Bubble Boy (2001)

geregisseerd door Blair Hayes
met Jake Gyllenhaal, Swoosie Kurtz en Marley Shelton

Hoewel hij al zijn hele leven opgesloten zit in een beschermende plastic ballon, onder het immer waakzame oog van zijn overbeschermende moeder, heeft Jimmy nooit het idee gehad dat hij iets miste. Tot zijn buurmeisje ervandoor gaat om bij de Niagara watervallen te trouwen! Nu de bruiloft binnen enkele dagen zal plaatsvinden heeft Jimmy geen andere keus dan een mobiele plastic ballon te maken. Daarin zal hij dwars door het land reizen om de bruiloft tegen te houden, en haar de liefde te verklaren!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Jake erin = toch even kijken. Ook dit. En het was best te doen. Melige comedy vol maffe personages, niet super, maar leuker en lolliger dan veel bekendere comedy's.

avatar van otherfool
Ongein van het zuiverste water, Gyllenhaal zal zich nog wel eens achterop het hoofd krabben als-ie het terug ziet lijkt me zo. Wat me opvalt is dat de film (gegeven het bizarre uitgangspunt) feitelijk erg conventioneel is; het gaat toch weer over ware liefde, opgroeien en familie.

1* voor Pippy en 1* voor Pappy maakt 2* voor The Bubble Boy.

avatar van DVD-T
Hele leuke film jake gyllenhaal doet het toch wel erg leuk.Heb af en toe echt in een deuk gelegen vooral om die 500 dollah!!!!,die vent in dat bus hokje was ook leuk gedaan.
En Danny Trejo deed het ook weer goed

Flauwe komische roadmovie waarin een jongen genoodzaakt in een plastic bubbel leeft en onderweg van de ene in de andere bizarre situatie belandt. Het slaat allemaal nergens op en het is ook allemaal niet echt grappig. Begin van de film had nog wel wat potentie, maar als het hoofdpersonage eenmaal op weg gaat, wordt het allemaal wel erg flauw. Klein pluspuntje is wel dat de film zeker niet te lang is.

avatar van Decec
Ik vond een flauwe komische film...
Geen goede acteerwerk...
Géén avonturenfilm...
Geen slechte film...
Het is wel een grappig luchtbel...

avatar van Aapje81
Koddige film met een aandoenlijke Gyllenhaal en verassend leuke Kurtz. Het merendeel van de film is erg flauw maar door het sympathieke en lieve karakter scoort deze film toch een voldoende. Ow en niet te vergeten Marly Shelton is hier werkelijk een plaatje .

Niet geweldig maar wel leuk.

avatar van Fran
In het begin had ik er weinig vertrouwen in dat ik deze film leuk zou gaan vinden. Het kwam allemaal zo simpel en flauw over. Maar hoe verder we in het verhaal kwamen, hoe absurder het werd. Op een gegeven moment krijg je echt zoiets van "wie verzint in godsnaam zoiets". Het hoofdpersonage kwam iedere keer in zulke bizarre situaties terecht. Bijvoorbeeld de motorbende die in een ijs / curry kar achter een bus van een sekte zitten. Of die treinwagon vol met freaks, of de sekte die geleid werd door Fabio, of die twee ouwetjes die samen dezelfde liefde genaamd Punani hebben. In wat voor geestestoestand bevind je je om zoiets te bedenken ha ha. Wij hebben er uiteindelijk allemaal hartelijk om moeten lachen.

avatar van david bohm
Matige film, het concept van die bubbel is wel aardig maar de uitwerking flauw.Had ook gelijk zoiets van die gozer is vast niet ziek.Paar redelijke grappen.
Twee sterretjes

avatar van Nicolage Rico
Het begin was nog wel aardig en verzorgd. Leuk uitgangspunt. Jammer dat Blair Hayes het totaal verprutst. Dit is voor kinderen gemaakt. Anders neemt Hayes zijn publiek totaal niet serieus.

Het kan niet de bedoeling zijn dat ik het meest moest lachen om de donkere versie van Herman van Idols. Veel beroerde grappen en die scènes met die sekte zijn angstaanjagend slecht.

Op het eind worden er nog een aantal losse endjes aan elkaar geknoopt, maar zo beroerd dat 'ie zo weer los is.

Chaotisch tot en met (maar dat was op momenten stiekem nog best leuk).

2*.

avatar van Elineloves
Jake is leuk, maar niet leuk genoeg om dit een plezierige kijkervaring te maken. Zijn buurmeisje Chloe liet me erg denken aan Gwyneth Paltrow, een actrice die ik vrij irritant vind, dus dat maakte het er niet beter op.

Naarmate de film vordert wordt hij ook irritanter. Jammer, want het had best leuk kunnen zijn. Het zit boordevol clichés, stereotypes en ook de humor is niet altijd even geslaagd. De paar vreemde bijrollen maken het nog enigszins leuk, maar het blijft niet veel soeps.

