L'Amore (1948)

Alternatieve titel: Ways of Love

Italië

geregisseerd door Roberto Rossellini
met Anna Magnani, Sylvia Bataille en Federico Fellini

In het eerste verhaal van de film, "De Menselijke Stem", heeft een vrouw een telefoongesprek met haar minnaar, die hun relatie heeft afgebroken om met iemand anders te huwen. Hij belt haar meerdere keren in één nacht. In het tweede verhaal, "Het Mirakel", gelooft een dakloze vrouw dat de man die zij op een heuvel heeft ontmoet de Heilige Jozef is. Hij profiteert van de situatie. Wanneer zij ontdekt is dat zij zwanger is, gelooft ze dat het een mirakel is. De dorpelingen bespotten haar en zij krijgt een kindje, dichtbij een gesloten kerk, in het stro van een geitenstal.

avatar van Mac Hammer Fan
Won twee Awards: Silver Ribbon in 1949 (Beste actrice: Anna Magnani) en NYFCC Award in 1950 (Beste Buitenlandse Film).

avatar van Mochizuki Rokuro
Fijn, al de tweede dag achtereen dat er een ouwetje wordt toegevoegd die ik al gezien heb. Dank MacHammer Fan voor de vele toevoegingen!

Kan me niet echt meer iets specifieks herinneren van deze film, maar de persoonlijke archieven geven drie sterren aan...

Anna Magnani doet mee, da's altijd speciaal. Na Romy Schneider zou nu wellicht Anna Magnani aan de beurt zijn voor een zomer retro in Den Haag/Amsterdam hoewel haar output (zeker aan bekende titels) volgens mij niet zo groot is. Ik denk ook niet dat het aantal films dat ik met haar heb gezien ook de 10 niet overstijgt.

avatar van delin
De film is een hommage aan 'de kunst van Anna Magnani'.

Zo,die is goed met het lezen van credits .Hoe dan ook,het lijkt me stug dat iemand geen duidelijke herrineringen kan hebben aan deze opmerkelijke film.
Het eerste deel is voor die tijd gewoonweg puur experimentele cinema:gebaseerd op een script van niemand minder dan Cocteau zien we praktisch de volle tijd niets en niemand anders dan Magnani in beeld,belicht vanuit alle mogelijke standpunten.De hele "intrige"bestaat louter uit 2 telefoontjes die Magnani pleegt met haar ex-geliefde,eindigend met de wanhopige kreet:ti amo!Tour de force van zowel Magnani als Rossellini.
Het 2de deel is al even opmerkelijk:gebaseerd op een script van Fellini speelt M. een dorpsgek die bezoek krijgt van-denkt zij-San Giuseppe,die wordt gespeeld door-komt ie-Fellini zelf,piepjong en geblondeerd .De 2 beleven vervolgens enkele eh..gelukzalige ogenblikken,let ook op de symboliek.Wat het product van deze wonderlijke ontmoeting is moge duidelijk zijn.Na het wat groteske begin ontvouwt dit segment zich tot een indringend neo-realistisch drama,waarin de achterlijke katholieke vokscultuur te grazen wordt genomen.Het Vaticaan was sowieso niet geamuseerd en de film ging vanwege godslastering in de ban.
Opmerkelijk is tenslotte de enscenering aan de kust rond Napels,naar ik meen heeft Godard het openingsshot gekopieerd in le mépris,de locatie lijkt zelfs exact dezelfde.

avatar van Mochizuki Rokuro

Komt me eerlijk gezegd nog steeds niet bekend voor. Ik kan me ook niet meer herinerren waar ik de film zag (RR retro in NFM, Duitse TV of Magnani retro in Den Haag, ...). Gebeurt me zelden. Maar mijn archieven zijn onverbiddellijk.