Die Welle (2008)

Alternatieve titel: The Wave

Duitsland

geregisseerd door Dennis Gansel
met Jürgen Vogel, Frederick Lau en Jennifer Ulrich

Gymnasiumleraar Rainer Wenger start, tijdens een studieweek met als onderwerp 'Staatsvormen', een project in zijn klas met de bedoeling een dictatuur voelbaar te maken. Wat vrij onschuldig begint met begrippen als groepsdruk en discipline ontwikkelt zich na enkele dagen in een serieuze beweging met als naam Die Welle. Al op de derde dag beginnen de scholieren andersdenkenden uit te sluiten en het ene na het andere conflict escaleert.

avatar van sinterklaas
Ijzersterke film. Zo zie je toch maar dat je zulke dingen liever niet wil hebben op een school en dat je als een leeraar toch echt het slechtste voorbeeld geeft aan je leerlingen. Een facistische groep oprichten in de klas en zelf een soort van dictator uithangen. En zo krijgen we natuurlijk een oorzaak gevolg. De leerlingen vinden het in eerste instantie geweldig of lopen gewoon mee en doen er ook alles over om hun macht te nemen. Maar je weet natuurlijk dat het fout gaat. Soms zit je nog wel eens te twijvelen of die Rainer daadwerkelijk een leraar is. Alles word ook op een keiharde en rauwe manier weergeven, de sfeer van de Berlijnse achterbuurten is ook erg sober en de jongens gaan helemaal bezeten ten onder. Frederick Lau als Tim vond ik wel het beste. Terugtrekken kan ook niet want dan word je afgebrand. En zo zit je gewoon geboeit te kijken naar dit interesante onderwerp. Ook de achtergrondverhalen van leraar Rainer en de jongere hoofdrolspelers. Vond ook vooral Karo prachtig neergezet als tegenstander van alles, maar dat laat ze natuurlijk eerst niet merken.

Ook het einde is recht voor zijn raap met de zelfmoord van Tim en dat die leraar dan pas wel beseft wat hij heeft aangericht.

Zeker een prachtige, uitstekende Duitse arthouse film die zeer geschikt is om te kijken bij een Duitse schoolles.

avatar van van duijn
sinterklaas schreef:

Of bij maatschappijleer...

avatar van Pruim
Het origineel van deze film heb ik als middelbaar scholier bij geschiedenis gezien en maakte destijds veel indruk op me. In mijn herinnering (de film zeker 15 jaar geleden gezien) was die veel beter dan deze remake. Met name het einde. Dit einde was me véél te boembastisch. Volgens mij zat in het origineel niet zo'n gewelddadig einde. Dat maakte het voor mij ook in één klap onrealistisch, want ik zeg niet dat ik voor groepsdrang niet vatbaar ben, maar een wapen pakken zal ik nooit doen. De hele film werd voor mij persoonlijk door het slot in één keer een 'ver-van-mijn-bed-show' en dat was in het origineel absoluut niet zo. In het origineel was de hele groep schuldig, nu werd enkel de leraar als schuldige aangewezen. Tenenkrommend dat dat meisje met de krullen op het einde zelfs als slachtoffer werd neer gezet, terwijl zij net zo hard zichzelf verloochende onder de groepsdrang. Als je de film kijkt zonder het origineel gezien te hebben, dan weet ik zeker dat deze film indruk maakt. Maar ik heb het geluk gehad, of de pech, net hoe je het wilt bekijken, dat ik het origineel (vroeger) eerst bekeken heb. En dan moet ik toch echt concluderen dat het origineel voor mij vele malen beter en indrukwekkender was dan deze op de actualiteiten inspelende (geweldadige schietpartijen op scholen) boembastische remake. Jammerlijk!

avatar van Yakolev
Macht durch Disziplin
Macht durch Gemeinschaft
Macht durch Handeln

Ik mag dan wel niet het origineel hebben gezien maar deze remake ervan laat toch een diepe indruk op mij achter. Hoe makkelijk het zou kunnen zijn om een groep mensen te manipuleren naar een bepaalde ideologie.

Het acteerwerk draagt dan ook bij aan de geloofwaardigheid die de film met zich meedraagt. Hoewel ik mij lichtelijk kon storen aan de "linksere" types maar dat heeft niks met de acteerprestaties te maken. Toch wel 1 van de betere Duitse films van de laatste jaren.

avatar van Beloki
Sterke film. Zeker realistisch denk ik ook. Degelijk acteerwerk, verhaal werd rustig opgebouwd. Absoluut een aanrader.

