• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.381 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.103 gebruikers
  • 9.377.861 stemmen
Avatar
 
banner banner

Watchmen (2009)

Fantasy / Thriller | 162 minuten / 186 minuten (director's cut) / 215 minuten (ultimate cut)
3,39 2.961 stemmen

Genre: Fantasy / Thriller

Speelduur: 162 minuten / 186 minuten (director's cut) / 215 minuten (ultimate cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Zack Snyder

Met onder meer: Billy Crudup, Jackie Earle Haley en Patrick Wilson

IMDb beoordeling: 7,6 (607.898)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 5 maart 2009

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Watchmen

"Justice is coming to all of us. No matter what we do."

In een alternatief 1985 zijn superhelden in de ban gedaan door de Amerikaanse federale overheid. Waar voorheen superhelden tot het algemene Amerikaanse straatbeeld behoorden, heeft de overheid het superheldenbestaan illegaal verklaard. Wanneer één van zijn oud- collega's in deze onrustige dagen van de Koude Oorlog wordt vermoord, start de gemaskerde burgerwacht Rorschach een onderzoek. Langzaam maar zeker brengt dit een duister complot aan het licht.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Laurie Jupiter / Silk Spectre II

Dan Dreiberg / Nite Owl II

Jon Osterman / Dr. Manhattan

Adrian Veidt / Ozymandias

Walter Kovacs / Rorschach

Edward Blake / The Comedian

Sally Jupiter / Silk Spectre

Janey Slater

Edgar Jacobi / Moloch the Mystic

Hollis Mason / Nite Owl

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

http://movies.sky.com/new-w...

http://www.totalfilm.com/ne...

http://video.msn.com/video....

En nog 3 clips. En het is beter dat Snyder de bestaande actie-scènes ietsje vergroot (het blijft een blockbuster) dan dat er totaal nieuwe scènes bijkomen.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Ik kan echt niet wachten totdat deze in de bios komt

Snyder = held


avatar van wwelover

wwelover

  • 2605 berichten
  • 3963 stemmen

Iron Maiden schreef:

verwijderd, omdat dat blijkbaar gezeik opleverd als je een film als eerste ziet.

Zelfs op je Hyves staat dat je in Hilversum woont. Dus a.u.b. stop met liegen.

Ik ben wel benieuwd naar deze film, de cast ben ik een beetje bekend mee en die is niet verkeerd. Toch ben ik bang dat ze teveel op het visuele gebied hebben gelet en niet op het verhaal, maar ja 163 minuten is niet niks. Wellicht een bezoek aan de bios brengen. Al verwacht ik niet iets van het niveau Dark Knight.


avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

  • 2651 berichten
  • 7065 stemmen

Hoe blind ben je?

Ik woon in hilversum, maar zit daar op school.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Zie net pas dat het 163minuten duurt..haha en ik schrok gister al bij dark knight om 150minuten.

Maar ik heb volste vertrouwen in snyder, en die trailers bevestigen alleen maar hoe mooi deze film word,

En maak me al helemaal niet druk om het verhaal, dat komt echt wel aan bod in die 163minuten


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

Iron Maiden schreef:

Hoe blind ben je?

Ik woon in hilversum, maar zit daar op school.

Oke je woonplaats neem ik dan aan, maar het feit dat je als reden noemde "Ik woon in Amerika" zegt al genoeg. Waarschijnlijk dacht je dat ti al uit was in Amerika en dat wij in Nederland nog moesten wachten. Epic fail.


avatar van JigSaw_Doll

JigSaw_Doll

  • 413 berichten
  • 627 stemmen

kheb nu de 4 clips gezien

origineel heeft Dan geen conversatie met Veidt op zijn bureau in de strip. ze hebben zelfs totaal die conversatie in het boek niet

daar al verandering

en de discussie met Nite Owl en rorschach gebeurd onder water in Nite Owl's schip.

en de brand scene was precies zoals in de comic behalve dat er een brandexplosie is wanneer Silk Spectre terug gaat naar het schip.


en de Nite Owl en Comedian scene was ook wel zowa hetzelfde zoals in de comic


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

Niet volledig waar, in de graphic novel heb ik Silk Spectre niet door het plafond naar binnen zien springen. Daarnaast schiet Nite Owl II geen kogels op een watertank af, maar heeft hij een waterkanon.


avatar van Glacius

Glacius

  • 4297 berichten
  • 3032 stemmen

Denk je nou echt dat ze de strip tot in de kleine details gaan namaken?

