Rules of Engagement (2000)

Verenigde Staten / Canada / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Thriller

geregisseerd door William Friedkin
met Tommy Lee Jones, Samuel L. Jackson en Guy Pearce

Hayes Hodges, een Vietnam-veteraan die nu advocaat is, moet de kolonel Terry Childers verdedigen die beschuldigd wordt van het starten van een incident dat enkele doden tot gevolg had. Hodges heeft geen keus, want Childers heeft in Vietnam het leven gered van Hodges.

avatar van sinterklaas
sinterklaas schreef:
Jeeezus

wat een Oersaaie film zeg, echt...Na een half uur lig je gewoon te slapen.

Zooo vervelend deze film. Vermijden die zooi.

Ik schaam me voor het bericht hierboven. Had hem gezien toen ik 13 was en ook alleen maar schieten, schieten, schieten wou. Maar nu is mijn filmsmaakt wel veranderd. Vond hem na herziening toch een erg mooie film waarin goed in word geacteerd en een mooie boeiende verhaallijn en meeslepende sfeer. Toch zit je van het begin tot het eind geboeit te kijken.

Verhoging naar 4*

avatar van schram101
Goede rechtbank film! Die zijn er niet veel maar dit is er zeker een van!

Sterke rechtbank-thriller.

Verhaal is boeiend en er wordt goed geacteerd.
Ik moet zeggen dat ik sowieso wel van rechtbank-thrillers houd, dus zo'n type film moet wel erg slecht zijn wil ik er een laag cijfer voor geven.

En deze film is, alhoewel niet zo goed als A Few Good Men, zeker niet slecht.

4*.

avatar van Captain Pervert
De GeuS schreef:
Beetje onbevredigende thriller. Het eerste half uur geeft aanzet tot een spannende thriller, maar het kabbelt hierna verder met behoorlijk wat patriotistisch gebabbel in de rechtzaal: 2,5*

Dit gevoel had ik er ook een beetje bij, al geef ik er wel 3 sterren voor.
De vlag onder hevig vijandelijk vuur van het dak halen. Juist ja. Only in America.
Wel een sterke scène in de rechtbank met die camera en Tommy Lee Jones die steeds maar herhaalt "where are the tapes."

3 sterren

sinterklaas schreef:

Ik schaam me voor het bericht hierboven. Had hem gezien toen ik 13 was en ook alleen maar schieten, schieten, schieten wou. Maar nu is mijn filmsmaak wel veranderd. Vond hem na herziening toch een erg mooie film waarin goed in word geacteerd en een mooie boeiende verhaallijn en meeslepende sfeer. Toch zit je van het begin tot het eind geboeid te kijken.

Verhoging naar 4*

gelukkig kan smaak 'veranderen' of beter gezegd 'groeien' met de jaren!

ik vond dit ook een goed geacteerde meeslepende film, er zijn genoeg films met het thema oorlog waarin volop geknald wordt en het is knap dat deze film oorlog als thema heeft zonder dat het draait om oorlog zelf, maar om wat het voeren daarvan met mensen kan doen

ps toch wel raar dat zoiets banaals en bizars als oorlog voeren gebonden is aan 'regels' voor het 'correct voeren van oorlog'....................

avatar van brabusRUS
Leuk alleen wel erg patriotistisch.

avatar van Rosicky
Best een laag gemiddelde. Gisteren bekeken, en viel me zeker niet tegen. Was blij met het einde, dat ook.

83Utreg!
Vaak zijn films als deze, snel storend, door het overdreven amerikaanse heldengebeuren. Deze zeker niet, hier komt het echter ook in voor, maar uitgebeeld op een goede manier. Bij vlagen ontroerend, en zeer dragelijk voor de kijker. De beide rollen van jones en jackson, zijn goed, en de band van de twee spreekt tot de verbeelding. het verhaal zit goed in elkaar, en de wending rond het personage van jackson, is zeer boeiend. Het verhaal speelt ook in op je rechtvaardigheids gevoel, en is wat betreft huidige vn-vredesmissies, niet geheel ongeloofwaardig te noemen.

de militaire groet die de vietnamese commandant maakt, vind ik (misschien cliché) symbolische waarde hebben. Dat soort dingen doen mij toch wel wat.

avatar van thomzi50
Kon hier weinig mee. Degelijk spel, paar aardige momenten, maar bovenal een voorspelbare, saaie en taaie film met véél te veel flashbacks!

avatar van DragQueen
Een behoorlijke rechtbank thriller, voorzien van een goed verhaal. en daarbij heeft de film een prima cast te bieden. tommy lee jones, samuel l. jackson en ook pearce acteren vrij sterk. ik vind het een boeiende film, met een prima afsluiting. 3,5 sterren.

