Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Planet Terror (2007)

Alternatieve titels: Grindhouse: Planet Terror | Grindhouse Presents: Robert Rodriguez's Planet Terror

Actie / Horror
91 minuten / 105 minuten (internationale versie)

geregisseerd door Robert Rodriguez
met Freddy Rodríguez, Rose McGowan en Josh Brolin

Het doktersechtpaar William en Dakota Block wordt tijdens hun nachtdienst overspoeld met dorpelingen die onder de rottende zweren zitten en een verdacht lege blik in hun ogen hebben. Onder de gewonden is Cherry Darling, een go-go danseres wier been van haar lichaam werd gescheurd tijdens een gewelddadige aanranding. El Wray, haar voormalige wederhelft, staat aan haar zijde en waakt over haar als een havik. Cherry is dan wel gehavend, ze is nog lang niet uitgedanst. Wanneer de gewonden transformeren in bloeddorstige psychopaten, leiden Cherry en El Wray een team van toevallige strijders de nacht in. Onvermijdelijk stormen ze af op het noodlot waarbij miljoenen mensen besmet zullen worden, talloze doden zullen vallen en een kleine groep overlevenden zich een weg moet vechten naar de laatste veilige plek in Planet Terror.

avatar van Metalfist
I never miss

Ik weet nog dat ik zo een 5 jaar geleden helemaal zot stond van Tarantino en Rodriguez en dat ik dus vol spanning wachtte op Grindhouse. In werkelijk elk aspect leek dit een geniale film te worden en de teleurstelling was dan ook enorm groot toen bleek dat de film bij ons (of bijna overal) niet vertoond werd. Ook de DVD leek enorm moeilijk te vinden zijn, tenzij je voor zo'n dure Japanse versie ging, en toen de tijd dan eindelijk daar was dat ik hem vond was ik eigenlijk teleurgesteld. Het Planet Terror segment was erg sterk maar Death Proof viel vies tegen. Een paar maanden geleden vond ik Death Proof apart op DVD voor een paar euro en een paar dagen geleden voegde Planet Terror zich bij de collectie. Vandaag Rodriguez zijn deel maar eens opgezet om te zien of de film nog altijd hetzelfde effect had als vroeger.

En verdomme, wees daar maar zeker van! In vijf jaar is mijn smaak in films serieus verandert, zeker Tarantino plaats ik niet meer op zo'n voetstuk als vroeger, maar ik ben blij dat dit soort nonsens nog altijd weet te scoren. Het opent natuurlijk al enorm leuk met de trailer voor Machete. Indertijd had Rodriguez voor de leut een trailer ineen gestoken (net zoals de eerste trailer van Hobo with a Shotgun ook al in Grindhouse zat) maar het was zo'n succes dat de film uiteindelijk werd gemaakt. En terecht want dit is gewoon een erg goede opener. Dan start Planet Terror zelf en dat is in elk opzicht een ranzige film die bol staat van de actie maar vooral van de enorm coole personages. Vroeger alle seizoenen van Charmed gekeken en daar viel Rose McGowan me al op maar het is toch heerlijk wat voor personage ze hier vertolkt? Samen met Clara uit Rec 3 één van de geilste vrouwen in dit soort films. Soit, qua verhaal stelt dit natuurlijk niet enorm veel voor en voelt het af en toe nogal fragmentarisch aan maar storen doet dat niet doordat je er zoveel meer in de plaats krijgt. Het Grindhouse sfeertje wordt lekker benaderd en de missing reel scène is natuurlijk de kers op de taart. Maar sowieso is de film een wervelende zit vanwege de vele, geslaagde, explosies en effecten. Best een interessant einde trouwens en een eventuele opening voor een vervolg? Maar Rodriguez kennende zullen we hier wel weer 10 jaar ofzo op moeten wachten.. Wel redelijk belachelijk trouwens dat het zoontje dat zich door zijn kop schiet nog blijkt te leven na de eindcredits..

