Speed Racer (2008)

Verenigde Staten / Australië / Duitsland
Actie / Familie

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Emile Hirsch, Christina Ricci en Susan Sarandon

Speed Racer (Emile Hirsch) is een jongeman uit een familie die wordt gedomineerd door racen. Hij wil meedoen aan 'The Crucible', een race die door het hele land gaat en waarbij Speed Racer zijn broer omkwam. Alles loopt op wieltjes, totdat Speed Racer wordt benaderd door 'Royalton Industries', een bedrijf dat niet het beste met hem voorheeft.

avatar van Prudh
Ik voel me echt verkracht door de kleuren. Gedurfd is dit sowieso, maar geslaagd? Nee. Daarvoor is Speed racer té van alles. Te vrolijk, zoetsappig, kleurrijk, hyperactief en kinderachtig. Hij maakt waar wat de trailer belooft.

Mierzoet en zuurrstok kleuren. Da's even wennen. Verder kent de film gelukkig genoeg elementen om te blijven fascineren. Interessante montage, grotendeels een sterke cast en geweldige actie scenes waarin de broertjes opnieuw laten zien dat ze het niet verleerd zijn.

avatar van Shinobi
Gisteren in de bios gezien en het was op zich wel een redelijke film. De special effects zaten tenminste goed in orde. Voor de rest leek dit net een kinderfilm. Om een voorbeeld te geven, er zit een scène in met vuurwapens. Dan heb ik zoiets van: oh nu gaat er lekker geknald worden. Wat blijkt, gebruiken ze die vuurwapens om alleen maar mee te slaan.
De film duurt best wel lang moet ik zeggen en tijdens de duur daarvan heb ik alleen maar genoten van de spectaculaire races eerlijk gezegd, de rest kon me niet zo boeien.

Ik zit te twijfelen tussen 1, 5 sterren of 2 sterren, ik ga denk ik maar voor het laatste.

Mwa, op zich nog wel een geinig filmpje. Je vraagt je alleen af of deze mensen met deze cast en al dat geld niet wat beters hadden kunnen maken.

Vooral de bijrollen zijn wel leuk, die Hirsch vind ik maar een houten klaas. De races zelf zijn wel leuk voor even, maar gelukkig is er wat meer te zien anders zou het echt gaan vervelen.

avatar van Macmanus
En de Underdog kan wel eens weglopen met de prijs voor leukste blockbuster!

Toen ik de trailer zag dacht ik, WTF? en als je de film ziet denk je nog steeds WTF. De kleuren zijn allemaal extreem dik aangezet, wat vaak trouwens best leuk is. De hemelsblauwe lucht met het extreem groene gras. Het is niet geheel feilloos gemaakt en ik begrijp de kritiek wel dat het voor het geld wellicht wat vreemd is. Maar de film is duidelijk een ode aan de tv serie. Wat ik erg te prijzen vond. En de het voegt veel toe aan de cornyheid die de film heeft.

Alle karakters zijn lekker dik aangezet, je hebt je stille Japanners, de dikke vadsige westerse directeur, de veel lijkend op Bassie en Adriaans boeven. En de goed hartige vader en moeder en de doorzetter Speed Racer. En een jongen en een aap?

Normaal allemaal negatieve punten wellicht, maar hier ads het allemaal to the fun van de film. Het tempo is over het algemeen heerlijk hoog, de montage is apart maar werkt buitengewoon goed. En de geluidseffecten als de auto in de lucht gaat, kan het niet nadoen, zijn te cool!

Alleen Hirsch is jammer, meneer weet echt totaal niet in wat voor film die zit en speelt veel te serieus. Gelukkig laat de rest van de cast zien hoe het wel moet! Met Goodman en Fox uit Lost voorop, ja Fox die buitengewoon goed zijn vreselijk corny rol speelt. Beste stukje uit de film is ook hoe zijn secret identity geheim wordt gehouden. Eerst zie je de boven helft van zijn hoofd bedekt, en dan gaat die vechten in het donker en doet die snel een doek om zijn onder helft om en dan dat einde

Film die tijd nodig heeft om te worden geliefd. Beetje de 2001 van deze tijd.

4 sterren

avatar van brabusRUS
De eerste helft van de film was echt waardeloos. Totaal niet interessant. Ik heb zelfs overwogen om de DVD uit te zetten Tweede helft werd een stuk beter.
De film duurt veelste lang en ik vond de special effects niet super.

Overigens vond ik John Goodman erg leuk spelen.

avatar van HarmJanStegenga
Tsjah, wat de Wachowski's met deze film geflikt hebben weet ik niet, maar het is weer eens wat anders dan normaal. Opzich leuk om eens gezien te hebben, maar de film is net een beetje te veel van het goede op zo'n beetje alle fronten. Hirsch is een prima acteur, maar hier vond ik 'm nou niet bijzonder spelen eigenlijk. John Goodman was wel leuk en dat kleine broertje kon zo nu en dan ook lekker grappig uit de hoek komen.

