Kollegiet (2007)

Denemarken
Horror

geregisseerd door Martin Barnewitz
met Neel Rønholt, Mikkel Arendt en Julie Ølgaard

De 19-jarige Katrine is in haar nopjes wanneer ze voor het eerst op zichzelf gaat wonen. Ze krijgt een kamer in een studentenhuis, maar wordt al snel geconfronteerd met het duistere verleden van het gebouw.

avatar van Halcyon
Wat een fantastische film zeg. Ik heb m'n hart vastgehouden tot het einde, maar die Scandinaven hebben geen enkel foutje gemaakt en leveren met Kollegiet de perfecte genrefilm af. Ik ben dan ook heel erg verbaasd over het lage cijfer tot dusver. Graag zou ik van de stemmers eens horen wat ze dan wel zo slecht vonden aan deze film.

Wat de film voor mij zo fantastisch maakt is dat alle ingrediënten erin zitten. Een goed gevonden en onderhoudend verhaal, goed uitgewerkte personages en onderlinge relaties, een verrukkelijk hoofdpersonage, spanning, schrikmomenten en een sterk einde. Dat de makers leentjebuur hebben gespeeld bij de Aziaten lijdt geen twijfel zou ik zeggen, maar dit is samen met de originele Shutter toch echt wel de best gemaakte variant in het genre.

Op audioviseel vlak ook erg netjes uitgewerkt met als enige minpuntje misschien dat de film qua kleurgebruik niet het niveau haalt van de Aziatische voorbeelden. Maar voor het overige wordt er ontzettend sterk gebruik gemaakt van jumpcuts en sound editing hetgeen de griezelige sfeer tot een maximum opdrijft. Jaja, dit is een echte topper.

avatar van Vascago
Erg mooie film. Begint een beetje langzaam als drama, maar veranderd al snel in een zeer spannende spookfilm. Erg mooi verhaal. Genoeg spanning, aantal mooie schrikmomenten en goed spel van de acteurs. En wat een super lekkere hoofdrolspeelster zeg. Daar wil ik wel een beschuitje mee eten. Zolang er geen spiegels in de buurt zijn dan

Bedankt voor de tip op het forum Halcyon. Mag je vaker doen -o-

avatar van Halcyon
Vascago schreef:
Mag je vaker doen -o-
'k Zal er aan denken .

Chloe Moretz
Als dit een spookfilm is moet ik dit ook eens zien

wei
Met een 'luie' instelling ben ik heel makkelijk met horrorfilms, er telt 1 ding en dat is spanning. Deze film had een beetje de pech dat ik continu de vergelijking trok met vele Japanse genregenoten. Niet zo vreemd, want dit is op en top Japans. Met zo'n kijkinstelling zag ik alles al van mijlenver aankomen. Het truukje ken ik inmiddels te goed, hoewel de uitvoering hier verder gewoon goed is. Geen enkel origineel idee ook, maar het boeit me niet zoveel, dit is wel mijn ding en heb ondanks alles goed genoten.

Max en Joep
aardige film, niet meer dan dat.
meer van hetzelfde, maar ik heb me best vermaakt.

avatar van james_cameron
Saaie, suffe horrorfilm die ondanks zijn korte speelduur oneindig lijkt. Het verhaal is bespottelijk en het Dogme-achtige camerawerk lelijk en weinig effectief. Hier en daar een enge scene, maar het is allemaal ver beneden de maat.

avatar van brave71
ben het eens met james_cameron

film kon me niet echt boeien en was voorspelbaar en af en toe saai.
de paar schrikmomenten zijn leuk, maar kunnen de film niet dragen

Sterk.

Een film die zijn mosterd overduidelijk uit Azië haalde, maar er een fijne Noorse schwung aan geeft.

Het is een redelijk typisch spookfilmpje, echt eng of spannend wil het dan ook nooit worden. Daarvoor is het té bekend terrein. Maar qua sfeer zit deze film echt wel goed. Visueel erg mooi, prachtige belichting voor, en vooral ook een knappe soundtrack. Het gedistorte lampgezoem doorheen de film is echt bepalend voor de sfeer.

100% genrefilmpje dat je absoluut niet moet kijken voor spanning of originaliteit, ook het einde is wat te eenvoudig, maar qua sfeer een onvervalst toppertje. En dat vind ik doorgaans bij dit soort films het belangrijkste.

4.0* en een uitgebreide review

Tegenvallende Deense horror die na een sterk begin langzaam maar zeker als een nacht kaars dooft.

