ad

Geregisseerd door: Clint Eastwood

Met onder meer: Clint Eastwood, Gene Hackman en Morgan Freeman

Releasedatum: 7 augustus 1992

Over Unforgiven

"Some legends will never be forgotten. Some wrongs can never be forgiven."

William Munny (Eastwood) is een ex-premiejager, die nog één keer wordt overgehaald om een klus aan te nemen, om zo zijn oude dag door te kunnen komen. Hij wordt ingehuurd om de man te vermoorden die het gezicht van een hoertje heeft opengesneden. Hij krijgt te maken met de keiharde sheriff Daggett (Hackman), die geen premiejagers in zijn stadje tolereert. Munny komt erachter dat het niet meer zo makkelijk is als vroeger om gewetenloos mensen te vermoorden.

imageimageimageimageimage

Quick Mike

Davey Bunting

avatar van Flipman

Flipman

Snap ik, maar dat soort mensen trekt zich nergens wat van aan. Als hun taal gekuist wordt, wordt hun geloofwaardigheid aangetast. Als zij niet gelovig zijn maar wel ruig in de mond, waarom zou zo'n personage dat dan NIET zeggen?

Dat vind ik net zoiets als antisemitisme niet in de kaart spelen en in een filmproductie van Adolf Hitler een hele vredelievende man maken. Dat gelooft ook niemand.

Brix

Het taalgebruik in films als deze staat sowieso ver van het oorspronkelijke.

In de tijd van het "Wilde Westen" waren er heel andere krachttermen gangbaar.

avatar van royals

royals

Dat bedoel ik, in die tijd vloekten ze heus niet zoveel als in de moderne films. Als ze zo religieus waren. Dat ging er meer aan toe zoals in Gone In The Wind ofzo. Vóór laten we zeggen de jaren '70 werd er zelden gevloekt in films. Was niet nodig om een goede film te maken. Het is echt iets van na de jaren '80 tot heden, en vooral Amerikaans en Engels. Wel interessant om over het taalgebruik in films te praten. Echt zo'n onderwerp voor een scriptie ahah.

avatar van blurp194

blurp194

Herzien, voor het eerst sinds ik in '93 of zo de video gehuurd had en samen met mijn buren gezien had. Of ik toen heel goed opgelet had weet ik niet meer zo heel zeker, het kan wel eens zijn dat ik mijn aandacht meer bij mijn buurmeisje had...

Maargoed. De film zat in mijn hoofd als een erg goede, en dat viel nu toch een tikkie tegen. Waarin het een bijzondere is is in het breken met een hele serie verplichte stijlfiguren voor het genre - hier staan geen witte en zwarte hoeden tegenover elkaar, maar een stel vrij twijfelachtige antihelden tegenover een stel sufk*tten als bad guys. Drie gunmen die met hun revolver nog geen schuurdeur raken op vijf meter afstand. Bad guys die net als gewone mensen naar de plee moeten - en daar een minder frisse geur achter laten.

Ongezien tot dan aan toe, wellicht. Maar alweer ruim twintig jaar later is dat niet meer heel kenmerkend, en blijft over dat er mooi en goed gespeeld wordt, dat het geheel prima gefilmd is, en dat vooral Gene Hackman een mooie rol neerzet. Goeie film, maar heel bijzonder kan ik het niet meer vinden.

avatar van hanskeller

hanskeller

Het eerste half uur komt de film maar langzaam op gang, maar dat wordt daarna ruimschoots goedgemaakt. Er zaten een paar geweldige quotes in en dat kan me altijd wel bekoren.

De mooiste kwam van The Schofield Kid: "Yeah, well, he's holding onto his shit like it was money'

avatar van Gruffalo

Gruffalo

Fijne film met een krachtige held en fraaie plaatjes. Zeker niet saai zoals sommige beweren, de film had ook wat nieuws te bieden door in te gaan op hoe mensen kunnen leven met het feit dat ze iemand hebben vermoord. Het laat waar meer van de personages zien dan veel andere westerns die ik gezien heb. Verhaal zit puik in elkaar, geen irritante acteurs/actrices, niet moeilijk doen happen maar

avatar van baspls

baspls

"You better bury Ned right!... Better not cut up, nor otherwise harm no whores... or I'll come back and kill every one of you sons of bitches."

Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris, Allemaal top acteurs helemaal thuis in hun in deze eerste klas Western van Eastwood. Na High Planes Drifter nogmaals bewezen dat hij veel heeft geleerd van Sergio Leone.

Het verhaal van Unforgiven blijft een beetje kleinschalig en iet wat simpel. Maar dat is des te beter want dat maakt het wat anders dan een willekeurige western met schietende cowboys. Bovendien maakt het het veel realistischer en geloofwaardiger. De film is gebaseerd op enkele waargebeurde feiten. Het script lag al 20 jaar ergens in een la toen Eastwood het voor het eerst las, Hackman had al een paar keer nee gezegd tegen in rol in de film, maar toen hij hoorde dat Eastwood regisseerde stemde hij in onder de voorwaarde dat de film vuurwapengevechten niet zou verheerlijken.

De muziek die deels door Eastwood zelf is geschreven deed me af en toe een heel klein beetje denken aan Ennio Morricone. In ieder geval paste de muziek erg goed bij de sfeer van de film.

Erg mooie opnames. Net als Sergio Leone en Kevin Constner weet ook Eastwood het wilde westen erg mooi op film vast te leggen. De stunts en effecten zijn ook erg gaaf, weer eens iets anders dan wat je gewend bent van de wat oudere westerns.

Al met al is Unforgiven een erg goede western met een gaaf en een beetje dubbelzinnig verhaal, goed acteerwerk, goede cinematografie en een enorme bad-ass Clint Eastwood.

Een Must-watch.

avatar van John Barry

John Barry

Unforgiven vind ik een goede film.

Deze film valt in de eerste plaats op door de enorm goede cast. Gene Hackman zet een hele goede rol neer als een meedogenloze sheriff. Morgan Freeman als Ned acteert ook erg goed. Clint Eastwood doet het van de hele cast nog wel het best en hij zet ( zoals we van hem gewend zijn ) weer een geweldige rol neer. Eastwoods personage William Munny heeft zijn oude leven van veel drinken en moorden achter zich gelaten en hij is nu vader. Munny word echter toch overgehaald om zijn oude werkzaamheden voor één keer weer te hervatten. In eerste instantie gaat Munny alleen voor het geld op pad en zegt hij zelf dat hij niet meer zo is als vroeger. Maar als zijn vriend Ned word vermoord door sheriff Daggett komen de oude trekken van weleer een beetje boven drijven en gaat Munny wraak nemen op de sheriff. Wat volgt is een erg sterke eind scene van de film. De manier waarop Munny afrekent met o.a. de sheriff is geweldig.

Wat ik ook erg sterk vond was het stuk met Richard Harris als English Bob. Harris weet op een fantastische manier een arrogante man neer te zetten met veel praatjes. Die praatjes helpen hem echter niet en hij word genadeloos in elkaar getrapt door de Sheriff. Er volgen hierna nog een paar sterke scenes met Harris maar echt veel word er verder niet met zijn personage gedaan. Dit vond ik eigenlijk wel jammer. Er had wel wat meer met de personage gedaan mogen worden.

Wat ook opvalt is het erg mooie camera werk. Af en toe krijgen we hele mooie beelden van de landschappen voorgeschoteld. Verder is de muziek bij deze film ook erg sterk. De muziek valt niet heel erg op, maar de rustige muziek past perfect bij de film.

Unforgiven is een harde en rauwe film. De film laat zien dat er niks eervols aan was aan het westen. Ik vind dit een sterke film van Eastwood.

