The Hurt Locker (2008)

3,50

Oorlog / Drama

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Jeremy Renner, Anthony Mackie en Brian Geraghty

Een groep Amerikaanse elitesoldaten is in Irak belast met een levensgevaarlijke opdracht: bommen ontmantelen in het heetst van de strijd. Wanneer sergeant James de leiding krijgt over een getraind ontmijningsteam, sleept hij zijn ondergeschikten roekeloos mee in een dodelijk kat-en-muisspel met de vijand. De dood laat hem schijnbaar onverschillig. Terwijl de mannen hun losgeslagen leider onder controle proberen te houden, explodeert de stad in chaos...

1106 BERICHTEN 104 MENINGEN
avatar van tieske!
Ik vond de film juist sterk staan. alles klopt.

@ Crimedevil
Er staat niet voor niets drama bij maar ik heb zeker wel wat zien gebeuren.

avatar van flipflop
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat ontzettend jammer dat Guy Pearce meteen stierf. Ik had hem veel langer willen zien. Overigen hoofdrolspelers waren ook goed, maar geen enkel deed het uitzonderlijk. Actie was mooi in beeld gebracht en er was vrijwel de hele film lang spanning. Wat ik persoonlijk een groot minpunt aan de film vond was dat er geen (degelijk) verhaal in zat. Het waren gewoon allerlei missies aan elkaar geplakt. Het leek bijna op een oorlogsspel ala MW2. Misschien is het in echt precies zo, maar ik miste toch een soort fundament. De film is niet oscarwaardig maar zeker een goede oorlogsfilm die een originele kant belicht.

net geen 4 sterren.

avatar van evdb27
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Op een één of andere manier had ik bij deze film een soort filmhuisfilm verwacht, ik weet zelf eigenlijk ook niet waarom, maar dat was het iig niet. Net zoals ik niet weet waarom ik zolang heb gewacht voordat ik deze film ging kijken. Ik heb een zwak voor dit genre. Daarbij weet ik nog dat deze film volgens mij 6 Oscars had gewonnen waaronder Best Director voor Kathryn Bigalow (ipv haar ex James Cameron voor Avatar).

De film blijkt te gaan over een bomb squad bestaande uit drie soldaten welke in Irak elke keer op moeten draven als er explosieven gevonden worden. Elke opdracht kan de laatste zijn.
En dat laatste is meteen het eerste minpuntje aan de film. Er zijn heel wat films gemaakt waar militairen gevolgd worden in een oorlog en heel vaak gaat het over wat deze mannen, vooral psychisch, doormaken voor, tijdens en na elke opdracht. Elke opdracht kan namelijk de laatste zijn. Dit zorgt er ook voor dat de film in merkbare pieken en dalen aan je voorbij gaat. Soms zit je op het puntje van je stoel en soms merk je dat het wel iets sneller had gemogen.
Het tweede puntje is dat dit (weer) een film is waar het Amerikaans patriottisme vanaf druipt. Bijna alle Amerikanen zijn in deze film zijn sympathiek, zelfverzekerd, bikkels, super professioneel en nergens bang voor. Zelfs beter dan een groep Engelse special forces… Achteraf gezien is dit best jammer omdat dat het ten koste gaat van het realisme. En dan heb ik het niet eens over alle ongeloofwaardige, typisch Amerikaanse John Wayne acties welke elkaar om de haverklap opvolgen. Ze doen allerlei acties met z’n drieën zonder dit te melden aan een hoger echelon. Het is niet echt aannemelijk dat een bomb squad net zo makkelijk een sniperteam kan vormen (dit is ook een specialisatie). Ze hoeven in de hele film geen enkele keer verantwoording af te leggen aan een meerdere. Enz. enz.

Dat gezegd hebbende blijft er best een aardige film over. De actiemomenten zijn wat mij betreft mooi weergegeven en het verhaal kijkt prima weg. Daarbij vond ik, de voor mij nog niet zo bekende, Jeremy Renner wel prettig om naar te kijken, hij zet z’n rol goed neer. Maar The Hurt Locker is geen zes Oscars waard. De serie Generation Kill en de film Jarhead geven wat dat betreft een realistischer beeld over de oorlog in Irak dan deze film.

