Watchmen (2009)
Genre: Fantasy / Thriller
Speelduur: 162 minuten / 186 minuten (director's cut) / 215 minuten (ultimate cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Zack Snyder
Met onder meer: Billy Crudup, Jackie Earle Haley en Patrick Wilson
IMDb beoordeling:
7,6 (608.093)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 5 maart 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Watchmen
"Justice is coming to all of us. No matter what we do."
In een alternatief 1985 zijn superhelden in de ban gedaan door de Amerikaanse federale overheid. Waar voorheen superhelden tot het algemene Amerikaanse straatbeeld behoorden, heeft de overheid het superheldenbestaan illegaal verklaard. Wanneer één van zijn oud- collega's in deze onrustige dagen van de Koude Oorlog wordt vermoord, start de gemaskerde burgerwacht Rorschach een onderzoek. Langzaam maar zeker brengt dit een duister complot aan het licht.
Externe links
Acteurs en actrices
Laurie Jupiter / Silk Spectre II
Dan Dreiberg / Nite Owl II
Jon Osterman / Dr. Manhattan
Adrian Veidt / Ozymandias
Walter Kovacs / Rorschach
Edward Blake / The Comedian
Sally Jupiter / Silk Spectre
Janey Slater
Edgar Jacobi / Moloch the Mystic
Hollis Mason / Nite Owl
Video's en trailers
Reviews & comments
Wouters
-
- 2665 berichten
- 1837 stemmen
Ik meen dat de scepsis rond deze film ook wel een beetje samenhangt met de overkill aan superhelden films waarmee we vanaf spiderman I zijn overladen. Watchmen staat zover van die films af en aangezien mensen toch vergelijkingen trekken slaat de weegschaal altijd verkeerd uit. Mensen verwachten een superhelden film als X-men en krijgen Watchmen. Het zijn appelen en peren.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ik meen dat de scepsis rond deze film ook wel een beetje samenhangt met de overkill aan superhelden films waarmee we vanaf spiderman I zijn overladen. Watchmen staat zover van die films af en aangezien mensen toch vergelijkingen trekken slaat de weegschaal altijd verkeerd uit. Mensen verwachten een superhelden film als X-men en krijgen Watchmen. Het zijn appelen en peren.
Daar ben ik het mee eens. Ik verwachtte meer/wat anders van deze film en kwam daardoor bedrogen uit. Terwijl ik appels en peren lekker vind, was dit meer een onbekend subtropisch stuk fruit waar geen smaak aan zat, maar misschien net genoeg was om te overleven. In comic-helden-films moet voor mij zelfs veel actie zitten en dus heb ik gewoon zelf een inschattingsfout gemaakt door puur naar het frontje te kijken en het tekstje achter op de dvd.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Lotr vind ik dan ook de beste film en watchmen mag niet eens in de schaduw staan. Totaal onvergelijkbaar.Lotr extended is iets van 11 uur en verveelt geen moment, watchmen 3 uur waar haast geen enkel moment blijft hangen. Veels te langdradig.
Dat vind ik van LOTR. Dat is toch een veel te lange en repetitieve reis? Erger nog, het is de zoveelste versie van de 'Hero's Journey' (zie ook The Wizard Of Oz, Star Wars, The Matrix). Zelfs als we het verhaaltje buiten beschouwing laten, de film was op geen enkel moment prikkelend of begeesterend. Voor mij is het een grote artistieke concessie, louter bedoeld om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken ... van 6 tot 66 jaar! Een typische film die je in de de top tien vindt van de occasionele filmkijker.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
In LOTR spelen ten 1e wel allemaal goede acteurs/actrices.
De loyaliteit onderling is daar veel groter, wat bij Watchmen overkomt als een bij elkaar geraapt zooitje die allemaal hun eigen agenda lijken te hebben en het elkaar vaak juist moeilijker maken.
