Gu Huo Zi 3: Zhi Zhi Shou Zhe Tian (1996)

Alternatieve titels: Young and Dangerous 3 | 古惑仔3之隻手遮天

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Andrew Lau Wai-Keung
met Ekin Cheng, Jordan Chan en Gigi Lai

Tung Ying, een van de bendeleden van Hung Hing, heeft zojuist Ho Namtot de "oppasser" van de Causeway Bay gemaakt. Ondertussen slagen Crow and Tiger erin om Chang te liquideren in Amsterdam. Ze schuiven de schuld voor Changs dood in Chan zijn schoenen. Chan was al in Amsterdam om onder te duiken omdat hij in Hong Kong werd gezocht. Maar nu moet hij vluchten voor de Dong Ying-maffia.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ooit gezien op het Filmfestival van Rotterdam. Geen bijster originele film. Een standaard HK-misdaad verhaal op een conventionele manier uitgewerkt: veel snelheid en kogels. Gelukkig heeft Andrew Lau later betere dingen gemaakt.

avatar van J.T.O
Onder het niveau van de twee voorgangers. Bepaalde plotwendingen waren niet logisch en sloeg in feite nergens op. Ook hoe het verhaal zich voortzet komt gerecycled over en begint op ten duur te vervelen. Hierdoor mist deze film toch de charme en impact van de voorafgaande films. Dat is dan erg jammer, want er vinden genoeg interessante wendingen zonder dat de film hier echt aandacht aan besteed. Leuk voor de mensen die Y&D I & II ook hebben gezien

Ik wil best wel weten hoe het nu zit met die San-Leun groep nadat zij wisten dat de vrouw het meesterbrein was. Ook een groot gemis vind ik de nadruk op de dood van Mr. Chiang en Smartie, ze waren allebei zeer leuke personages en verdient zeker meer aandacht dan dat ze nu hadden. Trouwens, die een van die gasten zeiden kk joden, de makers wisten zeker niet wat ze allemaal zeiden lol….

avatar van sinterklaas
J.T.O schreef:

In de Amsterdam-scene neem ik aan.

Wil de delen wel dolgraag zien. Hopelijk brengt Asiamania ze eens een keer uit.

Lau houdt niveau.

Een conventionele uitwerking van een HK misdaad-verhaal is dit absoluut niet, daarvoor is het bijna handy-cam werk te nadrukkelijk aanwezig. Lau brengt met deze reeks net een zeer eigen interpretatie (binnen HK dan toch).

Elk deel is uiteraard wel weer een rehash van de vorige delen. De hoofdpersonages blijven grotendeels hetzelfde, enkel een aantal keyspelers worden gewisseld zodat er weer opstand, double crossings en een hoop moorden doorheen de film gejaagd kunnen worden. Narratief is inderdaad extreem beproefd, toch zorgt Lau ervoor dat het goed werkt.

En da's dan uiteindelijk het meest knappe aan dit derde deel. Hoewel het zeker weer meer van hetzelfde is voegt het ook een hoop toe aan de eerste twee delen en verliest het niet echt aan kwaliteit.

Verder nog een grappig intermezzo in Amsterdam. Meeste mensen zullen geen flauw idee gehad hebben dat er een aantal HK megasterren door hun straten liepen, Yam mag zo ook wel eens een keertje door Antwerpen komen wandelen

Fijn vervolg dus, al wordt het nergens echt opzienbarend. Benieuwd hoe hij in de volgende drie delen standhoudt.