De conclusie is een prima oorlogsfilm over een afdeling van defensie waar wel wat meer aandacht voor mag zijn. Maar hij mag iets korter en wat dichter bij de realiteit.

avatar van Berke
Gister gezien en ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom dit de grote winnaar is geworden van de oscars dit jaar.
Of misschien toch wel; Irak en Amerika, combineer deze twee met de amrikaanse oscars en the hurt locker wint veel.

Ik kwam maar niet in het verhaal en heb ook geen moment met de 3 hoofdpersonen meegeleefd. Matige film, 2*

avatar van Decec
Heel goede oorlog/dramafilm....
Echt spannend voor de bommen ontmantelen...
Prima en goede acteerwerk.. Aanrader!
4 sterren, cijfer 8...

avatar van DDT
@Berke,ik deel u mening! Ik vond dit eigenlijk ni zo goed,ondanks de prijzen deze film won.Is zo typisch amerikaans,overdreven en hen leger kan alles...............won volgens mij enkel prijzen omdat het over Irak ging,door deze film prijzen te geven verduidelijken die domme Amerikanen dat ze gelijk hadden in hen ogen.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het valt me op dat tegenstanders van deze film, vaak niet veel meer te melden hebben dan 'ik snap dit en dat niet', maar zelf niet met argumenten komen. Vind de kritieken heel flauw. Avatar is een stuk moralistischer.

Vond het een prima film. Vond het een behoorlijk hoge mate van realisme hebben. Komt door de regie, alles wordt zo gefilmd dat je het idee hebt dat je er zelf bij bent. Tot op zekere hoogte dan. Verder vond ik de acteerprestaties hieraan bijdragen, was namelijk behoorlijk geloofwaardig, geholpen door de dialogen. Geen overdreven geblaat van soldaten of uitsluitend macho gedoe, maar echte mensen die met elkaar praten, zoals mensen praten, niet filmsterren. Wel fijn in plaats van de ene oneliner na de andere. Vind dat Bigelow wat dat betreft het prima heeft gedaan. En dat in een genre dat uitsluitend voor mannen gereserveerd leek.

Voornaamste kwaliteit vind ik dat de film behoorlijk spannend en meeslepend is. Het is wat fragmentarisch, van de ene missie in de andere, maar het zal niet verschillen van de werkelijkheid. Ik vond die 7/8 missies die we zagen, eigenlijk allemaal wel spannend en goed. Had nooit het idee dat ik naar een briljante film zat te kijken, maar dit is toch echt wel zwaar bovengemiddeld.
Het dramatische gedeelte kwam niet zo sterk naar voren, maar dat vond ik juist wel prettig. Film is niet overdreven zeurderig en huilerig. Eigenlijk, maar op een paar momenten en dan is de film ook niet op zijn sterkst.

Film heeft weinig humor, maar ik vond het wel zeer geestig dat alle bekende sterren binnen de kortste keren het loodje leggen. 4 sterren.

13woutie13
Behoorlijke film die een paar ijzersterke scènes kent, zoals de woestijn-schiet scene en de auto-scene. Alles laat goed zien dat je zeker wel stalen zenuwen moet hebben om in zo'n situatie juist te handelen. Verder gaat de film niet erg diep of zo en is een echt plot ver te zoeken. Alles zag er in het geheel ook prima uit.

Maar op een moment als James zich niet aan de afspraken houdt en dit fatale gevolgen kan hebben meld je dit toch tegen bij je meerdere of iemand in hogere rank.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heb deze film destijd 4* gegeven....veel te weinig ben ik achter gekomen. Na herziening verdient deze film alle lof, het waren dit keer vooral de geluiden die de doorslag gaven dat alles (werkellijk ALLES) aan deze film tot in perfectie is gemonteerd. Vooral de geluiden van het stof, van de wapens, van de kokend hete auto die natikt.....ongelooflijk. Alles klopt. Een subliem staaltje regie.

