• 8.262.350 stemmen

Met onder meer: Douglas Silva, Darlan Cunha en Rodrigo dos Santos

Oorspronkelijke taal: Portugees

Releasedatum: 30 oktober 2008

Plot Cidade dos Homens

"An unforgettable tale of friendship and survival in a city where the greatest challenge is growing up."

Laranjinha is een Braziliaanse jongen die in armoede opgroeit in Rio de Janeiro. Hij besluit op een dag op zoek te gaan naar de vader die hij nooit ontmoet heeft. Ondertussen heeft zijn beste vriend Acerola het moeilijk wanneer hij zelf op jonge leeftijd vader wordt en nu verantwoordelijkheid moet krijgen.

imageimage

Theunissen

Deze film heeft veel weg van "Cidade de Deus", maar kan er zeker niet aan tippen. Het verhaal is best aardig, de acteurs spelen ook best goed en de beelden zijn soms zeer fraai maar het is het allemaal net niet. Ben wel blij dat ik daar niet geboren ben

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Dit is kwalitatief zeker niet minder dan Cidade de Deus. EVen zwoel, genoeg pit en de nodige adrenaline. De acteurs slepen je mee naar het warme Rio. Alleen zijn de verhaallijnen net iets te zoet. Ik denk dat men hier veel meer dan bij Cidade de Deus probeert te mikken op een groot publiek door er een toegankelijker verhaal in te steken, al had deze film dat niet echt nodig. Maar uiteindelijk is dat maar een klein minpunt, de film is echt om te genieten. Niet zo lang geleden Tropa de Elite gezien en films als Cidade dos Homens en Cidade de Deus zijn toch van een hoger niveau.

avatar van In2Sneakers

In2Sneakers

De film heet City of MEN, en bij het eerste groepje gangsters dat ik zie staan er fokking wijven met geweren. En niet alleen in het begin, maar ook verder in de film. Beetje dom!

Voor de rest wel een leuk wegkijkertje

avatar van NakedHero

NakedHero

Film Pegasus schreef:

Inderdaad even genoeg pit en adrenaline. Toch evenaart deze film het lange na niet bij Cidade de Deus. Cidade dos Homens vond ik een tikkeltje onpersoonlijker - minder drama. Daarnaast werd het verhaal van deel 1 (als ik het zo mag noemen) op een totaal andere wijze verteld. Tot slot mist deel 2 gewoon de extra details zoals de side story waarbij dat gastje op het laatst die foto´s schiet en daar waarschijnlijk erg rijk mee ging worden (smullen!!!!!!!).

Heel moeilijk te beschrijven - wie kan het beter? - , maar deel 1 werd op een kinderlijke speelse manier verteld met toch de nodige dosis volwassenheid. Naar mijn idee is dit het sterkste punt van deze film. Helaas is dit niet terug te vinden in het tweede deel.

Ook de eerste scene van het eerste deel met de kip die ontsnapte vond ik ronduit geniaal. Deze scene zet ook gelijk de toon voor de rest van het verhaal. In deel 2 begint het verhaal ergens en het ´YES, daar gaan we - gevoel´ontbrak bij mij voordelig en derhalve bereidde ik mij voor op een slap aftreksel.

Mijn punt is dus dat dit geen slechte film is, maar mensen die Cidade de Deus met deze film vergelijken, snappen de charme van het eerste deel niet. Tegen die mensen zeg ik: Ga ´The Marine´kijken. Vind je vast ook een goede film!

avatar van Fryce

Fryce

• 1917 stemmen

Wel een aardige film, maar niet veel meer dan dat. Beetje saai en langzaam, wat niet altijd slecht hoeft te zijn maar wat ik bij deze niet passend vond. Had het idee dat hij wat probeerde mee te liften op ciry of god. Wat hem voor geen meter lukt.

avatar van KingJ

KingJ

Rustig tempo, mooie (zwoele beelden), aardig verhaal: misschien geen echte topper maar zeker een onderhoudende wegkijker: *3

gauke

Een boeiend verhaal, ontstaan uit een Braziliaanse tv-serie met dezelfde naam, over het geweld in Rio de Janeiro, een cultuur zonder enige orde waarbij de zonden van de vaders overgaan in die van hun zonen. De chemie en diepe verstandhouding tussen de beide hoofdpersonen is natuurlijk, innemend en geloofwaardig. Het niveau van 'City of God' wordt echter niet gehaald.

avatar van DV1984

DV1984

De herziening was weer geslaagd!

avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

• 1931 stemmen

Vannacht maar eens meegepakt op tv. Opzicht wel een redelijk drama met prima acteerwerk en zo nu en dan best mooi geschoten. Alleen op een paar dingen na weinig grote gebeurtenissen en de film had ook best een kwartiertje korter gekund. Jammer ook dat de film, ondanks dat het een aardige schets levert, niet weet te grijpen waardoor het niveau van redelijk niet ontstegen wordt.

avatar van Eric001

Eric001

Ik heb een Braziliaanse vriendin en kijk daardoor toch iets anders naar deze film. Voor mij heel indrukwekkend. Mijn vriendin vertelde wel eens verhalen over de criminaliteit in Brazilie. Hoe bizar ze daar tekeer konden gaan. Deze film toont datgene wat zij mij vaak vertelde. Bizar en heel indrukwekkend.

avatar van nadrin

nadrin

en meesterwerk

avatar van Koen87

Koen87

Tja wel een prima filmpje maar veel meer dan dat wordt het niet. Helemaal als je het tegenover de sterke City Of God & Tropa De Elite zet. Marketing-technisch was het handig om het een 'vervolg' te noemen op City Of Men, maar daar blijft het bij. Echter waren daardoor mijn verwachtingen torenhoog, helemaal gezien City Of God 1 van mijn favoriete films is.

avatar van Darbie

Darbie

Van een goede - of succesvolle film een vervolg maken, blijkt toch vaak (zoals ook hier) een zwaktebod.

avatar van missl

missl

Mooie film over het leven van 2 vrienden in Brazilië. Waarom zij zo zijn en waarom ze doen wat ze doen komt heel erg in de film naar voren en dat maakt deze alleen maar beter. Net iets minder goed dan deel 1, maar een waardige opvolger.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Verhalen uit de favela

Na het succes van Cidade de Deus maakten ze in Brazilië een serie City Of Men waarvan dit de filmversie is. Ik vond het zeker geen slechte film, met meer aandacht voor het dagelijkse leven in de slums van Rio. Niet alleen een misdaadprent dus, daarnaast ook een verhaal over vriendschappen, familiale relaties, het zoeken naar een vaderfiguur, het nemen van verantwoordelijkheden. Met name het achterliggende relaas van de twee vaders van Wallace en Ace vond ik goed, en zeker wanneer de twee vrienden toch samen vertrekken uit de favela is niet cliché. Het mag wel eens goed eindigen. . Het geplaag door bendegeweld is er ook, maar niet op dezelfde manier als in Cidade de Deus, waar het een centrale rol kreeg.

avatar van leatherhead

leatherhead

Waardige ''opvolger'' van Cidade de deus.

Het is me inmiddels wel duidelijk geworden dat dit soort Braziliaanse misdaadfilms me een stuk meer liggen dan bijvoorbeeld de Amerikaanse gangsterfilms. Wat minder geforceerd cool, en komt vooral een stuk meer naturel over.

Verder is deze film eigenlijk in alle opzichten prima, alleen simpelweg net wat minder dan Cidade de Deus. Cinematografie weer top-notch, soundtrack adequaat, en het acteerwerk meer dan behoorlijk. Het mist een beetje aan echte uitschieters, zoals Cidade de Deus die wel had, maar voor de rest weinig op aan te merken dus. Overigens is me na een aantal Braziliaanse films opgevallen, wat voor een heerlijk taaltje dat Portugees eigenlijk is. Klinkt lekker lomp, maar tegelijkertijd toch ook wel mooi, of zo.

Mooie en zeer vermakelijke wegkijkfilm al bij al. 3,5*.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20232 berichten

Stukken minder dan Cidade de Deus. Niet echt iets mis mee, maar mist de adrenaline, het ritme, het virtuoze camerawerk, het buitengewoon knap opgebouwde scenario en de vindingsrijkheid van zijn bekende voorganger. Zeg maar alles waardoor die film promoveerde van "niet echt iets mis mee" naar "erg goed".

avatar van Thiver

Thiver

Interessant dat iedereen hier denkt dat dit een vervolg is op City of God. Dat is het namelijk niet. Waar het wél een vervolg op is, is de gelijknamige tv-serie, die de twee hoofdpersonen op jonge leeftijd volgt in hun dagelijkse beslommeringen in de favela. Praktisch alles in deze film vloeit voort uit die serie, met name de laatste twee seizoenen. Beschouw dit dus maar als een typische film als serieafsluiter à la Entourage of Veronica Mars. En ja, dat de titels op elkaar lijken, is geen reden om aan te nemen dat het vervolg is. Alles is familie is immers geen vervolg op Alles is liefde; net als daarbij wordt de titel simpelweg gehanteerd als marketingtruc.