Reinbo
Erg sfeervol en creepy horrorfilmpje. Fotografie is erg mooi en beklemmend. Geweldige ghost story die met weinig middelen uitermate effectief weet te zijn. Vond het in tegenstelling tot Onderhond bij vlagen wel best spannend en zou qua vibe naast de vergelijking met de Aziatische horror ook de vergelijking met het eind van REC willen maken. Doe mij maar meer van dit soort Eurohorror.

Ik heb denk ik al teveel van dit soort films gezien waardoor ik de meeste schrikeffecten bijna kan dromen. Echte spanning zat er voor mij dan ook niet in, maar ik vermaakt me meer dan genoeg met het aangename sfeertje dat er hangt. Horror hoeft voor mij ook al lang niet meer eng of smerig te zijn.

avatar van SaNDuTjE
Redelijke horror cq. thriller die een mooie manier van filmen en kleurgebruik kent maar me jammer genoeg niet echt wist te boeien.

Op zorgvuldige wijze worden de personages geïntroduceerd en de situatie geschetst zonder direct al te veel prijs te geven. De rollen zijn redelijk overtuigend gespeeld waardoor het aanwezige drama geloofwaardige overkomt in plaats van dat geforceerd wat je vaak in andere films ziet. Het moge duidelijk zijn dat dit stuk voor stuk geen rasacteurs zijn maar samen vormen een prettig geheel om naar te kijken.

Opvallend is het gebruik van kleur in deze film, wat voor een apart sfeertje zorgt in de appartementen en vooral op de gang. Om die reden vind ik het ook zo jammer dat de film voor mij niet veel meer is dan dat. Het verhaal mag dan wel bekend en voorspelbaar zijn, toch had er wel iets meer meegedaan kunnen worden om zich zo te kunnen onderscheiden van de rest.

Visueel gezien een mooie film die een prima sfeer neer weet te zetten, maar mij voor de rest niet wist te boeien.

avatar van daxclusive
Helaas, deze film wist me niet te boeien.
Hoewel de meeste Deense en Noorse horrorfilms toch wel wat meer kwaliteit en verhaal hebben! Kleurgebruik was niet mooi genoeg, film niet spannend genoeg. Kortom, na iets langer dan een halfuur uitgedrukt. Zonde van de tijd.

avatar van DjFrankie
Redelijke thriller, verhaal met spiegels is ook vaker gedaan.
Leuk voor 1 keer daar blijft het bij.

avatar van wibro
Een fragment in de Movie Meter Contest van Reinbo bracht mij er toe deze horrorfilm eens te gaan bekijken. Als film in het horrorgenre zeker niet slecht, film had best wel flinke schrikmomenten maar echt bijzonder vond ik het allemaal ook weer niet. Ik had het allemaal al vaker gezien. Dat einde vond ik trouwens ook niet verrassend, dat zag je gewoon aankomen.

avatar van perceived
Prima film! Verhaaltje is niks nieuws maar wel goed uitgevoerd. Voldoende spanning, visueel netjes verzorgd, fijne muziek/sounds en degelijk acteerwerk. 7/10*

Vreemd dat deze film zo ondergewaardeerd wordt en misschien nog vreemder dat de regisseur ook Messengers II als tweede film op zijn naam heeft staan. Niks om trots op te zijn. Ik heb hem weliswaar nog niet gezien, maar ook niets positiefs over gehoord of gelezen.

avatar van candymancandyman
Beetje saai, niet echt spannend, doet wel een beetje denken aan aziatische horror, thema al vaker gezien. Wel een aantal mooie dames.

avatar van daslekker
wtf!?..een spook in de badkamerspiegel en geen shower-scene?

avatar van Montorsi
Dramatisch.

Erg cliché spookfilmpje, het is maar weer eens een oude geest die toch nog even laat zien waarom ze zo ...spokerig... is geworden. Allerlei kommer en kwel natuurlijk, want spoken zijn nooit gewoon spoken, die hebben altijd een vreselijke achtergrond.

Maargoed dat vond ik nog niet het ergste, want als je zoiets leuk uitwerkt kun je er toch nog wat leuks van maken. In deze film vallen een aantal dingen op. Punt 1, het audiovisuele aspect, dat wisselt vrij leuke rushes en schrikmomenten af met rare slecht gekadeerde shots en enorm slechte editing. Erg wisselvallig dus, neig ik meer naar het negatieve, want de visuele uitbarstingen waren eigenlijk een beetje te standaard naar mijn gevoel. Daarnast viellen de personages op. De film zit vol met belachelijk slecht geschrven 'stoere-meiden-gone-wild' gedoe, met een wat tuttig grietje die daar niet helemaal tussen past, en vervolgens uitgekotst wordt... vrijwel uit het niets eigenlijk. Vervolgens slaat de film om en gedragen sommige jong-volwassenen zich als kinderen van een jaar of 12, met allerlei pesterijtjes die op geen enkel moment geloofwaardig overkomen. Uiterst lachwekkend gebeuren was dat. En eigenlijk wordt het met de minuut stompzinniger, als er doden vallen wordt het tuttige grietje daar op aan gekeken, omdat....... waarom eigenlijk? Ohja wacht ze paste er niet helemaal tussen, en ze neukte een keertje de stoere hunk van het stel, dan ben je natuurlijk de eerste verdachte van een drietal moorden!

