Speed Racer (2008)

Verenigde Staten / Australië / Duitsland
Actie / Familie

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Emile Hirsch, Christina Ricci en Susan Sarandon

Speed Racer (Emile Hirsch) is een jongeman uit een familie die wordt gedomineerd door racen. Hij wil meedoen aan 'The Crucible', een race die door het hele land gaat en waarbij Speed Racer zijn broer omkwam. Alles loopt op wieltjes, totdat Speed Racer wordt benaderd door 'Royalton Industries', een bedrijf dat niet het beste met hem voorheeft.

avatar van A. Jacobsen
Ik vond het er ook prima uitzien, niet realistisch maar dat is ook duidelijk niet de bedoeling.

avatar van james_cameron
Volstrekt kunstmatige film die de pech heeft zonder doelgroep te zitten. Visueel en inhoudelijk te bizar voor kinderen en te flauw en sentimenteel voor volwassenen. Kleurrijk, dat zeer zeker en nergens saai, maar tegelijkertijd te eenzijdig en veel te lang. De aktiescenes zijn aardig geanimeerd, maar door continu te benadrukken dat alles onwerkelijk is wil het verhaal maar niet spannend worden. Gelukkig spelen de akteurs redelijk onderkoeld, anders was je als kijker helemaal gek geworden. Het uiteindelijke effect van de film voelt als één grote sugar-rush. Vol overgave gemaakt, maar toch een flinke teleurstelling van de gebroeders Wachowski. Zullen die ooit nog eens een goede film maken?

avatar van Chromeo
Wat een gedrocht!!! Onbegrijpelijk dat rasacteurs als Sarandon en Hirsch in dit project zijn gestapt... De Hirsch uit "Into the wild" is wel heel ver te zoeken.

deTuinman
Chromeo schreef:

Ras acteurs? Come on. die twee tieners van oorsprong soapies.

Matig filmpje, werd er niet warm of koud van. De effecten zijn wel mooi maar het is meer een film om met je kleine neefje/broertje te kijken vind ik. Krijgt van mij 2.5* (5/10)

avatar van bellebeest
wat een heerlijke film met prachtige special effects ok het verhaal is hier en daar wat zoek maar voor de rest is deze film echt goed

avatar van HarmJanStegenga
Tsjah, wat de Wachowski's met deze film geflikt hebben weet ik niet, maar het is weer eens wat anders dan normaal. Opzich leuk om eens gezien te hebben, maar de film is net een beetje te veel van het goede op zo'n beetje alle fronten. Hirsch is een prima acteur, maar hier vond ik 'm nou niet bijzonder spelen eigenlijk. John Goodman was wel leuk en dat kleine broertje kon zo nu en dan ook lekker grappig uit de hoek komen.

Voor de rest een overvloed aan kleuren. Het zag er niet altijd even geweldig uit vond ik. Het ene moment waren de beelden oogverblindend mooi, terwijl een scéne later net leek weggelopen uit één of andere oude computer. Daarnaast natuurlijk veel races, die aardig te pruimen waren. Soms voor geen meter te volgen en op het eind had ik het ook wel eens gezien, maar toch waren een paar scénes erg vermakelijk om te volgen. Toch maar 2,5* voor deze hyperactieve prent dan.

avatar van otherfool
Meer dan 2 uur (!) pure lelijkheid, je moet het maar aandurven dat je publiek voor te schotelen. De originele Pacman zag er nog beter uit. Verhaaltje telt verder een schier onuitputtelijke voorraad cliches over eer blabla familie yadayada sportiviteit prutprut samen kunnen we het en meer van dat soort onzin, en het broertje met z'n aap mogen van mij zonder proces tegen de muur; zeldzaam ergerniswekkend.

1* voor de aardige slotrace.

Reinbo
Ik snap de lage beoordelingen wel, want er is een hoop mis mee. Zo bevat de film bevat een hoop elementen die het normaal gesproken bij mij erg slecht doen:

Inhoudsloos
Autoracing
Overmaat aan CGI
Moralistisch
Clicherijk Family values verhaaltje
Een jongentje
En ja, het is oogverblindend lelijk!

