Greta (2009)

Alternatieve titel: According to Greta

geregisseerd door Nancy Bardawil
met Hilary Duff, Evan Ross en Ellen Burstyn

Greta (Hilary Duff) is een mooie en slimme meid. Haar ouders zijn gescheiden en nu leeft ze bij haar moeder. Greta wordt voor de zomervakantie naar haar grootouders gestuurd om zo een beetje bij te komen maar daar is ze fors op tegen. Ze is al van plan om zelfmoord te plegen omdat ze niet bij haar grootouders achtergelaten wil worden. Haar zelfmoordplan neemt echter een andere wending als de liefde groeit voor haar opa en oma en als ze haar eerste vakantieliefde ontmoet (Evan Ross).

stan schreef:
Interessantere rol voor Hil
Ben benieuwd!

Das toch zeker 4 sterren waard ?

Afijn, ik vond de film best tegenvallen. Het verhaal, goed bedacht. Had er flinke verwachtingen van. Echter viel dit me flink tegen.
Er zit geen proces vooraf een verandering. Ze heeft zelfmoordneigingen. En dat is na een gesprekje met haar vriendje zo over. Ze haat het om bij haar opa en oma te zijn, dit is echter nadat oma een hartaanval gehad heeft ( door haar.. ) over.

Enzovoorts.. Ik vond het erg jammer. Had hogere verwachtingen.

2 sterren.

Nancy1980
best een goed verhaal, jammer dat het door Hillary Duff wordt gespeelf, al doet ze het in deze film beter dan in voorgaande films.
De film kijkt lekker weg, al moet je hem niet kijken als je in een vrolijke bui bent, dan ben je direct depri.

avatar van L93F
Mooie film! Vind Hilary Duff meestal wel leuk in films. En een keer een ander genre dan ik normaal kijk.

avatar van genietje
ralfsjam schreef:
het LEG niet aan jou hoor, er zijn wel meer acteurs die dat doen. denk aan Nicolas Cage, ook zo'n drol die elke keer het zelfde over het scherm loopt. maar voor somige is het een handelsmerk, en bij andere is het gewoon onkunde. nou moet ik zeggen dat dit mijn eerste Duff film was, dus over haar kan ik niet oordelen. maar er zijn zat acteurs die dat doen, en waarbij dat opvalt.

Idd! Of wat dacht je van Clint Eastwood, Jenifer Lopez, Bruce Willis, Angelina Biglip, Sylvester Stalone en zo nog een aantal mensen die zichzelf acteur noemen maar niets anders doen dan zichzelf spelen!

Haar ouders zijn toch niet gescheiden, haar vader is gestorven..?

avatar van b00ts
Yip, klopt Mayaxx..... Niet onbelangrijk......sterker nog, het blijkt de rode draad in de film te zijn. Aardige film voor 12 tot 20 jaar.

avatar van hilarydufffan
deze film komt op 8 februarie hier in NL heb hem al in het Amerikaans gezien en vond het een geweldige film en niet alleen omdat Hilary erin speelt. Ga hem zeker kopen.

Leuke film !!
Ik vind het sarcasme erg leuk ,,
die zelfmoordneigingen daar had wat meer mee gedaan kunnen worden....
Ze is opeens helemaal van gedachten veranderd en is ook niet meer zo erg depri... wel beetje raar daar had wat meer mee gedaan kunnen worden.. Hilary is niet de beste actrice maar ik vind dat ze het wel goed gedaan heeft.. Ik heb al eerdere films van haar gezien maar deze was denk ik wel de beste.. het is wel een goeie doorkijk film
't is wel een beetje een drama en zeker iets voor meiden ..
Het krijgt van mij een 3,5

avatar van erpunited
Ik vond de film tegenvallen. Ze veranderd plotseling. Eerst bij haar vriendje en daar bij die oma. Ik vond Hilary aardig acteren maar nix aparts. Geen topper en ook niet echt een aanrader. Ik heb hem met pijn en moeite afgekeken

avatar van .Fee.
Het was leuker geweest als ze zichzelf van kant had gemaakt. Maar goed, dan was het meteen ook een heel andere film geweest.

wat een giller. Duff als slimme meid. Wat een beroerde film is dit zeg niet uitgekeken

Ik vond de hoes tegenvallen, maar de film het verhaal was leuk gebracht. 3,5

avatar van Naomi Watts
Ik moest meekijken met mijn vriendin maar viel me achteraf reuze mee.