Voor de rest een overvloed aan kleuren. Het zag er niet altijd even geweldig uit vond ik. Het ene moment waren de beelden oogverblindend mooi, terwijl een scéne later net leek weggelopen uit één of andere oude computer. Daarnaast natuurlijk veel races, die aardig te pruimen waren. Soms voor geen meter te volgen en op het eind had ik het ook wel eens gezien, maar toch waren een paar scénes erg vermakelijk om te volgen. Toch maar 2,5* voor deze hyperactieve prent dan.

avatar van otherfool
Meer dan 2 uur (!) pure lelijkheid, je moet het maar aandurven dat je publiek voor te schotelen. De originele Pacman zag er nog beter uit. Verhaaltje telt verder een schier onuitputtelijke voorraad cliches over eer blabla familie yadayada sportiviteit prutprut samen kunnen we het en meer van dat soort onzin, en het broertje met z'n aap mogen van mij zonder proces tegen de muur; zeldzaam ergerniswekkend.

1* voor de aardige slotrace.

avatar van Filmkriebel
Speed Racer is een mooie verpakking zonder veel inhoud.

Alles is kitscherig en fluo in de film, en deze look is ook het indrukwekkendste aan deze actieprent. Ik moest even terugdenken aan de artistieke vormgeving van Mars Attacks van Tim Burton, waar diezelfde look met iets meer klasse gebruikt werd. De film is totaal artificieel, van de kleren tot de design van de wagens tot de pseudo-futuristische decors. Neem er een goede box popcorn bij, zet het verstand op nul, de blik op oneindig en geniet van de wonderen van de CGI.

Het verhaal zit vol sentimentaliteit zo dik als zoete stroop en komt op sommige plekken zelfs langdradig over, zoals de dialogen tussen Speed en zijn ouders.

Emile Hirsch, de ster uit Alpha Dog en Into The Wild, die me in beide films aangreep door zijn spontane manier van acteren, ontgoochelt. Het is ook zijn schuld niet dat de Wachowskis met Speed Racer meer aandacht hadden voor mooie computerbeelden dan voor sterk acteerwerk. 2,5* voor dit super-commercieel vehikel. Het succes van de Matrix is de Wachowski's duidelijk naar het hoofd gestegen.

avatar van DVD-T
DVD-T schreef:
Nee, lijkt me helemaal niks.

Dat had ik goed mis. Ik vond het geweldig. Al heb ik nu wel wat hoofdpijn van ruim 2 uur al die kleuren voorbij te zien vliegen.

De Wachowski broertjes maken er een gewaagd geheel van. Het is iig iets heel anders dan The Matrix trilogie en hun debuut Bound. Ze bewijzen dat ze ook uit de voeten kunnen met een vrolijke familiefilm. En vrolijk is het zeker. Mooi gebruik van alle kleuren die er bestaan, vrolijk gebracht allemaal met het nodige Disney sentiment wat niet altijd even goed werkt. Dat is gelukkig ook maar bijzaak in de film, want het is hier vooral gericht op de hele desing van de film en dat is zeker goed geslaagd. De races zelf zijn ontzettend gaaf in beeld gebracht waarbij de cgi lekker cartoonesk is. De snelheid is werkelijk gewoon te voelen en geven je echt een kick-ass rollercoaster ride, die eind race is echt WOW. Behalve het vaak niet werkende sentiment heb ik weinig op deze film aan te merken. Mijn verwachtingen zijn ruimschoots vertroffen. Zo kun je zien dat je altijd een leuke verassing kan krijgen. Jammer van het lage gemiddelde trouwens.

Een dikke 4*

Visueel een zeer mooie film maar qua verhaal vond ik er niet zoveel aan. Deze film is natuurlijk ook vooral bedoeld voor de kids. Ik heb deze film alleen gekeken vanwege Christina Ricci welke ik een leuke aparte vrouw vind.

Als de regisseurs van de Matrix trilogie met hun eerste film komen sinds de belevenissen van Neo, Trinity en Morpheus, dan zijn de verwachtingen hoog. Het mag dan ook bijna een wonder heten dat de makers van Speed Racer dezelfde zijn, want eerlijk gezegd valt er bijzonder weinig positiefs te melden over deze film. Allereerst valt vooral de ongelofelijk lelijke cinematografie op. De felle kleuren doen werkelijk pijn aan de ogen. Bovendien komt praktisch de hele film uit de computer wat zorgt voor een enorme portie spuuglelijke kitsch. Als dan ook het vertelde verhaal niet meer is dan schakelen van de ene naar de andere autorace blijf er erg weinig meer over.

