TPB AFK: The Pirate Bay Away from Keyboard (2013)

Zweden / Denemarken / Noorwegen / Verenigd Koninkrijk / Nederland / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Simon Klose
met Gottfrid Svartholm, Peter Sunde en Fredrik Neij

TPB AFK geeft de onafgebroken strijd weer tussen de oprichters van de populaire en tevens fel bekritiseerde website The Pirate Bay, te midden van het succes en een van de grootste industrieën ter wereld: de media-industrie.

avatar van Hdde
Deze documentaire is door de makers gratis beschikbaar gesteld.

YouTube - TPB AFK: The Pirate Bay Away From Keyboard

Matig.

Wel leuk om eens een kijkje te nemen achter de website, al blijkt snel dat de personen achter TPB niet bepaald de meest sympathieke/slimme personen zijn. Verder wordt er ook niet zoveel prijsgegeven, het grootste deel van de docu gaat eigenlijk over de rechtzaak.

Positief is dat er wel aandacht is besteed aan het visuele. Deze docu ziet er een stuk beter uit dan de meeste anderen die ik gezien heb. Ook niet (bijna geen) talking heads, dat houdt het ook iets leuker. Wat mist is wat zinvolle discussie rond het hele TPB gebeuren en een wat ruimere kijk op de gehele problematiek, nu is het echt een docu rond de 3 hoofdpersonen.

De link met Leaks is wat onnodig om te includen en af en toe wordt de tegenpartij te karikaturaal afgeschilderd. Zal wel stemmen winnen bij de aanhangers van TPP, maar echt indrukwekkend is het verder niet.

Aardig gestyleerd, leuk als zicht achter de site, maar verder redelijk eendimensionaal en loos aan echte content.

Voor de liefhebbers Donderdag 7 maart op Nederland 3 om 21h00.

avatar van baspls
Ben zelf als pirate erg benieuwd hoe het met de oude vertrouwde site gaat. Heb zelf 'n aantal proxy's gemaakt om de blokkade in nederland te omzien. Ga hem zeker bekijken.

avatar van ArnoldusK
Interessante documentaire over vraagstukken die ons de komende decennia nog bezig zullen houden. De vermenging van copyright, gebruik, censuur van het internet etc.
De oude waarden van een heersende elite en de nieuwe waarden van de lichtelijk-anarchistische, progressieve generatie die vrijheid (van informatie/van meningsuiting etc.) het grootste goed lijken te vinden. De documentaire zelf is vrij kil en informatief en zoomt ook in op de persoonlijke kant van de drie (vier?) 'oprichters' van TPB. Het stereotype beeld van een 'nerd' wordt nogal bevestigd, enfin; de mannen zijn wel duidelijke voorvechters voor een nieuwe manier van verdienmodel i.p.v. het grote controlemechanisme dat copyright heet. Het geheel is een vervelende , doorgaande oorlog tussen beide partijen, waarbij juridische en technische middelen worden ingezet, en niet samen naar een oplossing wordt gezocht. Verder kale documentaire met weinig poes-pas, wel ongetwijfeld leuk tijdsdocument. 3*

avatar van ArnoldusK
Wat leuk / goed dat deze op prime-time wordt uitgezonden op Ned. 3 overigens.
Hulde aan de VPRO!

avatar van koningtoet
ArnoldusK schreef:
Wat leuk / goed dat deze op prime-time wordt uitgezonden op Ned. 3 overigens.
Hulde aan de VPRO!
is gratis voor ze

avatar van John Milton
Stipt een aantal belangrijke punten aan... Interessant kijkje in het juridisch getouwtrek omtrent de oprichters van TPB, de ideeën die ze erop nahouden en op welke wijze de entertainmentindustrie piraterij probeert tegen te gaan in plaats van in te springen op de veranderde manier waarop mensen media consumeren.

avatar van madmax1
Prima documentaire .
Als vroegere piraat in het 27 mc bakkie gebeuren , stond de pc nog in de kinderschoenen
Het internet was bijna niet te betalen en men zocht toen al naar een omweg,het downloaden van een film met de oude Bearshare Shareaza LimeWire duurde een eeuwigheid.
Na gelang de tijd ik was helemaal ingeburgerd in het downloaden ,en kwam de Nederlandse toren site Suprnova.org, met een gecompliceerd bittorent peer-to-peer systeem, na gelang je account op de provider schoot de snelheid met bakken omhoog , inmiddels uitgegroeid tot een wereld site Mininova .waarvan ik als western liefhebber betreur dat ze niet waren opgewassen tegen Brein,
van deze site heb ik zo’n 3000 westerns te danken,–Piraten-Bay draaide inmiddels ook al en met de stop van Mninova is dit de grootste site van de wereld
De Piraten-Bay is opgericht door gewone jongens die men van het net wil hebben ,waren het van hogere instanties zou men er nooit iets van horen ,in Nederland hebben de providers de site al
gewist .de Piraten- Bay is nog altijd in de lucht zij het hier in Nederland met de bekende omweg.

John Milton schreef:

Niemand zou problemen met ze gehad hebben als ze zoiets als netflix / spotify zouden oprichten en dan geld eruit haalde. Het programma dat ze aankaarten in de documentaire die geld naar de ontwikkelaars / makers van de content gooide was niet geheel een slecht idee geweest, echter dan nog steeds moet je toestemming hebben.

Het feit dat ze eigen rechter spelen, alles wat door andere gemaakt wordt hun eigen maakt om het gratis uit te gaan geven aan jan en alle man en vervolgens er nog geld voor krijgen ook via advertenties die geld opleveren puur omdat dit soort media gelieft is is wat ze in het verkeerde daglicht zet.

In mijn visie hadden ze een punt over copyrights, maar het feit dat ze geen ene reet geven om de content makers is wat het probleem is.

Een film maken kost veel geld en dus veel risico, en dat moet dus ook weer terug verdient worden of beloond worden, ongeacht of jij het ermee eens bent of niet.

Hun straf valt in mijn visie nog wel mee, vooral als je de gevangenissen in dat land bekijkt.

De documentaire gaf een goede inkijk over hoe kinderlijk ze met dit soort zaken omgaan. En dat heeft uiteindelijk ook tot de val van de piratebay geleden.

avatar van madmax1
gatygun schreef:

Hoezo val van de Piraten -Bay ,op het ogenblik de meest bezochte site van het internet.