The Exterminator (1980)

Actie / Thriller

geregisseerd door James Glickenhaus
met Robert Ginty, Samantha Eggar en Stan Getz

Een vriend van de Vietnam veteraan John Eastland wordt op brute wijze mishandeld door een straatbende en verblijft langdurig zwaargewond in het ziekenhuis. John wil wraak en zoekt de bende op. Daarna besluit hij de onderwereld van New York op te schonen en brengt enkele criminelen om. De meeste burgers vinden hem een held, maar de lokale politie is iets minder blij en probeert John op te pakken.

Vond ik vroeger wel geinig. Totdat ik hem weer kijk 2 sterren.

avatar van You_bastard
Is het het de film waar zijn vriend eerst helemaal verlamd wordt door een bende in New York ?

verdorie, toch wil ik deze graag zien. Ik herinner mij de poster van vroeger. Lijkt mij bruut.

Leuk hoe hij op wrede wijze mensen vermoord.

avatar van SSeagal
wel grappig wraakfilmpje met wat "coole" momenten. **1/2

damon
You_bastard schreef:

jup, dit is um!

en de film bevat inderdaad brute wraakacties,
maar ze worden niet allen expliciet in beeld gebracht
de "held" ziet eruit als een loser
op de poster zie je dat ie veel spieren heeft, maar in het echt is ie supermager
saaie film eigenlijk, met 0 verhaal. 2*

Let op. Dit is de director's cut !
Nu met 20 % meer wraak !

Niet zo beste b-film zonder humor met veel bruut geweld. 1.5

Simplistisch wraakgebeuren eigenlijk een kopie van
Deat Wish.
Maar vermakelijk.
Verstand op 0 en gaan met die afrekeningen!!

avatar van mikey
Herzien! bleek erg vermoeiend te zijn. te weinig actie en al helemaal geen sympathie voor die 'wreker'. Kortom extreem saai en nutteloos. 0,5

djelle
Bwoa, leek me toch een redelijke exploitation/vigilante met enkele hoogtepunten (onthoofding in het begin was erg vies, dat met die vlammenwerper was ook vrij heftig)? Inderdaad wat weinig actie misschien, maar de wraak was nogal zoet meen ik me te herinnerren (alvast bevredigender dan die "Walking Tall" films uit de jaren 70 bv)... Staat ook op mijn herzien-lijstje alleszinds.

Dacht niet dat het 0,5 verdient iig...

avatar van mikey
De wraak was verre van zoet, alleen al omdat de hoofdpersoon weinig diepgang had...

djelle
Ik begrijp het, een magere uitwerking van het hoofdpersonage heeft daar inderdaad invloed op. Hoewel de gebeurtenissen op zich (de redenen waarom ie zo doorflipt en het recht in eigen handen neemt) ook al veel kunnen doen soms.

avatar van mikey
Vigilantes kan ik al met moeite serieus nemen. Maar voor de lol wil ik ze graag zien.. dus de redenen vind ik niet zo interessant an sich (vrouwtje vermoord of zo), wel hoe ze er mee om gaan en wat de wrekers uitkramen. Dat was hier weinig spectaculair. Ik vond het ook heel goedkoop en lelijk gemaakt. Death wish, vooral deel 1 en 3, was bijzonder spectaculair, m.n. de droge dialogen over foute elementen in de maatsschappij. majmmie..

avatar van sinterklaas
Niet op dvd in Holland?

avatar van Captain Pervert
Hele slechte film dit, zelfs voor 80's pulp begrippen.

Het verhaal is slap en gaat nergens naartoe. De regisseur heeft ook een slecht gevoel voor timing en tempo. Dit zie je vooral aan het begin zonder dialoog en muziek, en een tien minuten durende scène waarin je hem wapens in elkaar ziet knutselen. De montage is crappy, het soundeffects dubbing is slecht gedaan en het acteerwerk is houterig.

Maar wel een heerlijk early 80's punk cultuur gedrocht. Nu gauw 1991 The Bronx Warriors kijken.

1.5 ster

Zinema (crew)
Dit enigszins vermakelijk cultsnackje met hoog geweldsniveau werd toentertijd als zeer schokkend ervaren. Gemiddeld.

avatar van Quentin
Waardeloze montage en cameravoering, weinig aan buiten wat smerigheid.

Reinbo
Zinema schreef:

Ik vond het geweldsniveau toentertijd al tegen vallen. Deel twee is veel bruter.

BBBBBBBB FFFFFFILM .........wat een k..acteur

avatar van DjFrankie
Dit vond ik een goede film toen ik jong was (13 jaar).
Pas nogmaals gezien, en ik vond hem toen nog steeds grappig, wel gedateerd natuurlijk. Maar tijden veranderen

Reinbo schreef:

Eens kijken of ik die ergens kan vinden, klinkt goed

Reinbo
Zinema schreef:

Eens kijken of ik die ergens kan vinden, klinkt goed

Succes! Deel 2 is volgens mij enkel op VHS te krijgen, maar als je 'm tegenkomt wil ik het graag weten.