1,5 *

avatar van JacoBaco
Ik weet niet in hoeverre ze trouw zijn geweest aan de tekenfilmserie, maar ik vind de film weinig aan in ieder geval. Hoeveel races zitten er nu daadwerkelijk in een film van 135 min? Ik heb er 3 geteld en dat is vrij weinig. En zo bijzonder vind ik de races niet. En de rest van de film is helemaal niet interessant. Je merkt op bepaalde momenten dat het de regisseurs van The Matrix betreft, maar dat is iets wat de film zeker niet zal redden. Het is een familiefilm die voor mij verkeerd is uitgepakt. De soundtrack viel overigens ook niet goed.

avatar van Naomi Watts
Lekker geflipt filmpje.

Inhoudelijk is dit natuurlijk een gedrocht van een film. Al spelen de Wachowski's wel met stereotypes en cliche's, de boze multinational directeur, die wat introverte Japanner, die typische badguys en de gemaskerde do-gooder. Wat maken Andy en Lana er weer een visueel festijn van. Echt totaal geflipt, enorm felle kleuren, de cartooneske environment, echt een hele trip deze film.

Qua plot stelt het echt geen fuck voor maar deze film is visueel zo geweldig. Je weet niet waar je kijken moet, zoveel kleurtjes en bezienswaardigheden en dat vervelende plot en cast maakt dan helemaal niet uit. Geweldige trip dit, maar eens aanschaffen op Blu-Ray denk ik.

avatar van tommykonijn
Gisteravond voor het eerst sinds 2008 Speed Racer nog eens gezien. Aangezien ik de Wachowski's de laatste tijd erg kan waarderen vond ik het tijd om deze nog eens te zien.

De algemene conclusie is dat dit toch wel het minste Wachowski product is wat ik heb mogen zien. Slecht wil ik deze film echter totaal niet noemen. Het felle, mooie kleurgebruik en de overdonderende actie is prima in beeld gebracht. Sowieso verloopt de film, ondanks het vrij lange speelduur, erg snel. Het ziet er af en toe een beetje té gelikt uit, maar in een film als deze vormt dat nog niet zo'n probleem. Wel inderdaad opvallend om te zien dat het ene shot oogverblindend mooi was en het volgende erg lelijk.

De races zijn het absolute hoogtepunt van de film, maar de film weet sowieso niet te vervelen. Ook het acteerwerk van de cast is vrij goed. Emile Hirsch, John Goodman en Susan Sarandon doen het stuk voor stuk naar behoren. Het jochie en z'n aap vond ik wat minder. Een beetje 'gemaakt' grappig en ze lijken om de een of andere reden een beetje in de verkeerde film rond te dwalen. Dat was eigenlijk het meest opvallende minpunt. Vaak lijken de makers niet helemaal zeker te weten of ze nou op de jonge of oude doelgroep moeten mikken. De twee eerder genoemde clowns duiden duidelijk op een jong publiek, terwijl de dialogen tussen de volwassenen mij vaak niet erg interessant lijken voor de kleineren. Hoe het ook zij, ik denk wel dat ze er in geslaagd zijn om beide groepen op bepaalde fronten tevreden te stellen.

Speed Racer is een vermakelijke film. De acteurs, de actie en de vlotte montage zijn opvallende pluspunten. De film is niet bepaald sterk, maar wel een erg genietbare wegkijker geworden. Ik zie dat ik vijf jaar geleden aan het twijfelen was tussen twee cijfers, maar nu krijgt hij absoluut het voordeel van die twijfel.

avatar van RuudC
Vol goede moed begonnen, maar gaandeweg werd het echt steeds moeilijker de film te volgen. Ik ben nog altijd dol op Cloud Atlas, maar kan erg weinig met The Matrix trilogie. Ik hoopte dat Speed Racer kwalitatief er tussenin zou zitten, maar dit mag met recht de slechtste film van de Wachowsky broer en zus genoemd worden. Het eerste wat opvalt zijn de kleuren, die zo fluoriserend zijn, dat je tanden spontaan afbreken. Ik houd best van felle kleuren, maar dan alleen in oude animes. Speed Racer gaat gewoon een stap te ver.

Wat is nog meer irritant? Praktisch alles wel. Het acteerwerk is overdreven (of gewoon ronduit slecht), de personages zijn debiel en het verhaal is voorspelbaar. Paulie Litt is met afstand de slechtste acteur die ik in het afgelopen jaar gezien heb. Meneertje kan volgens de introductie enkel en alleen denken aan auto’s, maar jaagt al snel snoepvoorraden. Zo zit Speed Racer overigens vol met dat soort dingen. Het liefst wilde ik in de film stappen en Spritle een flinke draai aan zijn oren geven.

