98 Goo Waak Chai Ji Lung Chang Foo Dau (1998)

Alternatieve titels: Young and Dangerous V | 98 Wise Guys: Dragon Struggle Tiger Fight

Hongkong
Actie

geregisseerd door Andrew Lau Wai-Keung
met Ekin Cheng, Kar Lok Chin en Qi Shu

In het vijfde deel van Young and Dangerous is Chicken niet meer van de partij en staat Chan Ho Nam er alleen voor. Hij vindt een nieuwe liefde in Mei Ling en sluit zich aan bij enkele Tung Zing triade leden die iets van zichzelf proberen te maken. De jongens ontwikkelen rijpheid en maken een overgang van Triade tot zakenman.

avatar van Chuck Taylor
"Dragon Struggle Tiger Fight" klinkt al behoorlijk dangerous

avatar van Chuck Taylor
en met Qi Shu zie ik! Wow deze moet ik zien te bemachtigen

Goed.

Lau weet echt iets van deze reeks te maken. Je moet het toch maar doen, na 5 films nog steeds een stabiel niveau aanhouden. De reeks is ondertussen ook redelijk episch geworden, al is het maar puur door de lengte en focus van het verhaal. Je kan de meeste personages ondertussen wel dromen.

Jammer dat Jordan Chan niet van de partij is (toch het leukste personage in deze reeks), als goedmakertje zitten er wel weer een aantal leuke scenes met Anthony Wong in. Verder ook een sterke Ekin Cheng, die per film beter lijkt te worden. Misschien niet zo vreemd, als je al 5 films langs hetzelfde personage moet spelen.

Geen reeks om alle films in één week te kijken, daarvoor is de opbouw en het verdere verloop te gelijkend. Ook hier weer de charge van een nieuwe groep triads op Chan Ho Nam z'n clubje. Echt vernieuwend is het allemaal niet, maar omdat het niveau zo lang constant blijft is het terugzien van de cast steeds weer een klein pleziertje.