Bubble Boy (2001)

geregisseerd door Blair Hayes
met Jake Gyllenhaal, Swoosie Kurtz en Marley Shelton

Hoewel hij al zijn hele leven opgesloten zit in een beschermende plastic ballon, onder het immer waakzame oog van zijn overbeschermende moeder, heeft Jimmy nooit het idee gehad dat hij iets miste. Tot zijn buurmeisje ervandoor gaat om bij de Niagara watervallen te trouwen! Nu de bruiloft binnen enkele dagen zal plaatsvinden heeft Jimmy geen andere keus dan een mobiele plastic ballon te maken. Daarin zal hij dwars door het land reizen om de bruiloft tegen te houden, en haar de liefde te verklaren!

Die 500 dollaaahhh is egt lachennn. Nicht en ik doen die stukje na en lachen ons doodd. 48 film gezien. ( Film1 )

avatar van supadragon8
Het woord komedie past hier net echt bij, zoveel humor zit er echt niet in. enige leuke stukjes vond ik bij die dooie koe en die 500 dollar.

matige film

avatar van Elineloves
Jake is leuk, maar niet leuk genoeg om dit een plezierige kijkervaring te maken. Zijn buurmeisje Chloe liet me erg denken aan Gwyneth Paltrow, een actrice die ik vrij irritant vind, dus dat maakte het er niet beter op.

Naarmate de film vordert wordt hij ook irritanter. Jammer, want het had best leuk kunnen zijn. Het zit boordevol clichés, stereotypes en ook de humor is niet altijd even geslaagd. De paar vreemde bijrollen maken het nog enigszins leuk, maar het blijft niet veel soeps.

Gelukkig is Jake niet in dit soort films blijven hangen, want hij kan véél meer dan dit.

avatar van John Lee Hooker
Best leuk. Er zitten zoals Elineloves aangeeft veel clichés en stereotypes ingepropt en enige zoetsappigheid is niet uitgesloten. Het moment dat Jimmy de deuren van de kerk opent om de bruiloft te annuleren en dat Chloe uiteindelijk toch zou kiezen voor Jimmy, dat moment zag je natuurlijk al op kilometers afstand aankomen. Ik vond het wel een beetje vreemd dat die vriend van Chloe verder ook helemaal geen actie ondernam toen zijn vriendin van hem wegging, maar aan de andere kant moeten ze er ook geen sirieuze zaak van proberen te maken terwijl het overgrote deel van de speelduur bestaat uit toevallige ontmoetingen en onwaarschijnlijkheden. De casting van de motorrijders, de freaks en de schoolbus-sekte is redelijk slecht want vrijwel iedereen gedraagt zich hetzelfde en het hele gebeuren blijft een beetje oppervlakkig. Bijvoorbeeld wanneer die Indiër langs de weg zit om Shiva te vergeven dat er een koe is gestorven en dat de gehele motorclub dan om hem heen gaat staan. Dat slaat gewoon nergens op, ze hadden beter een shot kunnen maken dat iedereen nog op z'n motor zit en dat alleen Slank even naar die man toestapt om te zien wat er gaande is. Ook de reacties van de bikers wanneer die vrachtwagen over hun motors reed was nogal zwak en ik zag één van die figuren zelfs lachen terwijl ze woedend zouden moeten zijn in die situatie. Er is hier allemaal niet zoveel aandacht aan besteed en deze groepen dienen dan ook voornamelijk als opvulmateriaal. De soundtrack blijft opmerkelijk eenvoudig, zo hoor je 'Burn baby burn' wanneer er een huis in brand staat en 'Can't touch this' wanneer Jimmy's moeder haar hand op de ballon legt.
Toch was het ondanks al deze simpeheid redelijk te pruimen en dat dankt zich vooral aan het originele concept met een uitstekende rol van Gyllenhaal, die als een snotneus stiekem naar Las Vegas vertrekt voor een bizar avontuur, ondanks een zeldzame immuunziekte.

Eigenlijk nog wel een redelijke komedie, het verhaal is best grappig verzonnen en hoe Jimmy in de één en andere situatie belandt is best leuk gedaan. Natuurlijk is het wel allemaal wat cliché en flauw maar echt geërgerd heb ik me er niet aan. De cast deed het best redelijk maar het waren meer de vele bijrol figuren die het leukst waren zoals Danny Trejo, Verne Troyer en Brian George. Marley Shelton vond ik best een fraaie verschijning. Ik vond haar overigens meer lijken op Heather Graham dan op Gwyneth Paltrow zoals Elineloves aangaf in een eerder bericht.

De Aziaat die trouwens de hele tijd "500 dollar" aan het roepen was, was hilarisch.

Meneer Bungel
otherfool schreef:
Wat me opvalt is dat de film (gegeven het bizarre uitgangspunt) feitelijk erg conventioneel is; het gaat toch weer over ware liefde, opgroeien en familie.
Hè, ja, gedverdemme, nu je het zegt. Maar dat maakt het door die combinatie weer een beetje onconventioneel, of niet? Jake is lekker op dreef en de rest van de cast evenzo. Lijkt me verder ook geen film die heel serieus bekeken wil worden. Heb ik niet gedaan, in ieder geval. 500 dollah, inderdaad! Omgerekend drie-en-een-halve-ster.

3,5*.

avatar van YoG
YoG
Theunissen schreef:

Christina Ricci,
lijkt ze ook veel op

mrs A
je moet in een bepaalde bui zijn, maar deze film is best wel grappig!
Heeft wel wat. Verder natuurlijk gewoon standaard liefdesverhaal eigenlijk, maar de bizarre omstandigheden en natuurlijk Jake Gyllenhaal die erg goed acteert doen het 'm.

avatar van m1701
Hele leuke en lieve film!
Super acteerwerk van Gyllenhaal.
Zeker moeite waard om te kijken.

Een puberachtig, fantasierijk, wat surrealistisch, onschuldig en voorspelbaar coming-of-age verhaaltje met humor en het hart op de juiste plaats, dat vooral dankzij de uitstekende rol van Jake Gyllenhaal overtuigt: hij weet de hoofdpersoon een gezicht te geven en menselijk te maken. Swoosie Kurtz is leuk als de getikte, overbezorgde moeder. De regisseur maakte de film met een knipoog naar de tekortkomingen die ieder mens heeft.

Als mensen mij vragen welke film vind je het allerslechts. Dan is bubble boy standaard mijn antwoord. Wat een belachelijk verhaal. Ik snap dat je de humor ervan moet in zien en normaal heb ik daar ook geen moeite mee maar die scene bij de bus, nee dat hoeft voor mij niet.

Als je houd van een luchtige film, dan zou die nog net kunnen.