In Bruges (2008)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Martin McDonagh
met Colin Farrell, Brendan Gleeson en Ralph Fiennes

Twee huurmoordenaars krijgen na een serieus fout gelopen klus de opdracht in Brugge onder te duiken en daar te wachten op een telefoontje van hun chef. De ene maakt van de gelegenheid gebruik om wat kunst en cultuur op te snuiven, zijn kompaan vindt Brugge maar een achterlijk gat. Zijn wroeging over wat hij fout gedaan heeft lijkt hem naar een depressie te leiden, tot hij een meisje ontmoet dat zijn stuntelige avances lijkt te beantwoorden. Als na enkele dagen het telefoontje eindelijk arriveert, blijkt dat ze toch niet enkel voor de rustige omgeving naar Brugge zijn gestuurd.

avatar van MRDammann
Niet erg bijzonder deze misdaadkomedie, maar wel lekker veel humor. Leuke rol voor Colin Farrell, die ik eindelijk is goed vind acteren. Brugge leent zich natuurlijk perfect voor deze film: twee misdaadgasten die in een ogenschijnlijk saaie stad komen, en een stad waarbij bij de meeste Britten ook geen belletje gaat rinkelen. Dus vooral lekker zeiken hoe saai de stad wel niet is. Zorgt voor veel grappige momenten.
Kortom, leuke film, niks meer en niks minder.

avatar van Lexcoaster
Wat een heerlijke, vermakelijke film. Dat komt vooral door de droge Britse humor, en een overtuigende cast. Leuk!

Vermakelijk maar niet sterk.

avatar van RuudC
Weer zo’n film die voor mij de plank vaak misslaat. Ik kan dan ook niet begrijpen dat In Bruges zo tegen de top 250 van IMDB aanschurkt. Het zal onder andere vast met mijn slechte relatie met misdaadfilms te maken hebben. De personages vind ik niet interessant, hun missie vind ik niet interessant. Alleen Brugge is wel een ongelooflijk mooie stad (staat al tijden op het lijstje om er eens een goed weekend door te brengen). De regisseur heeft duidelijk gespiekt bij Guy Ritchie, maar Snatch en Lock, Stock vind ik alsnog wel een tikkeltje beter. In Bruges wil iets geforceerder de humor brengen, maar grappig wordt het zelden. Het is vooral matzwarte humor dat nergens echt goed is.

Er valt weinig te lachen dus, maar er valt evenmin wat te beleven. Het is ergens wel vermakelijk om te zien hoe twee totaal verschillende types hun tijd in Brugge spenderen en dat levert hooguit nog wat vermakelijke, botsende gesprekken op, maar memorabele scenes heb ik niet gezien. Eerlijk gezegd doet een gemiddelde aflevering van jouw vakantie, mijn vakantie er niet voor onder. Van Colin Farrell ben ik normaal gesproken niet onder de indruk, hier doet hij het dan nog aardig. Brendan Gleesson en Ralph Fiennes kunnen duidelijk maar weinig met hun karakters. Logisch ook met zo’n stuurloos plot. Het is overigens ook wel een beetje lullig voor onze zuiderburen dat er voor deze film nauwelijks Belgische acteurs gebruikt zijn. Ik vind het hooguit knap dat de flauwe clichés over Belgen (grotendeels) erbuiten zijn gebleven.

En, beste forumgenoten, stop alstublieft met die ‘love it or hate it’nonsens. Een van de grootste dooddoeners en daarbij volstrekte onzin. Geen voldoende van mijn kant, maar ik haat ‘m (lekker) niet.

Vermakelijke film, leuk verhaal, mooie beelden van brugge, klassieke droge britse humor, maar redelijk waardeloos geacteerd (met name Farell bakt er werkelijk helemaal niets van)..

avatar van Rvdz
Vorige week herzien en hij is nog beter dat ik me herinner. Vooral het stuk dat Ray wordt teruggestuurd naar Brugge en dan meteen daarna Harry die de stad binnenloopt was geweldig. Zeker met die muziek erbij. Vond ook dat de hele cast (en zeker Farell) het geweldig deed.

avatar van Dennissssss
Oersaai met een leuke ontknoping!

avatar van BlueJudaskiss
Gisteren eindelijk op Blu-ray gezien, ondertussen voor de vierde keer.

Hoe het kan dat deze film nog altijd niet in de top 250 staat is me een raadsel. Eindelijk een film die de tijd neemt voor de personages en een verhaal heeft waarvan je nooit weet welke kant het opgaat. De muziek van Carter Burwell is sfeervol, acteerprestaties van Gleeson, Fiennes en verbluffend genoeg ook Farell zijn perfect. En ik blijf altijd met verbazing kijken naar Ralph Fiennes: niet alleen vanwege de veelzijdigheid aan rollen, maar ook zijn verschillende kanten in deze film: heel grappig en heel gevaarlijk tegelijk. Ontknoping van de film is ook prachtig met een mooie link naar de schilderijen die in de film genoemd worden. Zeer ondergewaardeerd.

