Lions for Lambs (2007)

Drama / Thriller

geregisseerd door Robert Redford
met Robert Redford, Meryl Streep en Tom Cruise

De idealistische professor Dr. Malley (Robert Redford), inspireert twee van zijn studenten om hun studie af te breken en zich bij de Amerikaanse troepen in Afghanistan te voegen. Als Malley dit verneemt, weet hij niet of hij zich trots of schuldig moet voelen. Ondertussen vormt senator Jasper Irving (Tom Cruise), een grote bedreiging. Hij is van plan om een onthullend interview met enorme gevolgen te geven aan tv-journaliste Janine Roth (Meryl Streep).

Dat klopt, er zit meer in het verhaal dan dat het blijkt. Zet je wel aan het denken. Je ziet van verschillende kanten hoe er tegenover de oorlog die amerika voert gekeken wordt. Ik snap niet dat de mensen hier so lage cijfers geven. Acteerprestaties waren gewoon te goed en om de film te volgen moet je inderdaad beetje achtergrond kennis hebben....

Goede film, maar geen entertainment.
Erg veel gedachtengoed van verschillende mensen in verwerkt.
Acteerwerk is goed.

avatar van james_cameron
De film is weinig meer dan een nogal statisch politiek pamflet, waar de uitstekende akteurs helaas geen meerwaarde aan kunnen geven. De personages blijven karikaturaal en de dialogen, hoewel inhoudelijk interessant, gekunsteld en geforceerd. En het was misschien beter geweest om de lotgevallen van de twee soldaten helemaal niet te laten zien. Die zien er namelijk nogal knullig gefilmd uit. Tegenvaller van regisseur Redford; met afstand zijn minste film.

avatar van Cosworth
Wat een verschrikkelijke praatfilm,hou er niet van,maar kan best aardig zijn als je niet van goede actie houdt,verder goed acteerwerk maar nogmaals afwijkende stijl van de middenmoot...

Goede film

avatar van sofripa
james_cameron schreef:

Zeer mee eens. En meneer Cruise vind ik daarbij in deze film niet juist gecast. 2,5 *

avatar van alec
FaiQ schreef:
... er zit meer in het verhaal dan dat het blijkt. Zet je wel aan het denken. Je ziet van verschillende kanten hoe er tegenover de oorlog die amerika voert gekeken wordt. Ik snap niet dat de mensen hier so lage cijfers geven ... en om de film te volgen moet je inderdaad beetje achtergrond kennis hebben....

Dat is denk ik ook de essentie. Iets verder kijken dan de fysieke oorlog op zich. Hoe journalist(en) en mensen achter de schermen bezig zijn om de oorlogsmachine draaiende te houden. De motivatie om eraan te beginnen, de visie van politici en studenten.
james_cameron schreef:

Ik snap deze hele opmerking niet. Wanneer is een personage een karikatuur? Wanneer het dik wordt aangezet om te kunnen overtuigen, of een belachelijke persiflage wordt neergezet. Je doet deze fantastische acteurs echt tekort. De dialogen zijn juist realistisch, er worden vragen ontweken, hij wordt even gestoord, zij vraagt haar vragen opnieuw om een duidelijker antwoord te krijgen, wellicht op een ongebruikelijke manier, kortom, een dialoog zoals een dialoog in werkelijk hoort te zijn. Niet dat alles netjes klip en klaar wordt voorgekauwd zodat je alles in één keer snapt.
Tenslotte: Goede intelligente film met bijzondere sterke rollen van de 3 hoofdrolspelers. Tevens sterke bijrollen van Peter Berg en Andrew Garfield. Wellicht niet de film die je verwacht maar zeker de moeite waard om je hersens te laten kraken over de verschillende opinies over de (huidige) oorlogen.
Een *4.0

Zeer slappe film. De 87(!!) minuten keken wel makkelijk weg, maar er was echt te weinig diepgang in alle drie de verhaallijnen. Had er een half uurtje meer aan vast geplakt om het af te maken.

Ondanks de vele slechte kritieken die deze film heeft gekregen heeft hij me wel kunnen boeien.
Het is geen actiefilm en ook geen drama, maar wel een fel protest tegen het Amerikaanse oorlogsbeleid dat er nu heerst.
Iedereen weet al langer dat het Amerikaanse beleid in verband met de oorlog in Irak en Afghanistan berust op leugens, en dat het Amerikaanse volk daar openlijk is in getrapt, ook de media.
Deze film maakt nu duidelijk dat er in Amerika toch enigszins een verandering aan het gebeuren is wat betreft de publieke opinie.
Dat men het niet langer meer pikt dat men onschuldige mensen de dood in jaagt en dat men de Bush politiek beu is maakt deze film wel duidelijk.
De vraag is natuurlijk of het niet allemaal te laat is !!
Prima statement van Robert Redford en Meryl Streep, en in mindere mate van Tom Cruise, die ongeloofwaardig overkomt.

Ik verbaas me over de slechte kritieken. Zelf vind ik het een sterke film die de oorlog in Irak van alle kanten belicht.

