• 8.227.888 stemmen

Geregisseerd door: Ron Howard

Met onder meer: Michael Sheen, Frank Langella en Matthew Macfadyen

Releasedatum: 15 januari 2009

Over Frost/Nixon

"400 million people were waiting for the truth."

Na het Watergate-schandaal in 1972, zoekt de Brit David Frost (Michael Sheen) contact met de Amerikaanse president Nixon (Langella). Hij weet hem te strikken voor een aantal zeer spraakmakende interviews.

imageimageimage

Swifty Lazar

Frank Gannon

avatar van Stuntman_Jasper

Stuntman_Jasper

Een goed film. Een film dat enkel en alleen om een interview gaat. Ik weet het, het klinkt saai, maar dat is het niet. Dat komt mede door het prima spel van Michael Sheen en Frank Langella. Zij brengen beide personages erg realistisch naar voren. Ook vond ik Sam Rockwell erg goed in de film. Topper!

Ramon K

Ron Howard zet twee mannen, tegen over elkaar in een stoel en weet alleen zo de kijker op het puntje van zijn stoel te krijgen.

Maar de twee mannen die geportretteerd worden zaten ooit in het echt tegenover elkaar, en zeiden dezelfde dingen tegen elkaar (die nu aangedikt worden qua intonatie) en toonden dezelfde emoties. In real life dus, en er is tv-materiaal van. Ik snap dit soort films niet helemaal. Als Howard de mannen in die andere 90 minuten nu flink wat diepte had meegegeven......? Ik kom uit op 1,5*. Het echte interview lijkt me stukken interessanter.

Eigenlijk ben ik het dus eens met het commentaar van otherfool op deze pagina. Weinig bestaansrecht deze film, vind ik.

avatar van benq

benq

Mooi opgebouwde film over de "strijd" tussen Frost en Nixon. Het is bijna een soort variant op Rocky maar in plaats van met vuisten te werken bestrijden de heren elkaar in 4 rondes met woorden. Klinkt daardoor minder saai maar dat is het niet. Dat komt door de vaste hand en de manier van vertellen door regisseur Howard en belangrijker nog, het acteren van de cast.

Sheen en Langella geven vuurwerk weg, de heren zitten helemaal in hun rollen en tillen het niveau op grote hoogtes. In de bijrollen scoren Rockwell en Platt veel punten. Vooral Platt geeft de film soms de benodigende humor.

Enige minpunt was dat de flashbackstructuur niet altijd werkte en soms naar mijn mening hinderlijk was, het nam het tempo wat weg en gaf veel prijs.

Maar verder een indrukwekkende film die gedragen wordt door sterk acteerwerk.

avatar van Friac

Friac

Een film waarvan ik oorspronkelijk vermoedde dat hij wegens zijn vorm vrij eentonig en langdradig zou worden. Dit deed de makers echter geen eer aan, want Frost/Nixon bleek een erg mooie film te worden met vooral een erg indrukwekkende Frank Langella als bijzonder aandoenlijke president Nixon. De film sloeg er in om het personage van 'the public enemy' voor een deel sympathiek te maken - zoals dat ook gebeurt in de betere gangsterfilm - , wat een mooi menselijk portret oplevert. Een kleine 4*.

avatar van Tomato

Tomato

Hele goede film, ik hikte er een tijdje tegenaan om em te gaan kijken maar ik was vanaf de eerste tot de laatste minuut gevangen. Als het ware een mooie bokswedstrijd tussen die twee!

avatar van alec

alec

benq schreef:

Mooi opgebouwde film over de "strijd" tussen Frost en Nixon.

Dat was het inderdaad.

Bij vlagen had ik het idee dat het 'voorspel' misschien te lang zou duren omdat enkel de essentie, het vuurwerk tussen Nixon en Frost, op zich laat wachten om er een speelfilm van te maken. Zoiets van, je weet dat 'het' gesprek er uiteindelijk komt, vond ik het eerst uur best spannend, mede wat de drijfveer is van beide heren.

Hoewel Langella niet overtuigde als Nixon vond ik hem wel zeer overtuigd spelen.

Een *3.5

Ramon K schreef:

Sorry voor de late reactie, maar dit vind ik toch eigenaardig. Natuurlijk kun je net zo goed de oorspronkelijke interviews kijken en waarschijnlijk zijn die net zo boeiend of misschien wel boeiender. Maar sinds wanneer is het een probleem om een film te maken rond een thema waar al (real life) beeldmateriaal van bestaat? Ieder goed verhaal heeft gewoon het recht op een verfilming en we zijn het er waarschijnlijk op zijn minst over eens dat het hier een interessant verhaal betrefd.

