• 8.524.544 stemmen

Genre: Komedie / Muziek

Geregisseerd door: Ernst Lubitsch

Met onder meer: Maurice Chevalier, Jeanette MacDonald en Lupino Lane

Plot The Love Parade

"He Sang Himself Into the Queen's Boudoir! One Kiss and the Whole Kingdom Was His!"

Graaf Renard is een diplomaat van het mytische landje Sylvania, die uit Parijs wordt teruggehaald vanwege zijn nutteloze bezigheden. Koningin Louise van Sylvania wordt ondertussen door haar bewindslieden onder druk gezet om eens te gaan trouwen. Renard arriveert in Sylvania in de verwachting flink op zijn donder te krijgen, maar de koningin blijkt op hem te vallen.

image

Lady-in-Waiting

Woman in Opera Box

avatar van beavis

beavis

lupino lane is een aardige revue ontdekking voor me (oom van ida lupino, ook nog weer geleerd), vond hem hier interessanter dan hoofdrol chevalier die ik opzich wel steeds meer ga waarderen (grappig hoe hij me ook steeds weer herinnerd aan Toon Hermans en Wim Sonneveld... die oude stijl van entertainment had onbetwistbare charme waar ik nog steeds van kan genieten). Op de aankleding valt weinig aan te merken, maar de ouderwetse moraal en algehele platheid maken de film wel een pak minder... soms pakken dit soort films je helemaal in, maar als ze de plank mis slaan, dan slaan ze ook wel heel erg mis

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Ik ben niet zo kapot van de combinatie Lubitsch-Chevalier, na The Merry Widow was dit opnieuw een wat vermoeiende zit. Ook dit verhaal speelt zich weer af in een verzonnen Europees landje, een soort Engelssprekend Liechtenstein (niet dat ik er ooit geweest ben). Het is duidelijk een vroege talkie, en Lubitsch toont nog niet zijn talent voor het vastleggen van fijne dialogen. De immer zwierige, zelf-parodiërende stijl van Chevalier staat me verder ook wat tegen. Er zitten best wat leuke momenten in maar too few and far between om het in goed Nederlands te zeggen.

De scène waarin de koningin en de graaf samen zingen deed me trouwens denken aan dit duet.