]

avatar van JakobFugger
Klein meesterwerkje.

De sfeer die Brugge uitademt en hoe het in beeld gebracht wordt is fenomenaal. Ik vond het heerlijk om te zien hoe ze door Brugge zwerven. De muziek helpt ook een hoop. Sommige stukken muziek zullen nog wel even door mijn hoofd blijven spoken. Heerlijk. De acteerprestaties zijn ook prima, de chemie is er duidelijk tussen de hoofdrolspelers. De humor is prima, je ligt niet van je stoel van het lachen, maar de zwarte humor is scherp. Sowieso zijn veel van de dialogen scherp. Ik geef niet heel snel hoger dan 4*, maar hier geef ik toch een 4,5*. Mede doordat ik de andere film van deze regisseur Seven Psychopaths met 4* heb gegeven -waar ik nog steeds achter sta- maar deze toch wel beter vind. Dat leek mij het beste vergelijkingsmateriaal. Overigens wel een aanrader voor liefhebbers van deze film. Een hoop elementen komen terug, maar dan wel met een andere sfeer.

avatar van JakobFugger
JakobFugger schreef:
Klein meesterwerkje.

Toch aangepast naar een 4*, want de film is niet zo blijven hangen, blijft het een goed film vinden. 4* is ook gegarandeerd genieten in mijn boekje.

Mensen, mensen wat een film. Duurde een uur en drie kwartier, maar in mijn gevoel hooguit een half uurtje. En zoals hier al opgemerkt, je hebt voortdurend geen idee waar het verhaal naar toe gaat.
Maar Martin McDonagh zorgt er wel voor dat we ons niet vervelen.
Ik ga niet allemaal opnoemen wat ik goed vond aan deze film. Al 730 berichten, daar valt niet veel meer aan toe te voegen. Brugge als set is natuurlijk fantastisch, wat een vondst. Goed geacteerd, prima score, maar vooral fantastisch scenario. Bewijst maar weer eens, daar valt of staat iedere film mee. En een regisseur die z'n vak verstaat natuurlijk, en voldoende geld heeft.
Dat de film op IMDb een 8 scoort (wat behoorlijk zeldzaam is), verbaast me niets. Dat de film hier op Moviemeter zo zuinig beoordeeld wordt, verbaast me zeer; komt niet verder dan een magere 3,5 ster. Heb me af zit vragen hoe dat komt. Mogelijk doordat deze film spot met de conventies van het genre. Het is natuurlijk behoorlijk over de top. Huurmoordenaars die cultuur snuiven en met een rondvaartboot meevaren. De boeven zijn eigenlijk niet echt slecht. Ze zijn ook niet geschikt voor hun vak. En de baas ook niet. Niemand is wie hij lijkt te zijn. Het lieve meisje is een straatrover. Haar handlanger is een mietje, de lilliputter is geen kind, de hoteljuffrouw is geen receptioniste en de Amerikaan blijkt een Canadees. Was iemand dat al opgevallen?
Zo zit er nog veel meer in deze film als je goed kijkt. Kijk naar de poster en je ziet het meteen. Het klopt allemaal niet. Heerlijk die droge, Britse humor, merkt iemand hier op. Dit is helemaal geen droge Britse humor, dat zijn onderkoelde understatements. Dit is slapstickhumor. Er is eigenlijk maar één regisseur met wie je deze film kunt vergelijken: Quentin Tarantino, waar ik overigens geen fan van ben. Gelukkig worden er nog films zoals deze gemaakt. Films die bedoeld zijn om je te amuseren. Maar die je ook graag op het verkeerde been zetten.

avatar van BlueJudaskiss
Gisteren voor de 6e keer gezien en wéér nieuwe details opgemerkt, wéér ontroerd geraakt door het prachtige spel van vooral Farrell, wéér hardop gelachen en wéér een nieuwe dimensie in het verhaal ontdekt. Hoe dit een kleine 3,45* hier kan hebben is me een groot raadsel.

avatar van Prudh
BlueJudaskiss schreef:

Je bent zelf een neukend levensloos object.

Prudh schreef:

Je bent zelf een neukend levensloos object.

Durf je dat ook tegen je vriendin te zeggen?

avatar van Prudh
Haha, nee, ik ben niet zo stoer als Ralph Fiennes

avatar van Jimske
Zwaar overgewaardeerde film die nooit grappig is en veels te lang duurt! De humor kwam niet over bij mij en het verhaal boeide me van geen kanten. Mislukte film 1,5*

avatar van wilofski
BlueJudaskiss schreef:

Wow, ik dacht nagenoeg alle details mee te hebben maar dit had ik los over het hoofd gezien. Knap!

En inderdaad een maar lauwe rating voor deze film.

