Lions for Lambs (2007)

Drama / Thriller

geregisseerd door Robert Redford
met Robert Redford, Meryl Streep en Tom Cruise

De idealistische professor Dr. Malley (Robert Redford), inspireert twee van zijn studenten om hun studie af te breken en zich bij de Amerikaanse troepen in Afghanistan te voegen. Als Malley dit verneemt, weet hij niet of hij zich trots of schuldig moet voelen. Ondertussen vormt senator Jasper Irving (Tom Cruise), een grote bedreiging. Hij is van plan om een onthullend interview met enorme gevolgen te geven aan tv-journaliste Janine Roth (Meryl Streep).

Afgezet. Uitgekauwde onderwerpen en simplistische redenaties waren daar de reden voor.

avatar van van duijn
Wat een vreselijke slappe hap zeg. Deze film heb ik gewoon halverwege uitgezet. Dan moet er heel weinig gebeuren ( in de film dan). Het enige dat ze doen is praten,praten en nog eens praten. Als het genre praatfilm bestond zou dit de grootste zijn.
Beroerd gewoon

*0.5

Ik heb deze film gelijk gezien toen hij uitkwam en vond het een geweldige film. Nadat ik een reclame zag op de televisie ben ik de film toch maar eens weer gaan bekijken en heb de 91 minuten en 32 seconden aandachtig gekeken en geluisterd.

Te "Amerikaans" of niet. Het is een goede film wat je toch aan het denken zet. Of je nou links of rechts, in het geval van de Amerikanen Republikein of Democraat, bent maakt niet uit. De discussies en argumenten die in de film voorkomen zijn echte sterke argumenten.

Wat ik nou heel jammer vindt, en ook de reden dat ik even snel heb geregistreerd op deze site om een bericht achter te laten, zijn de berichten die ik hier heb gelezen over deze film. Ik weet niet naar wat voor films jullie kijken, maar is de definitie van de goede film niet een film die je aandacht trekt, emotioneert en/of je laat nadenken en voelen. Ik bedoel, kijk nou is naar sommige films die de laatste tijd in de bioscoop komen. "This is it" over Michael Jackson? Ja, hij was en zal altijd de King of Pop zijn en ik vond zijn liedjes ook geweldig, maar om deze film nou te bekijken in de bioscoop en Lions of Lambs niet? Een ander voorbeeld. Ik las net van een persoon dat hij deze film waardeloos vond, omdat er te weinig special effects en actiescenes had. Sorry, maar jij vind dus dat Steven Segal of Arnold Schwarzenegger weer even een film moet maken met TEVEEL special effect en heel veel actiescenes. Dit soort films horen toch niet thuis in de bioscoop man. Natuurlijk vind ik dat iedereen een eigen mening mag hebben en het ook vrij mag geven aan de wereld. Dit heb ik namelijk ook geleerd van de film. Iedereen heeft een eigen standpunt en mag of moet het zelfs uitten. Zoals die twee studenten die in film voorkomen. Ook al ben ik het niet met hun eens, maar zij geloofden erin dat het leger een optie was om het land te veranderen naar iets beters.

avatar van Klaas-Jan
Sluit me aan bij Zhiwei. Interessante film, met veel aandacht bekeken, de hele 91 minuten en 32 seconden lang. Echt waar. Misschien voor mij extra interessant als student Journalistiek, ik weet 't niet. Als je een beetje geinterreseerd bent in de maatschappij, buitenlandse politiek of journalistiek, of in allemaal zoals in mijn geval, dan is dit toch een erg interessante film.

Wel grappig dat Robert Redford vaker films met als onderwerp journalistiek lijkt te maken. Keep it up Robert.

avatar van van duijn
Alles goed en wel maar als het je genre niet is is het een baggerfilm.

AddictedToMovies
Zhiwei schreef:

Tja, ik vind het ook jammer dat het enige argument bij deze film lijkt te zijn 'saaie praatfilm'. Ik houd juist veel meer van dialogen dan actie, maar deze film faalt enorm imo.

avatar van Decec
Goede dramafilm, het is wel drie apart verhalen. Drie bekende acteurs...

Ik vond het wel een goede film. Drie verhalen die apart van elkaar lopen, maar toch met elkaar te maken hebben. Hoewel er niet veel actie in de film zit blijft het toch spannend.

avatar van Veni Vidi Film
Goede film, mooie verhalen die indirect met elkaar verbonden zijn.