Gelukkig is Jake niet in dit soort films blijven hangen, want hij kan véél meer dan dit.

avatar van John Lee Hooker
Best leuk. Er zitten zoals Elineloves aangeeft veel clichés en stereotypes ingepropt en enige zoetsappigheid is niet uitgesloten. Het moment dat Jimmy de deuren van de kerk opent om de bruiloft te annuleren en dat Chloe uiteindelijk toch zou kiezen voor Jimmy, dat moment zag je natuurlijk al op kilometers afstand aankomen. Ik vond het wel een beetje vreemd dat die vriend van Chloe verder ook helemaal geen actie ondernam toen zijn vriendin van hem wegging, maar aan de andere kant moeten ze er ook geen sirieuze zaak van proberen te maken terwijl het overgrote deel van de speelduur bestaat uit toevallige ontmoetingen en onwaarschijnlijkheden. De casting van de motorrijders, de freaks en de schoolbus-sekte is redelijk slecht want vrijwel iedereen gedraagt zich hetzelfde en het hele gebeuren blijft een beetje oppervlakkig. Bijvoorbeeld wanneer die Indiër langs de weg zit om Shiva te vergeven dat er een koe is gestorven en dat de gehele motorclub dan om hem heen gaat staan. Dat slaat gewoon nergens op, ze hadden beter een shot kunnen maken dat iedereen nog op z'n motor zit en dat alleen Slank even naar die man toestapt om te zien wat er gaande is. Ook de reacties van de bikers wanneer die vrachtwagen over hun motors reed was nogal zwak en ik zag één van die figuren zelfs lachen terwijl ze woedend zouden moeten zijn in die situatie. Er is hier allemaal niet zoveel aandacht aan besteed en deze groepen dienen dan ook voornamelijk als opvulmateriaal. De soundtrack blijft opmerkelijk eenvoudig, zo hoor je 'Burn baby burn' wanneer er een huis in brand staat en 'Can't touch this' wanneer Jimmy's moeder haar hand op de ballon legt.
Toch was het ondanks al deze simpeheid redelijk te pruimen en dat dankt zich vooral aan het originele concept met een uitstekende rol van Gyllenhaal, die als een snotneus stiekem naar Las Vegas vertrekt voor een bizar avontuur, ondanks een zeldzame immuunziekte.

Eigenlijk nog wel een redelijke komedie, het verhaal is best grappig verzonnen en hoe Jimmy in de één en andere situatie belandt is best leuk gedaan. Natuurlijk is het wel allemaal wat cliché en flauw maar echt geërgerd heb ik me er niet aan. De cast deed het best redelijk maar het waren meer de vele bijrol figuren die het leukst waren zoals Danny Trejo, Verne Troyer en Brian George. Marley Shelton vond ik best een fraaie verschijning. Ik vond haar overigens meer lijken op Heather Graham dan op Gwyneth Paltrow zoals Elineloves aangaf in een eerder bericht.

De Aziaat die trouwens de hele tijd "500 dollar" aan het roepen was, was hilarisch.

Een puberachtig, fantasierijk, wat surrealistisch, onschuldig en voorspelbaar coming-of-age verhaaltje met humor en het hart op de juiste plaats, dat vooral dankzij de uitstekende rol van Jake Gyllenhaal overtuigt: hij weet de hoofdpersoon een gezicht te geven en menselijk te maken. Swoosie Kurtz is leuk als de getikte, overbezorgde moeder. De regisseur maakte de film met een knipoog naar de tekortkomingen die ieder mens heeft.

avatar van Leland Palmer
Zelfde jaar als 'Donnie Darko' deze film, voor Gyllenhaal. Lekker anders even. Tja, had echt verwacht dat dit een ontzettend domme film zou zijn, maar... niet dus. Ik moest er een beetje inkomen, maar al snel was ik 1 met de toon van de film. Jimmy beleeft geweldige avonturen en ik heb dan ook zo'n beetje de hele film door kunnen lachen. Alle bijpersonages zijn ook geinig, van 500 dollahh, tot Trejo. Verrassend leuke film dit!

avatar van Shinobi
"The girl I love is getting married and I have to stop the wedding."

Vele jaren geleden heb ik deze film eens op tv gezien, maar dat was eigenlijk alleen het einde. Best raar dat ik daarna nooit eens de moeite heb genomen om de film van begin tot eind te kijken. Gelukkig biedt deze periode uitkomst daarin.

Vanwege een zwak afweersysteem leeft Jimmy in een enorme plastic bubbel onder hevige bescherming van zijn religieuze moeder. Zij leert hem dat alles buiten zijn bubbel kwaadaardig is, opdat hij hier nooit uitgaat. Hier komt verandering in als zijn schattige buurmeisje aankondigt te gaan trouwen bij de Niagara watervallen. Gewapend in zijn mobiele bubbel besluit Jimmy de buitenwereld te betreden om het huwelijk te stoppen.

Wat volgt is een gestoorde road trip die Jimmy naar verscheidene locaties leidt. Daarbovenop krijgt hij nog eens te maken met de meest merkwaardige figuren. De vlotte pacing zorgt ervoor dat er genoeg valt te beleven; de film valt eigenlijk nooit stil. Dit levert een hoop krankzinnige situaties op, waarbij ik veelal krom lag van het lachen.

Van Jake Gyllenhaal ben ik al fan sinds 'Donnie Darko'. Des te opmerkelijker als je nagaat dat beide films uit hetzelfde jaar stammen. Gyllenhaal portretteert zijn rol met de nodige speelsheid en enthousiasme, het plezier spat ervan af. Datzelfde geldt ook voor de heerlijke bijrollen van onder andere Danny Trejo en uiteraard de Aziaat met zijn 500 dollar, geweldig.

Al met al is 'Bubble Boy' een enorm puberale film, echter wel één met het hart op de juiste plaats.

Dikke 3,0 sterren.