Planet Terror bulkt sowieso al van de leuke bijrolletjes. De rol van Bruce Willis is vermakelijk maar ook de aanwezigheid van Fergie is van grote meerwaarde. Die zou eigenlijk eens wat meer moeten opdraven in dit soort werkjes want ook in Nine bewees ze al goed te kunnen fungeren op het grote scherm. De bijrol van Tarantino zelf is natuurlijk ook wel ranzig hilarisch. Ik noemde ze daarjuist al maar wat doet Rose McGowan dit toch ontzettend goed! Ik kan me nog perfect voor de geest halen wanneer zij (en Rodriguez geloof ik) op de Scream Awards van 2006 wat meer over de film kwamen vertellen. Het charisma en uitstraling die ze toen had deed mij al hopen op een geniale rol en ik ben niet teleurgesteld geraakt. Maar bon, er zit nog ander volk in de film en ik wil nu niet dat iemand denkt dat mijn score geheel aan haar performance is te wijten. Zoals gewoonlijk draven er nog altijd wel een paar andere Rodríguez familieleden rond op de set (meestal achter de camera) maar deze keer verschijnt er ook een Rodriguez voor de camera: namelijk Freddy Rodríguez. Het is geen familie van de regisseur maar dat boeit ook niet want Freddy weet de rol van El Wray perfect op zich te nemen. Naast Freddy is er ook nog Rebel Rodriguez (deze keer wel familie) die de rol van Tony op zich mag nemen. Niet echt bijzonder maar soit. Nog iemand die een serieuze indruk weet achter te laten is Marley Shelton als Dakota, al blijft McGowan toch nog net iets cooler. Josh Brolin heeft trouwens ook nog wel een leuke rol.

De versie die ik vroeger had gekeken (de Grindhouse versie dus) duurde minder lang geloof ik maar deze langere versie is me in ieder geval goed bevallen. McGowan en Shelton stelen de show maar de overdrevenheid waaraan de film zich tegoed doet werkt perfect. Qua effecten ziet dit er ook nog eens uitstekend uit maar tegelijkertijd wordt ook de gritty sfeer van weleer benaderd.

Dikke 4*

avatar van pieterTk
Wat een heerlijke film. Het gaat nergens over en alles moet stuk. Toch is het geen slecht verhaal en blijft het boeien.

avatar van AC1
AC1
RuudC schreef:
Er is zeker geen enkel moment in je opgekomen dat men hier bewust slecht acteert en dat logica bewust ver te zoeken is en dat er echt mensen zijn die van pulp houden?

Correctie: Mensen houden alleen van pulp als er in grote letters 'DIT IS PULP' of ' Quentin Tarantino Presents' bijstaat.

avatar van Askikker
Heerlijke foute film. Klopt nergens geen hol van, maar das lachuhhhhhhh.
Vooral om wat er met dat ''been'' dat dr niet meer is wordt gedaan was redelijk stompzinnig danwel geniaal.

congo
AC1 schreef:

Wat een onzin zeg. Alsof Tarantino een synoniem is voor pulp. Er zijn genoeg vermakelijke films waarbij Tarantino niks van doen heeft: Quel Maledetto Treno Blindato, The Evil Dead of zelfs nog Robocop (ondanks dat die laatste titel wel een iets hogere waardering van mij mag hebben).

Ik vind dit gewoon een erg matige film door de saaie dialoog en de zoveelste Rodriguez-sfeer die er hangt. Wat hem betreft, maakt hij nauwelijks nog echt goede films. Toch ben ik me van plan om me te wagen aan Machete want die ziet er vermakelijk uit. Tenminste de trailers zien er wel gaaf uit.

congo
edit: vooruit dan een 3tje. Hij is wel vermakelijk, maar beiden Death Proof en Planet Terror komen beter tot hun recht in de complete film: Grindhouse.

avatar van RuudC
Mijn favoriete film van Robert Rodriguez! Sowieso is dit voor mij de enige grindhousefilm van hem die echt slaagt in zijn opzet. Met From Dusk Till Dawn op een keurige tweede plaats. Planet Terror is voor negentig procent hoe een a-serieuze zombiefilm hoort te zijn. De groezelige beeldkwaliteit is misschien ietwat overdreven, maar het slechte acteerwerk is zeer genietbaar. Alle hoofdpersonages krijgen een leuke introductie met dito teksten. Het geeft de film de verdieping waarmee het zich van de meeste genregenoten onderscheidt.

Wat echt prettig is, zijn de sfeervolle mistbanken en de zeer overtuigende zombie make up. Ook de pulserende ettergezwellen zijn geweldig! Dat tezamen met het overdreven ronduit slechte acteerwerk en belachelijke actie maakt Planet Terror tot een onvergetelijke film. Toch knap voor een film dat barst van de clichés. Zombies zijn het leukste als ze als waterballonnen uit elkaar spatten, maar dat geldt ook voor obscure militaire projecten en dergelijke. Verder is het natuurlijk een leuke vondst om je geamputeerde been te compenseren met een machinegeweer. Soms is het wat overdreven, maar ik heb me geen seconde verveeld.

avatar van predator
Matige zombiefilm, vond 'm absoluut niet meevallen, terwijl ik het genre erg waardeer.