Verder viel op dat deze film op bepaalde momenten ook echt zeer subtiel spanning weet op te wekken, zonder te filmisch over te komen - het harde, realistische straalt er zelfs op die momenten vanaf. Prachtige scene ook dat James die draden omhoog trekt en zo (van bovenaf gefilmd) in het midden staat van een spinnenweb aan bommen. En de beginscene, ook fantastisch.....en de scene met de snipers waarin ze tot het donker wordt door de scope kijken om te zien of er nog wat beweegt. Wat een topper deze film.

De beste film die ik dit jaar gezien heb, by far.

avatar van bob de niro
Prima oorlogsfilm met een paar geweldige goede scene,s!Heb me geen moment verveeld en de hoofdrolspelers deden het erg goed!Terechte winnaar van zoveel oscars!4****

flipflop schreef:

ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Echt een verhaal zit er niet in. Verder wel mooie effecten gebruikt.

avatar van DVD-T
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg goede film, maar of het nu al die prijzen waard is. Ik weet het niet.

The Hurt Locker is toch wel een sterke film. Het is niet zo zeer het verhaal wat echt super is, maar de beelden doen het hem gewoon. Het spel van de cast is wisselvallig. In de ene scène is het goed en in de andere is het wat middelmatig. Niemand stak er echt met kop en schouders boven uit. Toch weten ze het zo te brengen dat je helemaal met hen meegaat in de alledaagse bezigheden die ze niet zonder gevaren moeten uitvoeren. Vooral het laatste is wat de film ontzettend spannend maakt. De nerveusiteit en angst voel je door het scherm heen. De actie is prachtig in beeld gebracht en kent een aantal leuke effecten vooral de eerste explosie ziet er zeer 'fraai’ uit . Het verhaal en de ontwikkelingen rond de personages zijn genoeg om je de hele tijd vast te houden en pas op het einde weer los te laten.

Een goede film dus, maar een meesterwerk, nee.

redelijke film met prima acteerprestaties en best wat aardige momenten. Echter weet de film nergens in uit te blinken waardoor het toch weer overkomt als "weer" een leger filmpje die laat zien hoe zwaar die amerikaanse helden (ugh ugh) het wel niet hebben.

Film kent naar mijn mening te weinig spannende momenten en soms is het zelfs wat langdradig mede ook door het onbreken van een echt verhaal en hoogtepunten.

Het is meer een "dag uit het leven van" wat op zich ook prima kan, maar dan hadden ze mijns inziens de karakters wel wat meer uit mogen diepen. Het is allemaal wat oppervlakkig en al die missies lijken teveel op elkaar waardoor niets echt indrukwekkend is.

Heb vorige week Green Zone gekeken en die vond ik toch een stuk aangenamer om naar te kijken.

Niet goed en niet slecht... 3 sterren

evdb27 schreef:

Helemaal met je eens, dit stoorde me ook gigantisch. Komt natuurlijk ook door het feit dat veel Amerikanen trots zijn op hun leger, hun soldaten. In hun ogen zijn het echte helden die veel lof verdienen omdat ze het allemaal zo zwaar hebben.

Veel Europeanen denken hier totaal anders over zoals ook ik. In mijn ogen zijn het vaak juist deze "amerikanen" die zorgen voor veel ellende en leed in de wereld. Voeg daarbij toe hun grootheidswaan en arrogantie en ik heb direct een "ik-haat-het-amerikaanse-leger" complex.

avatar van Awake78
Zelfverzekerd, bikkels, nergens bang voor......denk je niet dat de soldaten daar niet op geselecteerd worden in het echt? Of dat ze daarop getraint worden? Lijkt mij logisch.

Dat symphatieke en patriottisme vond ik in deze film wel meevallen trouwens. Een realistischer beeld van de oorlog in Irak (voor zover ik als dummy dat natuurlijk kan inschatten) is er nog niet op prent gezet. Ik vrees dat jullie de film verkeerd begrepen hebben....

