4D Man (1959)

Alternatieve titels: Master of Terror | The Evil Force

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Irvin S. Yeaworth Jr.
met Robert Lansing, Lee Meriwether en James Congdon

Twee broers, de wetenschappers Scott en Tony Nelson, ontwikkelen een versterker waarmee een persoon een vier-demensionele staat kan bereiken. Scott experimenteert op zich zelf, en ontdekt dat hij door elk object kan bewegen. Dit zorgt er echter wel voor dat hij snel ouder wordt. Hij begint mensen te vermoorden, en weet zijn jeugd te behouden door de energie uit zijn slachtoffers te zuigen. Het is aan Linda, een vriendin van de broers, om hem te stoppen.

avatar van Moviestar1979
Het filmdebuut van Lee Meriwether en Robert Lansing. Ook een kleine Patty Duke heeft een korte cameo.

Ondanks het lage budget beschikt deze film over een paar aangename special effects. Vooral voor het jaar 1959. Producent Jack Harris en regisseur Irvin Yeaworth waren eveneens verantwoordelijk voor The Blob (1958) die 1 jaar eerder werd uitgebracht.

Zonder hoge verwachtingen kijkt de film redelijk weg, maar weet de soundtrack minder goed te overtuigen.

2,5 *

avatar van alexspyforever
Het verhaal voelt als een standaard drama. De ene broer pikt het liefje van zijn oudere broer in. Ook wanneer de oudere broer vindt dat hij van zijn baas te weinig krediet krijgt voor zijn werk, beginnen bij hem de stoppen door te slaan. Eens hij er in slaagt om de 4de dimensie te betreden kan hij zijn wraakplan ten uitvoer brengen. Het is dan zo rond de 50 minuten dat de film eindelijk los gaat en we leuke speciale effecten en zowaar zelfs horror te zien krijgen. Ze probeerden een open einde te creëren maar dat zou volgens mij niet gewerkt hebben. Normaal gezien let ik niet zo erg op soundtrack maar vond deze hier vaak niet gepast met van die trompetgeluiden voelde het meer als een James Bond actiefilm bij momenten. Voor mij iets te hoog soapgehalte zeker in de opbouw om echt sympathie te voelen voor de protagonisten, maar vervelen deed hij evenwel nooit.

avatar van wendyvortex
Regisseur Yeaworth Jr. had net een leuke hit gehad met The Blob (1958) en probeerde het opnieuw met deze SF-horror. We krijgen hier weer de typische jaren 50-laboratoria, die we al wel veel vaker zagen. De 4D-effecten zijn leuk en inventief gedaan. Maar wat een lange aanloop weer, inclusief allerlei romantsche poespas en broedertwists. Niet helemaal waardeloos vanwege de aardige tweede helft, maar een klassieker wil deze 4D-man nergens worden.