Kunnen ze net zo goed de strip op dia's zetten.


avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

  • 2651 berichten
  • 7065 stemmen

dat zei ik voor het gemak, weet ik veel dat iedereen zo moeilijk doet


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

Glacius schreef:

Denk je nou echt dat ze de strip tot in de kleine details gaan namaken?

Kunnen ze net zo goed de strip op dia's zetten.

Nee, ik wilde alleen even melden dat die scene niet volledig hetzelfde is.


avatar van MrEd

MrEd

  • 339 berichten
  • 2910 stemmen

Mr_White schreef:

http://movies.sky.com/new-w...

http://www.totalfilm.com/ne...

http://video.msn.com/video....

En nog 3 clips. En het is beter dat Snyder de bestaande actie-scènes ietsje vergroot (het blijft een blockbuster) dan dat er totaal nieuwe scènes bijkomen.

Als de film net zo goed is als deze trailers dan kan ik niet wachten. IJzersterke muziek erbij trouwens.


avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

  • 20220 berichten
  • 2365 stemmen

Muse! Heerlijke soundtrack! Heb hier veel zin in.


avatar van korp

korp

  • 151 berichten
  • 0 stemmen

Tjonge, wat heb ik zin in deze film!!!!!


avatar van *Joly*

*Joly*

  • 351 berichten
  • 0 stemmen

wwelover schreef:

(quote)

Zelfs op je Hyves staat dat je in Hilversum woont. Dus a.u.b. stop met liegen.

(Ik begrijp echt niet dat mensen elkaars Hyves gaan bestuderen

om te weten of hij wel of niet lieg, boeiend of tie nou in Amerika woont of in Hilversum...)

Ik kan niet wachten dat deze film uitkomt, ziet er goed uit!


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Of Iron Maiden uit Hilversum komt of Amerika kan uiteraard belangrijk zijn als hij beweert een bepaalde film gezien te hebben die helemaal niet in Nederland gereleased is. In dit geval maakt het echter minder uit omdat Watchmen in Amerika even goed niet gereleased is.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Inderdaad. Niet om met deze (behoorlijk onzinnige) discussie door te gaan en afgelopen week zijn pas de eerste (pers-)screenings gehouden in Amerika.


avatar van legian

legian

  • 777 berichten
  • 0 stemmen

ben totaal onbekend met de strips enzo. maar de trailers hebben we weten te boeien, ben erg benieuwd.

ik hoop alleen maar dat in die 163 minuutjes 't verhaal niet gaat vervelen of zoiets dergelijks.


avatar van Straniero

Straniero

  • 127 berichten
  • 1683 stemmen

Net voorpremière/persscreening gezien in Tuchinski. Ik vond 'm heel geslaagd, al vraag ik me af of dit voor iedereen geschikt is. Prima actie, sterke casting (met name Wilson en Haley zijn op hun plek) en natuurlijk fantastisch verhaal, waarin fictie en geschiedenis knap met elkaar worden verweven. Snyder volgt trouw de graphic novel en dat komt de film zeker ten goede. Ook lijkt hij niet al teveel Hollywood concessies te hebben gedaan. Hij zoekt de grenzen tussen het ernstige en theatrale vaak bewust op en dat maakt de film behalve vermakelijk ook nog best interessant. Neem bijvoorbeeld de karikaturale Nixon of een seksscène met Halleluja van Leonard Cohen. En wat betreft de duur van de film, het klinkt een beetje flauw, maar als je van de film geniet is het geen minuut te lang; zo niet is het wel een lange zit. Binnenkort een volledige recensie op movie2movie.nl


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Goed om te lezen, maakt me alleen nog maar ongeduldiger


avatar van LeevanCleef

LeevanCleef

  • 32 berichten
  • 393 stemmen

Eindelijk, na maanden te hebben gewacht was het dan zover, Watchman! Ik heb de comic niet gelezen dus ik wist niet precies wat ik moest verwachten, afgezien van de hard stijl die al duidelijk in de trailers naar voren kwam.
En hard dat is 'ie zeker! Je voelt de krachten bijna bij de gevechten, maar niet alleen in die zin is de film hard. Er zitten ook een aantal zeer gruwelijk scenes in, waarbij de meeste mensen in de zaal toch even de andere kant op voor moesten kijken. Ook de sex-scene is hard in beeld gebracht, maar zeer grappig door de muziek!


