Shadow Puppets (2007)

Horror

geregisseerd door Michael Winnick
met Tony Todd, Jolene Blalock en Marc Winnick

Ze ontwaakt in een cel. Ze weet niet wie ze is, waar ze is of hoe ze hier is geraakt. Ze ontmoet lotgenoten. Zij kunnen zich eveneens niet herinneren wie of waar ze zijn. Maar ze zijn het allemaal eens dat ze een uitgang moeten vinden. Want ze horen beangstigende geluiden, afkomstig van schaduwen die erop uit zijn om het leven uit hen te zuigen.

avatar van Demoniac
Vermakelijke film met inderdaad een slecht gemaakt schaduwmonster. Toch wel bijna de hele tijd boeiend en daarom 3*.

avatar van Collins
Best aardig, maar houdt dat aardige niveau niet tot het einde vast.
Een stel mensen ontwaakt zonder enige vorm van herinnering in een omgeving die doet denken aan een krankzinnigengesticht. Ze moeten ontsnappen. Klinkt leuk en is tot op zekere hoogte ook leuk.
De zoektocht naar een uitweg is mysterieus en spannend. De vraag naar het waarom wekt nieuwsgierigheid. En als er dan al heel snel een monster ten tonele verschijnt dat in het verborgene bivakkeert en een aangename dreiging vormt, is dat een verrijkende aanvulling op het plot. We zijn opeens halverwege de film en het gaat goed.
Als het creatuur in de tweede helft erg zichtbaar wordt en de CGI niet erg overtuigend is, wordt de monsterlijke verrijking al snel een verarming en dat heeft dat z'n weerslag op de aardigheid van de film. Die is opeens weg. Het monster heeft een kinderlijke uitstraling en is gewoon niet eng en met die constatering verliest de film een groot deel van z'n spanning.
Voeg daar nog een belachelijke verklaring voor de ontstane situatie en voor de bestaansreden van het creatuur aan toe en het moment dat de film van aardig naar onaardig gaat is definitief. En zo eindigt de film met een kindvriendelijk creatuur, met veel gedraaf en met weinig spanning enigszins belachelijk en niet verrassend.
Het acteerwerk blijft gelukkig wel aardig over de hele linie. Evenals de sinistere lokatie. De mysterieuze en wat duistere sfeer blijft eveneens aardig getroffen. Ja, met de randverschijnselen zit het qua aardigheid blijvend wel goed.
Daarom extra jammer dat de hoofdbestanddelen in de loop van de film steeds vervelender en lachwekkender werden.