The Emerald Forest (1985)

Alternatieve titel: Het Smaragdgroene Oerwoud

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Actie

geregisseerd door John Boorman
met Powers Boothe, Meg Foster en Yara Vaneau

De Amerikaanse ingenieur Bill Markham verhuist met zijn gezin naar de rand van het Amazonewoud in Brazilië, waar hij meewerkt aan de bouw van een gigantische waterdam. Tijdens deze werken wordt zijn vijfjarig zoontje Tommy ontvoerd door een volksstam uit het regenwoud. De komende tien jaar spendeert Bill elk vrij moment aan de zoektocht naar zijn zoon en hij spaart hier kosten noch moeite voor. Zijn volharding levert uiteindelijk vruchten op: hij vindt Tommy en hij maakt kennis met de leefwereld van zijn zoon en de stamleden.

Voor Boorman ondermaats.

avatar van Goodfella
Mooie plaatjes, maar helaas te voorspelbaar en bovendien ligt de moraal d'r imo veel te dik op. 2,5 *

Ontroerend en een aanrader. Overigens: echt gebeurd... 4 sterren.

Ik meen dat ik deze film lang, lang geleden heb gezien en dat ik 'm heel mooi vond.

Gisteren op het begin na weer herzien en ik vond 'm weer prachtig. De moraal is tamelijk duidelijk dat wil ik van je aannemen, Goodfella, maar wélke? Er worden zoveel thema's aangesneden in deze film. Natuur v cultuur; blijmoedigheid v zwaarmoedigheid; eeuwigheid v vergankelijkheid; man v vrouw; zoon v vader.
Dit is een film die me flink aan het denken zet over hoe ik tegen de wereld aankijk. Neem nou het verschijnsel van gesloten gemeenschappen zoals je die hier afgebeeld ziet in de stam in het bos (maar ook in Witness te zien, of scherp beschreven in het geweldige boek Aama in Amerika). Ze leven volgens rituelen, iedereen weet zijn en haar plaats, het lijkt tot een grote rust te leiden en tegelijkertijd heb ik in mijn achterhoofd: maar wat nu als je homoseksueel bent in zo'n gemeenschap? Of wat nu als je als vrouw mee wilt jagen? Dan prefereer ik liever de destructieve 'westerse' manier van leven met de moeilijk te hanteren vrijheden die daarbij hand in hand gaan.
Sommigen die dit lezen vinden dit misschien wat vergezocht klinken vergeleken bij wat de film ons voorschotelt maar dat zijn wel zaken die bij me opkomen als ik naar The Emerald Forest kijk. Zo'n gemeenschap is namelijk best jaloersmakend. De idylle van je plaats weten, van je dood accepteren... lees ook het boek van Luis Sepulveda over de oude man die graag liefdesromans las (verfilmd met Richard Dreyfus maar die film schijnt niet zo geweldig te zijn).
Die idylle zit 'm ook in de moed waarmee men zichzelf verdedigd - angst lijkt niet im frage te zijn en pijn lijkt er niet werkelijk toe te doen - zoals Tomme de pijl uit het been van zijn vader trekt. Het is het noodzakelijke en doet hij het zonder gezeur. Zelfs het oorlogvoeren met de Fierce People lijkt zonder persoonlijke haat te gebeuren zoals we die zo goed kennen van de realiteit van oorlogvoeren. Ik weet niet wat daarvan te vinden - ik vind het fascinerend en ik geloof het helemaal op de een of andere manier.
De zoon van Boorman lijkt helemaal op zijn plaats in deze gemeenschap. Vind ik een behoorlijk staaltje van acteren.
Iets anders waar ik me over verbaasde bij mezelf is dat ik snel moeite heb met geweld in films maar in deze film het volledig accepteerde dat men elkaar doodschoot met pijl en boog, net zoals bijv. de overval op het huis waar de vrouwen geprostitueerd werden. Ik vraag mij af hoe dat komt. Misschien omdat het geweld hier zo functioneel is? Omdat het direct om de overleving gaat van die stam en om de overleving van hun wijze van leven?
Het enige waar ik me enigszins aan zou kunnen storen (maar dat is niet gebeurd omdat ik juist die passages zo mooi gefilmd vond) waren de zog. mystieke passages waarin de personen na de snuif drugs al hallucinerend hun mythisch dier tegenkwamen. Daar geloof ik niet zo in - dat zoiets automatisch gebeurt, zelfs bij Daddee.
Iets anders wat ik niet zomaar kon geloven was dat toen Tomme naar de stad ging, hij zomaar die jongens tegenkwam die de Invisible People kenden en die zich later ook bij hun aansloten.
Dat ging me allemaal wel érg makkelijk.

avatar van Goodfella
renske schreef:

't is alweer even geleden, maar volgens mij stoorde ik mij vooral aan de stereotype afschildering van het industriële westen met zijn grote, boze en gevaarlijke machines tegenover het door jou al uitvoerig beschreven leven van de inboorlingen.