De film verrast ook door de zeer toffe muziek. De muziek is super uitgekozen en geeft de film een mensenlijk karakter, waardoor het niet een afstandelijk super-helden film wordt maar bijna een gewone film met superhelden! De muziek van o.a. Bob Dylan, Jimi Hendrix en Simon and Garfunkel voegen veel toe aan de scenes waarin ze gebruikt worden.

De film duurt vrij lang, maar op het einde (misschien) na zeker niet té lang. Ik heb de volle tijd genoten. Je leeft je helemaal in in het verhaal. Het verhaal is goed (gevonden) maar niet echt 'super'. Wel wordt het erg goed verteld door Zack Snyder.
Het is gewoon een superhelden film die erg goed werkt, net zoals The Dark Knight dat is. Een goed verhaal en geweldige actie, het wordt je nooit al te lastig gemaakt maar toch moet je er toch meer dan normaal wel bijblijven. Dit komt wel erg negatief over, zeker omdat ik gewoon de volle tijd gewoon alleen genoten heb. Want dat doe je uiteindelijk vooral bij deze film, genieten van hoe het verhaal zich ontpopte en de ultiem toffe actie-scenes.

Dus, ga vooral naar deze film toe en geniet van de overvloed van prachtige, sfeervolle, beelden. Het goede verhaal en de super actie-scenes!

8/10


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

LeevanCleef schreef:
De film verrast ook door de zeer toffe muziek. De muziek is super uitgekozen en geeft de film een mensenlijk karakter, waardoor het niet een afstandelijk super-helden film wordt maar bijna een gewone film met superhelden! De muziek van o.a. Bob Dylan, Jimi Hendrix en Simon and Garfunkel voegen veel toe aan de scenes waarin ze gebruikt worden.

Absoluut mee oneens. De muziek was het grootste minpunt aan deze verder geslaagde blockbuster. Bijna in elke scène zijn de popnummers compleet misplaatste tijdsaanduiders. 99 Luftbalons, are you shitting me? Ook Cohens Halleluja werd bizar getimed (hoewel ik tijdens die scène óók halleluja riep, maar om geheel andere redenen). En last and least: Die Walküre? En nog laster and leaster: dat nummer bij de aftiteling?

Maar zoals ik al zei is deze verfilming behoorlijk geslaagd. Aan de ene kant is er veel uit de strip bewaard gebleven, aan de andere kant toch veel uitgehaald. Het belangrijkste is in ieder geval dat er uiteindelijk een coherent verhaal overblijft dat trouw is aan de comic (met vele verwijzingen naar stukken die het grote scherm niet haalden). Alleen het einde komt niet overeen, het gigantische octopusding moest plaats maken voor een andere verklaring.

De cast is verder zeer goed op zijn plaats, met eigenlijk voor elk karakter de juiste acteur. Vooral Rorschach, ook in de strip mijn favoriet, wordt sterk geportretteerd door Jackie Earle Haley. Lekker geweldadig personage. En over geweld gesproken, hoor ik iemand 300 roepen? Snyder kon het niet laten de knokpartijen af te wisselen met slowmo shots van vliegende vuisten en verwrongen gezichten. Eigenlijk heel jammer, want hoewel dat gestyleerde uitmuntend in zijn vorige spektakel pastte, hoort het in Watchmen simpelweg niet thuis. Net als veel ander grafisch vertoon van uitwendige botten of ledematen. Onnodig, maar stiekem wel een beetje cool.

Dus. Watchmen is 2,5 uur lang een prima blockbuster, mist je op de juiste momenten je oren dicht houdt. Ik sluit me aan bij de vieren hierboven.


avatar van timbo_

timbo_

  • 13116 berichten
  • 3862 stemmen

De muziek die hier wordt genoemd op zich is al geweldig, nu alleen nog afwachten of het ook werkt in combinatie met de beelden. Ik kan in ieder geval nauwelijks meer wachten.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

timbo_ schreef:

nu alleen nog afwachten of het ook werkt in combinatie met de beelden

Ik weet dat je fan bent van Cohen, maar hierop kan ik alleen maar volmondig 'nee' zeggen.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

*Joly* schreef:

(quote)

(Ik begrijp echt niet dat mensen elkaars Hyves gaan bestuderen

om te weten of hij wel of niet lieg, boeiend of tie nou in Amerika woont of in Hilversum...)