Ik kreeg wel het gevoel dat de film nog niet af was.

avatar van erik1677
Prachtige film, alleen is de informatie hierboven te kort door de bocht.
Ik zou zeggen, trek je niks van de informatie hierboven aan, en laat je overrompelen door deze film.
Het zijn eigenlijk 3 verhaaltjes door mekaar heen, en weer mooi in mekaar verweven.
Een prachtige politieke film

avatar van K. V.
Een topcast heeft bij mij altijd een streepje voor, dus deze eens bekeken. In het begin was het even wennen aan het verhaal, want films over oorlog in Afghanistan is bij mij toch een beetje ver van m'n bed show. Omdat we een drietal verhalen voorgeschoteld krijgen, waarvan twee wel een directe link hebben, leek het derde verhaal (die met die leraar) niet direct verband te hebben, maar naar het einde toe wordt alles wel duidelijk. Het verhaal van die soldaten vond 'k in het begin totaal niet interessant, maar als je dan eenmaal weet hoe het zit (het laatste half uur), voelde je je toch wel betrokken en werd dit toch nog een sterk stuk.
De film is grotendeels een praatfilm geworden, maar vond 'k eigenlijk totaal niet saai. Het laatste half uur vond 'k erg sterk, net als de cast trouwens.
Toch blij dat 'k deze eens heb gezien, maar desondanks vond 'k één kijkbeurt wel volstaan.

Het uitgangspunt van deze film is best interessant maar de uitwerking is erg mager. De verschillende verhaallijnen schieten allemaal te kort. Redford zelf heeft misschien nog wel de slechts scenes, waarbij de matige dialogen en de irritante rol van die student totaal niet uit de verf komen. De scenes met Cruise en Streep hebben ook de lijden onder matige dialogen en een miscaste rol van Cruise. De verhaallijn met de soldaten is iets beter maar standen ook in overdreven drama.

Ik haat dit soort Amerikaans patriotistische films, ik word er misselijk van, na 20 min uitgezet

avatar van jipt
Patriotistisch?

avatar van the new guy
jim jim schreef:

Dan snap je er niets van

the new guy schreef:

Dan snap je er niets van

ik denk dat jij er niets van snapt als je niet door die hele film heen een dikke lijn van Amerikaanse vaderland liefde ziet, ik kan daar niet tegen jij wel blijkbaar

avatar van Uma Oldman
Wat een onzin jim jim... Eerder het tegenovergestelde! Het heeft mij in ieder geval aan het denken gezet (en niet over hoe geweldig USA is...)

Jammer, Robert Redford, Meryl Streep en Tom Cruise in één film dan zou je toch iets boeiends verwachten !

Het tegendeel blijkt waar want dit is gewoon een saai politiek drama, met veel gepraat (hier en daar wat propaganda) en weinig boeiends. Dat gepraat vindt hoofdzakelijk plaats tussen Tom Cruise (als Senator Jasper Irving) en Meryl Streep (als journaliste Janine Roth) en tussen Robert Redford (als professor Stephen Malley) en Andrew Garfield (als student Todd Hayes). Daartussenin is er nog een verbindingsfilmpje tussen twee neergestorte Amerikaanse soldaten (beste vrienden van elkaar) in Afghanistan welke nog een beetje weet te boeien en waar ook nog wat actie inzit. Je kunt deze film als politiek correct of incorrect beschouwen. De insteek van Robert Redford (die deze film heeft geregistreerd) was naar mijn mening echter de laatste.

Zowel Robert Redford, Meryl Streep en Tom Cruise deden het verdienstelijk, maar ze hebben natuurlijk beter gepresteerd en ook in betere films. Gelukkig duurt dit politiek drama niet lang, waardoor hij wel nog redelijk wegkijkt. Het einde was trouwens ook best aardig.

Tarkus schreef:
Ondanks de vele slechte kritieken die deze film heeft gekregen heeft hij me wel kunnen boeien.
Het is geen actiefilm en ook geen drama, maar wel een fel protest tegen het Amerikaanse oorlogsbeleid dat er nu heerst.
Iedereen weet al langer dat het Amerikaanse beleid in verband met de oorlog in Irak en Afghanistan berust op leugens, en dat het Amerikaanse volk daar openlijk is in getrapt, ook de media.
Deze film maakt nu duidelijk dat er in Amerika toch enigszins een verandering aan het gebeuren is wat betreft de publieke opinie.
Dat men het niet langer meer pikt dat men onschuldige mensen de dood in jaagt en dat men de Bush politiek beu is maakt deze film wel duidelijk.
De vraag is natuurlijk of het niet allemaal te laat is !!
Prima statement van Robert Redford en Meryl Streep, en in mindere mate van Tom Cruise, die ongeloofwaardig overkomt.

Heb de prent eens opnieuw bekeken, het blijft een goede film al vond ik hem nu wel een beetje langdradig.
Het had wel iets boeiender gekund.