Smirennaya Zhizn (1997)
Genre: Documentaire
Speelduur: 75 minuten
Alternatieve titel: A Humble Life
Oorsprong:
Japan / Rusland
Geregisseerd door: Aleksandr Sokurov
IMDb beoordeling:
6,8 (161)
Gesproken taal: Russisch en Japans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Smirennaya Zhizn
Persoonlijk verhaal van een Russische man die van zijn reizen naar Japan zijn herinneringen in de portretten van een oude vrouw en van de natuur verwerkt. De vrouw woont in een afgelegen dorpje, waar ze haar dagen in alle rust doorbrengt.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Onwetend waar ik aan begon, verwachte ik een documentaire over de persoon achter Sokurov. De titel suggereerde voor mij het persoon, de man die droomcinema maakt, voor mensen die geloven in berusting, in langgerekte sequenties en geabstraheerde beelden. Zou hij in zijn eigen leven ook deze berusting van ziel kennen, deze contemplatie tegenover de wereld?
Wat ik kreeg was zeker een persoonlijke portret, alleen niet in de vorm van een interview. Nee, ik kreeg een travelouge te zien van een man die een tijd doorbrengt bij een oude vrouw, haar in alle stilte documenteert. Haar vanuit een hoek van de kamer in de lens vat. Mijmerend vertelt hij hoe hij daar in de hoek zit, hoe hij langzaam richting haar loopt, maar niet waagt zijn mond te openen. Hij wil in deze rust blijven.
De vrouw slentert wat door het onverwarmde huis, doneert iets aan langstrekkende priesters, naait iets aan een jurk en maakt uiteindelijk eten klaar.
Tussen deze ontmoeting met de bezigheden van deze vrouw wordt de kijker meegenomen in droomsequenties. Zo zien we schimmige beelden van bergen, van een water, lijkt het alsof de wolken langzaam het huis instromen. De film is op video geschoten, maar Sokurov weet hier mooi mee om te gaan, hij mengt de beelden op een zelfde ritme als zijn andere film uit dat jaar, Mat i Syn en laat ons (laat ik voor mijzelf spreken) zo in langzaam maar zeker in een dromenland belanden. Dan opeens horen we de vrouw tijdens het eten om iets giechelen, de narrator vertelt ons dat hij op dat moment geen woord durft te roeren en ook het idee heeft dat er een gesprek aan zou kunnen komen, maar de stilte bewaard blijft.
Het enige moment dat de rust wordt ‘verstoord’ (verstoord is absoluut niet het goede woord, het moment vult de rust perfect aan), is wanneer zij een klein boekje pakt en een handvol persoonlijke haiku’s voordraagt. Ook uit deze dichten blijkt een rust die doorheen de hele film hangt. En daarmee besluit deze documentaire zich en ben ik een bijzondere ervaring rijker.
Dan rest mij als enige kritiekpunt nog te melden dat het voor mijn gevoel wel als een tussendoorfilm voelde (binnen Sokurov's oeuvre). Misschien kwam dit door het videobeeld, of door het feit dat het toch een documentaire besloeg, of zelfs door het feit dat ik een anders soort film verwachte. Doet er verder ook niet veel toe, ik wederom genoten van een Sokurov.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14433 stemmen
Deze docu blijkt als extra te staan op de DVD van Mother and Son (Artificial Eye versie). Staat niet op de hoes trouwens, maar het vriendelijke winkelpersoneel wees me erop

Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Deze docu blijkt als extra te staan op de DVD van Mother and Son (Artificial Eye versie). Staat niet op de hoes trouwens, maar het vriendelijke winkelpersoneel wees me erop
Ach! kon ik maar huilen, elk van mijn tranen zou een stil eerbetoon aan deze film zijn. Wat een oprechte stilte wordt er in het ritme van beeld en geluid gecreeerd. Welk een diepe compassie voel ik voor deze eenzame vrouw. Ze lijkt niets dan zichzelf, uit respect voor het leven.
Kon ik zwijgen, mijn stilte zou alles overstemmen.

Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
De film is op video geschoten, maar Sokurov weet hier mooi mee om te gaan, hij mengt de beelden op een zelfde ritme als zijn andere film uit dat jaar, Mat i Syn en laat ons (laat ik voor mijzelf spreken) zo in langzaam maar zeker in een dromenland belanden.


starbright boy (moderator films)
-
- 21173 berichten
- 4348 stemmen
Heel mooi. Een van de allerfraaiste kanten van Sokurov is intimiteit. En deze film is een verslag van een intieme waarneming. Een tijdje doorbrengen bij een vrouw in een afgelegen Japans huis met een serene rust die je niet moet doorbreken, een ritme dat niet verstoord moet worden.
Een ander bijzonder punt aan Sokurov is vaak de geluidsband, zo ook hier. De stilte zit tussen allerlei al dan niet benadrukte omgevings- en andere geluiden die vreemd genoeg de rust van de film benadrukken. Uniek
4.0*

Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Heel mooi. Een van de allerfraaiste kanten van Sokurov is intimiteit. En deze film is een verslag van een intieme waarneming. Een tijdje doorbrengen bij een vrouw in een afgelegen Japans huis met een serene rust die je niet moet doorbreken, een ritme dat niet verstoord moet worden.
Een ander bijzonder punt aan Sokurov is vaak de geluidsband, zo ook hier. De stilte zit tussen allerlei al dan niet benadrukte omgevings- en andere geluiden die vreemd genoeg de rust van de film benadrukken. Uniek
4.0*
En inderdaad: een verslag van waarneming, oftewel een verbeelding van ervaring. Op het eerste gezicht lijkt het een minimalistische registratie, maar er is meer aan de hand. In de montage is juist een nieuwe werkelijkheid gemaakt, die eigenlijk eerder een droom lijkt dan realiteit. Waar Sokurov vooral in is geslaagd, is een soort levensritme, een andere ervaring van tijd en ruimte (ten opzichte van de westerse) weer te geven. Door gebruik van slow motion beelden, muziek, asynchroon geluid, lange takes en montage creëert de film een intense, droomachtige, holistische continuïteit. Paradoxaal genoeg bereikt Sokurov juist door de 'overdreven' weergave een hoger realisme, in de zin van: recht doend aan zijn eigen ervaring. De film slaagt erin het houtachtige van hout en het mensachtige van de mens opnieuw vorm te geven. Op deze manier laat de film je opnieuw kijken naar de wereld, of kijken naar je eigen kijken.

Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Rust?
Wat mij in die gedichten juist frappeerde, was juist, dat tussen de bloemetjes, de vogels en de jaargetijden door, in de woorden over haar man en dochter eerder wanhoop, teleurstelling en eenzaamheid klonken.
De dagelijkse routine van deze vrouw, die een indruk maakt van een steeds weer uitgevoerde ceremonie of een zorgvuldig ritueel, lijkt daarmee eerder een dam, een schuilplaats tegen de vertwijfeling, dan een toonbeeld van sereniteit en onverstoorbaarheid.
Misschien is dat, wat mensen existentieel altijd en overal doen: men bouwt zich een huis, als toevlucht.
Sokurov laat ons dat 'huis' zien, van buiten en van binnen, maar de sfeer van nabijheid en intimiteit - het is haast impertinent, zoals de camera bij wijlen zo dicht op de huid zit - krijgt een extra dimensie als de vrouw zelf de deur van haar verborgen kamer voor hem opendoet.
Hoe 'documentair' is dit, vraag ik me af.
Maar ik heb het idee dat als dit voluit gepresenteerd was als fictie, het dan veel minder indrukwekkend was geweest.
Het laatste nieuws

'Boiling Point'-serie met Stephen Graham binnenkort te bekijken in Nederland

Paul McCartney en Elton John spelen mee in vervolg van 'This Is Spinal Tap'

Al opgenomen spelshow niet meer op RTL 4: 'Past beter bij Videoland-publiek'

'Jiskefet'-acteur Michiel Romeyn: 'VPRO niet geïnteresseerd in terugkeer'
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.