Ik schrok me het apezuur toen ik hier de beoordeling zag !!
Een 3,53 as we speak....mijn god, daar snap ik werkelijk de rambam van...
Wat een waardeloze prutfilm, lijkt echt nergens op, de manier van acteren, het verhaal, enz...
Ik hou wel van over the top, maar niet bij dit soort films !
Je moet er waarschijnlijk van houden en dat doen de meeste stemmers hier wel waarschijnlijk....ik niet iig !

avatar van Metalfist
Bij welke soort films hou je dan wel over the top? Lijkt me dat dit het enige genre is waar dat leuk wordt, althans voor mij toch.

avatar van Starmaster501
Waarschijnlijk over de top romantische films. Dit is de ultieme film en genre voor over de top-heid!

avatar van bvonk
predator schreef:

Vind het niet echt bij de zombiefilms horen. Als ik zin heb in een echte zombiefilm dan ga ik toch echt iets anders kijken en daar kan ik dan ook erg van genieten.

Starmaster501 schreef:

Lol, dat is waarschijnlijk nog erger
Maar over de top actiefilms vind ik dan wel weer leuk ! (expandables als voorbeeld)
Ben gewoon geen zombie-fan, daar zal het hem wel in zitten !

**off topic** als jij vijf sterren voor 'Into the Wild' geeft, dan betwijfel ik jouw smaak overigens wel !

avatar van nakada
dwid schreef:
Wat een bijzonder rare opmerking. Into the wild wordt over het algemeen wel gewaardeerd. Maar eigenlijk is twijfelen aan iemands smaak net zo onzinnig als twijfelen aan iemands kleur.

nakada schreef:

Dat is een lekkere nuttige opmerking omg
Einde verhaal !

avatar van nakada
Het 'nuttige' wat jij er uit zou kunnen halen is het volgende. Wanneer je iemands smaak in twijfel wil trekken moet je niet aankomen met een goede beoordeling van een film die op nummer 30 in de top 250 staat. Had ie nou 5* gegeven aan de nummer 1 in de flop top 100, dan was dat een argument voor jouw stelling geweest.
Maar wat je er vooral als 'nuttig' uit zou kunnen halen, is dat iemands smaak in twijfel trekken tamelijk zinloos is. Over smaak valt immers niet te twisten.

Einde verhaal !
Begin begrip ?

avatar van Beffrey28

Ben gewoon geen zombie-fan, daar zal het hem wel in zitten !

Als je geen zombie fan bent, waarom kijk je dan in godsnaam een zombie film?

wat een rare film is me dit zeg, maar daarom niet minder vermakelijk. De B-filmsfeer wordt hier perfect uitgespeeld (met de nodige gimmicks en clichés) met een behoorlijk script. Dat het van de hand is van Rodriguez speelt natuurlijk ook een grote rol (met een cameo voor Quentin).

Score tijdens de film heeft heel wat geschommeld maar ik klok af op 3.5*

avatar van HALVE TAMME.
Bij deze film hou ik het lekker kort.Acteren goed,sfeer in de film fantastisch(lekker smerig)een zeer geslaagde filmproductie.Aanrader(JA)veel kijkplezier mensen want dat gaat deze film zeker opleveren.

avatar van tattoobob
Leuke film,maar persoonlijk voor mij geen topper!!!
Maar toch zeker geen slechte film

avatar van Saving Pvt. Pyle
dwid schreef:
Ik schrok me het apezuur toen ik hier de beoordeling zag !!
Een 3,53 as we speak....mijn god, daar snap ik werkelijk de rambam van...
Ik hou wel van over the top, maar niet bij dit soort films !

Heerlijke ode en persiflage en enorm humoristisch. Maar blijkbaar begrijp je dat niet.

Geniaal.. Verhaal slaat nergens op, dat maakt de film juist leuk..
Dit vondt ik trouwens meer een komedie dan horror..

Hoe de film zich afspeelde, had wat weg van de cartoons van de Looney tunes haha!

Deze film is precies wat hij belooft, daarin is die zeker geslaagd. Het enige is dat ik een scene te ver vond gaan....het eerste wat je denkt is , kan er nog iets te ver gaan? Mijn antwoord is ja, dat een klein jongetje zichzelf door het hoofd schiet, vind ik echt te ver gaan. Ik heb gehoord dat er een alternatief einde is waarin hij overleeft, dat had de film goed gedaan, maar zou weer te zoet geweest zijn misschien.....

avatar van jumpstylemovie
Waaaah... gruwelijke film. Vreselijk dom verhaal maar geweldig uitgevoerd en geweldige special effects, daarbovenop ook nog goede acteerprestaties van een goede cast en er zit lekker veel humor in. De grindhouse sfeer maakt het nog veel beter. Door de slechte beeldkwaliteit krijg je echt het idee dat je naar een oude film zit te kijken. Fantastisch kleurgebruik ook. Heerlijk oubollig. Oe, en niet te vergeten de geweldige bijrol van Quentin!

