The Phenix City Story (1955)

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Phil Karlson
met John McIntire, Richard Kiley en Kathryn Grant

Het stadje Phenix City in Alabama is in de greep gekomen van een misdaadsyndicaat en prostitutie en gokken viert hoogtij, mede ter plezier van de soldaten in de kazerne aan de andere kant van de rivier. Advocaat John Patterson, net terug uit het leger, is verafschuwd door al deze criminaliteit en lanceert een plan om zijn vader aan de juridische macht te krijgen. Het syndicaat antwoordt met een golf van bruut geweld.

avatar van Dogie_Hogan
Voor mij de 1e reli-Noir, doorspect met bijbelteksten en zeer langdradig en voorspel- baar. De eigenlijke film begint zelfs wat later door een journalist met vele saaie interviews (13 minuten proloog).
De afbeelding van een animeerdame op de poster sluit aan op de 1e vijf minuten van de film; daarna wordt het de rest van de film bestreden; wel veel actie, maar ook erg moralistisch, cq. te zwart/wit.
Afrader! IMDb *0,5/10.

avatar van Mac Hammer Fan
Komaan Dogie_Hogan. Zo slecht is die film toch ook weer niet? Imdb rating is zelfs 7,6/10. Heb je al eens de echte gedrochten zoals "Manos Hands of Fate" bekeken?

avatar van Dogie_Hogan
Mac Hammer Fan schreef:
Ook na herzien blijf ik bij mijn waardering. Vind het een moralistich gedrocht overall en begrijp die IMDb score dan ook totaal niet. Met moeite uitgezeten.

Prima misdaadsyndicaatflm is New York Confidential.

Matige Film-Noir / Misdaad
met een intro wat nergens op slaat.

avatar van Poisonthewell
Het makkelijk opruien van de emoties riekt naar goedkope exploitation, en schikt zich in dat opzicht naar films als Fritz Lang's Fury of Wilder's Ace in the Hole, maar toch maken de locatie opnamen, het toucheren van de rassenproblematiek (anno '55 zeer ongewoon) en de opvallend sterke no-name cast The Phenix City Story een memorabele film.

avatar van Biosguru
Geen idee waarom deze noir zo hoog staat op IMDb, erg matig.

Poisonthewell schreef:
het toucheren van de rassenproblematiek (anno '55 zeer ongewoon)

Zie, Storm Warning uit 1951, no way out 1950 of Crossfire '47. Het is vrij gewoon, het is alleen meestal subtiel verpakt. Er zijn een aantal Golden Age regisseurs die anti-racisme vrij continue "meenemen" in de films die ze maken.