4,5 ster voor deze film.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

royals schreef:

Klopt wel, maar vergeet niet dat je met een film een bepaald gevoel wilt overbrengen. Als je in dit soort films GWTW-achtige krachttermen gebruikt, zal het al snel zoetsappig overkomen. Dat verschil tussen beschaafd en ruw taalgebruik anno toen moeten ze toch naar het hier en nu vertalen voor de juiste impact, dat verschil zou ons nu veel te subtiel in de oren klinken omdat we inmiddels veel meer in extremen praten. Het bepaalt de sfeer van de film voor een heel groot deel.

avatar van RonMathijs

RonMathijs

Ging toch met een bepaalde verwachting deze western film tegemoet, dit vanwege het possitieve commentaar hieronder. Helaas viel hij tegen t.o.v. wat ik verwachten. Het acteerwerk was goed, ook al mag je dat met deze cast ook wel verwachten. Het verhaal, en met name het einde, vond ik redelijk cliche en daarom vond ik het verhaal niet hoogstaand. Zeker het middenstuk moest ik me echt vermannen om mijn concenctratie bij de film te houden. Voor mij is dat duidelijk een minpunt en daardoor scoort deze film gemiddeld.

Al met al, wel een voldoende vanwege de acteerprestaties.

avatar van mr rumson

mr rumson

Over deze western is al veel geschreven hier in dit topic.

Daarom maak ik het mij deze keer gemakkelijk en sluit mij volledig aan bij de mooie review van Zwolle84 .

Alleen in plaats van een 4.5 geef ik een 4 omdat vooral het stuk tussen het begin in en dat ze over gaan tot de actie iets wat saai is .

avatar van Insignificance

Insignificance

Shit and fried eggs, zoals iemand het onderweg noemt. Om met het laatste te beginnen; het is dat Gene Hackman hier rondloopt, anders was er geen doorkomen aan. Venijnige vent, deze Little Bill, al helpt het natuurlijk niet als je hem op z'n duim laat slaan of twee keer dezelfde act laat opvoeren, maar toch, een bitse, harde sheriff. De rest van dit gezelschap kan me zo goed als gestolen worden.

Zo'n Schofield Kid, ik vind het helemaal niks. Dat loopt maar te pochen en te zeuren. Irritant figuur, ook nog eens zo doorzichtig als de pest. Niks aan. Freeman doet niet veel meer dan Eastwood souffleren. Ik snap de aantrekkingskracht van hem in een outlaw outfit nog wel, de herboren zielepoot die hij hier ca. driekwart van de film speelt, is niet te harden. Vooral dat steeds maar oprakelen van zijn vrouw.

Wanneer hij naar de fles grijpt, hoe kan het ook anders, en zijn oude gewoontes weer oppakt, is het echt niet meer serieus te nemen. Ineens is daar de oude boeman, op naar de showdown, in een saloon, alsof een slechte superheld zich voorstelt. Het onweert zelfs. Nee, dank je. Letterlijk en figuurlijk een donkere film, dat wel, maar er komt zo weinig van terecht en duurt bovendien veel te lang.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Nog altijd één van de 'klassiekers' om voor mijn dertigste gezien te hebben.

Clint Eastwood de regisseur weet hoe de krachtige aanwezigheid van de iconische acteur ingezet moet worden voor een hoogst vermakelijke kritiek op de mythologisering van het Wilde Westen. Het gaat iets te luchtig om met typische genreconventies om echt onder de huid te gaan zitten, maar het levert nochtans een aangename kritiek op hoe een cyclus van geweld aanleiding vormt voor nog meer geweld.

avatar van stephan-0115

stephan-0115

Een vreselijke film, kon er maar niet inkomen. 1,5*

avatar van aorsongmachine

aorsongmachine

Bij een western met Clint Eastwood weet je al op voorhand een beetje waaraan je je mag verwachten. Ook het einde kun je al raden. Toch een genietbaar filmpje.

MaartenTuinstra

Sterke western met een fantastische cast.

Ik had vrij hoge verwachtingen van deze film en die zijn waargemaakt, maar niet overtroffen. Het camerawerk is echt fantastisch, waardoor er een passende sfeer wodt gecreëerd. Eastwood speelt uitstekend en laat in deze film absoluut zien dat hij ook een groot regisseur is. De rest van de cast is ook van uitzonderlijke kwaliteit, maar dat mag ook verwacht worden van zulke namen. En daarbij is het verhaal prima en afgezien van enkele clichés is dit absoluut een goed film.

