Sur Mes Lèvres (2001)

Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Jacques Audiard
met Vincent Cassel, Emmanuelle Devos en Olivier Gourmet

Carla is een hardwerkende secretaresse bij een bouwbedrijf. Ze wil graag hoger op, maar helaas valt dat niet mee voor een 35-jarige vrouw met een gehoorprobleem. Wanneer de ex-gevangene Paul ingehuurd wordt als haar assistent neemt haar leven een totaal andere wending...

avatar van Jordy
Jordy (admin)
prima film, vooral erg goed geacteerd

vond het eerste uur, dat zich meer op de relatie tussen Carla en Paul richt, wel wat interessanter dan het misdaadverhaaltje van het tweede uur

Nu pas in Nederland? heb hem vorig jaar in België gezien....
Zoals hierboven reeds gezegd zijn de acteurs voortreffelijk en wordt er hier zeer praktisch gebruik gemaakt van een subjectieve geluidsband. Enfin, gewoon gaan zien.

avatar van titan
Af en toe rommelig, onwaarschijnlijk en vergezocht, maar als geheel (met dank aan het acteerwerk van Cassel en Devos) toch nog wel voldoende. 3*

avatar van Sjan
Sympathiek en goed geacteerde film, die naar mijn idee wat te lang duurde. Vooral het tweede gedeelte van de film wist me niet continu te boeien. 3.5*

Onderhoudende thriller, die net na halftime ietwat inzakt door een herhaling van min of meer dezelfde scenes. Prachtig gespeeld door Emanuelle De Vos en Vincent Cassel.
Dit bewijst weer eens te meer dat Franse thrillers volwaardige films zijn.
Verrassend einde, ik zou overigens als ik Carla was geweest, alleen op reis zijn gegaan met het ticket!!!!

avatar van 93.9
Best goede film, maar niet een die super imponeerd.
Typisch drie-en-halve sterren film (voor mij).

Eens met Jordy. Ook ik vind voornamelijk het eerste uur erg goed. Het misdaadverhaaltje is wat minder en de film duurt naar mijn smaak 25 minuten te lang.
Er wordt goed geacteerd door Vincent Cassel en Emmanuelle Devos. Die actrice heeft een mooie uitstraling. Ze speelt dezelfde soort rollen als Valeria Bruni Tedeschi. Beide actrices spreken me erg aan.
3 sterren. Jammer, er had meer in gezeten.

avatar van JJ_D
Heel aangrijpende film. Een soort van goeie/minder geschifte remake van 'La Pianiste' (eenzame vrouw meets man). De personages zijn écht en maken geen onwaarschijnlijke dingen mee, wat Carla doormaakt is erg realistisch en alledaags; maar intrigeert de kijker toch in zekere mate. Ook het tweede deel, waarin Carla prachtig transformeert in iemand die ze niet is (of toch?), is erg beklijvend en blijft spannend tot de laatste minuut. Doch is de verhaallijn van Masson nogal raar en heb ik het gissen naar de bijdrage aan het geheel... Uitleg, als het even kan?
Als portret van een eenzame vrouw van dertig mag deze film er zeker wezen, net als La Pianiste een geslaagde psychopaat-film was, al zit het verschil hem in het feit dat deze cinema ons wel interesseert...

Erg goede film. Blij dat ik er weer eens aan herinnert wordt door de vorige posting. Meteen sterren geven: ****

avatar van kort0235
Gisteren op TV gezien. Viel me tegen, had er meer van verwacht.
Een 2.5*

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Vond het ook een lichte teleurstelling, synopsis beloofde veel maar maakt uiteindelijk te weinig waar.
De eerste helft, waarin Carla en haar relatie tot Paul centraal staat en waarin sluwe plannetjes gesmeed gaan worden is best aardig gedaan. Alleen vind ik dat er vaak iets te makkelijke keuzes worden gemaakt. (het constante pesten met de koffiebekertjes, de sexueel overactieve vriendin, de vervelende opmerkingen van haar collega's en als klap op de vuurpijl; staat ze in de disco eindelijk in de belangstelling van het mannelijk deel van de natie, wordt ze meteen de eerste avond al aangerand ) Ik snap best dat de regisseur wat wil zeggen over de min of meer vervelende situatie waarin de vrouw verkeert maar het wordt er zo wel heel makkelijk en dik bovenop gelegd. Overigens vond ik Carla helemaal geen lelijke of onaardige vrouw in de film trouwens (alleen haar garderobe mocht wel wat meer aandacht hebben ).