Bij LOTR zit ik zelfs bij de extended-versie op het puntje van mijn stoel en als er even geen actie is, dan kon ik wel genieten van de voorspanning van een groot gevecht of de schitterende settings en muziek. Watchmen speelt zich af tijdens de koude oorlog wat op zich al een vrij depressief sfeertje creëerde. Totaal niet prikkelend. Ik zat dan ook geen enkel moment midden in de film.
Bij LOTR kun je je echt verheugen op wat komen gaat en dan gebeurt dat ook(je wordt niet teleurgesteld). Bij Watchmen zijn er best een paar momenten dat je denkt dat de film gaat openbreken, maar elke keer valt het resultaat dan tegen. Watchmen is gewoon niet aan mij besteed.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
In LOTR spelen ten 1e wel allemaal goede acteurs/actrices.
Mortensen en McKellen, voor de rest allemaal tweederangs acteurs.
Watchmen heeft ook wel wat realistischere en uitgediepte chars. Ze hebben niet hun eigen agenda maar hun eigen principes. De fellowship was eerder een bijeen geraapt zooitje dan de Watchmen, idem voor de Minutemen.
Dit is dan ook geen Spider-man natuurlijk. Watchmen heeft nooit gedraaid om actie maar is een boeiende karakterstudie. Het had dan totaal met je verwachtingen te maken. Valt de film niet te verwijten. Al moet ik toegeven dat de trailers best wel misleidend waren. Veel action sequences en dergelijke.
Bovendien heeft Watchmen zeer mooie visuals, goed camerawerk, mooi kleurengebruik en toffe motion effects. Valt hier ook genoeg te genieten.
Ik snap de vergelijking tussen de twee films alleen niet. Hebben totaal niks met elkaar van doen.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Was ook geen reactie op jou, als je wat verder terug had gelezen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Weet ik maar toch stellingen waar ik het mee oneens was, vond het wel een respons waard.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Dit is nu eigenlijk een film waarvan ik niet goed weet wat ik er van moet zeggen. Dat zal waarschijnlijk komen omdat de 'graphic novel' van Allan Moore waarvan dit een verfilming van is - zo las ik zojuist - niet heb gelezen. Alles kwam bij mij zo onsamenhangend over dat ik aan het verhaal eigenlijk moeilijk een touw vast kon knopen. Film oogde door de mooie 'special effects' verder best wel mooi en de soundtrack met prachtige songs van o.a. Nat 'King' Cole, Bob Dylan en Jimi Hendrix mocht er best wezen.
Voorlopig houd ik het op een gemiddelde waardering.
3,0*
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dit leek me wel een leuke film, maar ik had natuurlijk gewaarschuwd moeten zijn na het abominabele 300 van dezelfde regisseur en het nog slechtere Sin City wat bij mij ook al compleet verkeerd viel. Wat een vreselijke film.
Dit vond ik ervan:
Vervelend overcomplex verhaal, vreselijke pseudo stoere personages (vooral zo'n zware schorre stem doet het slecht bij mij), lelijke art direction, slechte CGI effecten en een oer tamme en saaie cinematografie (iets wat meestal best flitsend is bij comic verfilmingen).
Kortom, na een half uur begon de zit al lang te worden, hopende op geweldige actie of eye candy bleef ik het uitkijken, uitzitten is misschien beter verwoord. Maar het werd enkel erger en ergerlijker. Het plot rondom onze verklede superhelden werd steeds warriger en minder interessant. En dan ging die verkleede homo gang nog niet eens een keertje Y.M.C.A. zingen, wat de film had kunnen redden. Nee, het bleef allemaal veel te serieus.
Enig pluspunt waren de contouren van Miss Jupiter, maar om daar nu punten aan te geven......
0,5* dus
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Jammer Reinbo.
Ik denk dat je gewoon iets tegen Zack Snyder hebt.
Tenslotte heb jij de jaren van Richard Nixon en de Vietnam-oorlog bewust meegemaakt(ik niet, ik ben van 1977), deed dat en bepaalde andere scene's je niet terug denken aan die tijd?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zou oud ben ik nou ook weer niet, Ten tijde van Nixon werd ik zindelijk en leerde ik lopen, was niet echt bezig met Vietnam. 
