DragonHeart (1996)

Alternatieve titel: Dragonheart

Actie / Fantasy

geregisseerd door Rob Cohen
met Dennis Quaid, Pete Postlethwaite en de stem van Sean Connery

Tijdens een opstand wordt de vader van prins Einon vermoord. Hijzelf is zwaargewond, maar een draak redt zijn leven in ruil voor de belofte de zwakkeren te zullen verdedigen en af te zien van tirannie en geweld. Eenmaal koning geworden, ontpopt Einon zich nog als een veel grotere tiran dan zijn vader. Bowen geeft de draak hiervan de schuld en neemt zich voor alle draken in het land uit te roeien. Twaalf jaar later is hem dat bijna gelukt, slechts één draak rest hem nog. Maar hun gevecht eindigt onbeslist en dus sluiten ze een akkoord om als drakendoders van stad tot stad te trekken en veel geld te verdienen. Ze houden echter geen rekening met het venijn van koning Einon...

avatar van planet_of_death
Nee, zeker niet. Het is gewoon dat ik het zieliger vind als draken dood gaan.

avatar van Jan met de pet
Mooie film, de film heeft mij aangenaam verrast heb echt genoten:4.0

avatar van Timothyvdmeer
Prachtige voice over van Sean Connery. Draak was mooi gemaakt.

avatar van planet_of_death
En wat dacht je van de muziek!! Magistraal!

avatar van JasonBourne
Mooie SE en leuk verhaal

avatar van Minotaures
I am the lasht one!

avatar van benjinator
Mijn eerste bericht op deze site en graag wil ik dit zetten bij deze film.
Ik heb deze film gezien toen hij uitkwam en ik vond het toen al een schitterende film . prachtige muziek , goeie acteurs en vooral special effects. Ik heb onlangs deze film nog eens herbekeken en sommige films de laatste jaren slagen erin om nog slechtere effects te hebben dan tien jaar geleden. De draak was goed goeie keuze om sean connery te nemen. Deze film krijgt een 4.0 van mij!

avatar van sofripa
Mooie ridders en draken film. Met de nodige humor afgeleverd door de draak. Connery dus. Hij heeft er echt de perfecte stem voor

avatar van JeroenStaarink
Jeugdsentiment!

Het blijft een verwijfd beest die zogenaamde draak. Ik krijg elke keer de kriebels van 'het als ik het terug zie op tv.

'Stop calling me dragon, i have a name ya know' ezuhh.. wtf? Allez ja, de kinderen vinden het leuk maar ik had veel leiver een bloedorstigere draak gezien die voor zijn eigen vel waakt ipv mensen.

avatar van planet_of_death
Voor het eerst zie ik niemand die die draak niets vind.

avatar van ExXxtreme
wat toch wel een fail is, is het feit dat elke keer iemand gekilled werd er nooit 1 spatje bloed op het wapen zat. Voor de rest wel een redelijke film. (al vind ik de FX nu toch niet zo mooi.. maarja.. kan ook wel liggen aan het feit dat hij al 15j oud is)

avatar van Malli
Teleurstellende fantasyfilm. Kinderen lusten hier allicht wel pap van, maar voor volwassenen valt er maar weinig pret te beleven. Dat kan ook moeilijk anders met een Dennis Quaid die niet bepaald in goede doen is, en een grote slechterik met de uitstraling van een zoutpilaar. De humor zat daarentegen wel goed, met dank aan Pete Postlethwaite die een leuke bijrol voor zijn rekening neemt.

avatar van planet_of_death
Wat vond je van de draak?

avatar van Malli
Ik was er niet bepaald zwaar van onder de indruk. Ik heb ooit eens gelezen dat ze Sean Connery's gezicht erin verwerkt hebben, maar zelfs dat viel mij eerlijk gezegd niet op.

avatar van Filmkriebel
Niks te maken met een film als Reign of Fire. Richt zich meer op tieners. De draak heeft dialoog, gevoel voor humor en een gouden hart. De beelden van de draak zijn mooi geintegreerd en het einde geeft iets extra's aan het matige verhaal en de anders chaotische structuur. Acteurs zijn niet sterk. Quaid viel mee... de andere acteurs bakten er bijzonder weinig van. 3* dankzij het mooie einde.

avatar van gizmo_o
Jeugdsentiment, lange tijd terug al eens gezien en nu voor de 2e maal. Maar wat me dan opvalt is eigenlijk hoe mooi de draak vorm gegeven is en hoe slap het verhaal is.
Connery spreekt Draco leuk in en de nodige grappen komen dan ook voorbij. Quaid als ridder Bowen doet het niet onaardig, alhoewel hij soms wat overdrijft in zijn mimiek. Geinig om Thewlis in deze rol te zien als boosaardige koning Einon, die zelfs met een drakenhart bonzend in hem, nog kwaadaardig blijft. Dit i.t.t. zijn rol van Sirius in de HP-reeks. Postlethwaite als Gilbert of Glockenspur is soms hilarisch.