Het thriller element in de film is vervolgens een soort slappe versie van Hitchcock's Rear Window alleen dan niet echt spannend en te lang gerekt. Hoe de eindjes uiteindelijk bij elkaar kwamen vond ik ook wel allemaal erg toevallig hoor... en wat had die verhaallijn van de reclaseringsambtenaar nu uiteindelijk voor zin?

Het acteerwerk is eigenlijk best okay en ook het camerawerk dat soms de personages heel dicht op de huid zit, en ons bijna net zo laat waarnemen als Carla kon me wel bekoren. 2.5* daarvoor.

avatar van xenne
actrice Devos blijft me achtervolgen, al derde keer op zeer korte tijd dat ik ze geheel onverwacht op het scherm tegenkom, en daar ben ik niet rouwig om, want heel mooie verschijning en goeie actrice. in deze film heeft ze nogal een ongewone rol van lelijk eendje, wat ze alles behalve is natuurlijk. film boeide mij helaas niet zo, kon me niet inleven in de personages, werkt niet als romantisch verhaal, en nog minder als thriller ...2½

avatar van Silvio Dante
Fantastisch eerste deel, de switch van romantisch drama naar misdaadfilm beviel me spijtig genoeg niet.
3.0* Devos speelde sterk, Cassel was maar matig.

avatar van Chuck Taylor
Zo jammer dat als deze film op tv komt het altijd op van die vervelende tijden/dagen is. Nu weer vrijdag rond 0100 uur, dit keer hoop ik hem wel te zien.

avatar van Legan
Zoals zovelen al berichtten, is het eerste 'dramatische' gedeelte uitstekend. In de tweede gedeelte ligt de focus op misdaad en dat valt fors tegen.

6,0 uit 10 (3,0)

orbit
Prima filmpje hoor, jammer van alle negatieve kritiek. Zo slecht is dit niet.

avatar van nightbreed
Precies, ik heb deze film vorig jaar gezien toen hij ook op TV was en vond het een goede film.

avatar van Baggerman
Ik vond deze film op een videoband. Blijkbaar ooit eens opgenomen, maar nooit bekeken. Het begin bekeken (denkende: "wat had ik hier in Godsnaam ook alweer opgenomen??" Ik neem ook veel teveel op zonder het uiteindelijk af te kijken!). Ik bleef toch hangen in het zich ontwikkelende verhaal.

Het begin is inderdaad zeer boeiend met zeer sterk spel van beide hoofdrolspelers, maar de uiteindelijke uitwerking valt wat tegen.

Dat hele subplotje met de reclasseringsambtenaar (Ernest Borgnine-look-a-like!) hadden ze van mij ook best kunnen skippen!

Toch wel een dikke voldoende!

(verwijderd)
Voor dit soort films blijf ik graag een uurtje langer wakker; 'k heb 'm dus op TV gezien. Heerlijke sfeer, soms vervreemdend (met opzet?)... Het geheel zeer geloofwaardig verbeeld.

avatar van Chuck Taylor
Het verhaal begint goed het eerste halfuur, het is een beetje afwachten waar het heengaat. Als het dan uiteindelijk blijkt dat ze een paar louche zakenmannen gaan bespieden om hun geld te stelen, is dit toch een lichte teleurstelling. Toch blijkt het een leuke film, met simpele spanning die opgebouwd wordt.

