The War of the Worlds (1953)

Sciencefiction

geregisseerd door Byron Haskin
met Gene Barry, Ann Robinson en Les Tremayne

In de buurt van een Californisch dorpje landt een gigantische meteoor in een veld. Een paar wetenschappers en wat voorbijgangers staan op afstand toe te kijken. Voorlopig is het ding nog te heet om te benaderen. Drie mannen houden die nacht de wacht bij het gevaarte. Er gebeurt niets... totdat ze een vreemd geluid horen, de meteoor gaat open en een buitenaards schip verschijnt, dat alles zal vernietigen dat erbij in de buurt komt.

wel goed gedaan die andere is ook niet slecht maar ja de tijd van toen en nu waren de films ook anders wie weet wat het zal zijn over 10 jaar nu is er hd maar denk eens in die tijd toen er films uitkwamen. toen er in de tijd dat stuk uit kwam en de mensen geen tv nog hadden enkel hun radio. en opeens worden ze geconfronteerd met iets wat onbekend is en hun angst aanjaagt. dek je eens in hoe je u zou voelen wanneer er bij ons iets zou zijn zoals in die tijd. ja we zijn nu all zovele eeuwen verder maar toch hebben we ook nog angst voor het onbekenden.

Wat mij betreft veel beter dan de remake.
Dat de effecten in de jongste beter zijn is wel logisch,
maar dat maakt de film niet beter.

avatar van John Barry
The War of the Worlds is een hele goede en spannende film.

In deze film proberen aliens de wereld over te nemen. De mensheid moet vechten om hun voortbestaan te waarborgen. Zal de mensheid zegevieren of zal zij falen ? Dat is de grote vraag. Lange tijd lijkt erop dat de mensheid zal falen. Je ziet in de film dat de wapens van de mens speelgoed zijn voor de aliens. Met een hoop stektakel proberen de mensen zich te verdedigen, maar dat lukt niet echt. Het spektakel wat we in deze film voorgeschoteld krijgen ziet er erg realistisch uit. Als je bedenkt dat deze film uit 1953 komt zijn de effecten heel erg goed. Natuurlijk zijn de effecten verre van de 2014 maatstaven, maar voor een film die zo oud is kan je dat natuurlijk ook niet verwachten. De special effects die we in deze film voorgeschoteld krijgen zijn van hoog niveau.

Met de special effects zit het in deze film goed. Hoe zit het met de rest ? Hoe is bijvoorbeeld de muziek ? De muziek is erg goed wat mij betreft. Leith Stephens maakt voor deze film een goede soundtrack. De muziek past goed bij de film. Met het acteerwerk zit het ook goed. Iedereen van de cast doet zijn ding. Iedereen acteert wel aardig. Nergens word het acteerwerk hoogstaand, maar iedereen acteert goed genoeg.

Het verhaal van de film is ook goed. Het is erg spannend om te volgen hoe de mensheid vecht voor zijn bestaan. Ook is het interessant om specifiek een aantal personages te volgen. Deze film wist bij mij de gehele speelduur de aandacht vast te houden. Deze film vond ik op geen enkel moment langdradig. Deze film is dan eigenlijk ook best spannend.

Alleen over het eind ben ik minder te spreken. Zelfde verhaal eigenlijk als bij de Spielberg versie. Opeens sterven overal de aliens omdat ze niet tegen de aardse bacteriën kunnen. Op zich niet eens zo hele rare verklaring voor de massa sterfte van de aliens, maar dit kwam wel heel onverwachts. De filmmakers hadden meer tijd moeten nemen voor dit stuk. Nu kwam het een beetje afgeraffeld over.

Al met al vond ik The War of the Worlds een erg goede film. Goed acteerwerk, goede muziek, indrukwekkende special effects voor een film uit 1953, goed acteerwerk. En daarnaast kijkt de film vlot weg en is het geheel ook nog eens spannend. Jammer van het einde. Maar verder rest vond ik dit een geslaagde film.

4 sterren voor deze film.

avatar van alexspyforever
Ok, ik ben katholiek opgevoed en hoewel ik niet naar de kerk ga of bid, hecht ik wel belang aan christelijke waarden. Maar ik heb echt wel een vreselijke hekel aan pro religieuze moralistische eindes zoals bij deze. Deze weten een aardige film voor mij toch steeds te verprutsen. Dat was al bij The Incredible Shrinking Man het geval en deze doet er nog een schepje bovenop. God zorgt wel voor de oplossing in een uitzichtloze situatie, yeah sure waarom wordt dan de ene onschuldige gespaard en de andere niet? Goed, wat de film betreft. Het verhaaltje en de personages zijn vrij standaard zoals je bij een buitenaardse invasie kan verwachten. De remake heb ik niet gezien en ga ik ook niet zien wetende dat mijn minst favoriete acteur Tom Cruise er de hoofdrol heeft. Maar ik had er wel een hevig Independance Day gevoel bij. De effecten en de actie zijn voor de tijd erg goed, ook de ruimtetuigen en hun machinerie zien er echt wel cool uit. Alleen daarvoor is de film wel de moeite waard om eens te kijken. Maar nogmaals wat een vreselijk einde!

avatar van RuudC
Iets minder gestoord aan de christelijke boodschap als het heerschap hierboven, maar het had inderdaad geen aandacht hoeven krijgen. Kan zeggen dat deze versie van War Of The Worlds verder verrassend fris is. Zeker zijn tijd ver vooruit! Er zit vaart in deze film. Natuurlijk moet het verhaal op gang komen, maar daarbij heb ik me niet hoeven vervelen. De aliens komen al snel. Het beeld is daarbij in kleur; ook weer een aangename verrassing. de actie mag dan wel verouderd zijn. Het is nogal bloedeloos en weinig explosies, maar desondanks niet vervelend om aan te zien. Ik denk alleen wel dat je een bepaalde voorkeur voor nostalgia moet hebben om het te kunnen waarderen.

Waar War of the Worlds wél erg goed scoort, is de angstfactor. De personages komen vrij overtuigend over. Daarnaast is dit eindelijk een film waarin niet slechts een dorpje wordt lastiggevallen, maar de wereld dreigt te vergaan. De focus gaat de wereld over. Niet enkel Californië, al gaat daar natuurlijk wel de aandacht naar uit. WotW straalt ook een beetje de angst voor de Sovjets en de op de loer liggende nucleaire oorlog en de film weet dat gevoel ook op de kijker over te brengen. Dit is een prima verfilming van het boek van Welles. De designs mogen er zeker wezen. Zelfs Spielberg ging er met enkele ontwerpen vandoor.