Vanwege de nostalgie en vanwege de erg toffe Draco,

avatar van gizmo_o
ExXxtreme schreef:

Wellicht vanwege de beoogde doelgroep. Daarbij zat er wel degelijk een keer bloed op het zwaard van koning Einon nadat hij de schouder/borst van Bowen gepenetreerd had.

avatar van Betamax
Prima film, heb deze op Blu ray gezien en dat is geen verschil met de DVD..

avatar van Fran
Wow, ik vond de shots met de draak erin erg mooi in elkaar gezet en soms zelfs spectaculair. Leuk dat een van oorsprong spannend fantasyverhaal ook zo veel humor bevat. Het enige nadeel hieraan was dat het, door deze luchtige ondertoon, nergens echt spannend werd. Maar toch heb ik zeker wel genoten van deze film.

gizmo_o schreef:
...koning Einon... Dit i.t.t. zijn rol van Sirius in de HP-reeks. Postlethwaite als Gilbert of Glockenspur is soms hilarisch.

In de HP reeks speelt hij Professor Lupin (of Lupos ) Heerlijke film, en ik bekijk 'm nu met een grote portie nostalgie. Nogal wat stereotiepjes aanwezig, maar niet in een overdreven mate.

avatar van dolphinazee
Geweldige film de beste drakenfilm die ik ken.
En de muziek is fenominaal van componist Randy Edelman vooral het nummer to the stars echt kippenvel momenten! als ie uit is op blu ray komt ie in m'n kastverzameling.

avatar van DragQueen
Geen onaardig filmpje. Het bevat een leuk bedacht verhaal, goede special effects en een prima voice-over van Sean Connory. 2,5 Ster.

avatar van wolfmaat120
Dit is de film die ik heb gezien. het is een van mijn favoriete drakenfilm, naast eragon.. echt een toper.. goede verhaal.

avatar van rcuppen79
Vroeger als tiener was dit één van mijn favoriete films en in de jaren 90 heb ik deze film wel tig keer bekeken. Vorig jaar na een pauze van ruim 12 jaar nogmaals bekeken en helaas vind ik de film tegenwoordig een stuk minder leuk dan vroeger.

Het verhaal is een regelrechte ramp en zelfs voor een fantasyfilm erg ongeloofwaardig. Ook vond ik het erg jammer dat die draak een wel erg hoog knuffelgehalte heeft. Niks geen bloeddorstige draak, maar een uit de kluiten gewassen teddybeer. Ook het acteerwerk vond ik vrij wisselvallig. Dennis Quaid vond ik nog wel aardig als held en ook David Thewlis was een leuke schurk. Dina Meyer acteert echter behoorlijk houterig en Pete Postlethwaite is eerder irritant dan komisch. Dan vond ik Jason Isaacs een stuk komischer als de geniepige slijmbal Lord Felton.

Het uiterlijk van de film is gelukkig een stuk geslaagder. De kostuums en decors zijn uiterst fraai en ook de gevechtscènes zijn mooi gechoreografeerd.

De twee beste punten van deze fantasyfilm zijn echter de trucages en de muziek. De draak Draco is fantastisch geanimeerd en na ruim 18 jaar heb ik nog altijd geen draak in de bioscoop gezien die beter dan deze is geanimeerd. Dat is toch wel opmerkelijk aangezien de wereld van computeranimatie behoorlijke stappen heeft gemaakt sinds 1996.
De muziek van Randy Edelman is een pareltje en geeft de film behoorlijk wat sfeer.

Het is jammer dat het verhaal zo zwak is, de personages te weinig worden uitgediept en de draak zo kinderachtig is. Anders had dit wellicht één van de beste fantasyfilms ooit kunnen worden. Aan het talent voor en achter de camera lag het namelijk niet.

avatar van baspls
"A knight is sworn to valor. His heart knows only virtue. His blade defends the helpless. His might upholds the weak. His word speaks only truth. His wrath undoes the wicked!"

DragonHeart is een beetje een onderwaardeerde film. Een van de laatste epische fantasy-films voor Lord of the Rings, waarna vele goedkope kopieën volgde.

Dennis Quaid is een prima hoofdpersoon maar Liam Neeson, die eerder in de productie de rol zou krijgen, zou vele male beter zijn geweest. David Thewlis was ook best een aardige bad-guy, zijn stem deed me een beetje denken aan een jonge David Warner. Pete Postlethwaite was ook wel leuk als de monnik. Sean Connery bewijst dat hij niet alleen een erg goed acteur maar ook een erg goed stem-acteur is, wat een geweldige stem heeft die man toch.