B.

kappeuter (moderator)
Persoonlijke aanvallen verwijderd.

avatar van Fryce
Goeie film, heb met erg veel vermaak gekeken. Einde zag ik al wel aankomen, maar kon de pret niet drukken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik heb deze week een Vlaamse toneelversie gezien, die iets meer gebaseerd was op The Wave, dat toch een ander einde kent dan Die Welle. Waarom men koos voor dit einde is toch een vraag, al ligt het antwoord vast in het feit dat dit een Duitse versie is terwijl het origineel uit de VS komt. Het origineel heb ik nog op school gezien, was toen zowat verplichte kosten. Met deze remake probeert men dat opnieuw te stimuleren, al slaat men door het verdraaide einde de bal toch enigszins mis.

avatar van davidz352
Nu aan het kijken op school. Film is tot nu toe verrassend goed.

avatar van davidz352
Redelijke film, maar het einde is echt bagger en totaal onrealistisch. Frederick acteerde overigens super.

Toch even het origineel zien...

avatar van qwertzu
Erg goede indrukwekkende film, laat duidelijk zien tot wat een mens in staat is en hoe macht mensen veranderd.
Heb heel lang geleden op de middelbare school het origineel gezien, maar wist geen details meer.
Heb de film nu gekocht met het idee dat ik het wel goed vond dat mijn zoon deze film ook eens zou bekijken.
Hij heeft hem inmiddels al met vrienden bekeken en hij was onder de indruk!
We wonen in duitsland en daar leeft de vraag hoe hebben mensen dat kunnen doen mischien nog wel meer dan in NL, deze film geeft toch wel een soort van verklaring/ uitleg hoe de mens in elkaar zit, denk ik.

avatar van kuk
kuk
Af en toe veel te hip uitgewerkt en over het vak overdrijven kan de heer Gansel meepraten. Neemt niet weg dat het ontzettend interessante materie is. Zo interessant, dat je het verhaal een betere film gunt. Nu blijven we achter met zóveel potentie en niet meer dan een aardige uitwerking.

Deze film viel behoorlijk tegen. Totaal ongeloofwaardig, maar dat komt misschien omdat ik vrij veel heb gelezen over het experiment dat in Amerika zou hebben plaatsgevonden. Het experiment is namelijk één groot verzinsel van Ron Jones. Hij heeft wellicht geprobeerd om een "Third Wave" van de grond te krijgen, maar alle gebeurtenissen uit zowel zijn boeken, "The Wave" en "Die Welle" zijn uit een hele grote duim gezogen.

Totaal ongeloofwaardig, zoals ik al zei. "The Wave" vond ik destijds boeiender en naar mijn mening voegt dit prul niks daaraan toe. Was het buitenbeentje in "The Wave" nog een klein beetje geloofwaardig, Tim in "Die Welle" sloeg werkelijk nergens op. Ja, misschien had dit kunnen gebeuren, maar zeker niet binnen een week en niet met vooraankondiging van "Laten we eens kijken of een dictatuur in deze tijd nog werkt". Geen hond die daar intrapt, en al helemaal geen Duitse jeugd die een behoorlijke kennis meekrijgen van hun eigen geschiedenis.

Wat hier wordt voorgesteld als "gebaseerd op een waargebeurd verhaal" kán nooit hebben plaatsgevonden.

Voor meer informatie, zie o.a. deze interressante site: Debunking and deconstructing the Third Wave Story - geniebusters.org

Toch nog 1 * voor het acteerwerk van de leraar. De rest was helaas utter crap

avatar van kuk
kuk
Is geloofwaardigheid heilig dan? Tuurlijk vliegt deze Duitse variant her en der uit de bocht, maar de thema's zijn wel dermate interessant dat geloofwaardigheid over het algemeen van ondergeschikt belang is. Fight Club is toch ook totaal niet geloofwaardig?