Naar mijn mening was de actie in deze film echter iets te weinig aanwezig (op het eindduel na natuurlijk!).

Toch ben ik erg onder de indruk van deze film!

avatar van eppo34

eppo34

Ik heb een heerlijke avond gehad.

Clint Eastwood weer op het grote doek.

Mooie beelden goed verhaal.

avatar van Fed

Fed

Fantastische film. Eastwood op zijn best. Ik zal deze film beslist nog vaker terugkijken.

avatar van Matt81

Matt81

Aardig, maar haalt het niet bij Leone qua stijl, gevoel, muziek (Morricone). Geef me dan maar het fragmentarische verhaal ipv dit toch meer standaard avontuurtje.

avatar van sandokan-veld

sandokan-veld

Het is altijd gevaarlijk om je jeugdliefdes opnieuw te bezoeken. Bij herziening heb ik een punt moeten afhalen van mijn waardering voor Unforgiven.

Ik heb in het verleden vaak gehoord dat dit Eastwoods 'afrekening met het western-genre' was, en nu zat ik me eigenlijk twee uur af te vragen wat dat betekende. Alleen maar omdat hij een oude zeur speelde die wars was van cowboy-romantiek? Prima, maar toch kwamen veel situaties en karakters in deze film op mij vrij karikaturaal over, zo niet cliché.

Ook valt de kritischer geworden Sandokan (oude zeur) op dat Eastwood toch echt wat te kort komt als regisseur in vergelijking met zijn mentor Sergio Leone. Het gepaardrij door de prairie met gitaargepingel op de achtergrond is soms eerder knullig dan sfeervol. Ook onhandig is de poging om via een morele boodschap van 'respect voor de prostituees!' de stuitende misogynie van eerdere films als High Plains Drifter goed te maken, maar goed, het is in ieder geval een poging.

Geen maximale waardering meer, dus, maar verder nog steeds wel een prima filmpje. Goed gecast, behalve zijn eigen gegroefde kop wist Eastwood voldoende charismatische oude karakterkoppen te strikken. Vooral de rol van Harris blijft een leuke afleiding van het hoofdplot. Verder sowieso prettig dat de film zichzelf niet al te serieus neemt. Een prettige rit naar de zonsondergang, dus, maar waarom deze film bij de eerste keer zo'n impact op me had, kon ik niet meer terughalen, jammer genoeg.

scorsese

Geweldige film over een paar prostituees die een premie uitloven als één van hen mishandeld is. Wat in eerste instantie een conventionele western lijkt, is dat zeker niet (vooral hoe er met geweld wordt omgegaan en de steeds donker wordende toon). Een goed verhaal, goeie dialogen en vooral ook ijzersterk acteerwerk. Wat mij betreft de beste western ooit. En dat in een periode dat het genre nagenoeg dood was.

avatar van Fillumon

Fillumon

Weet niet of ik het de beste vind, maar zal zeker in mijn Top 10 Westerns aller tijden staan. Ik kan me ook goed vinden in de mening/beschrijving van user scorsese.

scorsese schreef:

En dat in een periode dat het genre nagenoeg dood was.

Maar een enorme boost kreeg door Dances with Wolves (1990)

avatar van Beertje45

Beertje45

Brix schreef:

Maar een enorme boost kreeg door Dances with Wolves (1990)

Silverado (1985) vond ik ook meer dan behoorlijk.

avatar van Lewis-06

Lewis-06

net voor het eerst gezien. ik ben niet zo van de westerns, maar deze vond ik geweldig. nog meer zulke aanraders?