Het verhaal van DragonHeart was een beetje matig. Vooral het begin van de film vond ik bijzonder knullig, de tweede helft werd een stuk beter.

De draak was wel grappig. Het zelfde team dat de dino's in Jurassic Park maakte heeft zich hier met de draak bezig gehouden. In tegenstelling tot Dragonslayer - waar ILM ook aan werkte - is de draak volledig CGI (op één poot na) en worden er geen animatronics gebruikt. In close-ups zag die draak er dan ook veel beter uit, deze draak is in de vlieg-shots wel stukken beter. In sommige shots zag de draak er ook ongelofelijk realistisch uit maar in andere weer erg slecht. Toendertijd konden ze de CGI wel veel beter met de rest van het beeld combineren als nu, nu zou het hele landschap met alles erbij ook CGI zijn geweest. Toch is de draak zo slecht nog niet voor de, toch wel wat kinderlijke, toon van de film.

De muziek van Randy Edelman was mooi, vooral aan het einde.

AL met al vond ik DragonHeart toch wel een leuke avontuurlijke fantasy-film. De actie was prima, al was er helemaal geen bloed bij het hakken en zagen (duidelijk gedaan om de film geschikt voor kinderen te houden). Het is geen meesterwerk maar zo slecht als men voordoet is het ook zeker niet.

avatar van Vinokourov
Geinig fantasyfilmpje in middeleeuwse setting met als grote ster een draak die met een Schots accent spreekt. Enigszins jolig dus en het is dan ook Draco die de film redt. De film is een paar jaar later gemaakt dan Jurassic Park, maar het blijft toch wel knap met de middelen van toen zo'n draak er uit ziet. De rest van de film is wat cliché: de huidige koning is een eikel en de arme onderdanen rebelleren onder leiding van Dennis Quaid en dus Draco: whoehoe! Iets meer onzinnige lol was leuk geweest, maar dit was ook nog wel onderhoudend genoeg.

avatar van Alathir
Matige familiefilm. Het verhaal kon me niet echt bekoren. Een drakendoder die uiteindelijk samen onder 1 hoedje gaat spelen van de draak gaat me toch wel ver. Zeker als het de draak is waarop hij eigenlijk wraak wou nemen net zoals op koning Einnon. Zelfs nadat de draak daadwerkelijk spreekt en dan nog met de bekende stem van Sean Connery heeft hij nog steeds niet door dat het deze draak is die hij zocht. Dennis Quaid speelt hier matig tot goed, net als de meeste andere acteurs. Soms wat theatraal, maar ik veronderstel dat dit de bedoeling is, het lijkt me tenslotte duidelijk om een kinderfilm te gaan. De draak ziet er zeker niet slecht uit voor een film uit 1996. Samen met de muziek en de vrij degelijke choreografieën in het zwaardvechten geven deze film een voldoende.

avatar van W.V.
Onlangs de film weer eens op tv gezien, toen de film 20 jaar geleden uitkwam zaten er special effects in die verbazing wekten, zoals het ( toen )natuurlijke bewegen van de draak. Nu doet het wel wat gedateerd aan, maar het stoort niet. Dat komt doordat de film verder goed in elkaar zit, ook al is het een fantasy film en is het verhaal al vele malen eerder verfilmd, de film kijkt nog steeds lekker weg. Andere pluspunten zijn schitterende landschappen en decors. Ook de actie is goed verzorgd. De acteerprestaties zijn oké, al vond ik dat Thewlis niet op zijn plek was als schurk, ligt waarschijnlijk aan mij nadat ik hem gezien heb in de Potter reeks. De show wordt gestolen door Connery, zijn typische warme stemgeluid zorgen ervoor dat de draak geloofwaardig is, ik ken maar een andere acteur welke ook zo'n overtuiging in zijn stem kan leggen, Morgan Freeman. Maar het mooiste aan de film is de muziek, Edelman gaat in deze film naar de toppen van zijn kunnen. Vooral het nummer to the stars blijft in je geheugen zitten. Dragonheart is een zeer genietbare film al was het alleen maar om de muziek.

avatar van john mcclane 2
mooie film al wat het alleen maar om de unieke stem van Sean Connery als draak te horen.
Maar erg bij gebleven is ie niet.
De CGI waar de film voor een groot deel om draait is net iets te vroeg voor zijn tijd.
Al ziet het er soms mooi uit.

Bantavoer
Was even bang dat het soort Disney filmpje zou worden. Maar gelukkig niet. Special effects kon beter. Verder zat het wel goed met het verhaal en acteren. Vooral als de drakenjager bevriend raakt met de draak Draco. En met humor is het best een leuke film geworden.