• 8.226.034 stemmen

Geregisseerd door: David Mamet

Met onder meer: Lindsay Crouse, Joe Mantegna en Mike Nussbaum

Releasedatum: 14 juli 1988

Over House of Games

"Nothing is as it seems."

Een beroemde psychiater besluit om een patient te helpen om van zijn gokschulden af te komen. Ze bezoekt de bar waar hij poker speelt. Mike, de schuldeiser, haalt haar over om hem behulpzaam te zijn. Ze moet bij een spel toekijken naar de lichaamstaal van de spelers. Maar er steekt meer achter.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Insignificance

Insignificance

Nogal wat gemopper op de voorspelbaarheid hier. Daar valt wel iets voor te zeggen. In een film waar de firma List & Bedrog direct toeslaat, kan je er donder op zeggen dat er meer aan de hand is. Volgens mij heeft Mamet dat zelf ook in de gaten gehad. Hij speelt er mee, bluft zelf ook. De 'tell' die Dr. Ford krijgt aangereikt, is niet de enige die de film uitdeelt. Ook de kijker krijgt er hier en daar eentje toegespeeld.

Meer dan iets anders, gaat het er lange tijd om of en hoe ze er mee weg komen. Dat klinkt best boeiend, maar zo enerverend is het niet met deze (opzettelijke?) monotone stemming. Nogal harkerig en houterig geacteerd, waar zelfs de op zich niet onaardige dialogen hol klinken. Het resulteert in een film die nogal gekunsteld overkomt. Dat kan ook opzettelijk zijn, valt wat voor te zeggen, maar ik kan daar weinig mee.

scorsese

Goeie film over een psycholoog die een patiënt met gokschulden wil helpen. Alhoewel het plot zeker goed in elkaar zit, kleeft er ook een zekere voorspelbaarheid aan het geheel. Maar de scenes en vooral ook de dialogen zijn gewoon goed en de film ademt ook de juiste sfeer. Nog net 3.5 sterren voor dit regiedebuut van David Mamet.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Onderhoudende film wel voorspelbaar. Mooi weer dat 80 tijdsbeeld. En het korte optreden van William H. Macy. is ook erg tof.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Fijne film over een psychologe die aangetrokken wordt door de wereld van de oplichterij; maar ze ontdekt meteen ook de duistere kant van zichzelf. House of Games heeft de look van een arthouse film, de welbespraaktheid van een Woody Allen film en de dynamiek van een Hitchcock. Ik vond de film trouwens bijlange niet zo voorspelbaar als sommigen beweren. Redelijk klassiek, met oplichterijspelletjes die gespeeld worden door de verschillende personages. Joe Mantegna is een vrij onderschat acteur en ook Crouse, in die periode de vrouw van regisseur Mamet, straalt in deze film.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Ondanks het houterige acteerwerk best een sfeervol filmpje. Weinig hoogstaand, maar wel lekker vlot simpel vermaak.