Verder zitten er gewoon een paar onnozele zijplotjes in. Die hele romance ging bijvoorbeeld helemaal nergens over. Qua dialogen zat er eigenlijk elke 5 minuten wel weer iets doms in.
Had continu het gevoel dat dit door een groepje vrienden in elkaar was gedraaid, alleen een paar audiovisueel behoorlijke momenten verraadden enig talent. Genrefilm of niet, ook de originaliteitsprijs is te hoog gegrepen. Meer lachwekkend dan eng of spannend. En de schrikmomenten waren voor een veel te groot deel afhankelijk van het geluid. Zo'n beetje het sterkste punt van de film. De film gaat uit als een nachtkaarsje, terwijl het eigenlijk geen moment aangewakkerd werd.

avatar van MatthijsGr00t
Vermakelijke Deense horror/thriller, geregisseerd door de voor mij onbekende Barnewitz.

Katrine gaat op kamers en krijgt al snel te maken met de mysterieuze kamer 205.
Room 205 is een redelijk standaard spookfilm maar wel één die boeit. Katrine is een sympathiek personage die redelijk overtuigend speelt. Het verloop van het verhaal is voorspelbaar maar stoorde me totaal niet. Reden daarvoor is de grauwe en mysterieuze sfeer die de film ademt. Hierdoor bleef het voor mijn gevoel toch spannend en bleef het me boeien. Dat is ook een sterk punt van de film. De film heeft een vlot verhaaltempo en wisselt snel van scene waardoor het niet lang wachten is voordat we meer te weten te komen van room 205.

Kortom; leuke vermakelijke film, 3.5*!

avatar van sakkediemus
Geweldige horrorfilm, puur voor z'n sfeer.

Het verhaal zelf is vrij standaard, niet bepaald origineel en weinig verrassend. Daarvoor hoef je het dus niet te doen.

De sfeer daarentegen is echt ijzersterk, zelfs van een uitzonderlijk niveau. Visueel erg knap, met een schitterende belichting en een oerdegelijke soundtrack.

Hoewel ik het ook al beter gezien heb vond ik het in tegenstelling tot vele anderen best wel een spannende film en zaten er wel een paar aardige scares in.

Maar nogmaals, het is de sfeer/audiovisuele uitwerking die van Kollegiet een absolute must see maakt.

4 *

avatar van Noodless
Deze film moet het voornamelijk hebben van de sfeer, een goede sound en een degelijke, vrij sobere uitwerking die hier wel past. De hoofdrolspeelster is een natuurlijke schone meid die vrij goed speelt. Echt spannend is het niet. 6/10

avatar van Piratje
Deze horror wist me helemaal niet te boeien omdat het verhaal erg bizar aan mekaar hangt met diverse fragmenten.
Alleen de flitsende spanningsmomenten werden, vooral kleurloos, opgeveizeld. Voor de rest weinig betekenis.
Een Deense productie die langdradig naar welk? einde toegaat?
In horror moeten ze nog veel bijleren om een publiek te vinden dat zich kan inleven in zulk thema dat er eigenlijk geen is.
Het sexmoment is er gewoon bijgegooid en kan evenzeer in een andere film gebruikt worden.

Zeker geen aanrader. Zelfs niet voor de griezelliefhebbers.

Een sobere 1,0* kan er bij mij van af.

avatar van Moviestar1979
Ik blijf me verbazen over de hoge rating hier op Moviemeter, want deze film is niet zo best.

De soundtrack en de acteerprestaties zijn goed. Actrice Neel Ronholt is absoluut de moeite waard om naar te kijken. Buiten de set was ze met met haar tegenspeelster Julie R. Olgaard ontzettend goed bevriend. Helaas kwam er aan het leven van Mira Wanting vroegtijdig een einde. Ze overleed op 22 december 2012 op 34-jarige leeftijd aan de gevolgen van baarmoederhalskanker.

Het verhaal vind ik persoonlijk te mager om aan een spannende horrorfilm te voldoen. Dit geldt eveneens voor de schrikeffecten. Het geheel komt behoorlijk traag op gang. Dit is best wel zonde voor een film die binnen 20 dagen tijd werd opgenomen. In 2011 werd er een remake gemaakt onder de titel: 205 - Zimmer der Angst (2011).

2,0 *