Wat de echte beelden van de interviews natuurlijk missen is het achtergrondverhaal van de twee mannen. Nee, het is geen diep psychologisch portret van de twee heren geworden, maar de bedoeling lijkt me vooral om het verhaal achter de interviews te vertellen. Het tijdsbeeld, de inzet van beide mannen, de strategieën die er mee gemoeit gingen. Het was heus niet alleen Howards bedoeling om de interviews te tonen.

Daarnaast heeft een film als deze het voordeel dat het een stuk geschiedenis weer onder de aandacht brengt. Je wilt misschien liever de echte interviews zien, maar wist je überhaupt van het bestaan van deze interviews af vóór Frost/ Nixon. Dat kan natuurlijk, al goldt dat niet voor mij.

Ramon K

Geen probleem mits je als filmmaker iets rondom het bestaande beeldmateriaal maakt dat de moeite waard is (en ik vind het geldschietersverhaal weinig opzienbarend filmmateriaal). Plus de personages krijgen weinig diepgang mee. En dan vind ik het het echt een verschrikkelijke domper dat het interview ook nog eens de climax van de film wordt. Echt een onding dit, vind ik.

En als je dan het echte interview naast het verfilmde interview legt, dan zie je ook nog hoe manipulatief er herschreven is (door acteurs worden bepaalde woorden benadrukt die in het interview heel gewoon geuit worden oa) waardoor alles een heel doorzichtige emotionele lading krijgt.

Ramon K

Het was heus niet alleen Howards bedoeling om de interviews te tonen.

Hij toont ze uitvoerig en maakt er zelfs DE highlight van.

Ramon K schreef:

Hij toont ze uitvoerig en maakt er zelfs DE highlight van.

Je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat de interviews niet de hoofdattracties zijn. Natuurlijk zijn ze dat. Zij zijn het element waarmee de bewuste geschiedenis geschreven is, dus om er niets van te laten zien zou hetzelfde zijn als een film over de Titanic maken die het zinken van het schip overslaat. De film heeft de interviews nodig als climax. Ze weglaten of korter tonen is gewoon slecht verhaal vertellen. Waar ik het over heb als ik zeg dat het niet alleen draait om de interviews is dat Howard er ook iets van de context, het tijdsbeeld, de inzet, het politieke klimaat wou meegeven. Het is alweer 30 jaar geleden, of je het nou leuk vind of niet, je kunt er dan niet meer vanuit gaan dat iedereen nog weet hoe de situatie was.

Dat de interviews in deze film sensationeler zijn gebracht dan de oorspronkelijke interviews had ik je vooraf kunnen vertellen. Ligt nogal voor de hand zelfs. Het is een kwestie van smaak wellicht, maar aangezien film een ander medium is dan televisie en ook aangezien Frost/ Nixon toch den dele ook als vermaak is bedoelt, vind ik het een logische keuze om het net wat te versimpelen. Het knappe is dat de kern van de interviews er zelf niet dommer op geworden is. Je verliest een klein beetje realisme (maar door de consistente stijl van de film valt dat niet op een, voor mij storende manier, op), je krijgt vermaak (mits je dit vermakelijk vind), maar het punt van de interviews blijft evengoed overeind staan. Het is een erg Hollywoodiaanse aanpak, dat geef ik toe, maar hier wordt het eens effectief toegepast. Ik kon me dit veel erger voorstellen. Sterker nog, ik had lage verwachtingen.

Begrijp me niet verkeerd, ik verkies Frost/ Nixon niet zozeer boven de echte interviews, waarvan ik ook delen zag. Ik zeg slechts dat wat Howard er uiteindelijk mee gedaan heeft goed uitgepakt heeft. Je moet je slechts beseffen dat het ten dele ook als vermaak bedoelt is en niet alleen als een soort nagespeelde documentaire.

avatar van Dutchero

Dutchero

The One Ring schreef:

En dat mislukt! Hij probeert de interviews inderdaad in een bepaalde context te zetten, en het politieke klimaat en het tijdsbeeld. Maar wat Howard produceert is een karikatuur van dat alles, een karikatuur van Nixon en ook van Frost. Een totaal ongeloofwaardig beeld, wat erg nep aanvoelt. Hetgeen hij neer probeert te zetten ligt er véél te dik op.