Maar het is visueel een groot feest. Pure eye candy. Iedereen die hoog opgeeft over de visuals van Wall-E zou deze film eens goed moeten bekijken. Visueel verbluffend.

Wat mij betreft verleggen de Wachowski broertjes de lat hier veel verder mee dan ze met de 1e Matrix deden. Ze trekken het editing concept naar een volledig nieuw nivo. Daarbovenop was het ook nog eens uitermate fantasievol. Zowel in de art direction, cameravoering als wel het race concept.

Wordt over een paar jaar hoog aangeslagen als cult klassieker!

Zag 'm op huur dvd. Ga morgen de Blue ray kopen.

Ahhhhhhhhhhhhhhhhhh! Wat een verschrikkelijk saaie film. Leuke plaatjes, maar de rest verschrikkelijk. Heb em na 3 kwartier uitgezet.... kon het niet meer aan

saaaaaaaaaaaaaaai ( geeuw )
- Waldo

avatar van Nelusje
Na 1 wartier kon ik mezelf er niet meer toezetten. Wat een baggerfilm, leuk voor kleine kinderen met een passie voor auto's

turbothijs
Ik ben blij da''k deze film niet heb gezien, het lijkt me pure bagger

turbothijs
Koop als je deze film gezien hebt F-Zero GX, het beeld zal je verbazen

avatar van VierkanteOogjes
2,71 is best een hoge score. Wat een baggerfilm...

avatar van Filmkriebel
Speed Racer is een mooie verpakking zonder veel inhoud.

Alles is kitscherig en fluo in de film, en deze look is ook het indrukwekkendste aan deze actieprent. Ik moest even terugdenken aan de artistieke vormgeving van Mars Attacks van Tim Burton, waar diezelfde look met iets meer klasse gebruikt werd. De film is totaal artificieel, van de kleren tot de design van de wagens tot de pseudo-futuristische decors. Neem er een goede box popcorn bij, zet het verstand op nul, de blik op oneindig en geniet van de wonderen van de CGI.

Het verhaal zit vol sentimentaliteit zo dik als zoete stroop en komt op sommige plekken zelfs langdradig over, zoals de dialogen tussen Speed en zijn ouders.

Emile Hirsch, de ster uit Alpha Dog en Into The Wild, die me in beide films aangreep door zijn spontane manier van acteren, ontgoochelt. Het is ook zijn schuld niet dat de Wachowskis met Speed Racer meer aandacht hadden voor mooie computerbeelden dan voor sterk acteerwerk. 2,5* voor dit super-commercieel vehikel. Het succes van de Matrix is de Wachowski's duidelijk naar het hoofd gestegen.

avatar van hellboy.ray
net gekeken... (eigenlijk meegenomen, omdat ik een 3e nodig had... 3 voor 25)
Ik vind het wel leuk... enorm "campy" en misschien meer bedoelt
als speelgoed dingetje voor de broertjes Wachowski.
verhaal slaat dan nergens op, veel CGI en toch heb ik wel genoten.
ach ja... er zijn ook films nodig als deze... puur vermaak...
bak popcorn erbij, drankje erbij en gewoon verstand op nul en kijken.

ondergewaardeerd. Heel kleurrijk, voor kinderen denk ik fantastisch. Verhaallijn wel vrij zwak. Visueel een genot.

avatar van xgogax
Reinbo schreef:

Eens! De montage hier is werkelijk fenomenaal. Maar dit is geen film, het is een animatiefilm. Op de personages na is alles, maar ook alles CGI. Niets is echt.

Deze (animatie)film is wel mooier en leuker dan de (animatie)films als Sin City, 300 etc.