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ja daar ben ik het ook niet mee eens, dat deze film patriotisch zou zijn ofzo. Zoals Awake78 al zegt, tuurlijk zijn het bikkels. Als je een pussy bent zit je niet in Irak.
Heel erg sterke film. Lekker ruw en realistisch gefilmd waardoor ik er vanaf het begin in zat. Het lijkt wel of er een cameraman mee op pad was gegaan.
Alle acteurs doen het gewoon goed. De teamleider en de rest komen erg overtuigend over. Het dialoog in de auto op het einde was ook erg knap.
Mooie plaatjes natuurlijk van het zandland.
Jeremy Renner is perfect als kapitein. Ook zijn personage die hij speelt geeft een goede weerspiegeling van wat een leider allemaal in z'n mars moet hebben. Komt veel meer bij kijken dan je zou zeggen. Continu scherp blijven, snelle beslissingen kunnen maken en denken aan je teammaten. Hij geeft bijvoorbeeld dat pakje sinaasappelsap weg wanneer ze allemaal dorst hebben.
Eigenlijk zat ik meer dan twee uur in spanning te kijken. Elk moment kan er een bom afgaan, een hinderlaag komen en kunnen er dooien vallen.
De supermarkt is er ook geniaal achtergestopt. Als je dan terugkomt moet je kiezen tussen twintig verschillende soorten cornflakes in plaats van dertig seconden riskeren voor iemands leven.
En de bladeren uit de goot halen. Eenmaal thuisgekomen worden de problemen verplaatst en voor je 't weet ben je weer gewend aan het leven wat je eerst altijd had.

Ik ben erg onder de indruk. Chapeau

avatar van Awake78
Mooi te zien dat je je stem ook hebt verhoogt de tweede kijkbeurt maakte bij mij veel meer los dan de eerste. We zijn het ook wel eens oneens maar bij deze geven we elkaar de hand.

avatar van Fran
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond het een hele indrukwekkende film. De scène's tijdens het veldwerk kwamen heel realistisch op me over, alsof ik er zelf bij stond. Bizar eigenlijk, je zit in feite midden in het hol van de leeuw, waar je ook loopt. En je kan niemand vertrouwen want iedereen kan je vijand zijn. Die spanning kwam heel sterk op me over.

Het acteerwerk hielp ook om de spanning er goed in te houden want ik vond het heel goed neergezet. Je voelde hoe ze er op gebeten waren uit de gevaarlijke situatie te komen. De spannendste scène vond ik toen ze onder vuur werden genomen door een paar sluipschutters in de woestijn toen ze die engelsen tegenkwamen. Jemig, wat waren die mannen gefocused. Zelfs als er een vlieg in het oog van James loopt, merkt hij dat volgens mij niet eens. Heel mooi weergegeven.

Het stelt me wel een beetje teleur dat ik de echte James niet zo heb leren kennen in deze film. Waarom nam hij zoveel risico's ? Waarom besloot hij toch terug te gaan voor een nieuwe missie ? Dat is me toch niet helemaal duidelijk geworden. Als je iemand dan zo intens volgt in zijn werk wil ik toch wel een beetje de goede man leren kennen.

Maar al met al echt een superspannende film die je echt wel even met je neus op de feiten drukt.

avatar van Waackx
Beste film van het jaar ?!?!?
Dat de Oscars dit zien als beste film kon je nog wel verwachten maar dat zelfs de Bafta's dit zien als beste film,..tja.
De film heeft nauwelijks een verhaal,de acteurs hebben geen diepgang,de missies zijn langdradig en vanaf het moment dat die gast die kleine Irakese jongen (Beckham) begint te zoeken is het helemaal huilen met de pet op.
Jeremy Renner die echt niet uitblinkt ofzo dan vond ik die donkere man(Mackie) beter acteren dan hem.
Na 2 uur had ik het gevoel:ik had niks gemist als ik deze film nooit had gezien.
Had dan die Oscar gegeven aan Das Weiise Band, maar dit is echt belachelijk.

avatar van John Lee Hooker
Sure.... geen verhaal, missies langdradig? Alles behalve.

avatar van Film Fan
Tja het was niet best deze film.