Vond het gewoon een hoop oninteressant gedoe. 't kon me allemaal geen donder schelen, vond het mede daardoor een rommeltje. Ik heb het blijkbaar niet zo op de serieuzere comics, vond 300, Sin City ook al niks en The Shadow heb ik zelfs tot twee keer toe afgezet.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Watchmen spant ook we lde kroon als het om serieuze Graphic Novels gaat ja
.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Zou oud ben ik nou ook weer niet, Ten tijde van Nixon werd ik zindelijk en leerde ik lopen, was niet echt bezig met Vietnam. 
Vond het gewoon een hoop oninteressant gedoe. 't kon me allemaal geen donder schelen, vond het mede daardoor een rommeltje. Ik heb het blijkbaar niet zo op de serieuzere comics, vond 300, Sin City ook al niks en The Shadow heb ik zelfs tot twee keer toe afgezet.
Ervaarde jij 300 en Sin City als serieus? De comics heb ik niet gelezen, maar de verfilmingen ervan vond ik toch veel komischer dan dingen als Spiderman, Batman en X-Men. Watchmen, waarvan ik wel de (duidelijke superieure) comic las is dan wel wat zwaarwichtiger.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Serieuzer van toon dan bijvoorbeeld Superman of Iron Man. Niet realistischer, maar ze nemen zichzelf gewoon te serieus, pseudo stoer. Ik weet niet precies waar het aan ligt, maar ik ben er blijkbaar allergisch voor. Het 'tongue in cheek' ontbreekt , of ik zie hetgewoon niet....
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Wat ik mooi vind aan the Watchmen is het feit dat al die superhelden een donker randje hebben.Bij hun vergeleken zijn Bruce Wayne, Peter Parker en Bruce Banner een stelletje watjes.Werkelijk aan alle personen in The Watchmen zit een steekje los.Vooral de comedian.Verder zitten er in de Marvel en DC comicboek verfilmingen nooit sex of bloed.Bij deze film vlogen de botten je soms om de oren.Ik vind hem gewoon vet!
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik volg Reinbo helemaal in zijn redenering. Watchmen is me al vaker aangeraden, maar elke keer strand ik in angst op pseudo serieux en stoerheid. Een aspect dat me ook enorm stoorde aan Nolans kijk op Batman. Doe mij maar het cartooneske origineel van Burton. Zo horen comic verfilmingen imo te zijn. Vond 300 en Sin City btw ook niet echt om aan te zien.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Watchmen is natuurlijk een karakterstudie waar de andere comics gewoon spektakel vermaak zijn.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Serieuzer van toon dan bijvoorbeeld Superman of Iron Man. Niet realistischer, maar ze nemen zichzelf gewoon te serieus, pseudo stoer. Ik weet niet precies waar het aan ligt, maar ik ben er blijkbaar allergisch voor. Het 'tongue in cheek' ontbreekt , of ik zie hetgewoon niet....
Volgens mij heb ik bij geen enkele comicverfilming zoveel gelachen als bij 300, waar het over-the-top masochisme gewoon hilarisch werd. Ik had niet de indruk dat Snyder dat materiaal echt serieus nam. Kan ook niet. Zelfde geldt in iets mindere mate voor Sin City. Camp wordt het inderdaad niet, maar toegegeven, daar heb ik niet zoveel mee.
Watchmen is inderdaad eigenlijk haast een ander genre dan al die andere comicverfilmingen, maar het kwam wat mij betrefd niet zo goed uit de verf in filmvorm (na herziening neig ik zelfs naar een onvoldoende voor de film).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij heb ik bij geen enkele comicverfilming zoveel gelachen als bij 300, waar het over-the-top masochisme gewoon hilarisch werd.
ik vond het vooral saai en vervelend, ook geen moment om moeten lachen. En masochisme? Ik vond het eerder homo erotisch...
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Er zit wel een grote blauwe vent in, dat moet je toch wel aanspreken! 
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2412 stemmen