*** / *****

Reinbo
Net herzien en het blijft een fantastisch visueel spektakel. 4,5* blijven dan ook zeker staan. Zag 'm dit keer op blu-ray, prachtig beeld, jammer alleen dat er geen HD audio track op zat. De doby digital track klonk wat slapjes, en dat is jammer wat het geluid in HD moet helemaal top zijn lijkt me.

avatar van alec
Kijk op z'n minst de film af voordat je een oordeel velt.
Ik had ook mijn reserveringen om deze film te zien maar overtrof alle verwachtingen. De overdaad aan kleuren deed me denken aan Romeo & Juliet, het verhaal zit prima in elkaar, de humor is te bizar voor woorden, de vele kleine visuele details, een aparte manier van filmen (de flashbacks worden voorzien van 'fade-away' om het niet langdradig te maken), de flitsende scènes, prachtige animatie ...
Eén grote rollercoaster waar je bijzonder hyper van raakt.
Groot pluspunt is het snelle tempo van de film zonder het af te raffelen. De vele personages krijgen ruim te tijd om zich te ontwikkelen. Prima rollen van Matthew Fox, John Goodman, Paulie Litt en Scott Porter.
Een *4.0

avatar van wendyvortex
Duplo, Lego, Tonka, Tron, The Super Infra Man....zo maar wat associaties die ik kreeg bij deze film.
Eigenlijk niets van verwacht, maar dit is pure eye-candy.
Echt Formule 1 races op TV zijn het meest saaie dat er bestaat en ook Top Gear trek ik niet, maar hier gaat alles zo over the top dat het weer fantastisch wordt.
Hoe lang deed Showgirls er ook al weer over om cult te worden?

avatar van DVD-T
DVD-T schreef:
Nee, lijkt me helemaal niks.

Dat had ik goed mis. Ik vond het geweldig. Al heb ik nu wel wat hoofdpijn van ruim 2 uur al die kleuren voorbij te zien vliegen.

De Wachowski broertjes maken er een gewaagd geheel van. Het is iig iets heel anders dan The Matrix trilogie en hun debuut Bound. Ze bewijzen dat ze ook uit de voeten kunnen met een vrolijke familiefilm. En vrolijk is het zeker. Mooi gebruik van alle kleuren die er bestaan, vrolijk gebracht allemaal met het nodige Disney sentiment wat niet altijd even goed werkt. Dat is gelukkig ook maar bijzaak in de film, want het is hier vooral gericht op de hele desing van de film en dat is zeker goed geslaagd. De races zelf zijn ontzettend gaaf in beeld gebracht waarbij de cgi lekker cartoonesk is. De snelheid is werkelijk gewoon te voelen en geven je echt een kick-ass rollercoaster ride, die eind race is echt WOW. Behalve het vaak niet werkende sentiment heb ik weinig op deze film aan te merken. Mijn verwachtingen zijn ruimschoots vertroffen. Zo kun je zien dat je altijd een leuke verassing kan krijgen. Jammer van het lage gemiddelde trouwens.

Een dikke 4*

avatar van syno
Redelijke film, maar te voorspelbaar 3*

avatar van Phantasm
Als je dit nou echt leuk moet vinden???

avatar van Legan
Te apart en te gedurfd voor de meesten maar niet voor deze jongen.

Speed Racer is een heerlijke en overdonderende film dat uitblinkt op ieder vlak. De felle kleuren, het camerawerk en de montage, de actie, de avontuur, de effecten, de dialogen, de humor, de personages, ... Alles is heerlijk over-the-top, karikaturaal en retro-achtig, maar tegelijkertijd 100% echt en realistisch.

Enig minpunt is op het gebied van casting. Emile Hirsch is veels te serieus bezig, terwijl de personage van Roger Allam beter had kunnen worden vertolkt door Tim Curry.

Een cultklassieker is geboren!

avatar van swollenaer68
opgewaardeerd naar 4,5. Ik denk een van de meest controversiele films ooit gemaakt. Alles of iets. Ik hou er wel van.

avatar van swollenaer68
En misschien wel de grootste grap op filmgebied ooit....de aap speelt trouwens geweldig...

avatar van swollenaer68
Het probleem is denk ik dat het niet te vergelijken is met welke film ook. Een geweldig experiment. Austin powers......neeeee.

Visueel een zeer mooie film maar qua verhaal vond ik er niet zoveel aan. Deze film is natuurlijk ook vooral bedoeld voor de kids. Ik heb deze film alleen gekeken vanwege Christina Ricci welke ik een leuke aparte vrouw vind.