FisherKing
renske schreef:

Fitzcarraldo is veel sterker wat dat betreft.
The Emerald Forest wekte bij mij veel irritaties op.

Ik doe gelijk wat zuiniger met wc papier
Best grappig van die inboorlingen met uzi's

Maar al met al geen verassend verhaal en zeker geen verassend einde.

2 Sterren

avatar van Dynamovie
Ik vind dit wel een prachtige film. Grotendeels eens met Renske dus. 't Is een boeiend en mystiek verhaal. 5* Film past wel een beetje bij Boorman's eerdere ongrijpbare maar wel interessante film 'Zardoz'. Beide films ook die op één of andere manier bij je blijven hangen.

avatar van film-gek
hele goede film, met een boodschap

avatar van alie888
Deze film heb ik heel graag gezien en de muziek geeft het oneindige van het amazonewoud weer...ik zie de roofvogel nog steeds vliegen over de bomen, wat een zicht!

Mooie film, prachtig verhaal met mooie natuurbeelden.
John Boorman maakt wel goede aktie/thrillers/avontuur.
Net als Deliverence is dit ook gewoon een erg goede film.

avatar van Phantasm
Heb deze film vroeger ooit eens op V.H.S. gezien, vandaag op D.V.D.
Het blijft een prachtige film met hier en daar schitterende opnamen.

confucius
Deze jungle film heeft werkelijk niks om het lijf (letterlijk toch). Waar sommigen het vandaan halen dat dit een 'mooie' film is ontgaat me, tenzij men met 'mooi' die massa´s jonge freules bedoeld die daar - waar komen die vandaan? - in hun blootje ronddartelen. Die inboorlingen - da´s vrij duidelijk - spelen hun rol zoals die hun is aangeleerd in een of ander acteursschool. Ik ben niet wild van deze film en deze wilden. Vergelijken met 'deliverance' (een Masterpiece van dezelfde regisseur) gaat niet op. Hoofdschuddend nam ik afscheid van deze onzin. Confucius junior zei: "de hele kunst van het film maken is zoveel mogelijk liegen."

Mooie sfeerfilm, powers boothe speelt in southern comfort stukken beter

Mooie avonturen film en best met een aardig verhaal.
Het klopt aardig met de zelfvernietiging van de bossen.

avatar van hdehoon
Heb de film lang geleden gezien en is blijven hangen. Niet omdat hij zo perfect is, het lag er inderdaad allemaal te dik bovenop. Maar toch.... Kennelijk raakt het een snaar. Dat is wel 2,5 sterretjes waard.

avatar van Kuck-x
Een prachtifilm, ook na tig keer bekijken. Schitterende opnamen en een mooie spiegel voor de westerse maatschappij. En, echt waar: de verbeelding van een manier van leven waar menig westerling naar hunkert...

avatar van ErikP
Ik heb deze film 1 keer gezien en ik vond hem prachtig. Nu lees ik hier dat het echt is gebeurd. Dat ga ik zo maar even googlen. De moraal ligt er misschien wel te dik op bij deze film, maar mij heeft het niet gestoord. Dat zegt misschien meer over mij als over de film. Hopelijk komt deze film binnenkort weer op TV. Zoals gezegd heb ik even gegooglet (spelling??) \echte verhaal. Er zitten haken en ogen aan het verhaal. Het is me niet precies duidelijk geworden wat er echt is gebeurd. Er staat dat een ingenieur uit Peru zijn zoontje is kwijtgeraakt door ontvoering door een indianenstam en dat dat zoontje 16 jaar later nog steeds bij die stam verbleef. Maar ik kon alleen opmerkingen over dit verhaal vinden en niet het complete verhaal Als iemand het hele verhaal kan vinden, dan graag. Het is een artikel uit de LA Times van journalist Leonard Greenwood..

avatar van mikey
Kende hem al. Prima avonturenfilm dat veel overeenkomsten kent met het meesterwerk Deliverance qua thema's. Een dam en het 'verzet' van de lokale bevolking.. anyway maar zo goed wordt het niet. Toch spannend, enerverend en mooi kamerawerk, maar heel wat meer moraal in dit verhaal.

avatar van boozebelly
Hey! Is dit die film met die kannibalen? Volgens mij heb ik deze tijden geleden eens gezien (jaren 80). Wordt er dan één of andere vent gepakt door die stam terwijl een andere kerel maakt dat ie wegkomt? Zoiets herinner ik mij nog uit een film, maar ik weet niet zeker of dat deze was.