Zeg je bent wel bang om geassocieerd te worden met homo erotiek of niet Reinbo, ik zie dat je het bij films die je erg slecht beoordeeld vaak als negatief argument gebruikt 
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Gezien, en hij veel enorm tegen.
Aangezien de graphic novel zo ongelooflijk goed is.
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Sommige comic-elementen kunnen beter maar niet verfilmd worden.
Stoere dialogen zullen in een film al heel snel corny overkomen en ook het tempo van een comic kan bij zo'n adaptation nogal verloren gaan.
Visueel zag het er ook lang niet zo mooi uit als het artwork van Dave Gibbons.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Film en stoere dialogen gaan hand in hand al sinds de geluidsfilm. Wat Watchmen betreft, de film is gewoon niet wat jij er al die tijd in je hoofd van gemaakt hebt. De meeste fans ervaren een aanpassingsprobleem wanneer ze de verfilming van hun lievelingsboek zien.
Dat is net het raarste. Ik vind die tekeningen zo standaard comic book. De eerste keer dat ik ze zag dacht ik, "Dit kan het toch niet zijn, het ziet er zo gewoontjes uit (helemaal niet 'arty')." Met de film echter viel mijn open al bij het eerste fragment.
Ozymandias88
-
- 127 berichten
- 0 stemmen
Visueel zag het er ook lang niet zo mooi uit als het artwork van Dave Gibbons.
Visueel zag het er juist wel beter uit dan het artwork van Gibbons. Gibbons heeft ook iets prachtigs gemaakt maar dat staat bij mij in het niets vergeleken bij de prachtige vormgeving van de film.
Ze hebben dat juist als een van de meeste punten verfilmd.
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Nee man, Gibbons heeft er een heerlijk grimmig werkje van gemaakt.
Niet normaal meer hoe goed zijn beelden zijn versmolten met Alan Moore's tekst. Ik krijg continu kippenvel tijdens het lezen van Watchmen.
Hier was dat helaas niet het geval.
Ozymandias88
-
- 127 berichten
- 0 stemmen
Ieder zijn eigen smaak. Ik kon veel meer genieten van de film, misschien omdat ik nu weet hoe het er in het echt zou uitzien.
Ik las de comic meer om het unieke verhaal.
Trouwens bij m'n vorige bericht bedoelde ik niet dat de vormgeving een van de meeste punten is,maar een van de beste punten.
roelver
-
- 19 berichten
- 0 stemmen
Ik meen dat de scepsis rond deze film ook wel een beetje samenhangt met de overkill aan superhelden films waarmee we vanaf spiderman I zijn overladen. Watchmen staat zover van die films af en aangezien mensen toch vergelijkingen trekken slaat de weegschaal altijd verkeerd uit. Mensen verwachten een superhelden film als X-men en krijgen Watchmen. Het zijn appelen en peren.
Bovendien was de film gewoon erg slecht:p. Naakte smurf die beetje rondrent en depresieve nep-helden, niet mijn idee van vermaak.
RSmovie91
-
- 395 berichten
- 307 stemmen
Bovendien was de film gewoon erg slecht:p. Naakte smurf die beetje rondrent en depresieve nep-helden, niet mijn idee van vermaak.
Als je zulke argumenten gaat geven ben je sowieso niet serieus te nemen 
Gerelateerd nieuws

Duistere superheldenfilm 'Watchmen' van regisseur Zack Snyder vanavond te zien op televisie

HBO Max voegt op 1 juni onder andere deze vijf topfilms toe aan het aanbod
Bekijk ook

Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Misdaad / Komedie, 1998
847 reacties

Warrior
Drama / Sport, 2011
847 reacties

Efter Brylluppet
Drama, 2006
235 reacties

Sin City
Actie / Misdaad, 2005
2.315 reacties

The Dark Knight Rises
Actie / Misdaad, 2012
3.380 reacties

V for Vendetta
Thriller / Actie, 2005
1.155 reacties
Gerelateerde tags
nuclear warpresident van de verenigde statendc comicsgeheime identiteitmass murdersovjet unievertellingretirementgebaseerd op stripsamenzweringanimated scenedoomsdaymasked vigilantedoomsday clockred squaredeath of superhero jaren 80dc extended universe (dceu)
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