Ik ben niet verbaasd om de slechte kritieken. Een film die net een jaar uit is en nu al met de shampoo bij Kruidvat in een €2,50-mand ligt in de hoop op een geïnteresseerde idioot, daar kan je toch niet veel van verwachten, zo veronderstelde ik. Twee-punt-vijf Euro, maar wel met Meryl Streep, Robert Redford en Tom Cruise. Het zijn niet de minste namen, en daarom nam ik het risico deze te kopen.
En wat een verrassing! Geen tranentrekker, geen geweld, geen spanning, maar wel bijzonder interessante standpunten die worden ingenomen met diverse invalshoeken op overtuiging en beweegredenen tot besluitvorming. Zoals Tarkus alreeds zei met een oog naar Amerikaans oorlogsbeleid, maar net zo goed naar het individu toe, de publieke opinie, de media en landbeleid. Zet je aan het denken deze film. En wat je aan het denken zet, wat ergens toe beweegt getuigt veelal van sterke 'source'. Ga me best even doen de gem. beoordeling ietwat op te schroeven en geef het een 4*

avatar van wilnx
Juist om de positieve reacties ben ik de film gaan bekijken en ik moet zeggen….Zeker géén negatieve reactie van mij…
'k Laat het geheel nog even bezinken hoor!
Knap staaltje acteerwerk en ik sta volledig achter de positieve reacties hier gegeven.

Leipe film, geakk:P

Reinbo
Vlotte vertelling met een zowaar goed gecaste Cruise als gladde Republikeins senator. Interessante blik in de Amerikaanse politiek. Veel diepgang heeft het niet, maar het kijkt wel lekker weg. 3,5*

Heb er niet mijn volledige aandacht aan besteed en meteen heb ik daar spijt van. De film zit namelijk bomvol goede gesprekken en juist daar zit het punt. Het is misschien net iets te veel. De verschillende standpunten, de doorlopende discussies, ze zijn interessant en met een speeltijd van 92 minuten is dat nog goed vol te houden, maar het moraal is té gepusht. De gesprekken tussen de leraar en de leerling zijn ontzettend boeiend, de journalist en de politicus hebben heerlijke discussies en de twee militairen zorgen voor goede afwisseling. Lions For Lambs bied je precies waarvoor je kijkt; goede gesprekken met goede onderbouwing, maar de film weet met moeite het overheersende moraal te ontsnappen.
Pluspunt is Streep die een buitengewoon interessant personage neerzet tot in de puntjes goed uitgewerkt. Goed gedaan!

3.0

deTuinman
Dit vind ik fijne films, 3 verhaallijnen, goed te volgen. Echter vond ik de film te snel afgelopen, hoewel ik geen beter eind kan bedenken. De verhaallijn van de 2 soldaten vind ik toch de minste, waardoor het weer té amerikaans overkwam, doch compenseert het met Redford, Streep en Cruise's invulling.

Redelijke film, maar ondanks de supereure cast niet groots... wat langdradig.

jammer dat deze film ronduit saai was en voorspelbaar met zulke grote namen erin had ik niet verwacht een 2 van mij.

avatar van jpbols
Film zit best aardig in elkaar maar viel me toch tegen de verhalen houden verband maar toch te losjes en boeit eigenlijk zelden, jammer meer van verwacht

avatar van sinterklaas
Ongelofelijk, wat was dit een slaapverwekkende saaie poepfilm die toch ook verdacht veel van een spotgoedkope B-film weghad. Er word echt 90% van de film allemaal eindeloze discussies en gewauwel gevoert terwijl die andere 10% nog een slecht en goedkoop gefilmd oorlogsverhaal is dat zich grotendeels op 1 locatie afspeeld.. En dan achter op de dvd-hoes allemaal plaatjes gaan plakken met allemaal oorlogsscenes. Die oorlogsscene was ook nog baggerslecht gemaakt en er zat ook totaal geen vaart in. Die helicopterscene is gewoon een goedkope computeranimatie en alles leek ook echt overduidelijk op een scene uit een b-film. En dan dat moment waarop die 2 broeders de hele tijd maar een beetje gewond in de sneeuw liggen te woelen en dan nog dat ellenlange gepiel met hun geweren omdat ze denken dat er vijanden op de loer liggen.

Afwisselend met allemaal dom gelul van de ene die zijn examen niet goed deed, naar het andere eindeloze gewauwel. Tom Cruise stelde me ook erg teleur. Echt, er word echt de hele tijd er flink op los gelult. Ik denk dat die acteurs aan het einde van de film gewoon schor waren en een droge keel hadden. En om de film effetjes boeiender te maken pleuren we er zo hier en daar een spotgoedkope, slechte oorlogsscene erin.

Iedereen kan ook een tweede deel van deze film maken. Laat iemand filmen met een handy camera en ga anderhalf uur lang een discussie voeren met een kennis. Echt veel verschil komt er dan niet.

Gewoon een oersaaie klotefilm. Vermijden als de pest (tenzij je slaapproblemen hebt)

avatar van Manoah007
Hmmm. Deze film hoef je zeker niet in de bios te kijken. Huren is de moeite waard. Mits je van dit soort films houdt.