Verhaaltechnisch stelt het niet zoveel voor maar Duff is erg easy on the eyes en ook nog eens met een hell of an attitude. Levert ook wel wat memorabele scenes op . Duff doet het prima maar wil haar wel eens zien in een serieuzere rol.

avatar van mathie99
Toen ik van deze film te horen kreeg, verwacht ik eerder een feel good movie die me aan het lachen zou brengen en waar het nodige gehalte romantiek in aanwezig was. Het castratiegehalte in de stem van de mannelijke acteur, bezorgde mij in het begin van de film al het gevoel dat dit een flauwe rotfilm ging worden. Het enige effect dat Hilary Duff met deze rol bezorgd heeft, is dat we nu allemaal ook zelfmoord willen plegen. Bagger acteerwerk, slechte muziekkeuze die nergens het beeldmateriaal extra in de verf zette. . Wat wel knap gedaan is, zijn de overgangen waar we bewegende tekeningen en foto's uit haar boekje zien. Toch was er met het concept veel meer te doen

2.5 sterren, waarvan er 1 louter en alleen is omdat Hilary Duff de actrice is, en we toch wel een knap ding mogen noemen.

avatar van Tun-89
ik hou wel van Drama films met probleem tieners.
Al helemaal leuk dat Hilary Duff meespeeld, een keer een
serieuze rol. ze deed het erg goed!
Verder wel een rustige film, kijkt goed weg, verveelt niet.
Ik vond het sarcasme vooral leuk.

3,0 *

avatar van Friday the 13 th
Een andere film dan wat we van Hilary Duff gewoon zijn. Het is zo een film dat je bij een godsdienst-les zou kunnen zien. De film haalt jongerenproblemen aan en het is best mooi om te volgen.

Er komt misschien wat weinig humor aan te pas, maar het cynisme van Hilary Duff maakt het toch wel "vrolijk" voor de kijker op een macabere manier.

In mijn ogen is de film wel geslaagd, misschien kon er nog iets meer drama bijkomen, maar de clue van de film is duidelijk. Het leven niet willen forceren, alles op je laten afkomen en genieten. Dat genieten gaat gepaard met respect voor je omgeving en je grootouders.

Fijn om Hilary Duff in zo een volwassen rol te zien. Ze probeert zich echt op haar acteercarrière toe te leggen. Ik ben benieuwd naar toekomstige rollen. Zou haar eens willen zien in een horrorfilm zoals haar zus Haylie Duff, maar dat is misschien iets te veel gevraagd Hilary?

d1rty7
Een mooi drama, Hilary Duff kon ik niet. Ze vertolkt haar rol geweldig, ik leefde helemaal mee met haar. Ik moest soms ook lachen om haar bijdehande gedrag, waarachter eigenlijk een zielig meisje schuil gaat.

Mooie film. Hilary Duff acteert goed en er zijn een aantal grappige stukjes.
Ik vind het wel een aanrader.

avatar van Thera.
Nu vind ik Hilary Duff stiekem wel leuk, dus wilde ik deze film graag zien. Ik kon me bijna niet voorstellen hoe Hilary een depressief meisje zou spelen! Helaas was ik daar ook niet zo van te spreken. Ze bleef toch te luchtig acteren. Nu is ze dat natuurlijk ook gewend. Slecht vond ik absoluut niet dat ze deed, maar ik had wel meer het gevoel dat ik naar een zwarte comedy zat te kijken. Toen ik las waar de film over zou gaan voor 'em gezien te hebben, had ik iets heel zwaars verwacht. Een serieuze rol dragen kan ze zeker, al dan niet genoeg om een rol te spelen die mensen echt meetrekt in haar misère.

Een typische puberteitfilm -- zeker herkenbaar ook. Hilary heeft goed een rebelse tiener neergezet.

AHWA
Veel leuker dan ik had verwacht.