Als je zijn naam invoert in Google dan zou meneer ook nog eens in een invloedrijke metalband zitten!


avatar van Phoenix

Phoenix

  • 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Vond Dylan tijdens de credits perfect werken, en ook Sound Of Silence was een welkome verrassing. Dat Hallelujah was wat misplaatst inderdaad, maar ergens ook wel een soort van leuke zelfspot. Zo vaak zie je twee superhelden niet uit hun latex glijden .

Hoe dan ook, ik vond hem geweldig. Wat toont Snyder een lef zeg. Als je The Dark Knight al megalomaan vond, wacht tot je deze film ziet. Prop- en propvol zit 'ie. Je zou er zo drie films van kunnen maken. Waarvan één The Fountain-achtige arthousekraker, één superheldenflick en één keiharde R-rated actiefilm. Oh ja, en een beetje Strangelove. Toch loopt het nergens spaak.

Van de 300-achtige slomo en fastforward gevechten (ditmaal zonder zwaarden, zodat de doffe klappen lekker te combineren zijn met het montageritme) tot enkele arty-farty scènes waarvan je je afvraagt hoe de geldschieters er in hemelsnaam mee akkoord zijn gegaan. En niet alleen die scènes trouwens. Bottengekraak, de blauwe snikkel van Dr. Manhattan, fucks en het totale cynisme waarmee alles wordt gebracht... Een film zou voor minder gecancelled kunnen worden.

En wat ziet het er allemaal fantastisch uit. Camerawerk om je vingers bij af te likken, prachtige effects, lekker gemonteerd. Echt mijn type film, slick genoeg om veel geld te vangen, maar ook heel veel nieuwe, toffe dingen doen.

Inhoudelijk grootschaliger en ambitieuzer dan The Dark Knight. Nóg depressiever, ook. Ben geen kenner van de strips, maar het verhaal is prima te volgen. Het enige wat eigenlijk echt ontbreekt is een villain als de Joker.

4,5*

Uitgebreidere review binnenkort op MoviEmotion.nl.


avatar van LeevanCleef

LeevanCleef

  • 32 berichten
  • 393 stemmen

Prudh schreef:

(quote)

Absoluut mee oneens. De muziek was het grootste minpunt aan deze verder geslaagde blockbuster. Bijna in elke scène zijn de popnummers compleet misplaatste tijdsaanduiders. 99 Luftbalons, are you shitting me? Ook Cohens Halleluja werd bizar getimed (hoewel ik tijdens die scène óók halleluja riep, maar om geheel andere redenen). En last and least: Die Walküre? En nog laster and leaster: dat nummer bij de aftiteling? .

Geweldig juist, Leonard Cohen zachte nummer bij zo'n 'harde' sex-scene! Ik moest er om lachen.

En zoals ik al zei, de muziek zorgt ervoor dat het niet zomaar super-helden zijn maar echte mensen.


avatar van Phoenix

Phoenix

  • 7846 berichten
  • 1418 stemmen

LeevanCleef schreef:

Geweldig juist, Leonard Cohen zachte nummer bij zo'n 'harde' sex-scene! Ik moest er om lachen.

Haha, ja precies. Zo zaten er nog wel wat meer van die opmerkelijke - maar frisse - vondsten in.

En zoals ik al zei, de muziek zorgt ervoor dat het niet zomaar super-helden zijn maar echte mensen.

Inderdaad, zelfs een superheld krijgt hem wel eens niet omhoog .


avatar van Phoenix

Phoenix

  • 7846 berichten
  • 1418 stemmen

We kunnen trouwens ook een langere director's cut en een massieve ultimate cut (met daarin Tales Of The Black Freighter) van 3,5 uur verwachten tzt.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Prudh schreef:

Bijna in elke scène zijn de popnummers compleet misplaatste tijdsaanduiders. 99 Luftbalons, are you shitting me?

Ik hoop dat je weet waar 99 Luftballons over gaat want dan besef je waarom het nummer (of in ieder geval de boodschap) perfect bij Watchmen past.