En dan hou je alleen de interviews over, die in feite niets toevoegen aan de echte interviews. Daardoor zie ik de waarde van deze film niet in, behalve dan dat het best vermakelijk is.

Ramon K

Beetje kortaf misschien (na zo'n lap tekst van je), maar ik vind dus van niet. De personages (Nixon/ Frost) blijven vlak (Frost's beweegredenen al helemaal). Wat rest is een geldschietersverhaal dat slaapverwekkend is en een interview dat al op beeld is vastgelegd ooit. Qua inhoud, maar ook qua amusementswaarde vind ik de film dus erg matig.

Ramon K schreef:

Okay, fair enough. Dat is gewoon een verschil in filmervaring.

avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

Hoewel je als het ware naar een bokswedstrijd zit te kijken waarvan je de uitslag al weet, weet elke seconde van de film te boeien, vooral natuurlijk dankzij de uitstekende acteerprestaties van Nixon (Frank lagella) en Michael Sheen, overigens ook een prima optreden van Kevin Bacon als Nixon's stafchef .

avatar van Querelle

Querelle

Boeiend, vanwege het onderwerp, maar toch te "gemaakt".

De 2 goede acteurs spelen meestal stukken beter. Sheen houdt me geboeit, maar zijn spel is eigenlijk best overdreven. En Nixon kan volgens mij maar door één acteur worden gespeeld en dat is Phillip Baker Hall, al heb ik nooit de film gezien waarin hij deze rol speelt. (edit: Secret Honor)

Het onderwerp zorgt voor wat spanning tot het uiteindelijke jubelmoment toe, maar echt diep gaat het niet. Had ook niks anders verwacht van Howard, goed kijkbaar wel.

Tarkus

Ondanks het gegeven, een interview tussen 2 personen, kon de film me toch wel boeien.

Dat Frank Langella een Oscarnominatie heeft gekregen voor deze rol verbaasd me niet, want wat hij hier doet is prachtig, hoewel hij helemaal niet lijkt op de echte Nixon, dat hij de Oscar niet in de wacht sleepte heeft hij te danken aan Sean Penn, die net iets beter was als Milk in de gelijknamige film.

Dit is echt een prent voor de liefhebbers van historische filmen en zeker niet voor mensen die van actie houden, daar is ie wellicht te saai voor.

Maar voor mijzelf, als liefhebber van biografische en historisch correcte films, is dit wel een goede prent.

avatar van MNV2

MNV2

Vast en zeker het meest spannende interview dat ik ooit zag, dat heeft de film wel te danken aan twee zeer goed gecaste acteurs: Frank Langella als Nixon (redelijk geslaagde vergelijking trouwens) en Michael Sheen als de talkshowpresentator David Frost. Verder was de film overgoten met een geslaagd jaren '70 sfeertje, de kapsels, kostuums, auto's, huizen, ... alles ademde de seventies uit. Ook ging het ondanks de nauwgezette reconstructie van een historisch feit toch behoorlijk spannen op sommige momenten waardoor je het verbazingwekkend vind dat dit ook daadwerkelijk gebeurd is. Verder vind ik het ook nog eens heerlijk om een film te zien die draait om dialoog en acteerwerk en niet om CGI zoals we dat vandaag de dag al genoeg voorgeschoteld krijgen.

Toch is deze film niet perfect, allereerst is er de voorspelbaarheid. Je weet eigenlijk al van het begin van de film hoe het verhaal gaat lopen en hoe het gaat eindigen. Toegegeven, de film is op dat vlak al benadeeld door het feit dat het een historische weergave is van iets wat vele (?) mensen wel weten. Maar het houd niet tegen dat je op het einde een 'zie-je-wel' gevoel krijgt. Overigens hoefde de redelijk sentimentele ontmoeting tussen Frost en Nixon helemaal op het einde ook niet voor mij. Maar het laatste argument deed me nu ook weer niet zoveel..

3.5 sterren

avatar van Ceeda7

Ceeda7

Ik vind deze film interessanter dan All the Presidents Men met Dustin Hofman en Robert Redford,waar enkel de feiten en namen rond het schandaal werden besproken.

In deze film wordt het personage Nixon meer uitgediept, wat ik sowieso aantrekkelijker vind aan films.

verdiende 4 sterren

avatar van Querelle

Querelle

All the president's men is bijna geniaal om dat je het gevoel krijgt dat de waarheid rond het schandaal afhangt van de doortastendheid van 2 moedige personen. Door alleen hun te volgen krijg je het idee hoe het schandaal destijds op de Amerikaanse burger moet zijn overgekomen. Prachtig concept dat zeer realistisch overkwam.

