Broadway Melody of 1936 (1935)

Muziek

geregisseerd door Roy Del Ruth
met Jack Benny, Eleanor Powell en Robert Taylor

Robert Gordon tracht een nieuwe Broadwayshow op te zetten, maar hij heeft geld nodig. Lilian is een jonge, rijke weduwe die wel wat geld heeft, maar in ruil daarvoor wil ze wel een rol in de show hebben. Journalist Bert Keeler komt deze gang van zaken op het spoor en schrijft er een nogal onaardige column over. De problemen worden nog groter als danseres Irene Forster, een oude klasgenote van Robert, ook een rol wil in de show.

zeer aangename musical uit de jaren dat musicals nog niet meer inhielden dan verschillende performances op een soort van toneel en backstageromances het toppunt van zulke films waren

Dick2008
Saaie film hoor. Er zijn meerdere Broadway Melody-films, maar die leken mij vroeger al niks. Want die films zijn allang eens op tv geweest.
Deze film was weer op de WDR, dus heb hem toch maar gezien. De Duitse nasynchronisatie was wel goed maar de muzieknummers, die origineel zijn gehouden, klonken toch wel wat blikkerig. Vaak zijn die Duitse kopiën juist wel goed.

In die tijd hadden mensen, gezien de depressie nog wel behoefte aan dit soort films, dus de vrolijkheid straalt er wel vanaf. De muziek en dansnummers blijven overigens dan ook nog wel vrij sterk met een aantal leuke visuele grappen en mooie muziek erbij van Arthur Freed. Met bekende nummers, You are my lucky star, I've got a feeling you're foolin'..., maar dan moet je natuurlijk wel bekend zijn met muziek uit die tijd.

Eleanor Powell heb ik nooit zo veel aan gevonden, maar Jack Benny is hier ook niet leuk. Verder is het meer een dansfilm, in de trant van de Fred en Gingerfilms, en niet zoals die latere musicals, dat ze weer op de vreemdste momenten in dansen en zingen uitbarsten. 2.0.

avatar van Dutchfan
MGM nam een grote gok met deze film, omdat- ondanks het grote budget- er geen grote sterren in te zien waren.

Eleanor Powell was op dat moment nog volkomen onbekend en Robert Taylor was het jaar voor deze film te zien geweest in een paar goedkope B-films.

Het was dan ook radio-ster Jack Benny die bovenaan de cast-lijst stond.

De film werd een enorm groot succes en Powell en Taylor werden supersterren door deze film.
Ook Buddy Ebsen ,die hier zijn debuut maakte , begon hier een uiterst succesvolle carriere, die meer dan 60 jaar zou duren.

De grote kracht van deze film zijn de geweldige liedjes en de ongelofelijk goede dansnummers van Eleanor Powell.

Actrice June Knight schittert overigens ook in het dansnummer "I've Got a Feelin' You're Foolin'" samen met de fantastische danser Nick Long Jr, vooral de laatste is zo goed, dat het vreemd is dat hij na deze film , nog maar een keer te zien was in een film.

De succesvolle zangeres Frances Langford zingt twee topnummers :"You Are My Lucky Star" en "Broadway Rhythm", het laatste nummer zingt ze in een bijzonder stijlvol musicalnummer.

Niet te vergeten is de altijd goed-acterende actrice Una Merkel, die in deze film ook weer een komische topprestatie aflevert.

Al met al een van de beste musicals uit de jaren 30.