De oorlog wordt vanuit verschillende hoeken bekeken en dat zet je aa het denken. Het klint allemaal zo aannemelijk. En dat is het gevaar.

Je gaat toch anders tegen de oorlog aankijken en dan denk je meteen (ik tenminste) aan onze jongens. En dat is best eens goed.

Als je daar allemaal geen zin in hebt wacht je gewoon tot hij op tv is. Met onze geweldige tv netwerk, duurt dat nog zeker 30 jaar. Tijd zat om erover na te denken...

Jeauhan
Film die duidelijk gericht is aan het Amerikaanse volk en wil hen aanzetten tot denken en het vormen van een mening, of die nu links of rechts gekleurd is. Zonder dat de film zelf een duidelijk standpunt inneemt schotelt hij de kijker verschillende standpunten voor. Kritiek dat de film té Amerikaans is deel ik daarom niet, het blijft genoeg een uiteenzetting en geen betoog (of nog erger). Dat de film als geheel anti-oorlog is onderschrijf ik daarom ook niet, daarvoor laat de film je nog genoeg een eigen mening vormen.

Minder aan deze film is het acteerwerk. Van een film die het voornamelijk van z'n dialogen moet hebben en een cast met Redford, Streep én Cruise mag je echt meer verwachten. Streep weet nog te bekoren maar de rollen van Redford en Cruise zouden makkelijk in één dagen opgenomen kunnen zijn en ze weten de dialogen niet echt boeiend te maken.

De verhaallijn met de 2 ex-studenten van Malley kan ik niet echt plaatsen. In vergelijking met de rest van de film té sentimenteel en dramatisch en dus wél te Amerikaans.

Lions for Lambs, een interessante uiteenzetting die de kijker z'n eigen mening laat vormen. Mist echter wat diepgang en goed acteerwerk om echt als goed bestempeld te kunnen worden.

avatar van Baggerman
Jeauhan schreef:

Tja, helemaal mee eens.

Het segment met Streep en Cruise vond ik duidelijk het beste en Streep bewijst daarin nog maar weer eens haar enorme acteertalent, in tegenstelling tot Cruise.

Toch een dappere film, die me toch wel tot het einde bleef boeien.

Zeer goeie prent!
Het verhaal maakt een erg duidelijk statement, en zet "jonge" mensen die denken de wereld te veranderen door bij het leger te gaan terug op de grond...

De film heeft voor mij ook de juiste speelduur, 90 min is meer dan genoeg om het statement naar voor te brengen. De combinatie tussen de gesprekken en het "avontuur" van die 2 ex-studenten is wel geslaagd!

4,5* sterren

avatar van Zizzo
geweldige film! deed me veel aan babel denken met 3 verschillende verhaallijnen. erg sterke cast. Tom Cruise speelt erg goed als gladde senator. weinig minpunten te vinden vind ik. blijft boeien tot de aftiteling. zeker de moeite waard om een keer te kijken!

avatar van mnrk
Redelijke film...

Wel 3 geweldige acteurs in deze film...het is zeker een film waar je na afloop nog over aan het nadenken ben.

Wel goed uitgewerkt is dat alle 3 de verhalen eigenlijk prima in elkaar overlopen...met vooral het gedeelte dat de 2 "soldaten" zich hebben aangemeld voor het leger.

avatar van crowdsurfer
Waarschijnlijk zijn er mensen die dit soort van films graag bekijken, dat bewijst de vele berichten hier boven, maar wij vonden het niets. Veel te weinig spanning en actie en heel veel gebabbel.
Of zoals Mieke Vogels zou zeggen: "Veel blahblah en weinig boemboem".
We zijn er niet in geslaagd om hem uit te kijken en zijn dan nog in slaap gevallen...

avatar van missl
streep is altijd leuk om naar te kijken en cruise doet het prima als op en top amerikaan doch zijn de verhalen niet zo goed met elkaar verbonden dat het echt een toegevoegde waarde geeft. zo kreeg ik een voorkeur voor bepaalde verhalen binnen deze film en vond de andere saai.

avatar van Julie
Eens niet slecht
zo'n 'babbelfilm'

het verveelde helemaal niet! ik vond het eigenlijk best wel sterk!

AddictedToMovies
Slappe hap. Mislukt pretentieus werkje dat poogt een flinke politieke lading te hebben, maar zinkt in de slappe dialogen, matige acteerwerk en de typisch Hollywood drama. Door precies zo'n Amerikaanse film over zo'n onderwerp te maken, dan loopt dat niet lekker samen. De verschillende verhaallijnen die door elkaar liepen werkte van geen meter, met die twee studenten die het leger ingaan als dieptepunt. Het acteerwerk was ook flink beneden het niveau. Robert Redford wil zo graag de wijze leerling uithangen maar is het niet. Tom Cruise is de laatste tijd flink in mijn achting gestegen door films als Magnolia, Rain Man en de hilarische bijrol in Tropic Thunder, maar deze film laat zien waarom ik ook altijd zoveel moeite met 'm had. Veel show en coole blikken, maar overtuigend acteren zit er niet tussen. Zelfs Meryl Streep wist me niet te overtuigen.