• 10.531 nieuwsartikelen
  • 161.645 films
  • 10.094 series
  • 29.645 seizoenen
  • 613.140 acteurs
  • 192.878 gebruikers
  • 8.963.450 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Phenix City Story (1955)

Film noir / Misdaad | 100 minuten
3,14 37 stemmen

Genre: Film noir / Misdaad

Speelduur: 100 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Phil Karlson

Met onder meer: John McIntire, Richard Kiley en Kathryn Grant

IMDb beoordeling: 7,2 (3.238)

Gesproken taal: Engels en Duits

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Phenix City Story

"ALABAMA'S CITY OF SIN AND SHAME!"

Het stadje Phenix City in Alabama is in de greep gekomen van een misdaadsyndicaat en prostitutie en gokken viert hoogtij, mede ter plezier van de soldaten in de kazerne aan de andere kant van de rivier. Advocaat John Patterson, net terug uit het leger, is verafschuwd door al deze criminaliteit en lanceert een plan om zijn vader aan de juridische macht te krijgen. Het syndicaat antwoordt met een golf van bruut geweld.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Albert L. "Pat" Patterson

John Patterson

Ellie Rhodes

Rhett Tanner

Mary Jo Patterson

Clem Wilson

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13380 berichten
  • 788 stemmen

Voor mij de 1e reli-Noir, doorspect met bijbelteksten en zeer langdradig en voorspel- baar. De eigenlijke film begint zelfs wat later door een journalist met vele saaie interviews (13 minuten proloog).

De afbeelding van een animeerdame op de poster sluit aan op de 1e vijf minuten van de film; daarna wordt het de rest van de film bestreden; wel veel actie, maar ook erg moralistisch, cq. te zwart/wit.

Afrader! IMDb *0,5/10.


avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

  • 5166 berichten
  • 7650 stemmen

Komaan Dogie_Hogan. Zo slecht is die film toch ook weer niet? Imdb rating is zelfs 7,6/10. Heb je al eens de echte gedrochten zoals "Manos Hands of Fate" bekeken?


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13380 berichten
  • 788 stemmen

Mac Hammer Fan schreef:

Komaan Dogie_Hogan. Zo slecht is die film toch ook weer niet? Imdb rating is zelfs 7,6/10. Heb je al eens de echte gedrochten zoals "Manos Hands of Fate" bekeken?

Ook na herzien blijf ik bij mijn waardering. Vind het een moralistich gedrocht overall en begrijp die IMDb score dan ook totaal niet. Met moeite uitgezeten.

Prima misdaadsyndicaatflm is New York Confidential.


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 22168 berichten
  • 65844 stemmen

Matige Film-Noir / Misdaad

met een intro wat nergens op slaat.


avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

  • 4939 berichten
  • 12460 stemmen

Het makkelijk opruien van de emoties riekt naar goedkope exploitation, en schikt zich in dat opzicht naar films als Fritz Lang's Fury of Wilder's Ace in the Hole, maar toch maken de locatie opnamen, het toucheren van de rassenproblematiek (anno '55 zeer ongewoon) en de opvallend sterke no-name cast The Phenix City Story een memorabele film.


avatar van Biosguru

Biosguru

  • 1557 berichten
  • 5096 stemmen

Geen idee waarom deze noir zo hoog staat op IMDb, erg matig.

Poisonthewell schreef:

het toucheren van de rassenproblematiek (anno '55 zeer ongewoon)

Zie, Storm Warning uit 1951, no way out 1950 of Crossfire '47. Het is vrij gewoon, het is alleen meestal subtiel verpakt. Er zijn een aantal Golden Age regisseurs die anti-racisme vrij continue "meenemen" in de films die ze maken.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21227 berichten
  • 4431 stemmen

Zou je daar nou nog mee wegkomen. Met een film als deze. Het begint met een moord in juni 1954 op de kandidaat procureur-generaal Albert Patterson. Daarna is er flinke ook landelijke aandacht in de pers en pogingen om de georganiseerde misdaad in een klein stadje in Alabama te bestrijden. De poverty row studio Allied Artists kocht de rechten op het verhaal en iets meer dan een jaar later, toen ze zaak nog niet volledig opgelost was was deze film er al. Omdat de belangstelling nog vers was, En de sensatie bezoekers moest trekken.

Opvallend genoeg opent de film met een reportage over de echte zaak van een minuut of 13 waarin we een aantal echte betrokkenen zien en deze worden ook geinterviewd. Vooral om de film nog meer een geur van realisme te geven. De film verdient dat eigenlijk niet, want de film gaat losjes met de feiten om. De meest schokkende scene waarin een zwart kind vermoord wordt en in de tuin van de Pattersons wordt gesmeten is nooit zo gebeurd. De daadwerkelijke daders van de moord op Paterson waren meer politiek gemotiveerd dan dat het uit de plaatselijke georganiseerde criminaliteit kwam.

En toch, deze film geeft ondanks zijn loopje met de waarheid een boeiende weergave van het Amerikaanse zuiden in die tijd. Inclusief racisme dat bijna terloops in deze film zit. De film is bovendien et een stukje vuiler en naarder dan veel tijdgenoten en gaat daar erg effectief mee om. De film profiteert van het ontbreken van sterren (e compenseert dat met veel locals als acteurs) en heeft geleerd van de documentaire stijl binnen film noir die sinds eind jaren '40 was opgekomen. En hoewel een aantal dingen in de film dus nooit echt zijn gebeurd zijn veel dingen dat wel en de film gaat daar met een mix van sensatiezucht en toch ook interessante vragen mee om. Wacht je tot het recht zegeviert of komt er een moment dat je het in eigen handen neemt?

Deze film is ruw en rauw. Is deels sensationele exploitatie. Deels een toen superactuele film met boeiende thema's. Een film die barst van de details op de achtergrond. Ik hield ervan.