Zeker een aanrader om ook met vrienden te kijken.

avatar van LimeLou
Rodriguez probeert een parodie te creëren op de oude grindhouse horror, maar het resultaat is een film die een beetje te grappig probeert te zijn. Veel gore en een filter die niks toevoegt. Veel lol hadden ze wel bij het maken van de film, waarschijnlijk, maar na de actie en het eindstuk met het machinegeweer op de been van die vrouw merk ik nauwelijks verrassingen. Ik durf zelfs te zeggen dat als de film zich minder serieus had genomen (ook al probeert het belachelijk te zijn), en minder zijn humor haalde uit alleen gore, dat het dan veel vermakelijker was geweest.

avatar van Starmaster501

Ben gewoon geen zombie-fan, daar zal het hem wel in zitten !

Ik lees je bericht nu pas maar wil toch wel zeggen dat dit een behoorlijk aparte opmerking is. Wat maakt het jou uit dat ik die film een 5 geef? Dat is smaak. Als ik een 5 geef aan een film die 0,5 scoort en bekend staat als bagger dan snap ik zo'n opmerking.

Het hele feit dat jij maar ook vele andere mensen een film kijkt over iets wat je eigenlijk al niet helemaal interesseerd om vervolgens dus maar een laag cijfer te geven vind ik ook erg apart.

avatar van jensiscool
Geweldig gemaakt, een van mijn favoriete films allertijden! Film met een geweldige sfeer, echt de jaren zeventig

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Tussen films over een jochie met een magische steen en de avonturen van een haaienjong en een lavagriet in 3D in maakte Robert Rodriquez een film over chick met een geweer als been zombies aan gort schiet. En hij gaat hier dan ook helemaal los; de meest idiote flauwekul komt op je af als kijker en het bloed en de ledematen vliegen met een noodgang voorbij. En wat dat betreft is deze film uit de Grindhouse- double feature al een stuk beter dan de film van Tarantino, waar vooral geen zak gebeurde. In Planet Terror is er voor de kijker geen moment om zich te vervelen, daar is de chaos te groot voor. Je zou haast kunnen zeggen dat er zelfs teveel gebeurd.

Ondanks dat Planet Terror een zombiefilm is, het weet zich gelukkig wel toch de onderscheiden. Vooral omdat Rodriquez niet alleen humor in de mix gooit, maar ook een hele reeks over-the-top actiesequenties. De film dendert met een flinke vaart door en geeft de kijker weinig tot geen adempauze. Gek genoeg voelt de film echter alsnog te lang en had volgens mij makkelijk een kwartiertje korter gekund. Was waarschijnlijk ook sterker geweest. Verder doen de castleden het leuk, vond vooral Tom Savini als klungelige agent, die maar niet raak kan schieten erg geestig. Verder een film die goed verzorgd is qua effects, gore en look.

3,5 sterren.

Askikker schreef:
Heerlijke foute film. Klopt nergens geen hol van, maar das lachuhhhhhhh.

Heb de film nog niet gezien, maar ik vind het geniaal dat je uitgerekend het woord 'stompzinnig' gebruikt

avatar van Ajax&Litmanen1
Planet Terror maakte destijds in 2007 vrij veel indruk op me als heerlijke grindhouse film. Prettig om te merken dat de film 6 jaar later nog steeds ijzersterk is.

Planet Terror begint vrij traag, eigenlijk zelfs een beetje langdradig, maar zodra de boel los gaat, gaat het ook echt los. Het wordt heerlijk bloederig, gewelddadig en zwartgallig. Op een gegeven moment blijf je maar de meest ranzige dingen zien, wat ik uiteraard wel kan waarderen. Gelukkig wordt alles erg humoristisch gebracht, waardoor het nooit overdreven zwaar wordt. Ik zat ieder geval bijna de hele film met een grijns te kijken. Lekker over de top en bizar, zoals het bij dit soort pulp hoort.

De prima cast en de lekker overdreven effecten maken de film enorm vermakelijk. Het werkt uitstekend om de film te brengen als een oude videoband, met de matige kwaliteit van de band waardoor je nog meer in de sfeer van de film komt.

4* (was 4,5*)