Hier krijg je alles in hapklare, zoniet voorgekouwde brokken aangeboden, weinig vlees.

avatar van Ceeda7

Ceeda7

Querelle schreef:

Daar geef ik je volledig gelijk. Maar als we de film zelf beschouwen, dan vind ik die redelijk langdradig en te doorspekt met (noodzakelijke) namen en feiten. Precies of je een geschiedenisboek voorgeschoteld krijgt in het middelbaar.

Terwijl Frost/Nixon een aangenaam spektakel is zonder een moment van verveling ( in mijn ogen), het zet je aan steeds verder te kijken. Bij All the Presidents Men keek ik te vaak op mijn horloge, en dat is niet de bedoeling.

avatar van Karl van H.

Karl van H.

I'm saying, that when the president weares those shoes, it means: they're not feminan!

Afgaande op Frost/Nixon moet ik concluderen dat Frost een vervelend lulletje is en Nixon een sympathieke vent met humor, die grondig de mist in is gegaan. Het is spijtig dat de film pas na anderhalf uur, na Nixons telefoontje, een beetje ergens naartoe lijkt te gaan; gedurende het voorgaande moest ik toch regelmatig een gaap onderdrukken - en dat is nooit een goed teken, zeker niet bij een film die je midden op de dag kijkt. Het is spijtig dat Ron Howard een in potentie zenuwslopende film om weet te vormen tot een voortslepend en oninteressante gevalletje met een leuke soundtrack.

avatar van Toontje35

Toontje35

Mooi geproduceerd en geacteerd. De personages worden prachtig uitgediept. Toch had ik moeite mijn aandacht erbij te houden. Het laatste half uur pas echt boeiend

avatar van Quisto

Quisto

boeiende film, stevig acteerwerk..

avatar van Quisto

Quisto

Toch vond ik Nixon ( Frank Langella ) vergeleken bij de echte Nixon toch iets teveel Nixon..

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Ron Howard is zo'n regisseur die ik voor geen haar meer vertrouw. Met films als Apollo 13 en A Beautiful Mind bewees hij dat hij van een boeiend onderwerp een erg saaie film kan maken.

En ook Frost/Nixon is zo'n typische brok ouweventencinema. Het enige boeiende eraan is eigenlijk dat Watergate-interview, ergens op het einde

Deze film draait grotendeels om de voorbereidingen op de befaamde interviews. Zoals het Howard betaamt weet hij hier een kurkdroog geheel van te maken. Hou er toch gewoon eens mee op, jongen

Het acteerwerk is dan weer wel OK, al vond ik Nixon's stem een beetje irritant.

Het beste wat je kan doen is gewoon die interviews op youtube bekijken en deze film links laten liggen.

2.5* vanwege het acteerwerk, het laatste interview en een aantal halfgeslaagde grapjes.

avatar van Norma

Norma

Een interessant onderwerp op een nogal oninteressante manier onder de aandacht gebracht. Aan het acteerwerk lag het niet, ik kon er prima in meegaan dat ik naar de echte Nixon en Frost zou zitten kijken.

Maar qua verhaal werd er helemaal niets boeiends mee gedaan, ik had het gevoel dat ik net zo goed een docu met de echte interviews had kunnen bekijken, want al het geneuzel over of Frost wel of niet het geld bij elkaar kon krijgen vond ik niet echt van toegevoegde waarde.

avatar van yeyo

yeyo

David Frost deed me in deze film een beetje aan Austin Powers denken.

avatar van nairobi

nairobi

had er niet zo heel veel van verwacht, maar ik ben echt verrast. de berichtgeving op deze site was niet alijd even best.. zo zie je maar weer smaken verschillen.

dit is een hele goede film, prima acteerwerk. heel realistisch.

4 dik verdiende**

avatar van powerman

powerman

De acteurs leveren allemaal vakwerk af en de dialogen zijn helemaal zo gek nog niet, maar ongeduldige kijkers in afwachting van actie zullen snel afhaken. Een voortreffelijke productie, goed geregisseerd en prima geacteerd, maar nog niet half zo spannend als de originele interviews.

avatar van Gastel

Gastel

Prachtige, indrukwekkende film. Nixon wordt neergezet als een ietwat tragisch figuur, die ondanks zijn grote fouten geen slecht mens is, maar een eigen kijk heeft op zijn functioneren. Ik had ook echt te doen met Nixon tegen het eind van de film.

5* dik verdiend!