit is er over de gehele lijn. Het is niet zo wild of uitdagend als een anthology van Studio 4°C uiteraard, maar wie graag eens een Ghibli filmpje keek en daarnaar terug verlangt heeft aan deze film een erg makkelijke aanrader.

Het leukste is dat er nog twee van zulke anthologies volgen. Heb er al zin in.

4.0* en een uitgebreide review

Heeft het blijkbaar tot Netflix geschopt. Best leuk

avatar van mjk87
Wisselend van niveau, maar als geheel wel voldoende door 1 geweldig filmpje vooral. Dat maakt samen wel een 3,5*.

Kanini en Kanino: ondanks dat dit om kleine wezentjes gaat en een magische ondertoon heeft is dit wel het normaalste filmpje met een klein maar avontuur en een verhaal met kop en eind. Visueel aardig maar nergens echt bijzonder, wel kort genoeg en verveelt dus niet. 3,0*
In Life Ain't Gonna Lose: Veruit het beste filmpje. Een prachtig portret van een jochie en zijn moeder met alle emoties die erbij horen en een innemend verhaal ook. Visueel fraai, met schetsmatige achtergronden en toch veel details en genoeg leuke foefjes (als het ijsje op de voorgrond ontdooit, of op de kermis waar de andere personen allemaal heel donker en abstract worden). 4,5*
Invisible: dit was wel de vreemdste van alle drie, waarin iemand letterlijk onzichtbaar is. Ongetwijfeld een metafoor, maar echt werken vond ik dat niet. Ook visueel minder interessant met veel donkere en grijze kleuren. En ook abrupt afgelopen, dit voelt nauwelijks als volwaardig. 2,5*

avatar van Spoelworm
Onderhond schreef:
Fijn.

in welke richting moet ik hier denken, Ponyo of meer zo'n serieuze Ghibli ?

De eerste doet meer denken aan de fantasy Miyazaki (Princess Mononoke), de tweede meer aan menselijke dramas als Only Yesterday of Ocean Waves. De laatste is niet echt thuis te brengen binnen eerdere Ghibli films. Beetje vanalles dus.

avatar van Spoelworm
Oke dank je wel. Lang geleden dat ik een anime keek, maar Mononoke vond ik indertijd prachtig. Ga hem kijken

avatar van Fisico
Een Ponoc dus blijkbaar. Kleine en fijne animatiefilm met 3 korte verhaaltjes van om en bij een kwartiertje. Het één al wat interessanter dan het andere, maar zeker de moeite als je ook van Ghibli houdt.

Kanini en Kanino: Vond ik erg mooi met de stilistische natuur. Had wel geen ondertiteling bij dit deel, maar dat was misschien ook niet nodig. Die kleine wezentjes deden met wat denken aan Kari-gurashi no Arietti (2010). Inhoudelijk wat beperkt, maar zeker fijn om te volgen. En met de boodschap dat er altijd wel iemand boven jou staat in de pikorde.

In Life Ain't Gonna Lose: Inhoudelijk het sterkste en meest bevattelijke filmpje. Ideaal eigenlijk om kinderen het belang van alergieën op een luchtige manier bij te brengen. Visueel mooi in beeld gebracht met voldoende aandacht voor emoties.

Invisible is wat somberder van aard. Symbolisch ook wellicht. Geen Kevin Bacon-fratsen hier, maar onzichtbaarheid wordt hier gekoppeld aan eenzaamheid en verstoting door de maatschappij wegens het anders zijn. En het zijn niet louter vooroordelen die spelen, zo leert de baby ons. Het zit ingebakken in onze natuur. Mooi!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een trilogie met 3 kortfilms waar enigszins een rode draad door zweeft. De connectie met Studio Ghibli kan je wel degelijk zien en visueel is het dan ook weer genieten van deze animatie(s). Zonder trilogie hadden deze kortfilms wat tussen de mazen van het net gevallen waarschijnlijk. Je kan je afvragen waarom het toch gebundeld wordt uitgebracht, maar dat kan je wel bij meer films zeggen (ik denk bvb aan Relatos Salvajes).

De films blijven in hun eenvoud met een simpel verhaal dat nooit echt hoogtepunten kent en te kort is om de personages sterk uit te werken. Maar wel genoeg om te vertellen wat verteld moet worden zonder bladvulling toe te voegen. Mooie animatie dus en benieuwd naar het volgende drieluik.