Blijkbaar

John Lee Hooker schreef:
Sure.... geen verhaal, missies langdradig? Alles behalve.

ik zei Nauwelijks (niet Geen) een verhaal.

We volgen gewoon een bom-squad die een aantal bommen ontruimt en dat is het, dus ik vind dat verhaaltechnisch behoorlijk armoedig.

En ja ik vind hun missies langdradig, en dat is niet zo erg als er dan uiteindelijk wat gebeurt maar vaak is dat het tegenovergestelde ervan,

op een gegeven moment lopen 2 gasten een of andere bunker in,duurt minutenlang om vervolgens een opengereten jonge knaap te zien.
Dus er wordt een hoop dreiging gecreeerd uiteindelijk voor niets.

ik vond het na een tijdje gewoon saai en eentonig worden maar als jij dat niet vindt,prima.

avatar van John Lee Hooker
Ja, ze lopen op een gegeven moment een steegje in. In menig andere oorlogsfilm kwam er waarschijnlijk een hinderlaag of een vuurgevecht. Hier blijft het gewoon spannend omdat je niet weet wat er gebeurd is. Ook vond ik het erg realistisch overkomen, het leek zowat een documentaire. En als je zegt: 'we volgen gewoon een bom-squad die een aantal bommen ontruimt' dan kun je een film altijd wel samenvatten met zoiets simpels.
Maar goed, als jij het langdradig vind so be it.

John Lee Hooker schreef:
Maar goed, als jij het langdradig vind so be it.

Ok ik moet je gelijk geven dat bij menig ander film je inderdaad wel kan voorspellen dat ze dan in een hinderlaag lopen, dat is dan niet zo in deze film.

Maar om vervolgens helemaal niks te laten gebeuren, dat houdt niet bepaald je aandacht vast.

En ja en dat de film realitisch overkomt, dat is wel het minste wat ik verwachtte, als je een film maakt over een bomb-squad die actief is in Irak.

Bovendien werd ik niet goed van Jeremy Renner, je zou maar zo'n idioot in je team hebben zitten.

avatar van John Lee Hooker
Ik vond Jeremy Renner perfect voor zijn rol. En ik had me niet geirriteerd aan het personage wat hij speelde. Hij was gewoon een goede leider die zijn eigen leven gaf en volop in de job zat, maar daarbij ook kon dollen en zuipen met zijn collega's.

intezar
Nee nee, ik trap er niet in lieve mensen. De film probeert deze soldaten als zeer behulpzame liefdevolle mensen te laten zien. Soort eerbetoon ofzo.
Maar we weten heel goed wat ze met de slachtoffers flikken als ze er zin in hebben.

Dat de Amerikanen in deze film trappen begrijp ik nog, maar de Nederlandse stemmers ook? Raar..

avatar van Awake78
Dat is wel heel erg over één kam scheren. Dus jij wilt beweren dat geen enkele soldaat ook tot zoiets in staat is? Zoals het helpen van die kerel met die bommen om z'n lijf? De film schetst ook geen liefdevol beeld van de soldaten in mijn ogen. Tuurlijk kennen we allemaal de 'Call of Duty' beelden van de oorlog in Irak (vanuit die AC130), maar als ik zeg dat dat een incident is zeg ik volgens mij niets raars.

En ik trap helemaal nergens in, ik vond het gewoon een steengoede film om naar te kijken. Vandaar mijn verdiende 5* en top-10 notering.

avatar van JohnRyder
Sterke rol van Jeremy Renner, later in 2010 red hij The Town. Terechte oscar winaar, je ziet maar weer eens dat lef wordt beloont

JohnRyder schreef:

hij was alleen genomineerd voor de Oscar, Jeff Bridges heeft hem gewonnen.