Sheng Zhe Wei Wang (2000)

Alternatieve titels: Born to Be King | Young and Dangerous Part 6 | 勝者為王 | 胜者为王

Hongkong
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Andrew Lau
met Ekin Cheng, Jordan Chan en Sonny Chiba

Triad leider Chicken is uitverkoren door de Taiwanese San Luen bende om te trouwen met Nanako, de dochter van de vijfde generatie leider van de Yamada-bende in Japan. Later wordt de leider van die bende, Lui, vermoord en alle San Luen leden verdenken Chicken van de moord.

Leuke spin-off.

Eigenlijk wel tof, want Jordan Chan vond ik sowieso interessanter dan Ekin Cheng. Niet dat het verhaal zich volledig op Chan richt, maar zijn rol is hier toch opvallend groter. Leuk bijrolletje voor Chiba trouwens. Had hem eerst niet echt herkend, maar hij is wel geschikt voor dit soort rollen.

Ook deze film is eigenlijk gewoon weer op niveau. Originaliteit is al lang zoek in deze reeks. Ook hier eerst weer een hoopvolle start met een aantal groeperingen die nader tot elkaar treden. Daarna weer het gebruikelijke backstabben, wat gang fights en een hoop strategisch Triads geklooi.

Hou je er niet van dat valt er maar weinig lol te beleven aan deze film, maar Lau kent z'n vak en maakt er keer op keer een boeiend spektakel van. Het enige jammere vind ik dat er na 7 films geen echte conclusie is (de prequel nog niet gezien, maar die kan moeilijk een conclusie brengen lijkt me). De reeks is aardig episodisch, mist daarom wat een overkoepelende verhaallijn.

Maar voor wie de Y&D helden weer een keertje aan het werk wil zien is dit een uitgelezen kans. Kan me niet inbeelden dat deze film fans teleur zou stellen. Binnenkort de prequel ook nog maar eens kijken, dan zit het er voor mij op. Erg opvallend was deze reeks niet, behalve dan dat de kwaliteit érg constant blijft.