avatar van gotti

gotti

Herziening doet wonderen. Dijk van een film. Dé anti-western van Eastwood. 5*

avatar van Boneka

Boneka

Gisteren herzien op 4K. Een meerwaarde? Met de juiste instellingen wel. Ziet er net weer een beetje fraaier uit al is oude transfer sowieso niet slecht te noemen. Wel is de film nogal donker met veel regen. Anyway the movie itself want daar gaat het toch om mogen we toch een kleine klassieker noemen. Hij is zeker niet de beste western ooit en zeker ook niet de spannendste, maar het oogt allemaal degelijk en serieuzer. De muziek deed me af en toe denken aan de Shadows. Of dat een pluspunt is ben ik nog niet uit, maar het valt te pruimen. Had wel wat moeite met de stijve boer die notabene niet meer fatsoenlijk op zijn knol kon zitten. Zwemmen of autorijden verleer je immers ook niet, maar goed. En verder is het wat vreemd, dat hij zijn young ones achterliet met zijn zieke varkens. Opvallend zien we ze daarna niet meer terug. De rol van Gene Hackman is sterk wat ook gold voor The Englishman en zijn biografische schrijver. Kortom er is ook genoeg te zien in deze ruim twee uur durende film.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Enigszins wat verbaasd van de toch erg hoge score die circuleert op IMDB met zijn 8.2, beetje overrated lijkt me zo. Desalniettemin zeker een behoorlijke film die in de eerste plaats kan rekenen op een geweldige cast. Niet dat iedereen super uit de verf kwam (Freeman bvb). Het is vooral Hackman die (opnieuw) gevreesde sherrif vertolkt en ook Eastwood heeft ondanks zijn opagehalte een bepaalde doorslaggevende flair over zich: berustend en doortastend.

Unforgiven is een wat aparte atypische western. De film is haast een statement en staat letterlijk symbool voor het uitsterven ras dat de western is sinds de jaren 90. Geen superheros of cowboyhelden hier die een mus neerknallen vanop 250m. Geen rookpluim uit de revolver die wordt weggeblazen na een heroïsch duel. Neen, eerder wat bijeengesprokkelde boeren op hun retour in een Far Westomgeving. Missen en slecht mikken is eerder schering en inslag, ineengeslagen worden ook om dan al kruipend de uitgang te zoeken ... Op sommige momenten wordt het zelfs zielig (en uitermate realistisch uit het dagelijkse leven gegrepen). De sherrif is meer begaan met de bouw van zijn nieuwe huis en zijn biografie en van Munny schiet er niet veel meer over dan een zielig hoopje ellende dat de whiskeyfles tot zijn beste vriend rekent/rekende. Grappig en onthutsend tegelijk wanneer hij zijn schimmel tracht te berijden ...

Eastwood had ook geen boodschap aan een strijd tussen de "goeden" en de "slechten". Allemaal hebben ze wel boter op hun hoofd en creëren ze amper sympathie, hoe nobel hun huidige motieven ook mogen zijn. De sfeer is donker en de gutsende regen is niet bepaald iets dat je onmiddellijk met een western associeert.

So far so good dacht ik tot het einde eraan kwam. Zeer simplistisch plot en ineens kwam de meedogenloze efficiënte killer terug naar boven. Geen water voor de stervenden deze keer. Vreemd dat hij levend uit de strijd raakte, wat je toch niet als realistisch mag beschouwen. De kompanen van de sherrif waren niet meer dan een bende bange wezels. Jammer alvast en dat kost de film zeker een 0,5*. Toch blijft een degelijke 3,5* zeker overeind.

Fisico schreef:

? Is dat zo?

De heropleving van de western is al jaren in volle gang.

Het aantal films en TV series is bijna niet bij te benen.

List of Western films of the 1990s - Wikipedia - en.wikipedia.org

List of Western films of the 2000s - Wikipedia - en.wikipedia.org

List of Western films of the 2010s - Wikipedia - en.wikipedia.org

+De populariteit van western TV series als Deadwood, Hell on Wheels etc. spreekt voor zich lijkt mij.

Bovendien staan er momenteel nogal wat nieuwe westerns en series op til.

Het is m.i. een van de meest florerende genres.

N.B.

De lijstjes zijn nog niet eens compleet.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Brix

We spreken over de tijd dat Unforgiven uitkwam, het jaar 1992. Toen zat het genre in een dipje (jaren 80) om dan terug met een revival te komen. Ik vergis me toch niet door te zeggen dat de jaren 80 een minder decennium was voor de western, zeker qua populariteit? Silverado en Pale rider (ook van Eastwood) van toen komen in me op.