Wong Gok Gung Wan (1996)

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Wilson Yip
met Man Fai Chan, Wilson Yip en Anthony Wong

Sai Yau is op zoek naar werk en komt terecht in een kleine bar. Daar blijkt echter al snel dat het een stamkroeg van een lokale triad blijkt te zijn. Sai You toont interesse en wordt opgenomen in de triad, maar al snel wordt duidelijk dat het minder eervol werk is dan hij had gedacht.

Vroege Yip.

Niet bijster bijzonder, maar voldoet wel als filmpje. Verhaaltje is ondertussen wel bekend. Nobody komt terecht in de traids, beetje dollen enzo, waarna blijkt dat het toch allemaal niet zo'n fijn is in het wereldje.

Leuk rolletje weggelegd voor Yip zelf, en natuurlijk Anthony Wong die hier weer een heerlijke smeerlap weet neer te zetten. En wat heeft die vent toch ook in veel film meegedraaid.

Verder wat aardige filmverwijzingen, met Wong als Desperado als hoogtepunt. Beetje jammer van een nogal foute soundtrack, verder visueel ook niet geheel boeiend, bij momenten zelfs erg lelijk.

Vernieuwend verre van, redelijk standaard triad filmpje met een aantal toffe personages en een uitgekauwd maar effectief verloop.

Kleine 3*, Yip is er met de jaren toch best op vooruit gegaan.