hele goeie en spannende drama film, met een lekkere vaart in de film.
Vond het een hele indrukwekkende film om te zien, je ziet echt hoe makkelijk jongeren te beinvloeden zijn en wat voor gevolgen dat allemaal kan helpen.
Aanrader om te zien! 3.5*

avatar van Rory Breaker
Vermakelijk, maar zo nu en dan ook niet goed uitgewerkt. Idee is leuk, maar het is overgenomen dus daar kan ik helaas geen punten voor geven. De scenes op school zijn goed, maar zoals wel vaker bij Duitse films worden er weer van die oninteressante subplotjes in verwerkt, waardoor 't allemaal erg flauw wordt. Clichématige stukjes met Reiners vrouw en vooral de onboeiende scenes met moraalridder Karo waren ontzettend flauw. Reiner straalt ook bepaald niet een volwassen docent uit. Het personage van Lau speelde goed, maar voorspelbaar. Het einde zie je al vanaf mijlenver aankomen.

avatar van schram101
Af en toe indrukwekkend, maar soms ook een beetje toevallig en voorspelbaar. Er wordt niet slecht geacteerd maar helaas zijn niet alle personages even boeiend. Herr Wenger zet een goede rol neer!

Al met al een interessante film.

avatar van Dee Al
Interessant gegeven voor een film. Ik vond de uitwerking maar matig. Het verhaal is redelijk geloofwaardig, maar het had wel iets meer uitgewerkt kunnen worden. Ik had wel iets meer dreiging van Die Welle willen zien en het bleef bij een aantal vechtpartijen, het spuiten van wat graffiti en de onheilspellende sfeer. Het einde is dan weer erg goed in zijn heftigheid. Het is inderdaad voorspelbaar, maar volgens mij is het zo ook bedoeld.

avatar van N23
N23
Een paar jaar terug zag ik met mijn klas 'the Wave' voor Maatschappijleer. Wat ik daar nog van weet was dat toen tijdens de pauze ( die toevallig viel tijdens de 'hoogtijdagen' van the Wave) dat een paar leerlingen en ook ik, aan gesproken werden door het idee. Eendracht maakt Macht. En nu zag ik dus de remake.

Het is geen orginele film, wel een typische film voor school. Los van het idee, en de setting, was het geen 'Goede film'. Het gaat te weinig de diepte in de characters. Hoe kwamen ze tot hun keuzes, Dat had veel dieper kunnen worden uitgediept. Daarbij is een week wel kort voor zo'n beweging.

Al met al krijgt deze film een 7. Dit komt meer omdat je deze film moet gezien hebben om het facisme 'goed' te kunnen voelen.

avatar van Thibbledorf
Zeker geen slechte film, maar ik vond het ook geen hoogvlieger. Stoorde me de hele tijd een beetje aan het feit dat er nergens een ideologie of iets dergelijks nagestreeft wordt, terwijl men er wel blijk van wil geven dat er sprake is van eendracht e.d. Er is volgens mij een scène waarin één van de leden zegt "samen staan we voor onze idealen" of iets dergelijks. Maar nergens gaat de film er zodanig op in wat die idealen dan zijn. Is dat nu niet juist waar een dergelijke groepering en een daaruit volgend gevoel van eenheid op gebaseerd is?

Ik begrijp dat er wordt uitgebeeld waar groepsgevoel e.d. tot kan leiden, dat wordt ook goed neergezet, De manier waarop dat groepsgevoel echter tot stand komt en, wellicht belangrijker, vervolgens in stand wordt gehouden is naar mijn mening minder goed gelukt. Ja, de docent zorgt in eerste instantie voor het opstapje en brengt de kids wat dichter naar elkaar toe. Maar om een dergelijke groepering in stand te houden is er volgens mij toch iets meer nodig dan dat iedereen een wit hemd aan heeft. Nu komt de hele saamhorigheid een beetje als los zand op me over, doordat er geen "backbone" is die ervoor zorgt dat de studenten naar elkaar toe blijven trekken, met als gevolg dat het geheel een beetje geforceerd aanvoelt.

Dat maakt de boodschap van de film er echter niet minder duidelijk om. Misschien kijk ik er ook iets te diep naar en speelt het ook mee dat het nog studenten zijn en geen volwassenen en daarom makkelijker te beinvloeden zijn of iets minder overtuiging nodig hebben om zich ergens aan te binden of deel van uit te maken. Aan de andere kant wil de jonge leeftijd van de mensen natuurlijk niks zeggen over hun capaciteiten om te beoordelen of hetgeen waar ze aan mee doen wel een goede zaak is. Volwassenen hoeven zich wat dat betreft niet groter te voelen

avatar van perceived
Keek lekker weg maar is nogal ongeloofwaardig. Alsof een school(directie) niet ingrijpt als er dagenlang zo'n experiment plaats vind en het mogelijk is zo makkelijk een stad onder de grafitti te spuiten... 5/10*

avatar van zeemeerna
Goeie film, naar het origineel The Wave. Dat de film Duits is maakt het alles nog sterker.
Bizar hoe een mens in een week tijd zichzelf zo in iets kan verliezen. Er zat een goede onderhuidse spanning in.