Zeer goede oorlogs- en gerechtsfilm, met het perfecte teamwerk tussen Tommy Lee Jones en Samuel L. Jackson.
Het enige minpunt aan deze prent is de sterk overacterende Guy Pearce, dat ligt er dubbel en dik op.
Maar het scenario is prachtig, boeiend van begin tot eind, met ook prima actiescènes tussendoor.
En toegegeven, de film heeft me 1 € gekost, maar is zeker 20 maal meer waard !!

avatar van JDSsmetje
Aardige oorlogsdrama met goed acteerwerk.

avatar van Zizzo
Tarkus schreef:
En toegegeven, de film heeft me 1 € gekost, maar is zeker 20 maal meer waard !!

hier ben ik helemaal mee eens!

ik heb €2.50 betaald

avatar van Chuck Taylor
Zizzo schreef:

hier ben ik helemaal mee eens!

ik heb €2.50 betaald

Ik heb hem gratis

avatar van Sportingerke
Sterke film waar het Amerikaanse patriottisme natuurlijk af en toe vanaf druipt, maar als je daar door kijkt, krijg je toch een mooi rechtbankverhaal.

Mooi is de tegenstelling tussen ervaren rotten als Childers en Hodges die menig gevecht meegemaakt hebben en de bureaucraten in Washington die zelf nog nooit een oorlog van dichtbij gezien hebben, maar wel allerlei regeltjes willen opgevolgd zien.

Enig minpuntje is voor mij Guy Pearce die een gezicht heeft om op te slaan
Hij brengt zijn rol ook met een zekere arrogantie die ik nogal storend vind.

Voor de rest -> aanrader

avatar van AjaxRulezzz
Mooie film, goed verhaal, goed camerawerk en (wat je wel kon verwachten) goede acteerprestaties van Samuel L. Jackson.

avatar van Jawaddedadde
Lang niet slecht.

Maar ook niet overweldigend. Beetje standaard allemaal. Begin in Vietnam mag er zeker wezen, de broeierige situatie nadien in Jemen wordt mooi weergegeven. Nadien wordt het allemaal wat slapjes en zo kabbelt de film verder naar het einde. Niet echt een spectaculair oid: ik had tenminste nog verwacht dat die ambassadeur (gespeeld door Kingley) nog op z'n stappen zou terugkeren, maar niet dus.

Acteerprestaties waren okee, en acteurs als TL Jones en SL Jackson kunnen altijd wat meer. Ook Guy Pearce vond ik goed acteren.

Alleen jammer dus van dat standaard einde.

Op sommige punten heel erg leuk, op andere punten saai.

Algemeen: oke film

avatar van Denzz
Mooie rechtbankthriller! Samuel L. Jackson en Tommy Lee Jones zijn top! Ook de bijrolllen van Pearce en Kingsley waren goed!

Lang niet slecht!

avatar van FullMoon
Een van de meest racistische films ooit gemaakt in de geschiedenis van Hollywood waarin ze de indruk wekken dat Arabieren niet alleen terroristen en wrede mensen zijn, maar dat ook hun kinderen en burgers terroristen zijn.. inclusief een klein meisje waaruit bleek dat ze ook geschoten heeft. Deze film wekt de indruk dat Arabieren terroristen zijn en het is gerechtvaardigd om ze te doodschieten.

Dit is de zoveel duizendste Hollywood film die van de Arabieren barbaarse en terroristisch volkeren zijn. Al met al, het acteer werk zit goed in elkaar en het verhaal op zich is wel boeiend, maar het blijft zo'n stereotype film die Arabieren/ moslims beschildert als terroristen. Zie deze documentaire:

avatar van schram101
Je zegt nu in vijf zinnen eigenlijk 3x hetzelfde.. Wat is je punt?

avatar van Insignificance
Waste the motherfuckers! Het had zomaar een kreet jegens de makers kunnen zijn na het (her)zien van deze. Pas bij de intrede van Biggs kon ik me deze weer enigszins herinneren en tegen die tijd is ook wel duidelijk waarom. Een wel heel goedkoop opgezet verhaal, doorspekt met talloze momenten die uiteindelijk uitmonden in beschamend effectbejag. Die close ups (we gaan nú kijken hoe het personage zich voelt) zijn bijvoorbeeld echt niet te harden.

Het oppervlakkige drama dat Jones meezeult is ook veel te dun om serieus te nemen. Het maakt zo'n vechtpartijtje met Jackson natuurlijk volkomen belachelijk, maar ook de rest is zo doorzichtig dat het de hele rechtszaak tot een voorspelbaar en daarmee totaal oninteressant gegeven degradeert. En dat niet alleen, het wordt zelfs even walgelijk wanneer blijkt waarom er een éénbenig meisje in de film rondhuppelt. Een stuitende signatuur die het volhoudt tot in het slot.

avatar van K. V.
De film is een mix geworden van oorlogsfilm en een rechtbankfilm en het werkte wel. De cast bestond uit een heleboel bekenden, maar de opvallendste was toch wel Samuel L. Jackson die eens heel sereen speelde.
Voor de rest vond 'k het een goeie film die me wel aansprak en ondanks dat hij een grote twee uur duurde, me eigenlijk niet verveelde.
Vond het dus de moeite om eens te bekijken.

avatar van pieterTk
Redelijke film, maar ik vond hem wel tegenvallen. Redelijk voorspelbare gebeurtenissen.

