Rules of Engagement (2000)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Canada / Verenigde Staten
Thriller

geregisseerd door William Friedkin
met Tommy Lee Jones, Samuel L. Jackson en Guy Pearce

Hayes Hodges, een Vietnamveteraan die nu advocaat is, moet kolonel Terry Childers verdedigen die beschuldigd wordt van het starten van een incident dat 83 burgerdoden tot gevolg had. Hij kan eigenlijk niet weigeren, omdat Childers in Vietnam het leven van Hodges heeft gered. Hodges gaat op onderzoek uit en stuit op enkele vreemde zaken in aanloop naar het militaire proces.

Jammer dat het script niet sterk is, in grote lijnen is het verhaal interessant en de cast is uitstekend. Storend is dan wel als een aantal zaken erg onlogisch is, zoals het gebrek aan getuigen en die mannen op het dak, zeker degene die schoot moet die geweren gezien hebben. Ook de rol van de ambassadeur is vreemd; hij liegt omdat HIJ anders de schuld zou krijgen. Hoe kan hij uberhaupt de schuld hiervan krijgen, zeker met alle getuigen.
De scene waarin Jones en Jackson met elkaar op de vuist gaan slaat helemaal nergens op en als uiteindelijk de tekst in beeld komt dat alle 'slechterikken' alsnog gepakt zijn, o.a. voor het vernietigen van bewijs, komt dat als bliksem bij heldere hemel: daar geeft de film totaal geen aanleiding voor namelijk..

avatar van Theo Keuken
Redelijk goede oorlogsfilm/rechtbankfilm.
Glansrollen voor Tommy en Samuel.
Duidelijk verhaal en spannende rechtszaak.
Film gekocht voor 50 cent in kringloopwinkel...

avatar van missl
Prima oorlog en rechtbank drama waarvan je je afvraagt wat er aan de hand is en dat maakt het interessant om te kijken.

Tarkus schreef:
Zeer goede oorlogs- en gerechtsfilm, met het perfecte teamwerk tussen Tommy Lee Jones en Samuel L. Jackson.
Het enige minpunt aan deze prent is de sterk overacterende Guy Pearce, dat ligt er dubbel en dik op.
Maar het scenario is prachtig, boeiend van begin tot eind, met ook prima actiescènes tussendoor.
En toegegeven, de film heeft me 1 € gekost, maar is zeker 20 maal meer waard !!

Deze prachtige film eens opnieuw bekeken, en blijf bij mijn eerste mening, prima film... met dat ene minpuntje

avatar van Basto
Toch wel fijne film van Friedkin. Vooral de twee actiescenes in de opening zijn sterk gefilmd. Het daaropvolgende rechtbank drama is ook prima. Niet zo lastig met al die acteerkanonnen. Helaas nergens echt bijzonder, maar al met al een zeer degelijke en vermakelijke film.

Ruime 3,5

avatar van dvdcrusher
Briljante film met uitmunde acteerprestaties van Samuel L. Jackson, maar vooral Tommy Lee Jones die hier de beste rol uit zijn carriere speelt. De tijd vloog voorbij bij het bekijken van deze prent. Sterke emoties wisselden elkaar in een rotvaart af, vooral van ontroering, afkeer en ongeloof. Ik lees hierboven dat het script niet sterk is, wel als dit geen sterk script is welk script is dan wel sterk vraag ik mij af. Die film doet mij denken aan The Insider waar ook het individu schijnbaar machteloos staat tegen het systeem, maar dan wel met de nodige portie actie. Ik hoop dat dit een waargebeurd verhaal is al was het maar om er toch nog een beetje in te geloven dat recht uiteindelijk zegeviert. 5 sterren en eigenlijk een serieuze kandidaat voor mijn persoonlijke top 10, al weet ik niet welke andere film ik dan wel zou moeten verwijderen. Na gisteren Wonder Boys te hebben gezien, kwam deze film precies op het juiste moment.