Eerlijk gezegd ben ik dan ook geen fan van racefilms, maar er zijn een handvol die ik best kan waarderen. Met name Redline, dat groots en spectaculair is. De races in Speed Racer zijn me veel te nep en tenenkrommend. Als regisseur moet je toch weten dat stunts waarbij het de bedoeling is dat auto’s in de lucht botsen er op het witte doek spuuglelijk uitzien. Sterker nog, het getuigt van pure wansmaak. Het zijn van die zeldzame gevallen waarin ik mijn handen op mijn gezicht houd en door de vingers spiek om te zien of het echt waar is dat ik net naar zulke kitsch heb zitten kijken. Het maakte me allang niet meer uit wie er zou winnen, zo lang het maar afgelopen was.

Behalve de kleuren, oogt de hele film als een typische overgeacteerde kinderserie uit de jaren negentig. Iedereen die maar wat aanklooit met een verhaal dat echt nergens op slaat, waarbij je van een kilometer afstand kan ruiken wie goed en wie slecht is en wie geheimen heeft. Als je iemand een nare verrassing wilt bezorgen, laat diegene deze film kijken.

Apart gevalletje.

Heb de originele serie nooit gezien, maar denk dat er qua sfeer niet veel overeind is gebleven. Eerder de setup en de personages, maar het werk van de Wachowski's hier is volgens mij te eigen om een rechtlijnige adaptie te zijn.

De kleuren zijn zeker wennen in het begin. Wat kitsch, vaak ook ietwat goedkoop, maar doorheen de film valt wel een zekere stijlvastheid op. Lijkt me niet dat de twee dit als een serieus technisch wonder beschouwden, wel als een duidelijk gestileerde film.

Echt mooi vond ik het niet, behalve de races dan. Doen sterk denken aan Running Man en Redline natuurlijk, al hebben die hun mosterd waarschijnlijk bij dezelfde bron gehaald. Erg karikaturaal en cartoonesque, maar zeker wel charmant.

Acteerwerk is wat vervelend, vooral de hoofdpersonages komen nergens goed uit de verf. De bijrolletjes (zoals een Goodman) zijn beter te pruimen, behalve dan dat ventje met z'n aap. Daarin herken je wel duidelijk de anime-invloed, alleen is de omzetting naar Hollywood helemaal niet te pruimen.

Verhaaltje is ook simpel, niet erg maar er had best nog wat meer actie in mogen zitten. Nu wordt er nog teveel tijd besteed aan een plotje dat toch niet boeit.

Wanneer het vooruit gaat is dit best leuk filmvoer, de Wachowski's wisten duidelijk waar ze mee bezig waren. Dat het niet voor iedereen is, is ook wel duidelijk, maar da's eerder een kracht dan een tekortkoming voor een blockbuster als dit.

avatar van Decec
Een matige familie/sport/SF film...
Leuk voor jeugdfilm...
Flauw verhaal...
Flauw acteerwerk...
Goed HD breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Niet leuk gemaakte SF film...
Niet te moeite waard...

Tarkus schreef:
Hoewel ik nog nooit had gehoord van de serie 'Speed Racer', was ik na het zien van de trailer wel nieuwsgierig naar deze film.
En ik moet zeggen, hij heeft me zeer aangenaam verrast.
Akkoord, het is allemaal wat fel overdreven, de decors met zeer felle kleuren dat het bijna pijnlijk aan de ogen word, de raceactie is onbeschrijflijk en onrealistisch, maar het maakt het allemaal des te leuker en lekker spannend.
Je weet niet waar je je aan kan verwachten en dat vind ik nu net goed aan deze prent.
De acteerprestaties zijn zeer goed, het moet trouwens niet makkelijk zijn geweest voor de acteurs om hun emoties en reacties goed te kunnen weergeven in een omgeving waar je alleen een blue-screen ziet, want dat is het toch deze film, een heel avontuur opgebouwd in een special effects wereld, die wel op een animatiefilm lijkt, maar dan met levende karakters.
Ik heb me met het bekijken van deze film kostelijk geamuseerd, en vooral ook het aapje heeft me prettige momenten bezorgd.
Ik weet dat de film niet bij iedereen in de smaak is gevallen, maar kijk er nog eens naar, en vergeet even de harde realiteit, je zal versteld staan hoe mooi een film als dit dan kan zijn.
En als raceliefhebber, de wagens zagen er toch 'cool' uit .. niet ???

Snap de vele slechte kritieken wel die er ondertussen op de film zijn gekomen, maar ik blijf hem na het herbekijken goed vinden.