FullMoon schreef:

pluim

avatar van martijn011
Een film met twee gezichten. Vond het eerste uur een enorm hoog gehalte van pattriotisme bevatten. Arabieren afschilderen als terroristen, wat hieronder terecht aangegeven wordt trouwens, en Amerikanen bestempelen als helden die koste wat kost hun eigen hachje, lees: vlag, moeten redden.
Het eerste uur was voor mij een aardige afknapper. Ik herinner me deze film vooral om de rechtszaak, ik wist dus dat het beste deel nog moest komen.

Aan de andere kant is het tweede gedeelte van de film uitstekend en trekt de rechtszitting de film weer helemaal recht. Zeer interessant om te volgen en meeslepend, mede door het uitstekende acteerwerk van T.L. Jones. Wanneer hij een pleidooi aan het houden was merkte ik dat ik met ingehouden adem zat te kijken en luisteren. Guy Pearce vind ik soms wat aan overacting doen, maar over het algemeen vult hij z'n rol prima in.
Jackson is zoals altijd zeer overtuigend, al had ik in m'n herinnering staan dat hij meer screentime had.

Ik verlaag de film met een halfje, mede door het tenenkrommende en overdreven eerste uur. Tenenkrommend omdat er wel heel zwart-wit gedacht wordt door de Amerikaanse filmmakers en overdreven vanwege de actie, die soms over the top is. Denk dan aan het zeer overdreven neervallen van gewonden/doden en de uiteenlopende reacties van mensen.
Maar met drie sterren, een voldoende dus, is deze film zeker de moeite waard om eens te zien en zelfs om te herzien, vooral dankzij het prima laatste uur!

avatar van mnrk
Yes they had weapons! You think there's a script for fighting a war without pissing somebody off? Follow the rules and nobody gets hurt? Yes, innocent people probably died. Innocent people always die but I did not exceed my orders.

Een prima film van William Friedkin, het verhaal is een prima combinatie van actie en thriller...

Maar wat deze film echt goed maakt is het acteerwerk van Tommy Lee Jones en Samuel L. Jackson (echt 2 topacteurs) en de aanvulling van de overige cast is ook in orde...

avatar van knusse stoel
FullMoon schreef:

YouTube - ‪Reel Bad Arabs - How Hollywood Vilifies a People‬‏

En daar heeft "Full Moon" waarschijnlijk een sterk punt om een negatief oordeel te vellen over de film, ondanks dat er goed in zal worden gespeeld. Politiek dien je uit dit soort verhalen weg te fileren om een mooi drama te krijgen. (mijn mening) De gemiddelde Amerikaan is nationalistischer dan de Nederlander en andere Europeanen.
Ik moet de film nog zien en oordeel dan over de rest.

avatar van knusse stoel
En na de film te hebben bekeken vonden wij dat ook de Amerikanen wreed overkwamen zoals daar o.a. was de zonder scrupules gedode Vietnamees die standrechtelijk werd gedood omdat men wilde dat hij zijn troepen terugtrok. Maar buiten het geweld om was het een mooi stukje werk van vooral Tommy Lee Jones en Samuel L. Jackson als zeer overtuigende acteurs. Het lijkt erop dat hoe ouder (vooral Lee Jones) de heren worden hoe sterker en overtuigender ze overkomen op de kijker.
Mooie film met een mooie lengte die goed gevuld is!

Boeiende soms wat trage film over de naweeen van een militaire ingreep. Tommy Lee Jones met name maakt het het kijken waard. Jaren geleden gezien en nu weer. 3, ster. Filmklassieker..??/ net niet, daarvoor is de film te beperkt.

Jammer dat het script niet sterk is, in grote lijnen is het verhaal interessant en de cast is uitstekend. Storend is dan wel als een aantal zaken erg onlogisch is, zoals het gebrek aan getuigen en die mannen op het dak, zeker degene die schoot moet die geweren gezien hebben. Ook de rol van de ambassadeur is vreemd; hij liegt omdat HIJ anders de schuld zou krijgen. Hoe kan hij uberhaupt de schuld hiervan krijgen, zeker met alle getuigen.
De scene waarin Jones en Jackson met elkaar op de vuist gaan slaat helemaal nergens op en als uiteindelijk de tekst in beeld komt dat alle 'slechterikken' alsnog gepakt zijn, o.a. voor het vernietigen van bewijs, komt dat als bliksem bij heldere hemel: daar geeft de film totaal geen aanleiding voor namelijk..