Zinema (crew)
Ik ga vanavond even voor je zoeken. En anders gooien we de VHS toch gewoon op DVD? Ik laat het je nog weten.

avatar van stephan73
The Exterminator is een goed voorbeeld van de stroom films die uitkwam na Death Wish, waarin een vigilante jacht maakte op tuig.
Het is dan ook één van de betere in dit sub-genre.

De film begint tijdens de Vietnamoorlog en laat daar ook de meest bloederige, sadistische beelden zien (een man wordt langszaam onthoofd).
Eenmaal weer terug in New York, blijkt het ook daar een jungle te zijn en als de beste vriend van John Eastland zo erg in elkaar wordt geslagen, zodat hij verlamd raakt, dan is voor John de maat vol. Hij besluit wraak te nemen.

Robert Ginty doet het goed als man met een missie en de manieren waarop hij het tuig over de kling jaagt is origineel.
De film weet toch de moorden op subtiele wijze te tonen en houdt behoorlijk afstand van wat er gebeurd, zonder het onaangename gevoel te verliezen.

Vanwege de toch wel happerende wijze hoe alles elkaar volgt, na de aanslag op zijn vriend en een kort troostend woordje met diens vrouw, staat John al met een vlammenwerper te spelen om informatie uit een bendelid te krijgen, kan ik hem geen dikke vette 4 geven, maar een kleine 4 is ook zeer geslaagd!

avatar van Zandadder
Juist dat de 'Exterminator' er niet uitziet als een Schwarzenegger vind ik juist goed aan deze film. Geweld en wraakacties zijn heel oké.

avatar van dutchtuga
Typisch vigilante filmpje dat vrij sterk begint met die nare onthoofding , maar daarna de middelmaat niet ontstijgt. Voornaamste reden hiervoor is het wel erg rommelige script. Scènes springen van de hak op de tak en ik stoorde mij daar behoorlijk aan. Weg karaktervorming, enkel een opeenvolging van wat vage vergeldingsacties. Het hoofdpersonages is echt verre van overtuigend. Absoluut geen Charles Bronson o.i.d. Dit alles had me weinig uitgemaakt als de film lekker bruut was geweest, maar ook dit viel vies tegen. Kan zijn dat ik de geknipte versie in handen heb gehad, want mijn VHS duurde niet langer dan een minuut of 95. Wat een heerlijk nummertje trouwens tijdens de aftiteling. Behoorlijk gemiste kans. De openingsscène beloofde veel en de sfeer was meer dan ok. Jammer alleen van de casting van het hoofdpersonage en het erg rommelige script.

avatar van hannes64
Jaa, `t begin in de vietnamoorlogwaar ze met een man of 4 zitten te wachten op de dood, dat die ene zijn keel word doorgesneden, en zijn kop eraf valt...goed stukje.
Nu begin ik me ietwat te herinneren aan deze toen goeie film die ik nog in de bios heb gezien, en later nog op Betamax èn VHS video.
Vond em destijds zeer gewelddadig, maar ik denk dat als ik em nu weer zie, dat `t allemaal wel mee valt.
Ik vond Christopher George er goed in spelen...Hangend boven die vleesmachine, toen Ginty terug kwam met de code, zei hij dat er niemand bij em thuis was, maar hij had even geen rekening gehouden met de dobermans of rottweilers, die ie toen bewerkte met een electrisch broodmes.
Lijkt me leuk om em weer `s te zien trouwens.

"If you're lying, I'll be back."

avatar van movie acteurs
Tja, de videotheek. Daar gingen we vroeger (toen het bij ons nog in de buurt was) wel eens heen. Ieder mocht een film meenemen en de vhs hoes kan ik nog redelijk herinneren. Ik heb hem zelf nooit gekocht. Ik heb hem volgens mij zelfs eerder gezien dan het ook al dramatische deel 2. Deze film is me niet zo bijster bijgebleven. Onze held stelt weinig voor. Wraak concept (wat ik meestal wel leuk vind) is hier erg matig. Ik vond deel 2 wel wat meer irritant en hinderlijker dan deze. Daarom krijgt dit dan nog wel een 1,0.

avatar van sinterklaas
Helemaal niet zo slecht als ik had verwacht. Ik had hier al wel jarenlang dingen over gehoord en nu was het eindelijk eens tijd om hem uit de UK te halen en zelf maar eens te bekijken. Het oogt inderdaad vaak verdacht erg als een B-film. Dat zie je duidelijk aan de Vietnam-scene in het begin. Die Onthoofding zag er idd erg ziek uit. Verder gaan we over op wraakthema waneer de vriend van Eastland vermoord word. Ja, Death Wish heeft een hoop invloed gegeven.

En het lijkt soms wel alsof er veel stukken worden overgeslagen. De moorden zijn natuurlijk wel weer lekker gruwelijk, vooral met die gehaktmachine. Hier en daar nog een leuk actiescenetje en mooie groezelige beelden.

Gewoon een leuk jaren 80-leegloop wraakfilmpje. Zo moet je het zien.