avatar van mikey
Ja dat kan, er gaan 2 mannen uit de moderne wereld de jungle in, ze worden gegrepen door een geweldadige stam. Een wordt dan vermoord en de ander krijgt een kans. Deze wordt de volgende ochtend opgejaagd. Hij is de vader van zijn verloren zoon die ergens als Indiaan in de bossen woont. Maar het is geen kannibalenfilm.

avatar van boozebelly
Ok bedankt Het klinkt mij wel redelijk bekend in de oren. Dan waren het geen kannibalen (het is dan ook echt lang gelden dat ik die/deze film heb gezien, ik was een jaar of 8 ) maar die ene werd dus wel gepakt door die stam terwijl de ander kon ontsnappen. Ik denk dat het deze film wel is. Leuk om deze dan toevallig tussen de updates te zien staan. Ik ga hem eens opzoeken en weer bekijken. Mooi om een film te zien na zo'n lange tijd en om te zien wat er nog klopt van je herinneringen

avatar van Kricky
Powers Boothe speelde toch ook in Sin City???

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aanklacht met mooie beelden.

Het moralisme druipt van deze onderhoudende avonturenfilm af, maar echt storen doet dat niet. De zoektocht van een vader naar zijn zoon in de Amazone, levert vooral mooie natuurbeelden op. Ondanks het simpele plot is veel vermakelijk, aangedikt of niet.

Goed.

avatar van hdehoon
Na deze film voor een tweede keer te hebben gezien, gaf ik hem 3 sterren i.p.v. 2,5. Toegegeven, de filmmakers hadden er meer mee kunnen doen, maar het ongewone thema is toch mooi in beeld gebracht. Die bouwprojecten lijken vanuit ons standpunt iets positiefs, opwindend, de 'vooruitgang', maar vanuit het bos gezien is het de vernietiging die dichterbij komt. Dat kwam goed uit de verf.

Cinematografisch wel zeer zeker in orde en op het einde is er nog plots de morele les van de vernietiging van een groene long op ons aardbolleke, maar wat het verhaal betreft toch wel flauwekul, zeker.

avatar van Geno
Deze film kon me helaas maar bij vlagen bekoren. Cinematografisch was zeker niet in orde. Het was van de hak op de tak, er waren continu harde overgangen, en overduidelijk - maar dan vind ik zelf niet eens zo'n bezwaar als het zorgvuldiger gedaan was - zijn er ingelaste ara's en zwemmende slangen en wat dies meer zij te bespeuren. Het camerawerk zelf was ook niet om over naar huis te schrijven trouwens.
Wat me halverwege zo tegen begon te staan was het oeverloze schieten. Nu vind ik dat in Westerns altijd wel leuk dat rücksichtslose neermaaien van indianen en zo, maar hier had het veel subtieler, minder of anders gekund; althans die slachtpartijen kwamen het verhaal en de boodschap niet ten goede. Tenminste als de moraal van het verhaal de houtkap was, en het snelle slinken van het leefgebied van bijna uitgestorven stammen.

Neemt niet weg dat het een aardig filmpje was... om eens gezien te hebben.

Voor de boodschap toch nog een 2.5 *

Uitstekende film waarin een man jarenlang naar zijn zoon zoekt die hij is kwijt geraakt in het regenwoud. De film speelt zich grotendeels af in het regenwoud van Brazilië en dit levert meer dan genoeg prachtige opnames op. Een mooi verhaal over de westerse wereld vs een onbekende beschaving. Avontuurlijk, soms spannend en met een overduidelijke (maar niet storende) boodschap.

Een meditatieve en epische mix van actie, avontuur en familiedrama, geïnspireerd door of losjes gebaseerd op een werkelijk gebeuren. Zonder enige twijfel een film met het hart op de juiste plaats, al kwamen de mystieke elementen enigszins twijfelachtig over en was de ecologische boodschap aan de prekerige kant. Het eerste driekwart gedeelte van deze productie werkte het beste.

avatar van Filmkriebel
Een avonturenfilm en tegelijk ook een ecologisch drama. Terwijl een vader op zoek gaat naar zijn zoon, die ontvoerd werd door Amazone indianen, beseft hij hoe fragiel het ecosysteem is en hoe het evenwicht tussen de indianen en de natuur verbroken worden door de aanwezigheid van de blanken en de bouw van een stuwdam. Boorman is een meester in het filmen in de jungle, en dat levert soms magische beelden op. De uitbuiting van de indianen is droevig om aan te zien.