Duff schittert in het eerste uur als de lekker brutale (en oogverblindende) Greta. Tuurlijk, het verhaal is voorspelbaar, want je weet dat het brutale geen stand zal houden maar de manier waarop het hier gedaan wordt, is gewoon prima. Het scherpe randje van Greta is er na een uur wel vanaf als de film naar z'n einde toe gaat werken, maar het zijn de kleine details die de film leuk houden. De schelpencreaties die werkelijk overal in huis te zien zijn, dat ze samen met Julie nog even langs die zwarte jongens fietst, dat soort details geven toch blijk van een goed script, ook al is het verhaal al vele malen eerder verfilmd.

Acteerwerk is dik in orde, Duff houdt zich prima staande bij een zwaargewicht als Ellen Burstyn en ook Evan Ross is leuk als Julie.
Ik weet niet of de herzieningswaarde hoog is, maar ik geef hier toch lekker een klein viertje voor.

avatar van TragieStar.*
Kan niet wachten om deze te zien, wil de film vooral zien vanwege Duff maar ook vanwege het verhaal

avatar van bladerunner2007
De film gezien en hij viel me niet tegen, die Duff komt er wel!
Het is een film die een puberprobleem aansnijdt en meer voorkomt dan men denkt. Familiewaarden moeten hersteld, dat is de moraal,toch?
En alles komt gelukkig weer goed.
een 2,5 voor de gevonden locatie en de oudjes zijn ook goed gecast!
Zo ziet het er echt uit in Florida.

Bluebell
Zat altijd met smacht te wachten voor deze film om Hilary Duff. Heb m van t weekend per toeval in de Aldi zien liggen voor 7 euro, dus meegenomen en bekeken. Ook al viel de film niet echt tegen, alleen de rol voor Hilary Duff vond ik gewoon helemaal niet bij haar passen in 1e instantie, maar aan de andere kant so not Duff, dus dat was ook wel weer leuk om een andere kant van haar te zien. een 1 voor Greta.

avatar van chebby
Vond dat mannetje een irritante stem hebben en hillary duff had een hele irritante rol!

avatar van yeyo
ralfsjam schreef:

Bullshit.

Soort Georgia Rule, maar dan minder goed.

avatar van moviechick-99
Ik vond dit echt een mooie film.Goed geacteerd trouwens door Hilary en natuurlijk haar grootouders.

avatar van DonOswaldo
Leuke verrassing, al waren m'n verwachtingen al wat opgekrikt door wat reacties. Maar alsnog had ik hem niet zo fijn verwacht.

Het is vooral dat de combinatie van zowel drama, als humor, als romantiek weet te slagen, en dat zie ik vrijwel nooit. Hilary Duff draagt Greta's character met verve en is, om Naomi Watts te citeren, erg easy on the eyes. Haar snedige opmerkingen zorgen voor wat lichte humor, maar geen humor die het op drama-vlak (negatief) beïnvloedt. En doordat ze af en toe toch echt wel iets te bitchy is, weet haar transformatie ook wel te beklijven.

De regisseuse weet wat ze regisseert en de cast weet waarin ze acteren.

1 to watch!

Ik vond dit een goede film van Hilary duff!
Ik heb haar altijd al wel een vrij goede actrice gevonden, en ik denk dat ze het echt wel kan maken!

Erg goede acteer-prestaties in deze film, goede verhaallijn (wat apart, maar dat maakt het juist interessant), en mooie scenes!

4 sterren van mij

Jammer dat dit soort films zo weinig aandacht krijgen...

melvddonk
Hilary Duff is nooit 1 van mijn favoriete actrices geweest, maar in deze film bewijst ze dat ze wel degelijk kan acteren. Ze zet haar sarcastische en synische karakter echt heel erg goed neer. Ook vond ik dat Ellen Burstyn een erg goede rol speelde als grootmoeder.

Het is natuurlijk een dramafilm, maar er zat ook voldoende humor in. Vooral dat sarcastische vond ik erg leuk. Dat is helemaal mijn humor. Verder vond ik dat ook het drama-aspect in de film nooit 'too much' werd. Vaak zie je bij dramafilms toch aan het einde dat ze de tranen uit je proberen te trekken met zielige muziek en een dramatisch voorval. Hier was dat niet het geval en alles bleef heel natuurlijk. Erg fijn. Ik heb desondanks wel een traantje over mijn wang voelen rollen.

Ja. Goede film. 3,5*