Exterminator 2 (1984)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Mark Buntzman
met Robert Ginty, Jennifer Brandon en Jesse Aragon

Johnny keert terug naar New York om de strijd aan te binden met een doorgedraaide bendeleider, genaamd X. De bende heeft besloten om de misdaden wat groter aan te pakken: ze stelen zware wapens, beroven een geldwagen, schieten een politiehelikopter uit de lucht en gebruiken het buitgemaakte geld voor de handel in drugs. De Exterminator verklaart de oorlog en een hevige strijd barst los.

Had beter niet gemaakt kunnen worden.
Deel 1 moest het al niet van het verhaal hebben maar deel 2 slaat de plank pas echt mis.
Ongeloofwaardige acties en slecht geacteerd.
Sommige sterfscenes zijn echt lachwekkend.

avatar van Redlop
Met de gehaktmolen, of was dat deel 1, Reinbo?

Reinbo
Dat was deel 1 meen ik, maar deze vond ik een stuk beter. Inderdaad geweldige moorden. Zou 'm graag herzien, maar is enkel op vhs uitgebracht...

Wel de trailer gevonden.

YouTube - Exterminator 2 trailer

En een leuke making of.

YouTube - EXTERMINATOR 2 MAKING OF PART 1

Duidelijke een must have!

Zinema (crew)
Houd je mailbox in de gaten

Beat It.

Maar dan zonder Michael.

Hiervoor in de plaats krijgen we Ginty, een soort obscure Norris. Hij en zijn vlammenwerper houden huis in deze zeldzame Cannon-flick.

Ondanks dat de film allesbehalve goed is, is hij wel vermakelijk. E.e.a. hangt samen met de foute tunes, electric boogie en andere sfeerbeelden. Ook grappig zijn de dummies. Met name die op het einde van Van Peebles.

Let op Turturro, hij is Boy # 1 volgens de titelrol. Inmiddels gespot: in de eerste scene van Peebles zijn clubhuis. De jongen met het hoofdbandje voor de TV-muur (hij spreekt als eerste).

Twee sterretjes.

Reinbo
Zinema schreef:
Beat It.
Maar dan zonder Michael.

Nou, dan zou de film toch moeten kunnen meeliften op de Michael Revival.

Zinema (crew)
Hehehehe.. Laten we het hopen, krijgt de flick toch nog een BluRay-release.

avatar van movie acteurs
"Piece of crap from the 80's" zo mag dit zeker genoemd worden. Heb dit nooit goed gevonden. Dit is wat mij betreft het slechtste van Cannon. Vreselijke rol ook van Mario van Peebles. Misschien toch voor de echte hardcore pulp fans in het algemeen. 0,5.

avatar van yeyo
Extreem low budget Cannon-vehikel dat lijkt op zo'n Italiaanse rip-off: veel actie en foute synthesizermuziek, maar slechte timing, geen personage ontwikkeling en een rommelige, incoherente verhaallijn. Op de koop toe ziet de protagonist er als een harkerige sul uit. Onbegrijpelijk dat uitgerekend zo iemand het geboefte met een vlammenwerper te lijf zou gaan.

avatar van xangadix
Leuke dansfilm!

Na gisteren het verdienstelijke eerste deel te hebben gezien van de Exterminator, was het vandaag natuurlijk de buurt aan dit tweede deel want ik was natuurlijk zeer benieuwd wat John Eastland, alias "de verdelger", nu weer voor een wraakacties ging uitvoeren op de corrupte en criminele maatschappij En in dit vervolg komt het tot veel wraakacties, o.a. door wat men met zijn vriendin heeft gedaan (wordt in elkaar geslagen/geschopt waardoor ze in een rolstoel belandt) en zijn zwarte vuilnisman vriend.

Qua verhaal stelt het allemaal weinig voor en het draait ook nog maar alleen om John Eastland (wel weer verdienstelijk gespeeld door Robert Ginty) en een keiharde tot de tanden bewapende criminele bende onder leiding van een persoon met de naam "X" (ook verdienstelijk gespeeld door de bekende B-acteur Mario Van Peebles, die er wel apart bijliep met zijn soort van "Mad Max" carnavalspakje). Ook visueel valt er eigenlijk weinig te genieten (wel één keer was Deborah Geffner topless te bewonderen, die de dansende vriendin Caroline is van John Eastland) ondanks dat het verhaal zich weer afspeelt in New York, maar de beginjaren 80 spat wel van het scherm met o.a. de breakdance scene in Central Park.

Ook de uitvoering van het verhaal stelt eigenlijk weinig voor, maar is wel behoorlijk hard (direct al in het begin van de film) en dat maakt het kijken van deze film wel nog waard. Zo neemt "de verdelger" regelmatig de bende onderhanden met een vlammenwerper zoals ook letterlijk op de poster is te zien en bouwt hij ook een vuilniswagen om tot een soort van pantserwagen (o.a. voorzien van machinegeweren en een ram). Ook de criminele bende gaat hardhandig te keer. Zo overvallen ze een drankenwinkel en vermoorden ze de oude eigenaren ervan, schieten ze een politiehelikopter uit de lucht (de personen erin verbranden dan letterlijk), binden ze een geldkoerier die ze hebben overvallen vast op het metrospoor en wordt een vrouw op straat ontvoerd door een rolschaatsend (typisch jaren 80 ) bendelid waar daarna een drugstest op wordt uitgevoerd (het verbaasde me eigenlijk dat de vrouw niet werd verkracht door de bende ).

De film eindigt natuurlijk met een duel tussen "de verdelger" (gewapend met zijn vlammenwerper) en de bendeleider "X" (gewapend met een machinegeweer). Wie dat duel gaat winnen is natuurlijk zeer voorspelbaar, maar was toch wel geinig. Zeg maar gerust dat het duel eindigt met een explosie Gedurende het hele verhaal is regelmatig vreselijk goedkope synthesizer (typisch jaren 80 ) muziek te horen en ook andere goedkope muziek. "Goedkoop" is misschien ook wel de juiste benaming voor deze film, want alles (verhaal en uitvoering) is gewoon goedkoop in deze film. Dit mag je dan ook gerust een echte B-film noemen.

Omdat de film maar iets van 85 minuten duurt en er best veel grof geweld inzit, vond ik de film persoonlijk wel nog enigszins lekker wegkijken. Hier en daar is de film wel wat saai (o.a. bijna alle scenes met zijn dansende vriendin) en flauw en die gedeeltes heb ik ook meestal iets vooruit gespoeld. Ach gewoon leuk om eens gezien te hebben dit vervolg en meer ook niet.

avatar van ChrisM
Heerlijk deel 1 & 2 voor de Die Hard Cannon film fans.