• 159.431 films
  • 9.806 series
  • 29.099 seizoenen
  • 608.644 acteurs
  • 355.258 gebruikers
  • 8.898.373 stemmen
Avatar
 
banner banner

House of Games (1987)

Misdaad / Thriller | 102 minuten
3,33 180 stemmen

Genre: Misdaad / Thriller

Speelduur: 102 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Mamet

Met onder meer: Lindsay Crouse, Joe Mantegna en Mike Nussbaum

IMDb beoordeling: 7,2 (23.567)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 14 juli 1988

  • On Demand:

  • iTunes Bekijk via iTunes
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot House of Games

"Nothing is as it seems."

Een beroemde psychiater besluit om een patient te helpen om van zijn gokschulden af te komen. Ze bezoekt de bar waar hij poker speelt. Mike, de schuldeiser, haalt haar over om hem behulpzaam te zijn. Ze moet bij een spel toekijken naar de lichaamstaal van de spelers. Maar er steekt meer achter.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Insignificance

Insignificance

  • 3220 berichten
  • 5581 stemmen

Nogal wat gemopper op de voorspelbaarheid hier. Daar valt wel iets voor te zeggen. In een film waar de firma List & Bedrog direct toeslaat, kan je er donder op zeggen dat er meer aan de hand is. Volgens mij heeft Mamet dat zelf ook in de gaten gehad. Hij speelt er mee, bluft zelf ook. De 'tell' die Dr. Ford krijgt aangereikt, is niet de enige die de film uitdeelt. Ook de kijker krijgt er hier en daar eentje toegespeeld.

Meer dan iets anders, gaat het er lange tijd om of en hoe ze er mee weg komen. Dat klinkt best boeiend, maar zo enerverend is het niet met deze (opzettelijke?) monotone stemming. Nogal harkerig en houterig geacteerd, waar zelfs de op zich niet onaardige dialogen hol klinken. Het resulteert in een film die nogal gekunsteld overkomt. Dat kan ook opzettelijk zijn, valt wat voor te zeggen, maar ik kan daar weinig mee.


avatar van scorsese

scorsese

  • 11571 berichten
  • 10065 stemmen

Goeie film over een psycholoog die een patiënt met gokschulden wil helpen. Alhoewel het plot zeker goed in elkaar zit, kleeft er ook een zekere voorspelbaarheid aan het geheel. Maar de scenes en vooral ook de dialogen zijn gewoon goed en de film ademt ook de juiste sfeer. Nog net 3.5 sterren voor dit regiedebuut van David Mamet.


avatar van DjFrankie

DjFrankie

  • 2936 berichten
  • 3032 stemmen

Onderhoudende film wel voorspelbaar. Mooi weer dat 80 tijdsbeeld. En het korte optreden van William H. Macy. is ook erg tof.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 8746 berichten
  • 4032 stemmen

Fijne film over een psychologe die aangetrokken wordt door de wereld van de oplichterij; maar ze ontdekt meteen ook de duistere kant van zichzelf. House of Games heeft de look van een arthouse film, de welbespraaktheid van een Woody Allen film en de dynamiek van een Hitchcock. Ik vond de film trouwens bijlange niet zo voorspelbaar als sommigen beweren. Redelijk klassiek, met oplichterijspelletjes die gespeeld worden door de verschillende personages. Joe Mantegna is een vrij onderschat acteur en ook Crouse, in die periode de vrouw van regisseur Mamet, straalt in deze film.


avatar van SmackItUp

SmackItUp

  • 3485 berichten
  • 2430 stemmen

Ondanks het houterige acteerwerk best een sfeervol filmpje. Weinig hoogstaand, maar wel lekker vlot simpel vermaak.


avatar van Basto

Basto

  • 9749 berichten
  • 6734 stemmen

Degelijke con men drama dat een prima sfeer kent, maar soms net iets te voorspelbaar is. Dat Lindsay Crouse vrij houterig speelt en enkel aantrekkelijk is voor fans van genderneutraliteit (de film is z’n tijd 35 jaar vooruit) helpt de film ook niet.

3,5 blijft staan.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1689 berichten
  • 1748 stemmen

Geregisseerd en ook geschreven door David Mamet. Met zijn roots in de theaterwereld zal het me niet verbazen als de inspiratie voor dit verhaal gekomen is uit het theaterstuk De Gokkers van Gogol. De sequentie waarin Lindsay Crouse de bende leert kennen, doet er alleszins hard aan denken. De rest van de film ligt eigenlijk in de lijn van deze sequentie met dan toch wel een interessante twist eraan toegevoegd.

Ongetwijfeld is de film ook een hommage aan de klassieke film noir. Er is het spel met licht en schaduw in overwegend sepia gekleurde decors. De typerende lamellen die altijd voor schaduwrijke sfeer zorgen. Visueel vond ik het misschien toch net een tikje te clean en artificieel overkomen. Er is bijvoorbeeld een buitenscene bij avond aan het begin van de film die overbelicht is waardoor ik zelfs het gevoel kreeg dat er geacteerd werd voor een screen. Wat uiteindelijk niet waar bleek, omdat er dan toch iemand in een taxi stapte en wegreed.
Er is de jazzy soundtrack. En dan de inhoud. In dit geval is er in eerste instantie geen femme fatale maar een homme fatale met Joe Mantegna. De klassieke genderrollen worden omgekeerd. Het is duidelijk waar Mantegna voor staat en het is ook duidelijk dat Lindsay Crouse worstelt met de grens tussen goed en kwaad. Dat ze een gevierd psychiater/professor is, ligt ook in lijn met het thema van Freud in klassieke film noir. Lindsay Crouse maakt hier trouwens een redelijke masculiene indruk met haar kapsel en kledij (in jaren ‘80 stijl dus) wat ook wel past bij de omkering van de genderrollen. Goed uitgewerkt plot waarbij het cruciaal is voor de geloofwaardigheid dat er een vijs los zit bij Lindsay Crouse (zoals later zal blijken).