Cassel speelt weer een prima rol, alhoewel ik hem op sommige momenten tegen vond vallen en uit zijn rol vond spelen. Dit waren vooral de momenten dat hij agressie of dreiging moest uitten, hij leek weer naar La Haine terug te verlangen. Alhoewel de (ongeloofwaardige) rol van Devos zich evolueert van een schuw naar een stoer personage, speelt zij deze wel constant door prima.

avatar van hannes64
kort0235 schreef:
Gisteren op TV gezien. Viel me tegen, had er meer van verwacht.
Een 2.5*

Ja, logisch met al die reclame ertussen in.
Als je de gehele film in een ruk uit ziet, blijkt ie goed te wezen.
Ik heb ook maar een hekel aan de pauzes tussendoor.....zoals in de bios het geval ook is.
Als ik een film bezie, wil ik em ook in 1 keer uitzien...anders ben ik er vanaf.
En ik denk dat er meerderen zijn die mij gelijk geven.
Trouwens om terug te komen op de film.
Ik vond em goed....verhaal..dik in orde.
Goed misdaaddrama.

avatar van ralfsjam
leuke film met mooie acteurs. eerste uur was iets langdradig en soms gevoelsmatig onlogisch. 2e uur was aanzienlijk beter! plot was goed.
geen film om te laten liggen...
3.5

avatar van lykathea
Bovengemiddelde thriller, vooral door de sterke opbouw. Cassel en Devos zijn beide goed en hebben de juist (foute) chemie. Het klikt tussen ze maar op een bepaalde manier blijft er iets wringen. Uitstekend gedaan.

Sowieso een apart verhaaltje, wat mee zich mee bracht dat de regisseur ons een aantal keer behoorlijk sterke scenes kon leveren door het geluid even uit te zetten. Jammer genoeg blijft het geheel behoorlijk voorspelbaar tot tegen het einde aan, wanneer Cassel gemarteld werd. Het is en blijft een Franse film, dus je weet nooit hoe dit afloopt, en dat houdt de spanning er gelukkig in.

Greeneyelady1
Hele mooie film! Ademloos zitten kijken. Erg origineel in zijn soort.!

speranza
Deze film ademt een bijzonder rauwe en sinistere sfeer uit. Het acteerwerk van Vincent Cassel en Emmanuelle Devos is bijzonder goed. Hun afhankelijkheid ten opzichte van elkaar wordt zeer goed uitgewerkt. De heerlijke muziek en fraai camerawerk maken dit tot een film die ik koester.

avatar van JDSsmetje
Helemaal niet slecht, wel wat te lang. De film verveelt na een tijdje wel, maar het einde verast dan weer. Vond er wel geen bijzondere sfeer, of hoge artistieke waarde in, maar dat is op zich geen minpunt.

speranza
De sfeer is zeer bijzonder. Heel beklemmend met daaronder verscholen een zekere intimiteit.

Nomak
Ik was niet van plan om deze film te kijken, maar geheel toevallig begon deze net toen ik even aan het zappen was. En ik ben het eens met de mensen die zeggen dat het eerste gedeelte van de film het beste is. Ik vond het redelijk boeiend om te zien hoe die (werk)relatie tussen Paul en Carla zich zou ontwikkelen. Maar niet lang daarna verandert de film dan in een misdaadverhaal. Dat is dan ook best wel interessant, maar toch vond ik het toen wat minder boeiend worden. Het werd toen ook wat ongeloofwaardiger en ik snap ook niet echt waarom dat hele subplot van die reclasseringsambtenaar met het verhaal te maken heeft.
Er wordt wel goed geacteerd, en dan vooral door Vincent Cassel. Maar dat is natuurlijk geen verrassing want deze man acteert altijd wel prima.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
vergeten op te nemen,. Ik had in mijn hoofd zitten dat hij later deze week was.

(verwijderd)
De 'chemie' tussen Carla (Devos) en Paul (Cassel) staat garant voor een broeierige sfeer. Macht en onderwerping. Beiden laten zich door de ander min of meer 'gebruiken'. Niet voor niets zegt hij in het begin "kreng" en later in het verhaal zegt zij over hem "klootzak". Dit doen zij niet rechtstreeks in een confrontatie, maar heimelijk in zichzelf. Vanaf het begin is duidelijk dat Carla hunkert naar 'een fysieke liefde', zo één als haar vriendin beschrijft. Een man met mooie handen. Alle personages lijken te kampen met een probleem om 'goed' te communiceren. Ook het subplotje van de reclasseringsambtenaar staat hiervoor in dienst. Langs een lange omweg, waarin de zintuigen mogen 'ruiken' aan het 'dierlijke' verlangen, vinden uiteindelijk die handen elkaar, en eindigt de film even voorspelbaar als passioneel, met de mooie volle lippen van Carla op de mond van haar 'prooi'.