Hij is misschien geen topper van de bovenste plank maar hij is toch iets anders dan je doorsnee aangename film.
Ik ga eerlijk zijn en zeggen dat ik eigenlijk niets meer van de muziek weet, 5min na de film gezien te hebben. Maar ik vind de setting echter geniaal gebruikt! Nooit gedacht om Brugge op zo'n manier als decor te gebruiken en het is ineens boenk er op.
Om het verhaal zeker niet te vergeten, subtiel is voor mij het kernwoord hier. Nergens wijkt de film sterk af van het gewone en net dat maakte het voor mij zo plezant: dit is wat je graag ziet, maar niet zoals je het gewoon bent. Want dit is waar ik mijn recensie ook mee begonnen ben: de film tjok vol kleinigheden. Ook zijn er veel verwijzingen naar andere scenes waardoor heel de film ook mooi samenhangt.

.5 voor Brendan Gleeson, de man die nooit stopt met het blijven verbazen in zijn acteren. Hém zie je echt te weinig in films helaas. Maar voor de rest van de film?
Als je een 0 kon stemmen had ik dat gedaan.
Slecht geacteerd door de rest van de cast, hyper voorspelbaar een dwerg die toevallig voor komt in een film waar een kind toevallig om het leven is gekomen om later toevallig om het leven te komen omdat dit de hoofd klojo van het verhaal om het leven laat komen?

Op 2 scenes na zie je letterlijk alles al van 107 minuten afstand aankomen. Totale abominatie in het genre.

avatar van Mitch_Freeman
In Bruges is een heerlijke comedy. Ik geniet er van hoe de film andere 'serieuze' actiefilms bewust of onbewust belachelijk maakt.
Ik heb 107 minuten genoten van de ironie en de vreemde discussies.
Het is geen speciaal verhaal, maar er zijn een aantal scènes die de film heel goed maken. Ik weet nog niet welke scène mijn favoriet is maar de laatste scène van de film met Colin Farrell en Ralph Fiennes en de scène in het restaurant met de Canadese 'Yankees' zijn wel de beste in mijn ogen.

Ik ben een groot fan van dit soort films, ook 'Seven Psychopaths' met dezelfde regisseur en een paar acteurs zoals Collin Farrel. Deze twee films zijn een beetje hetzelfde idee als de Quintin films Pulp Fiction en Reservoir Dogs. Om dit nou een kopie van Quintin films te noemen gaat echt veel te ver.

Voor mij was in bruges een lekker snelle film die me geen enkel moment liet vervelen.

Jimske schreef:
Zwaar overgewaardeerde film die nooit grappig is en veels te lang duurt!

Ik weet niet wat voor films je normaal kijkt maar 107 minuten is niet bizar lang voor een film imo

avatar van N811
De film misschien nog een keertje bekijken. Wel een goed idee om een film te schieten waar brugge goed in beeld is.

avatar van Jimske
Mitch_Freeman schreef:

avatar van Mitch_Freeman
Ik heb al langere films gekeken, maar deze 107 minuten duren gewoon lang omdat ik de film totaal niet geslaagd vindt. De humor werkt voor mij niet en daardoor wordt het een hele lang rit tot het einde. [/quote]

tja als je een film niet leuk vindt da duurt ie altijd te lang denk ik

avatar van chevy93
Mitch_Freeman schreef:
En In Bruges is misschien het meest illustratieve verschil tussen Amerikaanse zwarte humor (luid, schelden, over the top) en de Britse (rustig, welbespraakt, subtiel).

In Bruges zit vol geweldige zwartkomische scènes, waarvan dit waarschijnlijk de beste is:
There's a Christmas tree somewhere in London with a bunch of presents underneath it that'll never be opened. And I thought, if I survive all of this, I'd go to that house, apologize to the mother there, and accept whatever punishment she chose for me. Prison... death... didn't matter. Because at least in prison and at least in death, you know, I wouldn't be in fuckin' Bruges. But then, like a flash, it came to me. And I realized, fuck man, maybe that's what hell is: the entire rest of eternity spent in fuckin' Bruges. And I really really hoped I wouldn't die. I really really hoped I wouldn't die.

avatar van BlueJudaskiss
Amen chevy93. Alle humor, tragiek, ironie en fantasie zit volgens mij samengebald in deze quote.

avatar van Antonev
Aardig, maar niet meer dan dat. Het is allemaal veelbelovend, maar het komt nergens echt boven de middelmaat uit. Het pluspunt van de film was de humor, goed geplaatste grappen waren er voldoende. Daarnaast is Brugge een fantastisch mooie stad.

avatar van peterx43
Al vele malen bekeken , blijft goed! En Brugge is zo mooi!

Matige film. Te langdradig en saai voor een goede misdaad film, te weinig humor voor een comedy, te weinig inhoud voor drama.

avatar van dalma
M013 schreef:

ik zou het niet beter kunnen verwoorden