The Black Cat (2007)

Verenigde Staten / Canada
Horror

geregisseerd door Stuart Gordon
met Jeffrey Combs, Ryan Crocker en Patrick Gallagher

De beroemde horrorschrijver Edgar Allen Poe krijgt nog één kans om een verhaal te schrijven. Als hij deze verknalt, staat hij op straat. Voor Poe, die torenhoge schulden heeft, gaat de tijd dringen. Helaas heeft hij maar weinig inspiratie. Hij grijpt naar de drank en verliest de greep op de realiteit. In zijn eigen zieke wereldje, wordt hij bedreigd door allerlei gevaren die hij met bruut geweld het hoofd biedt. Bovendien wordt hij geterroriseerd door een bloeddorstige zwarte kat. Deze zal zijn leven op gruwelijke wijze verwoesten, of hem inspireren om één van zijn beste verhalen te schrijven. Maar ondertussen is de gestoorde Poe te ver heen om te beseffen welke gewelddadige hoofdstukken fictie zijn en welke keiharde realiteit...

avatar van Donkerwoud
Nou, fan is weer wat overdreven. Maar ik zal hem eens checken, het ziet er leuk uit.

avatar van SmackItUp
MOH aflevering 22.

Wederom een vermakelijk aflevering, zoals wel vaker. Redelijk spannend, enkele horrorelementen, wat absurde plotlijntjes, en prima acteerwerk. Zeker de moeite waard!

avatar van jippie2010
De horror rond Poe vervuld door Cusack was vele malen beter te pruimen. *2,5

avatar van joolstein
Regisseur Stuart Gordon die voor de vorige aflevering van Masters of Horror zijn vijfde Lovecraft-film maakte, overtreft zijn eigen hier door samen met en zijn schrijfpartner Dennis Paoli met een erg mooie herwerkte versie van Edgar Allan Poe's The Black Cat te komen. Dit is de vijfde verfilming (zesde als ik de korte film met Peter Lorre uit Tales of Terror (1962) meetelt) van dat verhaal.Toch brengende heren een erg goede toevoeging; ze vervlechten namelijk Poe's verhaal met elementen uit diens persoonlijke leven. Compleet in zwart-wit/sepia-achtige tinten, authentieke kostuums, en klassiek sets die zorgen voor de juiste atmosfeer. Schrijver Poe (een rol van Jeffrey Combs; Re-Animator (1985) worstelt met alcoholisme, writer's block, chronisch geldgebrek en de ziekte van zijn vrouw en de zwarte kat Pluto wordt door hem gezien als de schuldige en moet het ontgelden, de kat neemt vervolgens wraak. De film bezit niet veel gore (ze zijn er wel!) maar wel zijn er een paar erg mooie bloederige scenes die volkomen recht doen aan gotische sfeer. Absoluut prachtig; en voor mij is deze 'The Black Cat' de favoriete aflevering van seizoen 2.