Remo Williams: The Adventure Begins... (1985)

Alternatieve titels: Remo: Unarmed and Dangerous | Remo, Ongewapend maar Bloedlink

Actie / Komedie

geregisseerd door Guy Hamilton
met Fred Ward, Joel Grey en Wilford Brimley

Samuel Makin, een slimme politieman uit New York, verdwijnt "dood" in de politie-archieven en krijgt een nieuw gezicht, een nieuwe identiteit en een nieuwe naam: Remo Williams. Een geheime afdeling van de regering geeft Remo zijn opdracht: totale uitroeiing van alle zware criminelen die tot dusver buiten de arm van de wet vielen. Gewapend met de eeuwenoude vechtkunst Sinanju, zien we Remo veranderen in een dodelijke vechtmachine.

Wil ik eigenlijk wel weer eens zien. Is ie hier uit?

avatar van Ramon K
Nee, maar de film komt elk jaar wel eens langs op tv. Heel aardig nonsensfilmpje trouwens.

FisherKing
bijzonder nonsens eigenlijk. En toch wel erg goed door Fred Ward.

avatar van otherfool
Aardige nonsens, dat somt het inderdaad wel op. Ward is sterk in deze film van Bond-regisseur Hamilton.

2,5*.

Jammer dat er geen vervolg op is gekomen.
Leende de film zich zeker voor...

avatar van SmuttWars
flashback! Weer zo`n film die ik altijd keek als kind, maar alweer vergeten was!

***

Usual Suspect
Leuke film om eens te zien.
Fred Ward speelt een goede rol, en er zit de nodige actie en humor in.

3,5.

Waku schreef:
Jammer dat er geen vervolg op is gekomen.
Leende de film zich zeker voor...

Er is wél een vervolg gekomen: Remo Williams

Deze heb ik vroeger eens een keertje gehuurd en vandaag zag ik hem bij toeval op TV (MGM). Het is een echt typisch jaren 80 cliché verhaaltje met een Aziatische leermeester die in dit geval Samuel Makin (gespeeld door Fred Ward) opleidt. Het verhaal stelt niet zo veel voor en echt boeiend wordt het ook eigenlijk nergens. Dankzij de komische momenten (scene met de dobermann honden was best leuk) en de actie is deze film wel nog aardig om te kijken. De cast deed het overigens best leuk en dan natuurlijk voornamelijk hoofdrolspeler Fred Ward.

erik1677
Vond hem vroeger beduidend beter dan nu, daarom maar een volle ster minder.
En wat is er met dat gezicht van die aziatische leermeester aan de hand, het lijkt soms wel dat hioj extra ouder is gemaakt maar dat het schminken niet zo goed is gelukt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Remo Bond.

Ondanks dat eigenlijk alle ingrediënten voor een aardige actiefilm aanwezig zijn, stelt Remo Williams nogal teleur. Dat zit hem in de wisselvallige uitvoering van Hamilton, die schijnbaar geen keuze kan maken tussen een Bondfilm of iets anders. Het resultaat is dan ook een ruw aftreksel van 007, waarbij weinig lijkt te werken. Enigszins gered door een beetje humor en een onderhoudend tempo wordt het verder nergens echt slecht, op menig acteerprestatie na dan.

Redelijk.

avatar van baspls
erg goede muziek. heb helaas alleen de laatste 10 min gezien op mgm movie channel. zal hem maars eens gaan zoeken.

avatar van Basto
Geinig jaren 80 filmpje op het snijvlak van de toen populaire ninja- en karatefilms en James Bond. Uit de tijd dat stunts nog door stundmannen werden uitgevoerd en de hele cast en crew nog de locaties echt bezocht. En dat heeft zeker zijn charme. Leuke scenes op het vrijheidsbeeld en met de dobbermannen. Een film die je met een glimlach achter laat.

avatar van Quentin
Fijne late film van Guy Hamilton, stukken leuker dan die Agatha Christie films. Remo is een baas en de actiescènes zijn nog steeds spectaculair. Tempo ligt wat laag, maar dat mag de pret niet drukken.

Arrow bluray is overigens een aanrader!

avatar van FlorisV
Chiun: "Fools chatter, whilst the wise man listens."

Remo: "Sometimes, you're a pain in the ass."

Chiun: "It's the shortest route to your brain."

Prima jeugdherinnering. En na al die jaren nog steeds een heerlijke actiekomedie met een toffe A-Team achtige soundtrack, lekkere typische 80s geluidjes hier en daar, leuke dialogen, hier en daar mooie sets (hoewel de kleinere ruimtes er niet goed uitzagen en soms te donker belicht waren), gave stunts (de stuntman bij het vrijheidsbeeld had duidelijk geen hoogtevrees!), een sympathieke Fred Ward (meest bekend van Tremors) en een hilarische (en bijna onherkenbare) Joel Grey als wijze meester en mafklapper Chiun.

Het is duidelijk gemikt op een publiek van alle leeftijden en bedoeld als pilot van een TV-serie: zonder bloedvergieten dus. Maar hier wordt in het script slim gebruik van gemaakt door de held zonder wapen te laten vechten, wat de film veel leuker maakt. Hij moet niet alleen al zijn kills eruit laten zien als ongelukken, hij ondergaat een intensieve training van Chiun om een soort ninja te worden.

Wie de film te ongeloofwaardig vind is de knipoog misschien teveel uit het oog verloren. Enige echte minpuntje voor mij naast wat mindere sets hier en daar was het wel erg cheesy gegrinnik van sommige slechterikken.

Hier en daar zijn bekende gezichten te zien in bijrollen. De baas is te herkennen als 1 van de wetenschappers in Jon Carpenter's The Thing. Kate Mulgrew zou later Captain Janeway spelen in Voyager. De bad guy met de diamanten tand is ook herkenbaar van andere titels maar ik weet niet direct welke.

Jammer dat het geen serie werd, de formule was prima, met de juiste balans tussen actie en humor.

Basto schreef:
Uit de tijd dat stunts nog door stuntmannen werden uitgevoerd en de hele cast en crew nog de locaties echt bezocht. .

Ja geweldig toch? Als je sommige shots ziet: wow. Die zijn van heel ver af, dan kun je echt zien dat ze het op locatie bij het vrijheidsbeeld (of een enorme replica ervan?) opgenomen hebben. Ze hebben hier het betere stuntwerk uitgevoerd hoor, petje af.

erik1677 schreef:
Vond hem vroeger beduidend beter dan nu, daarom maar een volle ster minder.

Het is gewoon een blanke (al wat oudere) acteur, die omgetoverd is tot Koreaan! Behoorlijk knap werk van de grimeur hoor!