avatar van chevy93
Schoolfilms trekken mij sowieso vaak. Films als Entre les Murs (2008) vind ik daarom ook altijd aangenaam om naar te kijken. Ook Die Welle valt in die categorie. Een uitstekende film met een goed verhaal en dan is de film bij voorbaat meestal al geslaagd. Enige minpunt is dat het veel te makkelijk gaat. Het maken van een dictatuur van een klas in één week is wel erg overdreven. Na een aantal dagen gaan ze al rebelleren. Dit is wel erg makkelijk. Toch is de film, mede door een uitstekende cast, absoluut niet ongeloofwaardig. Het (soort van) rise and fall-verhaal is prima verfilmd. Het einde was jammer genoeg erg voorspelbaar. Al vanaf het moment dat hij als enige leerling vanaf de eerste seconde zeer actief meeded, kon je al bedenken dat hij het einde zou vormen. En gezien de aard van de film leek me dan maar één ding mogelijk. Gelukkig is de rest van de film zeer goed te kijken, zit er een lekker tempo in en is er geen zwak moment te vinden.

avatar van SnakeDoc
Knappe film van de Duitsers. Mooi in beeld gebracht hoe een dictatuur simpel en snel kan ontstaan en wat daar de gevolgen van zijn. Einde was wat voorspelbaar en niet alle kinderen speelden heel erg goed, maar het verhaal was krachtig en de boodschap duidelijk!

avatar van yael84
Boeiende film, zeker een aanrader.
De film is overigens wel heftiger dan het boek. Ik heb na het zien van deze film het boek in het Engels gelezen en het einde viel me een soort tegen.

avatar van MJP10
gekeken bij maatschappijleer. Vond het een goeie film. ook erg interessant.

avatar van Sergio Leone
Aangrijpend drama.

Die Welle biedt genoeg verhaal om een kleine 2 uur te boeien. De personages zijn verschillend en het uitgangspunt is interessant. Net daar schuilt echter het gevaar. De verhaalontwikkeling is net te naïef in beeld gebracht. Niet alles komt geloofwaardig over, en dat is een klein minpunt aan dit soort film.
Ondanks die ongeloofwaardigheid heeft het einde een stevige impact.

Van de cast doet vooral Jürgen Vogel het goed. Bij de jongeren vallen er helaas een paar door de mand.

Dennis Gansel brengt alles deftig in beeld. Soms wilt hij wat hip zijn, maar algemeen gezien valt dat wel mee. Het draait uiteindelijk allemaal om gevoel, en dat ontbreekt het deze prent zeker niet.

"Die Welle war meine Leben."

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en 'k was aangenaam verrast. De film boeide me van begin tot einde en heeft toch ook een belangrijke boodschap. De film is een remake (al hebben ze het einde wel iets aangepast) en zal de jongeren van vandaag (maar ook de ouderen) zeker aanspreken. Wie het boek "De Golf" niet heeft gelezen, kan 'k zeker eens deze film aanraden.

neysen1985
Heb deze film van de week maar eens op dvd gekocht.
En toch misschien wel een klein meesterwerkje.
Ik dacht wordt dit weer zo'n zoveelste melkfilm over de tweede wereldoorlog maar toen de film eenmaal bezig was bleek het iets veel anders te zijn.
Mooie film die laat zien dat dictatuur nog steeds kan plaatsvinden.
Erg goed!

avatar van N23
N23
neysen1985 schreef:
Heb deze film van de week maar eens op dvd gekocht.
En toch misschien wel een klein meesterwerkje.
Mooie film die laat zien dat dictatuur nog steeds kan plaatsvinden.
Erg goed!
Als je deze al goed vond, zou ik je het orgineel aanraden uit 1968?
'The Wave' als het goed is.

(of die film echt uit 68 komt weet ik niet, noch dat die the wave heet), toendertijd bij Maatschappijleer moeten zien. Aanzienlijk realistischer dan deze.